Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä."— Esityksen transkriptio:

1 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä

2 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Miten koneet ja laitteet toimivat? •Mikä käynnistää toiminnan? •Mikä keskeyttää toiminnan? •Miten määräytyy, mitä kone tekee?

3 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Miten ihminen toimii? •Mikä käynnistää toiminnan? •Mikä keskeyttää toiminnan? •Miten määräytyy, mitä ihminen tekee?

4 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 ÄRSYKE TOIMINTA •Behavioristinen malli ihmisen toiminnasta •Toimiiko kone näin?

5 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 ÄRSYKE TOIMINTA tarkkaavaisuus havaitseminen ajattelu päätös Mikä ongelma tässä mallissa on?

6 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tavoite Toiminta Tarkkaavaisuus Ympäristö Havainto Aikaisempi tieto Tulkinta Päämäärät Arviointi ja päätöksenteko Onko käyttäjä kuviteltu ihmiseksi vai koneeksi?

7 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1997/ MRa Tavoitteet Aikomus Toimenpiteen määrittely Suoritus Tuloksen havainnointi Havainnon tulkinta Tulkinnan arviointi (Norman, 1990) Toiminnan sykli

8 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1997/ MRa Toiminnan sykli Tavoitteet Miten näen mitä voin tehdä? Mistä tiedän mitä teen? Miten helposti voin suorittaa? Mistä näen mitä tapahtui? Mistä tiedän mitä se merkitsee? Miten tiedän tapahtuiko se, mitä halusin? (Norman, 1990)

9 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1997/ MRa Toiminnan sykli Haluan puhua Emman kanssa Soitanpa puhelun! Nostan ensin luurin Suoritus: luurin nosto korvalle ja kuuntelu Kuulen piiiip- äänen Puhelin lienee kunnossa Hyvä, voin siis valita numeron... (Norman, 1990) Tarkistan onko pikavalinnassa...

10 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tuotteen käyttöliittymän “lukeminen” •Uutta tuotetta käyttäessään ihminen pyrkii lukemaan sitä ts. etsii siitä vihjeitä oikealle toimintatavalle –mielikuvat vastaavista tuotteista –visuaaliset vihjeet: näkyvyys, affordanssi –palaute –kytkennät: asioiden järjestys, ryhmitys ja sijoittelu, nimet, muodot

11 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Norman, 1988 Toimeenpanon kuilu •Mitkä toimenpiteet ovat mahdollisia? •Mikä toimenpide on oikea tähän tarkoitukseen? •Miten helposti voin suorittaa toimenpiteen? •NÄKYVYYS •HYVÄ KÄSITTEELLINEN MALLI •LUONNOLLISET KYTKENNÄT •ergonomia, muistin ja aistien rajoitteet

12 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Norman, 1988 Arvioinnin kuilu •Miten helposti voin arvioida systeemin tilan? •Miten helposti voin päätellä, mitä se tarkoittaa? •Miten helposti voin arvioida onko tila se, mitä olen tarkoittanut? •NÄKYVYYS •HYVÄ KÄSITTEELLINEN MALLI •LUONNOLLISET KYTKENNÄT

13 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Näkyvyys •Tarvittavat/ mahdolliset toiminnot näkyvissä •Aloittelijalle: mitä on tarjolla •Kokeneelle: vähentää muistikuormaa (muistista palauttamisen sijaan tunnistaminen)

14 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Affordanssi •Ominaisuus joka kertoo miten tuotetta käytetään –muotoilu, tapa, visuaalinen asu •Kulttuurista riippuvainen, opitaan vuorovaikutuk- sessa maailman kanssa •Mitä tarjolla - miten käytetään?

15 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Luonnolliset kytkennät •Toimintoa laitteessa vastaa toiminto luonnollisessa tehtävässä •Termien vastaavuus •Sijaintien vastaavuus •Tehtävän suoritusjärjestys •Nappula ja toiminto Dementikon muistuttaja Äänitysnappi Sammutus ja edellisen toisto

16 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Palaute •Paras palaute on, kun käyttäjä näkee selvästi että se, mitä hän odotti, tapahtuu •Palaute toimintotilasta •Painikkeen ja otsikon vastaavuus

17 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Time remaining: 10 seconds Palautteen muotoja •Se, mitä odotettiin, tapahtuu •Puhelimen valinta- ym. äänet •Laitteen mekaaninen toiminta tai siitä aiheutuvat äänet •Käyttöliittymän viestit, odotussymbolit jne. •Painike jää alas

18 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Vasteajat •Välitön vaste: vähemmän kuin 100 ms •Käyttäjä keskittyy vielä tehtävään: 1-2 s •Yli 1-2 s: vaatii palautetta jotta käyttäjä uskoo että jotain tapahtuu •Yli 10 s: käyttäjä ryhtyy tekemään jotain muuta

19 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Fokusoitu ja jaettu tarkkaavaisuus •Kiinnitetään huomiota yhteen signaaliin suuresta joukosta muita signaaleja •Tehdään useaa asiaa samaan aikaan (esim. laitteen käyttö ja tehtävän suoritus)

20 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Fokusoitu tarkkaavaisuus •Miten paljon ei-huomioidusta signaalista rekisteröidään (ns. varjostuskokeet, coctailkutsuilmiö). •Ensin fyysiset piirteet, sitten merkitys •Vaikka ihminen ei huomaa käsittelevänsä tietoa, elimistö reagoi (von Wright, Anderson ja Stenman: sähköshokkien vaikutus)

21 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tarkkaavaisuus suodattimena Aisti- rekisteri Valikoiva suodatin Työmuisti (Broadbent) Aisti- rekisteri Attenu- aattori Työmuisti Rajallinen kapasiteetti (Treisman)

22 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Paljonko tietoa prosessoidaan ennen työmuistiin valikoitumista?

23 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 ASH JGO NMZ

24 KVT YSR UGB

25 Tarkkaavaisuutta ohjaa l Ulkoa »poikkeavat tai intensiiviset ärsykkeet »äkilliset muutokset l Sisältä »odotukset, tavoitteet »aikaisempi tieto »tunteet sensorinen muisti työmuisti säilömuisti

26 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Silmä poimii: • kuvan ennen tekstiä • liikkeen ennen paikallaan olevaa • realistisen kuvan ennen ei realistista (yleensä) • värillisen ennen mustavalkoista • lähellä olevan ennen kaukana olevaa • isot ennen pientä • kirkkaat värit ennen murrettuja • lämpimät värit ennen kylmiä • tumman ennen vaaleaa • eksoottiset muodot ennen tavanomaista • poikkeavan ennen säännönmukaista • sisällöllisesti kiinnostavan ennen ei kiinnostavaa Tarkkaavuuden ohjaaminen

27 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Huomion herättäminen •Voimakas, odottamaton, poikkeava ärsyke •Signaali, jota odotetaan –Hyvä kännykän soittoääni, kun bussissa on 20 kännykkää? –Hyvä silloin, kun hälyisessä paikassa on paljon kännyköitä, puheluita tulee itselle paljon ja halutaan antaa oma soittoääni harvoin soittavalle mutta tärkeälle soittajalle?

28 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Jaettu tarkkaavaisuus •Laitteen käyttötilanne aina: tehdään kahta tai useampaa asiaa yhtaikaa •Vaikuttaa: tehtävien vaikeus, harjoitus ja kokemus, tehtävien samanlaisuus •Käyttöliittymän läpinäkyvyys: jääkö työmuistin kapasiteettia itse tehtävään vai vieko laitteen käyttö kaiken? Kumpi automatisoituu?

29 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Työmuisti •lyhytkestoinen •rajallinen kapasiteetti, noin 5 mieltämisyksikköä •sisältöä käytettävä - kerrattava jotta säilyisi mielessä •häiriytyy helposti •kapasiteetti kasvaa mieltämisyksiköiden koon noustessa

30 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Tietoiset ja automaattiset prosessit •Hitaampi •Vaatii tarkkaavaisuutta •Tietoisen kontrollin alainen •Käyttää työmuistin kapasiteettia •Joustava •Nopea •Ei tarkkaavaisuuden alainen •Ei tietoisesti kontrolloitu •Ei kuormita työmuistia •Aina samanlainen

31 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Automatisoituminen •Hyvin opittu toiminto automatisoituu toistojen myötä •“Muistista palautetaan kerralla koko hyvin assosioitu toimintosarja” •Lihasmuisti! Urheilu, soittaminen •Vaikea unohtaa •Taitojen perusta - virheiden lähde

32 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Hajamielisyys ja virheet •Yliopituissa, automaattisissa toiminnoissa: “erehdykset” •storage failure: aikomus tai toiminto unohtuu matkan varrella •sub-routine failure •discrimination failure: kohde korvautuu •program assembly failure »Reason, 1979

33 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Lisää virheitä… •Tutumpi toimintosarja korvaa samalla lailla alkaneen, vieraamman toimintosarjan •Toiminta oikea mutta väärälle kohteelle

34 S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Virheet •Käyttäjä asettaa virheellisiä tavoitteita väärän tai riittämättömän tiedon tai käsitysten vuoksi •Miten virheitä estetään?


Lataa ppt "S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka 1999 Ihminen toimijana ja laitteen käyttäjänä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google