Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta"— Esityksen transkriptio:

1 Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta
Tarpeellisia näkökulmia käsitöiden ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen

2 Päävärit Keltainen Punainen sininen Välivärit Oranssi violetti Vihreä
Ei voida sekoittaa muista väreistä Välivärit Oranssi violetti Vihreä Kahden päävärin sekoitus Murretut värit ovat 3 päävärin sekoituksia eli väriin lisätään sen vastaväriä Taitettuun väriin on lisätty vielä väriä musta – valkoinen - harmaa - skaalalta

3 Väri Valööri Sävy Kylläisyys
= värin aallonpituus, paikka spektrissä  Esim. harmaata lisätessä sävy säilyy, vaikka puhtaus ja kirkkaus heikkenee mutta vastaväriä sekoittamalla sävy muuttuu  Sävy heikkenee murtaessa, sekoittaessa ja taittaessa Valööri = Värin vaaleus-tummuusaste eli miten paljon se heijastaa valoa  Esim. keltaisella ja violetilla suurin valöörikontrasti spektrissä Kylläisyys =määrittyy värin puhtauden ja määrän mukaan, mitä lähempänä spektrin värejä, sitä kylläisempi  Mustalla ja valkoisella taittaminen vähentää kylläisyyttä, lopputulos on esim. synkkä tai heikko

4 Vastavärit Korostavat toisiaan (suurin valöörikontrasti)
Sekoitettuna neutraloituvat Tasavahvuisesti rinnastettuna (kumpikin väri yhtä hallitseva) vastavärit vievät toistensa tehon ja alkavat ”kilpailla tilasta” Ratkaisu: 1) Toinen väri päärooliin 2) Värien vaalennus tai tummennus 3) Värien murtaminen Tiesitkö? Jälkikuvat (silmän havaitsema kuva, kun esim. ensin katsoo kuvaa ja sitten siirtää katseensa valkoiselle pinnalle) näkyvät vastaväreinä

5 Värin vaikutuksia O O O Lämmin väri Kiihdyttää pulssia, aktivoi,
herättää ruokahalua Väri tuntuu nousevan, lähenevän ja laajenevan Kylmä väri Rauhoittaa, passivoi Väri tuntuu laskevan, pakenevan ja supistuvan  Lämmin väri kaipaa rinnalleen jotain kylmää, muuten se vaikuttaa tunkkaiselta tai ahdistavalta. Samoin myös kylmä kaipaa lämpimän värin rinnalleen, ettei se vaikuta elottomalta ja mitättömältä - Joskus voi olla vaikea sanoa, onko väri lämmin vai kylmä - Tietyt värit herättävät tietynlaisia mielleyhtymiä  Huomioitava suunnittelussa

6 Sommittelu Pätee erityisesti kuvataiteessa. mutta on sovellettavissa
Sommittelu Pätee erityisesti kuvataiteessa mutta on sovellettavissa käsitöihinkin Rytmi  Säännöllinen toisto, vapaa tai sidottu rytmi Dynamiikka Osatekijöiden suhteet, liike, jännite, lepo, toiminta ja jatkuvuus, vaihtelut Tasapaino  Staattinen (pysäyttää katsojan) tai jännitteinen eli dynaaminen (Henki ja liike syntyy) Jännite  Vastakohtien rinnastus

7 Koko Määrä Tiheys Suuri muoto koetaan voimakkaammin ja painavana
Pienikin voi olla tehokas, jos sijainti ja väri on hyvin valittu Määrä Muutama täytyy sijoitella harkitusti Runsas määrä ryhmitellään Tiheys Yksiköiden määrä ja koko pinnassa (Otettava huomioon esim. kankaita sommiteltaessa)

8 Värisommittelu eri värivalinnoilla erilaisia tunnelmia
Mahtava Melankolinen/Apea Luonnollinen/Puhdas Kirkas Vakava Seesteinen/Kuulas

9 Kolmiulotteisuus Vaikutelmaa voi luoda yhdistämällä
1) Yksinkertaisia geometrisia muotoja 2) Värisävyjä 3) Eri valöörejä ja kylläisyyksiä Käsitöissä syvyysvaikutelmaa luodaan… Neuleissa vaihtamalla neulepinnan kuviointia (nurin- oikein tai palmikkokuvio) Ryijyssä ja ristipistotöissä värin vaihdon avulla

10 Lähteet Värivaaka, Hannele Wetzer (2004)
+ Oma harkinta, tieto ja kokemus


Lataa ppt "Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google