Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannu-Pekka Lehtilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
USE – Ultimate Steam Experience S-72.2510 Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu
2
Projektin tavoitteet •Ideoida älykkääseen kotiin uusi tuote •Suorittaa tuotteelle konseptitestaus
3
Ideointi
4
Ideointi 1/2 •Brainstorming-menetelmä o Helppo tapa tuottaa suuri määrä ideoita •Ideoiden karsiminen •Parhaiden ideoiden jatkokehittely o Tuloksena viisi kehityskelpoista ideaa: Drinkkiautomaatti Älylattia Esineiden paikallistaja Älykylpyhuone Älykodin integroitu viihdejärjestelmä
5
Ideointi 2/2 •Ideoista poimittiin älykylpyhuone jatkokehittelyä varten •Kohderyhmäksi teekkarit, jotka tyypillisesti asuvat ahtaasti •Älykylpyhuone kutistettiin pienempään tilaan •Lisättiin sauna- ja vaatteiden kuivausominaisuudet
6
Lopputulos •Lopulta idea muotoutui saunakopiksi, jossa voi kuivata vaatteita ja kuunnella musiikkia
7
Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 1/3 •Vastaa saunomisen ja vaatteiden kuivaamisen tarpeisiin pienissä asunnoissa •Itsepuhdistuvat pinnat ns. mikroreikäjärjestelmän avulla •Etäkäyttö •Käyttäjän biometrinen tunnistus ja henkilökohtaisten asetusten tallennus
8
Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 2/3 •Automaattinen kosteuden- ja lämpötilansäätö •Musiikinkuuntelumahdollisuus •Mahdollisuus lisätä tuoksuja löylyveteen •Hukkalämmön talteenotto ja kierrätys
9
Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 3/3
10
Konseptitestaus
11
Konseptitestauksen suunnittelu •Eri konseptitestausmenetelmien kertaaminen •Parhaat menetelmät konseptin kannalta o Storyboard o Skenaario o Ylempiin liittyvä kysely ja haastattelu o Paperiprototyyppi käyttöliittymästä o Käyttöjärjestelmään liittyvät testitehtävät
12
Storyboard ja skenaario
13
Kysely ja haastattelu •Kyselyssä oli yhdeksän kysymystä o Kysymyksiin vastattiin numeroilla 1-5, jossa numero 5 tarkoitti käyttäjän olevan täysin samaa mieltä väittämän kanssa o Kysymykset liittyivät sekä käyttöliittymään että saunan ominaisuuksien käyttämiseen •Haastattelu sisälsi 13 kysymystä o Kysymykset avoimia o Osa yleisiä ja osa liittyi saunakopin käyttöön ja ominaisuuksiin
14
Paperiprototyyppi
15
Testitilanne 1/3 •Aluksi pyydettiin täyttämään anonyymit taustatiedot o Nimi, ikä, asumismuoto, talouden koko o Saunomistottumukset •Haastattelija kertoi tuotteesta o Tuotteen ominaisuudet o Tuotteen käyttötarkoitus
16
Testitilanne 2/3 •Storyboardin esittely •Skenaarion kertominen o Kysyttiin ymmärsikö käyttäjä skenaarion •Käyttöliittymä ja siihen liittyvät testitehtävät o Havainnoitiin käyttäjän toimia o Haastattelija ei kommentoinut suoritusta
17
Testitilanne 3/3 •Kyselyn suorittaminen o Käyttäjä täytti lomakkeen itsekseen •Haastattelu o Kysyttiin avoimia kysymyksiä o Vastauksiin liittyviä tarkentavia kysymyksiä
18
Konseptitestin tulokset 1/3 •Kohderyhmä o Opiskelijoilla ei rahaa Markkinat olemattomat o Saunominen sosiaalinen tilanne •Konsepti o Otettiin vastaan neutraalisti Ideasta pidettiin, mutta tarvetta ei löytynyt o Ominaisuuksia kiiteltiin Etäkäyttö Musiikki o Käyttö haastateltavien mielestä yksinkertaista ja helppoa
19
Konseptitestin tulokset 2/3
20
Konseptitestin tulokset 3/3 •Konseptitesti o Storyboard ja skenaario Paljon hyödyllistä informaatiota Kyselyn ja haastattelun tulokset osittain ristiriitaisia o Käyttöjärjestelmä ja testitehtävät Tulokset laihat Ei olennaisia konseptin kannalta o Haastateltavat Otos kohderyhmästä liian homogeeninen Motivaatio?
21
Parannusehdotuksia 1/2 •Kohderyhmän vaihto o Varakkaat ulkomailla asuvat suomalaiset? •Erilaisia tuotevaihtoehtoja o Karsittu perusmalli ilman viihdeominaisuuksia o Lisäominaisuuksien ostomahdollisuus •Uusia ominaisuuksia o Televisio o Internet-selain
22
Parannusehdotuksia 2/2 •Storyboard ja skenaario o Eivät tuoneet tuotteen monipuolisuutta tarpeeksi esille •Käyttöjärjestelmä lisäominaisuuksien myötä o Heuristinen arviointi pikkuvirheiden eliminoimiseksi o Lisää visuaalista palautetta käyttäjien tekemistä toimista
23
Yhteenveto •USE – Ultimate Steam Experience o Idea ja konsepti validi o Kohderyhmän vaihto o Ominaisuuksien poisto/lisäys •Konseptitestaus o Storyboardin ja skenaarion päivitys o Paremmin kohderyhmää edustavat käyttäjät •ITERATIIVISUUS!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.