Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJaana Kahma Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kuva oppimateriaalissa Otavan Opisto 27.4.2007 Jari Sarja
2
”Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”
3
”Mitään en usko, ennen kuin omin silmin näen” -ihminen yhdistää yleensä näkemänsä totuuteen -tiistaina lokakuun 10.1967 maailmalle välitettiin valokuva todistamaan, että Guevara oli tapettu. Valokuvan tarkoitus oli lopettaa ”Che” Guevaran legenda: katso kuva katso kuva -Yhdysvallat todisti samalla keinolla että Saddam Husseinin pojat Uday ja Qusay on saatu kiinni ja surmattu: katso kuva katso kuva
4
”Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa”
5
Näkeminen tulee ennen sanoja
6
Kuva ja sanat -Kuva anoo tulkintaa, koska se on irrotettu jatkumosta a) Työuupumus vaivaa IT-alan ammattilaisia. b) Puheohjattavat tietokoneet syrjäyttivät sihteerit. c) Ihmiset nukkuvat nykyään liian vähän.
7
Kuvat ja oppiminen -kuva motivoi ja orientoi esim. tiedollinen ristiriita ja kuva ohjaa ajatusta -kuvituksen tehtävänä on tarkkaavaisuuden suuntaaminen, ymmärtämisen helpottaminen ja muistisuoritusten parantaminen -HUOM! Oppimisteho ei kasva realismin kasvaessa. Useimmissa oppimistesteissä yksinkertainen värillinen viivapiirros oli tehokkain. Yksi syy siihen saattaa olla työmuistin rajallinen kapasiteetti.
8
Kuvat ja oppiminen -kuva motivoi ja orientoi esim. tiedollinen ristiriita ja kuva ohjaa ajatusta -kuvituksen tehtävänä on tarkkaavaisuuden suuntaaminen, ymmärtämisen helpottaminen ja muistisuoritusten parantaminen -HUOM! Oppimisteho ei kasva realismin kasvaessa. Useimmissa oppimistesteissä yksinkertainen värillinen viivapiirros oli tehokkain. Yksi syy siihen saattaa olla työmuistin rajallinen kapasiteetti.
9
Kehitä meitä powerpointista ja PBL:stä -John Sweller New South Wales university -”It is more difficult to process information if it is coming at you in the written and spoken form at the same time. ” -” The findings that challenge common teaching methods suggest that instead of asking students to solve problems on their own, teachers helped students more if they presented already solved problems. -"Looking at an already solved problem reduces the working memory load and allows you to learn. It means the next time you come across a problem like that, you have a better chance at solving it,"
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.