Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarika Niemi Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kuopion Yliopiston laatutyö Opetustoiminto - verkko-opetus Sirpa Suntioinen Vopla-seminaari 10.02.05
2
’Kuopion yliopisto laatuyliopistoksi!’ Sanoi rehtori Ossi V. Lindqvist vuonna 1996 - oman toiminnan jatkuva systemaattinen kehittäminen Yliopiston johtoryhmä laadun johtoryhmäksi Laatupäällikön nimittäminen 1.10.2002 Yliopistolaki Kansainvälistyminen tunnustettu laadunhallintajärjestelmä EU - EHEA Bolognan sopimus Berliinin seurantakokouksen kommunikea OPM:n rahoituspäätökset Muiden asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset VOPLA Laatutyön lähtökohdat
3
KKA 25.-26.1.2003 Laatutyön koko kuva KuY:ssa Laatu – menestyminen- laatupolitiikka Tavoitteet – laatutekijät Toiminnot Toimin- non tulokset Indikaattorit ja mittarit Asiakas tyytyväisyys htaminehtamine Johtaminen Analyysi ja toiminnan kehittäminen
4
Asiakaskeskeisyys (yhdenvertaisuus!) Johtajuus Henkilöstön osallistuminen Prosessimainen toimintamalli Järjestelmällinen johtamistapa Jatkuva parantaminen Tosiasioihin perustuva päätöksenteko Molempia osapuolia hyödyntävät suhteet toimituksissa KY:n laatutyö on alunperinkin lähtenyt noudattamaan näitä periaatteita Laadunhallintajärjestelmän omaksuminen on strateginen päätös vaatimusten täyttäminen ISO9001:2000 periaatteet
5
Koulutusorganisaation tulee määritellä ja hallita opetuksen suunnitteluun, kehittämiseen ja toimittamiseen liittyvät prosessit, käyttöönottomenettelyt ja tulosten mittaus Ehdot koulutuksen hyväksynnälle toimitushetkellä Näiden prosessien jatkuva parantaminen ja resurssien jakaminen Opetusohjelma, oppimisprosessin järjestelmä, organisaatiorakenne, vastuut, prosessit, resurssit (infrastuktuuri) vaatimusten täyttäminen Laadunhallinnan periaatteet koulutusorganisaatioille (IWA2)
6
Rehtori, hallitus, johtoryhmä Rehtori, hallitus, johtoryhmä Opetuksesta vastaava vararehtori Opetuksen arviointi- ja kehittämisneuvosto Tiedekunnat Koulutussuunnittelutoimikunnat Laitoskokoukset Työryhmät ja opetuksen päivät Opettajat Opiskelijat Tukitoiminnot Oppimiskeskus (IPY) Opintoasioiden osasto Kielikeskus Kv-osasto VOPLA Opetustoiminnon vastuutahot, KY
7
Oppimiskeskus Opettajien TVT- ja PD-koulutus Mikrotyötiloja opiskelijoille – 900 kävijää/pvä Hankkeet: W5W, TuTTu, Oppitupa, Mobi, VOPLA Opintoasioiden osasto Rekrytointi- ja valinta-asiat Opintososiaaliset asiat Urapalvelut KEHRÄ Kielikeskus Verkko-opintoja Kv. Asioiden osasto Kv-vaihdot Kirjasto TiKe Mikrotuki VOPLA Opetuksen tukitoiminnot, KY (omat laatukäsikirjat!)
8
Yliopisto on riippuvainen asiakkaistaan Opiskelijat, OPM, yhteiskunta, tiedeyhteisö Asiakastarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen tarpeiden ja odotusten tutkiminen tulosneuvottelut, erilaiset kyselyt viestittäminen koko organisaation tietoon medioiden käyttö, seminaarit, palaverit Reagoitava riittävän nopeasti muuttuviin tarpeisiin ja olosuhteisiin jatkuvan kehittämisen idea vaatimusten täyttäminen Asiakaskeskeisyys
9
Toimintoja ja niihin liittyviä resursseja johdetaan prosessimaisesti Alennetaan kustannuksia ja lyhennetään suoritusaikoja johdonmukaiset ja ennustettavat tulokset Prosessimainen toimintamalli - ydintoiminnot Asiakkuuksien tunnistaminen Prosessin omistajan nimeäminen - vastuut Tavoitteiden ja indikaattorien asettaminen Resurssien allokointi Kriittiset kohdat Toiminnan suorittaminen Tulosten tarkastelu ja toiminnan kehittäminen vaatimusten täyttäminen Prosessimainen toimintamalli
10
1. Johtamiskäytäntö esim. Perusopetusohjelma, tvt-ohjelmat Laatutyön ja starategisen johtamisen tiivis yhteys 2. Toiminnan voimavarat Henkilöstö Työympäristö, tilat, laitteet 3. Toiminnot Ydintoiminnot - opetus, tutkimus, yhtkunn. vuorov. Tukitoiminnot 4. Toiminnan arviointi ja kehittäminen Arviointi Auditoinnit, sisäiset ja ulkoiset Ulkoiset arvioinnit, kv.arvioinnit Tietojen analysointi Toiminnan kehittäminen VOPLA Laatukäsikirjojen perusrunko,KY (yliopisto-, tdk- ja yksikkötaso)
11
Organisaation pysyvänä tavoitteena tulee olla kokonaisvaltainen suorituskyvyn jatkuva parantaminenkäyttämällä hyväksi laatupolitiikkaa, laatutavoitteita, auditointien tuloksia, tietojen analysointia, korjaavia ja ehkäiseviä toimenpiteitä sekä johdon katselmuksia Opiskelijapalautteet Opettajapalautteet Kehittämispäivät Miten menee - kyselyt? (sijoittuminen) auditoinnit arvioinnit/evaluoinnit Koulutussuunnittelutoimikunnat Opetuksen arvionti- ja kehittämisneuvosto Tiedekuntaneuvosto Opetuksesta vastaava vararehtori VOPLA Jatkuva parantaminen - opetustoiminto
12
Auditointi on järjestelmällinen, riippumaton ja dokumentoitu prosessi, jossa hankittavaa auditointinäyttöä arvioidaan objektiivisesti sen määrittämiseksi, missä määrin sovitut auditointikriteerit on täytetty. (ISO 9000) Suoritetaan kohteen kanssa ennakkoon sovittuna aikana ja sovitulla tavalla Auttaa kohdetta kehittämään toimintaansa ja laadunhallintajärjestelmäänsä Ovat alkaneet Ensimmäisenä auditoitiin ympäristötieteen laitos 14.10.03 Seuraavat noin kuukauden välein Minimitavoitteena auditoija jokaisessa toimintayksikössä KKA 25.-26.11.2003 Auditoinnit
13
Johtamiskoulutusta – puolet laitosjohtajista koulutettu Opettajien PD-koulutusta kiinnostus lisääntynyt Runsaasti tvt-koulutusta Henkilöstöhyvinvointityöryhmä Hallituksen seminaarit – kaksi kertaa vuodessa Hallituksen ja johtoryhmän koulutusta – uusille jäsenille Henkilökunnan laatu- ja auditointikoulutusta Tulosneuvotteluissa esillä Kansalliset ja kansainväliset evaluoinnit Benchmarkaus-toiminta VOPLA Laatutyötä tukevaa toimintaa, KY
14
Helppokäyttöinen ei vie liikaa resursseja Ymmärrettävä johtopäätökset yksikäsitteisiä toimenpiteisiin johtavia Mittaa oleellisia asioita ohjaa oikeaan suuntaan Pysyvä saadaan trendejä näkyviin Läpäisevä Samoja mittareita tulisi voida käyttää läpi koko organisaation Horisontaalisesti ja vertikaalisesti Soveltuu palkitsemiseen VOPLA Hyvän indikaattorin ominaisuuksia
15
Arvioinnit Kansainväliset ydintoimintojen arvioinnit (8 v/4v) Tutkimus Opetus Yhteiskunnallinen vuorovaikutus Kv. arviointeja edeltävät sisäiset arvioinnit (8v/4v) Tieteenalakohtaiset arvioinnit (?) Johdon suorittamat arvioinnit (1v) Imagotutkimus Strateginen riskinarviointi OPM:n palaute Auditoinnit Laatuauditoinnit Toimintayksikkökohtaiset (2v) Ydintoimintokohtaiset (4v) Johdon katselmukset (1v) Talouden tunnusluvut VOPLA Toiminnan kehittymisen arviointi
16
Laatuajattelu Pääosin omaksuttu, yhteinen tavoitetila Ylin johto hyvin sitoutunut Indikaattoreita valittu (BSC-tyyppisesti)=> ensimmäinen johdon katselmus oli 11.5.2004 Laatupolitiikka ja laatutyö hyvin esillä TTS:ssä ja tulosneuvotteluissa OPM KuY tiedekunnat, erillislaitokset Laatukäsikirjat Päälaatukäsikirja hyväksytty hallituksessa 15.12.2005 Kampusnetissa toista kymmentä ’valmista’ käsikirjaa Sisäiset auditoinnit Ensimmäinen laitos auditoitu lokakuussa 2003 noin 20 auditoitu 1.2.2005 mennessä v. 2006 laatukäsikirjojen ensimmäiset versiot valmiina ja kaikki toiminnot ja toimintayksiköt säännöllisen auditoinnin piirissä VOPLA Tilanne tänään – mitä saavutettu,KY
17
Laatukilpailu Helsingissä 5.-6.4.2005 Opetustoiminnon ulkoinen auditointi ja mahdollinen sertifiointi 2005-2006 SFS Inspecta KKA:n auditointi 2006/2007? Laatukäsikirjat VOPLA Tilanne tänään – haasteet, KY
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.