Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuNoora Myllymäki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Oppimateriaalien metadata Metadatapäivä 10.11.2005 Mikael Vakkari HY / Kirjastopalvelujen koordinointiyksikkö
2
E-oppimateriaali Verkon kautta jaeltavaa Opettajan itsensä tuottamaa tai ”valmista” Lisensoitavaa tai vapaasti verkosta saatavaa Perustutkinto-opiskelun ja -opetuksen tukimateriaalia Kurssimateriaalia tai itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua Esimerkiksi kurssin oheislukeminen, tai luento- ja harjoitusmateriaali elektronisessa muodossa -Formaattiin ei oteta kantaa (.pdf,.doc, verkkosivut, videot, kuvat, esitykset jne.) – riippuu mediasta Perinteisessä, monimuoto- ja verkko-opetuksessa käytettävää materiaalia Määrä kasvaa jatkuvasti – käyttö, sovellukset? Ongelmina hallinta, paikannus ja tekijänoikeudet
3
Metadata Tietoa tiedosta - ”Data about data” Strukturoitua tietoa resurssista (dokumentista) -Ryhmä sovittuja määriteltyjä elementtejä, joilla resurssi (dokumentti) kuvaillaan (standardit) Mahdollistaa resurssien tunnistamisen, organisoinnin, hallinnan ja paikannuksen (tiedonhaku, sisällönkuvailu jne.) Kuvailevaa, teknistä ja hallinnollista, voi kertoa myös resurssin käytöstä Esim. Kirjastot: MARC21 – ”bibliografisten tietojen vaihtomuoto” Eri formaatteja eri tarkoituksiin Pragmatiikka (käyttötarkoitus), Semantiikka (elementit) ja Syntaksi (muoto, rakenne)
4
Metadata, miksi? “Metadataformaatit ovat kirjastojen kannalta keskeisiä, koska ne määrittelevät – kuvailusääntöjen ohella – järjestelmiemme sisältämien tietojen sisällön ja rakenteen” [Hakala, J.] Resurssien kuvailu tärkeää, koska Resurssien tunnistaminen ja hallinta vaikeaa Ilman kuvailuja ei löydetä kunnolla mitään E-oppimateriaalille on käyttöä Uudelleen käyttö, opetus, etäopiskelu jne. Kehitystarpeet ja strategia Yhteiset hankkeet -> yhteiskäyttö ja jakelu? Tulevaisuus ja visiot, onko niitä?
5
Yhteiskäyttö Yhteiskäyttö - "the ability of two or more systems or components to exchange information and to use the information that has been exchanged." Standardit välttämättömiä! Open Archives Initiative Protocol for Metadata Harvesting OAI-PMH Sovellusriippumaton tiedonvaihtoprotokolla metadatan haravointiin Tiedontuottajat (resurssit) & palvelun tarjoajat (haravointi) Shareable Content Object Reference Model (SCORM) Advanced Distributed Learning initiative (USA - PM) Kokoelma standardeja tiedonvaihtoon E-oppimateriaalien löytäminen, uudelleenkäyttö ja hallinta
6
Oppimateriaali ja metadata Jatkuvasti kasvava e-oppimateriaalin määrä ja monimuoto-opetuksen yleistyminen vaatii keinoja aineiston tehokkaaseen hallintaan E-oppimateriaalin tavoitettavuuden, hallinnan ja käytettävyyden parantaminen Materiaalien kuvailu välttämätöntä, mikäli tarkoitus kehittää palveluita ja tukea verkko-opiskelua -> strategiat Huolehdittava tekijänoikeuksista -Perehdyttäminen ja kartoitus Oppimateriaali vs. tieteellinen materiaali Tieteellinen materiaali yleensä etusijalla Raja epäselvä
7
Oppimateriaali ja metadata... Laadukas verkko-oppimateriaali Eri määritelmiä -> Kriteereitä myös metadataan Kriittisten elementtien tunnistaminen Materiaalin käyttötavan, -tarkoituksen ja taustalla olevan ajattelun esittäminen Oppimateriaalilla tiettyjä erityispiirteitä, jotka vaativat omat kuvailuelementtinsä Opetustaso, opetustapa, resurssin tyyppi, interaktiivisuus, käyttäjä, oppimisaika jne. (vrt. formaattien tarkoitukset) -> Formaatti käyttötarkoitukseen -> palvelut
8
Oppimateriaalin metadataformaatteja IEEE Learning Objects Metadata (LOM) Distributed Network of Library Repositories Standardi Opetusobjektit, osat, komponentit Joukko ominaisuuksia, joilla opetusobjekteja voidaan hallita -Opetusobjektit digitaalisia tai ei-digitaalisia ”oliota” -Minimivaatimukset ”aihioiden” kuvailulle -Semanttiset suhteet Yritykset, ARIADNE (Euroopan ”tietopooli”)
9
Formaatteja… Dublin Core Educational (DC Ed. v0.2 - 6/2005) Dublin Core Metadata Iinitiative Stadardi tulossa… -”Qualified” DC Laajennettu DC, huomioitu oppimateriaalin erityispiirteet Yhteistyötä LOM-kehitysryhmän kanssa -Myös kontrolloidun sanaston kehittäminen vireillä Kirjastot ym. ym. Muita: VOPM, RDF(S) jne. Ontologiasovellukset?
10
LOM vs. DC (Unqualified) LOM - IEEE 1484.12.1-2002 (complex) Hyvin monimutkainen Joukko elementtejä, joille määritelty semanttiset suhteet ja rakenne objektien hallintaa ja yhteiskäyttöä varten 9 kategoriaa, hierarkkinen Formaatin ’riisuminen’ yhteiskäyttöön vaikeaa - Ei sovellu helposti haravointiin – Osa datasta menetetään DC - ISO15836 (simple) 15 peruskenttää – Unqualified DC Yksinkertainen ~ Helppo... Voidaan laajentaa eri sovelluksia varten – Qualified DC Laajalti käytössä ja soveltuu hyvin yhteiskäyttöön -Helppo haravoida
11
E-oppimateriaalin kuvailu Dublin Coren (Ed.?) käyttö suositeltavaa Unqualified DC -peruskentät (15): Title, Creator, Subject, Description, Publisher, Contributor, Date, Type, Format, Identifier, Source, Language, Relation, Coverage, Rights Yleisin käytössä oleva verkkoaineiston kuvailuformaatti Yksinkertainen, tehokas, helppo oppia, soveltuu kaikentyyppisille aineistoille - ”Neutraali” -Kuvailuvastuun (osittainen) delegointi OAI-PMH standardin mukainen -> voidaan haravoida Suomessa Kansalliskirjasto vahvasti mukana kehittämisessä (mukana myös NISO:ssa) Laajennettavissa esim. Dublin Core Education extension
12
E-oppimateriaalit Helsingin yliopistolla Materiaalia paljon ja hajallaan Vain murto-osassa kuvailutiedot Puutteelliset tiedot tekijänoikeuksista -”Tilkkutäkki-syndrooma” Paljon toimijoita ja tuottajia Useita eri oppimateriaalin tallennusalustoja rinnakkain OPPIX(*), DViikki(*), EUREA D-Space(*), EnCompass(*), DiKK, ApuMatti, linkkilistat, SVY-aineistot EUREA – LERU-yliopistojen yhteinen tekninen malli ja menetelmät yhteisten e-oppimateriaalien hallintaan -Sisällönkuvailut, kontrolloitu sanasto, yhteiskäyttö -LERU-oppimiskokonaisuudet + muut palvelut Ei mainittavia yhteisiä käytäntöjä (vrt. HY:n strategia)
13
Kehitystarpeita Hallintaa ja yhteisiä sääntöjä tulee kehittää Useita toimijoita: OPTEK, Kirjastot, Tietotekniikka osasto -Vastuut? Kuvailutiedot välttämättömiä -Yhteensopivuus nyk. järjestelmien kanssa -> DC (Ed.?) Siirto kampusarkistoihin tieteellisen aineiston ohella -OPPIX -> EnCompass -DViikki – Ei merkittävästi e-oppimateriaalia, vielä… -DiKK -> CDSWare (+ kuvailu?) Integrointi ja yhteiskäyttö muiden tahojen kanssa -SVY, EUREA (Pilottijärjestelmä + kuvailut - DSpace) Tekijänoikeudet selvitettävä … HY:n yhteisen hallintaprosessin kehittäminen
14
Kiitos! Kysymyksiä & kommentteja?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.