Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari 10.02.05.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari 10.02.05."— Esityksen transkriptio:

1 Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari 10.02.05

2  ’Kuopion yliopisto laatuyliopistoksi!’  Sanoi rehtori Ossi V. Lindqvist vuonna 1996 - oman toiminnan jatkuva systemaattinen kehittäminen  Yliopiston johtoryhmä laadun johtoryhmäksi  Laatupäällikön nimittäminen 1.10.2002  Yliopistolaki  Kansainvälistyminen  tunnustettu laadunhallintajärjestelmä  EU - EHEA  Bolognan sopimus  Berliinin seurantakokouksen kommunikea  OPM:n rahoituspäätökset  Muiden asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset VOPLA Laatutyön lähtökohdat

3 KKA 25.-26.1.2003 Laatutyön koko kuva KuY:ssa Laatu – menestyminen- laatupolitiikka Tavoitteet – laatutekijät Toiminnot Toimin- non tulokset Indikaattorit ja mittarit Asiakas tyytyväisyys htaminehtamine Johtaminen Analyysi ja toiminnan kehittäminen

4  Asiakaskeskeisyys (yhdenvertaisuus!)  Johtajuus  Henkilöstön osallistuminen  Prosessimainen toimintamalli  Järjestelmällinen johtamistapa  Jatkuva parantaminen  Tosiasioihin perustuva päätöksenteko  Molempia osapuolia hyödyntävät suhteet toimituksissa  KY:n laatutyö on alunperinkin lähtenyt noudattamaan näitä periaatteita  Laadunhallintajärjestelmän omaksuminen on strateginen päätös vaatimusten täyttäminen ISO9001:2000 periaatteet

5  Koulutusorganisaation tulee määritellä ja hallita opetuksen suunnitteluun, kehittämiseen ja toimittamiseen liittyvät prosessit, käyttöönottomenettelyt ja tulosten mittaus  Ehdot koulutuksen hyväksynnälle toimitushetkellä  Näiden prosessien jatkuva parantaminen ja resurssien jakaminen  Opetusohjelma, oppimisprosessin järjestelmä, organisaatiorakenne, vastuut, prosessit, resurssit (infrastuktuuri) vaatimusten täyttäminen Laadunhallinnan periaatteet koulutusorganisaatioille (IWA2)

6 Rehtori, hallitus, johtoryhmä  Rehtori, hallitus, johtoryhmä  Opetuksesta vastaava vararehtori  Opetuksen arviointi- ja kehittämisneuvosto  Tiedekunnat  Koulutussuunnittelutoimikunnat  Laitoskokoukset  Työryhmät ja opetuksen päivät  Opettajat  Opiskelijat  Tukitoiminnot  Oppimiskeskus (IPY)  Opintoasioiden osasto  Kielikeskus  Kv-osasto VOPLA Opetustoiminnon vastuutahot, KY

7  Oppimiskeskus  Opettajien TVT- ja PD-koulutus  Mikrotyötiloja opiskelijoille – 900 kävijää/pvä  Hankkeet: W5W, TuTTu, Oppitupa, Mobi, VOPLA  Opintoasioiden osasto  Rekrytointi- ja valinta-asiat  Opintososiaaliset asiat  Urapalvelut  KEHRÄ  Kielikeskus  Verkko-opintoja  Kv. Asioiden osasto  Kv-vaihdot  Kirjasto  TiKe  Mikrotuki VOPLA Opetuksen tukitoiminnot, KY (omat laatukäsikirjat!)

8  Yliopisto on riippuvainen asiakkaistaan  Opiskelijat, OPM, yhteiskunta, tiedeyhteisö  Asiakastarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen  tarpeiden ja odotusten tutkiminen  tulosneuvottelut, erilaiset kyselyt  viestittäminen koko organisaation tietoon  medioiden käyttö, seminaarit, palaverit  Reagoitava riittävän nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja olosuhteisiin  jatkuvan kehittämisen idea vaatimusten täyttäminen Asiakaskeskeisyys

9  Toimintoja ja niihin liittyviä resursseja johdetaan prosessimaisesti  Alennetaan kustannuksia ja lyhennetään suoritusaikoja  johdonmukaiset ja ennustettavat tulokset  Prosessimainen toimintamalli - ydintoiminnot  Asiakkuuksien tunnistaminen  Prosessin omistajan nimeäminen - vastuut  Tavoitteiden ja indikaattorien asettaminen  Resurssien allokointi  Kriittiset kohdat  Toiminnan suorittaminen  Tulosten tarkastelu ja toiminnan kehittäminen vaatimusten täyttäminen Prosessimainen toimintamalli

10 1. Johtamiskäytäntö esim. Perusopetusohjelma, tvt-ohjelmat Laatutyön ja starategisen johtamisen tiivis yhteys 2. Toiminnan voimavarat  Henkilöstö  Työympäristö, tilat, laitteet 3. Toiminnot  Ydintoiminnot - opetus, tutkimus, yhtkunn. vuorov.  Tukitoiminnot 4. Toiminnan arviointi ja kehittäminen  Arviointi  Auditoinnit, sisäiset ja ulkoiset  Ulkoiset arvioinnit, kv.arvioinnit  Tietojen analysointi  Toiminnan kehittäminen VOPLA Laatukäsikirjojen perusrunko,KY (yliopisto-, tdk- ja yksikkötaso)

11  Organisaation pysyvänä tavoitteena tulee olla kokonaisvaltainen suorituskyvyn jatkuva parantaminenkäyttämällä hyväksi laatupolitiikkaa, laatutavoitteita, auditointien tuloksia, tietojen analysointia, korjaavia ja ehkäiseviä toimenpiteitä sekä johdon katselmuksia  Opiskelijapalautteet  Opettajapalautteet  Kehittämispäivät  Miten menee - kyselyt? (sijoittuminen)  auditoinnit  arvioinnit/evaluoinnit  Koulutussuunnittelutoimikunnat  Opetuksen arvionti- ja kehittämisneuvosto  Tiedekuntaneuvosto  Opetuksesta vastaava vararehtori VOPLA Jatkuva parantaminen - opetustoiminto

12 Auditointi  on järjestelmällinen, riippumaton ja dokumentoitu prosessi, jossa hankittavaa auditointinäyttöä arvioidaan objektiivisesti sen määrittämiseksi, missä määrin sovitut auditointikriteerit on täytetty. (ISO 9000)  Suoritetaan kohteen kanssa ennakkoon sovittuna aikana ja sovitulla tavalla  Auttaa kohdetta kehittämään toimintaansa ja laadunhallintajärjestelmäänsä  Ovat alkaneet  Ensimmäisenä auditoitiin ympäristötieteen laitos 14.10.03  Seuraavat noin kuukauden välein  Minimitavoitteena auditoija jokaisessa toimintayksikössä KKA 25.-26.11.2003 Auditoinnit

13  Johtamiskoulutusta – puolet laitosjohtajista koulutettu  Opettajien PD-koulutusta  kiinnostus lisääntynyt  Runsaasti tvt-koulutusta Henkilöstöhyvinvointityöryhmä  Hallituksen seminaarit – kaksi kertaa vuodessa  Hallituksen ja johtoryhmän koulutusta – uusille jäsenille  Henkilökunnan laatu- ja auditointikoulutusta  Tulosneuvotteluissa esillä  Kansalliset ja kansainväliset evaluoinnit  Benchmarkaus-toiminta VOPLA Laatutyötä tukevaa toimintaa, KY

14  Helppokäyttöinen  ei vie liikaa resursseja  Ymmärrettävä  johtopäätökset yksikäsitteisiä  toimenpiteisiin johtavia  Mittaa oleellisia asioita  ohjaa oikeaan suuntaan  Pysyvä  saadaan trendejä näkyviin  Läpäisevä  Samoja mittareita tulisi voida käyttää läpi koko organisaation  Horisontaalisesti ja vertikaalisesti  Soveltuu palkitsemiseen VOPLA Hyvän indikaattorin ominaisuuksia

15  Arvioinnit  Kansainväliset ydintoimintojen arvioinnit (8 v/4v)  Tutkimus  Opetus  Yhteiskunnallinen vuorovaikutus  Kv. arviointeja edeltävät sisäiset arvioinnit (8v/4v)  Tieteenalakohtaiset arvioinnit (?)  Johdon suorittamat arvioinnit (1v)  Imagotutkimus  Strateginen riskinarviointi  OPM:n palaute Auditoinnit Laatuauditoinnit  Toimintayksikkökohtaiset (2v)  Ydintoimintokohtaiset (4v)  Johdon katselmukset (1v)  Talouden tunnusluvut VOPLA Toiminnan kehittymisen arviointi

16  Laatuajattelu  Pääosin omaksuttu, yhteinen tavoitetila  Ylin johto hyvin sitoutunut  Indikaattoreita valittu (BSC-tyyppisesti)=> ensimmäinen johdon katselmus oli 11.5.2004  Laatupolitiikka ja laatutyö hyvin esillä TTS:ssä ja tulosneuvotteluissa  OPM  KuY  tiedekunnat, erillislaitokset  Laatukäsikirjat  Päälaatukäsikirja hyväksytty hallituksessa 15.12.2005  Kampusnetissa toista kymmentä ’valmista’ käsikirjaa  Sisäiset auditoinnit  Ensimmäinen laitos auditoitu lokakuussa 2003  noin 20 auditoitu 1.2.2005 mennessä  v. 2006 laatukäsikirjojen ensimmäiset versiot valmiina ja kaikki toiminnot ja toimintayksiköt säännöllisen auditoinnin piirissä VOPLA Tilanne tänään – mitä saavutettu,KY

17  Laatukilpailu  Helsingissä 5.-6.4.2005  Opetustoiminnon ulkoinen auditointi ja mahdollinen sertifiointi 2005-2006  SFS Inspecta  KKA:n auditointi 2006/2007?  Laatukäsikirjat VOPLA Tilanne tänään – haasteet, KY


Lataa ppt "Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari 10.02.05."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google