Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3. 9

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3. 9"— Esityksen transkriptio:

1 Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3. 9
Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta Eija Kemppainen Vaihtoehtoina oli terveydenhoitajan uramalli ja terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kehittyminen ja arviointi mm. STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

2 3.9.2009 Tausta ja näkökulmat Teoreettiset lähtökohdat
Terveydenhoitajien ammatillisen osaamisen tunnistamisen tasot Mallin hyödyntäminen Esimerkki Miten eteenpäin? Terveydenhoitajaliiton ajankohtaiset asiat STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

3 Taustaa Terveydenhoitajilla ei ole aikaisempaa omaa ammattiura-mallia
Terveydenhoitajille toivottiin omaa uramallia Tutustuimme sairaanhoitajan uramalliin Valittiin toisenlainen teoreettinen viitekehys STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

4 Haasteita Kansanterveydelliset haasteet
Ammatillisen osaamisen haasteet Yhteiskunnalliset muutokset STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

5 Työryhmä puheenjohtaja Eeva-Liisa Urjanheimo
järjestöpäällikkö Tarja Leinonen terveydenhoitaja Heli Hämäläinen osastonhoitaja, terveydenhoitaja Saga Kivipelto terveydenhoitaja Melitta Lempiäinen terveydenhoitaja Leena Salonen koulutuspäällikkö Päivi Haarala yliopettaja Eija Kyrönlahti kehittämispäällikkö Eija Kemppainen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

6 työmarkkinoiden,ammatti- järjestöjen jne. ilmaisemina
Ammattitaidon määrittely (Ruohotie) A. Ammattitaito työmarkkinoiden,ammatti- järjestöjen jne. ilmaisemina kelpoisuus- ja ammattitaito- vaatimuksina C. Ammattitaito opetus- suunnitelmien, tutkinto- vaatimusten ja todistusten ilmaisemana yksilön muodollisena pätevyytenä ja jatko-opintovalmiutena E. Ammattitaito, jota yksilö voi työssään hyödyntää ja kehittää B. Ammattitaito niinä työpaikan vaatimuksina, joita työn menestyksellinen suorittaminen edellyttää D. Ammattitaito yksilön todellisena, potentiaalisena pätevyytenä (yksilöll. kapasiteetti) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

7 Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen AMK, lähtökohdat
Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset on päivitetty v (OPM:n kooordinoima Terva-projekti) Sairaanhoitajan ydinosaaminen Terveydenhoitotyön laajentaminen ja syventäminen osaamisen perusta terveydenhoitajan työlle eri toimintaympäristössä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

8 Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
1. Eettinen toiminta terveydenhoitotyössä 2. Terveyden edistäminen ja kansanterveystyö 2.1 Terveydenhoitajan toiminnan lähtökohdat 2.2 Terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen työmenetelmät 2.3 Terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta 2.4 Ympäristöterveyden edistäminen 3. Yhteiskunnallinen ja monikulttuurinen terveydenhoitotyö 4. Tutkimus- ja kehittämistyö sekä johtaminen terveydenhoitotyössä 5. Terveydenhoitotyö elämänkulun eri vaiheissa 5.1 Lasta odottavien perheiden terveydenhoitotyö 5.2 Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö 5.3 Työikäisten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö 5.4 ikääntyneiden/vanhusten ja heidän perheidensä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

9 Terveydenhoitajatyön määritelmä
Hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntijaksi ihmisten elämänkulun eri vaiheissa Terveydenhoitajatyö tarkoittaa vain terveydenhoitajan ammattipätevyyden omaavan henkilön tekemää työtä, jossa korostuu vahva terveyden edistämisen näkökulma Terveydenhoitotyö –käsite kuvaa minkä tahansa ammattiryhmän tekemää terveydenhoitotyötä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

10 2.Lähtökohta… TUNING (Bolognan prosessi, Arene 2007)
Amk osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen –projekti ECTS (terveydenhoitajan ammatillisen erityisosaamisen osaamiskuvaukset ( Th ammatillinen osaaminen koostuu koulutusalakohtaisesta erityisosaamisesta (ammattispesifinen tietotaito, substanssispesifi) ja yleiset työelämävalmiudet Opintojaksoajattelusta laajoihin asiantuntijuuden ydinkokonaisuuksiin Asiantuntijuusalueen kuvaukset ja niiden osaamisalueet teemoineen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

11 Tuning osaamistasokuvaukset (amk)
Keskeiset oppimistulokset Tiedot: Koulutus- tai ammattialan tiedot; teoreettinen tieto ja kriittinen tarkastelu. Taidot: Hyvä perehtyneisyys ja innovatiivisyyttä osoittavat taidot oman työ- tai opintoalan monimutkaisten ja ennakoimattomien ongelmien ratkaisuissa. Kompetenssit: Kyky vastata monimutkaisista teknisistä tai ammatillisista tehtävistä tai projekteista ennakoimattomissa työ- tai opintoympäristöissä. Vastuun ottaminen yksilöiden ja ryhmien ammatillisen kehittymisen johtamisesta. STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

12 Koulutusalakohtaiset kompetenssit
Terveydenhoitotyö elämänkulun eri vaiheissa Terveyden edistäminen Ympäristöterveyden edistäminen Tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta Yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja kansainvälinen terveydenhoitotyö Johtaminen ja kehittäminen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

13 Yleiset työelämävalmiudet
Itsensä kehittäminen Eettinen osaaminen Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen Kehittämistoiminnan osaaminen Organisaatio- ja yhteiskuntaosaaminen Kansainvälisyysosaaminen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

14 Lähtökohdat jatkuu… OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (OPM 2007) Aiemmin suoritetut opinnot Muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankittu osaaminen Opiskelijan velvollisuus osoittaa osaaminen Kehitettävä menetelmiä tunnistamiseksi esim. osaamislähtöinen (kompetenssi) ops hops osaamisen arviointi (opisk. ja ohjaaja) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

15 Lähtökohdat jatkuu… ASIANTUNTIJAN TAITOPROFIILI (Ruohotie 2002)
Ammattispesifinen tietotaito (substanssi, kompetenssi) Yleiset työelämävalmiudet Itsesäätelyvalmiudet STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

16 YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET (Ruohotie 2002)
Innovaatioiden ja muutosten hallinta Elämänhallinta Ihmisten ja tehtävien johtaminen Kommunikointi- taito STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

17 Ihmisten ja tehtävien johtaminen Innovaatioiden ja muutosten hallinta
Elämänhallinta Kommunikointi- taito Oppimisen taito Vuorovaikutus- taito Koordinointi- kyky Hahmottamiskyky Luovuus, innovatiivisuus, muutosherkkyys Kyky organisoida ja hallita ajan- käyttöä Kuuntelutaito Päätöksen- tekotaito Suullinen viestintätaito Riskinottokyky Henkilökoh- taiset ulottuvuudet Johtamistaito Kirjallinen viestintä- taito Visiointikyky Taito hallita konflikteja Ongelman- ratkaisu- taito ja ana- lyyttisyys Sähköisen viestinnän taito Suunnittelu- ja organisointi- taito STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

18 OPPIMISSYKLI ITSESÄÄTELYVALMIUKSIEN KEHITTÄJÄNÄ (Ruohotie 2002)
MOTIVAATIO JA TOIMINTAAN SITOUTUMINEN -Tavoitteen asettaminen Strateginen suunnittelu Tehokkuususkomukset Tulosodotukset Tavoiteorientaatio Sisäinen mielenkiinto TOIMINNAN KONTROLLI Tarkkaavaisuuden kes- kittäminen Strategian toteuttaminen Ajankäytön hallinta Toisten apuun turvautuminen Itsetarkkailu ITSEREFLEKTIO Itsearviointi Attribuutiotulkinnat Itsereaktiot STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

19 Mitä itsesäätelyvalmiudet mahdollistavat?
STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

20 METAKOMPETENSSI: kyky arvioida omien taitojen ja osaamisen soveltuvuutta, käyttöä, opittavuutta
Ammatissa kehittymistä koskeva tietämys (deklaratiivnen metakompetenssi) Ammatissa kehittymistä ohjaavat taidot (proseduraalinen metakompetenssi) Arviointi Suunnittelu Tietämys itsestä oppijana Tietämys opittavista tehtävistä ja asioista Tietämys oppimis- strate- gioista Tarkkailu (Ruohotie 2002) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

21 AMMATILLISEN KASVUN ERI ALUEITA INTEGROIVAT TRANSFORMATIIVISET OPPIMISSYKLIT (Mentkowski & Ass. 2000) Kompetenssi (ulkoinen fokus) Suoritus (tehokkuus) Ajattelu (abstraktinen, syvällinen, oivaltava) Metakognitiivisten strategioiden soveltaminen Mentaaliset rakenteet Konteks-tuaalinen kehys Oman suorituksen arviointi Aktiivinen oppija Perehtyminen erilaisiin lähestymistapoihin, näkökulmiin ja aktiviteetteihin Persoonallisuuden kehittyminen (integratiivinen, eettinen) Itsereflektio (tarkkaileva, oivaltava, adaptiivinen) Merkitys (sisäinen fokus) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

22 Tunnistettava ja tunnustettava
”Mitä minä osaan ja kuinka sovellan osaamistani?” ”Mitä osaan tehdä eri ympäristöissä ja kuinka voin parantaa suoritustani?” ”Kuka minä olen ja millaiseksi minun pitäisi tulla?” (Mentkowsky & Ass Transformatiiviset oppimissyklit) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

23 Osaamisen tunnistamisen tasot
Tietäminen tarkoittaa osaamisalueiden asioiden muistamista ja mieleen palauttamista Ymmärtäminen edellyttää asioiden välisten yhteyksien hahmottamista ja merkityksen ymmärtämistä Soveltaminen edellyttää tietojen muuttumista taidoiksi ja käytännön toiminnaksi Analysoiminen tarkoittaa osaamisalueiden erittelyä ja yhdistämistä uudenlaisiksi kokonaisuuksiksi Kehittäminen kuvaa jatkuvaa asioiden kriittistä arviointia ja tutkittuun näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvaa uudenlaista tekemistä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

24 Miten arvioit oman osaamisesi? Omat vahvuudet? Omat kehittämistarpeet?
Esimerkki: Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö Miten arvioit oman osaamisesi? Omat vahvuudet? Omat kehittämistarpeet? Miten hankkii ja hyödyntää uutta tietoa? Miten uusimman tiedon ottaminen käyttöönottaminen parhaiten onnistuu? Riittääkö, että tekee yksin? STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

25 Mallin hyödyntäminen Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen tasojen arvioinnissa Kehityskeskusteluissa Johtamistyön tukena Perehdytyksessä Palkkauksen kehittämisessä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

26 Koulutuksen suunnittelussa Opiskelijoiden ohjauksessa
jatkuu Koulutuksen suunnittelussa Opiskelijoiden ohjauksessa Uuden työntekijän rekrytoinnissa Kerrottaessa ulkopuolisille, päättäjille jne.. Mallia voidaan hyödyntää myös terveydenhoitajien työnjaon ja tehtävien siirtojen organisoimisessa ja kehittämisessä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

27 Haasteet jatkossa Arvioi myös esimiehen taitoja Haastaa esimiehen
Miten oikeaksi välineeksi? STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

28 Valtakunnallisista suosituksista terveyskeskuksen talon tavoiksi
Suositusten toimeenpanoon liittyy monenlaisia esteitä ja edellytyksiä Terveyskeskusten toimintakulttuurille tyypillistä yksintyöskentely Erityisen vahva yksintyöskentelyn kulttuuri lääkäriprofessiossa Toimeenpanon kannalta tärkeää suositusten moniammatillinen käsittely ja yhteisistä talon tavoista sopiminen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

29 Valtakunnallisista suosituksista terveyskeskuksen talon tavoiksi…
Koulutus yleisin käytetyin suositusten toimeenpanokeino Perinteinen luentomainen koulutus erikseen lääkäreille ja hoitajille ilman kriitttistä, reflektoivaa tiedon käsittelyä osoittautui riittämättömäksi yhdenmukaistamaan hoitokäytäntöjä –tarvitaan moniammatillisen yhteistyön muotoja STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

30 Ajankohtaista Sopimusneuvottelut käynnissä
Valmistelussa tällä hetkellä: Sairaanhoitajan rajattu lääkkeenmääräämisoikeus Koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa sekä neuvolatoimintaa ja lasten ja nuorten ehkäisevää suun terveydenhuoltoa koskeva asetus Imetyssuositus STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen


Lataa ppt "Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3. 9"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google