Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

USE – Ultimate Steam Experience S-72.2510 Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "USE – Ultimate Steam Experience S-72.2510 Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu."— Esityksen transkriptio:

1 USE – Ultimate Steam Experience S-72.2510 Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu

2 Projektin tavoitteet •Ideoida älykkääseen kotiin uusi tuote •Suorittaa tuotteelle konseptitestaus

3 Ideointi

4 Ideointi 1/2 •Brainstorming-menetelmä o Helppo tapa tuottaa suuri määrä ideoita •Ideoiden karsiminen •Parhaiden ideoiden jatkokehittely o Tuloksena viisi kehityskelpoista ideaa:  Drinkkiautomaatti  Älylattia  Esineiden paikallistaja  Älykylpyhuone  Älykodin integroitu viihdejärjestelmä

5 Ideointi 2/2 •Ideoista poimittiin älykylpyhuone jatkokehittelyä varten •Kohderyhmäksi teekkarit, jotka tyypillisesti asuvat ahtaasti •Älykylpyhuone kutistettiin pienempään tilaan •Lisättiin sauna- ja vaatteiden kuivausominaisuudet

6 Lopputulos •Lopulta idea muotoutui saunakopiksi, jossa voi kuivata vaatteita ja kuunnella musiikkia

7 Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 1/3 •Vastaa saunomisen ja vaatteiden kuivaamisen tarpeisiin pienissä asunnoissa •Itsepuhdistuvat pinnat ns. mikroreikäjärjestelmän avulla •Etäkäyttö •Käyttäjän biometrinen tunnistus ja henkilökohtaisten asetusten tallennus

8 Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 2/3 •Automaattinen kosteuden- ja lämpötilansäätö •Musiikinkuuntelumahdollisuus •Mahdollisuus lisätä tuoksuja löylyveteen •Hukkalämmön talteenotto ja kierrätys

9 Ultimate Steam Experience - ominaisuudet 3/3

10 Konseptitestaus

11 Konseptitestauksen suunnittelu •Eri konseptitestausmenetelmien kertaaminen •Parhaat menetelmät konseptin kannalta o Storyboard o Skenaario o Ylempiin liittyvä kysely ja haastattelu o Paperiprototyyppi käyttöliittymästä o Käyttöjärjestelmään liittyvät testitehtävät

12 Storyboard ja skenaario

13 Kysely ja haastattelu •Kyselyssä oli yhdeksän kysymystä o Kysymyksiin vastattiin numeroilla 1-5, jossa numero 5 tarkoitti käyttäjän olevan täysin samaa mieltä väittämän kanssa o Kysymykset liittyivät sekä käyttöliittymään että saunan ominaisuuksien käyttämiseen •Haastattelu sisälsi 13 kysymystä o Kysymykset avoimia o Osa yleisiä ja osa liittyi saunakopin käyttöön ja ominaisuuksiin

14 Paperiprototyyppi

15 Testitilanne 1/3 •Aluksi pyydettiin täyttämään anonyymit taustatiedot o Nimi, ikä, asumismuoto, talouden koko o Saunomistottumukset •Haastattelija kertoi tuotteesta o Tuotteen ominaisuudet o Tuotteen käyttötarkoitus

16 Testitilanne 2/3 •Storyboardin esittely •Skenaarion kertominen o Kysyttiin ymmärsikö käyttäjä skenaarion •Käyttöliittymä ja siihen liittyvät testitehtävät o Havainnoitiin käyttäjän toimia o Haastattelija ei kommentoinut suoritusta

17 Testitilanne 3/3 •Kyselyn suorittaminen o Käyttäjä täytti lomakkeen itsekseen •Haastattelu o Kysyttiin avoimia kysymyksiä o Vastauksiin liittyviä tarkentavia kysymyksiä

18 Konseptitestin tulokset 1/3 •Kohderyhmä o Opiskelijoilla ei rahaa  Markkinat olemattomat o Saunominen sosiaalinen tilanne •Konsepti o Otettiin vastaan neutraalisti  Ideasta pidettiin, mutta tarvetta ei löytynyt o Ominaisuuksia kiiteltiin  Etäkäyttö  Musiikki o Käyttö haastateltavien mielestä yksinkertaista ja helppoa

19 Konseptitestin tulokset 2/3

20 Konseptitestin tulokset 3/3 •Konseptitesti o Storyboard ja skenaario  Paljon hyödyllistä informaatiota  Kyselyn ja haastattelun tulokset osittain ristiriitaisia o Käyttöjärjestelmä ja testitehtävät  Tulokset laihat  Ei olennaisia konseptin kannalta o Haastateltavat  Otos kohderyhmästä liian homogeeninen  Motivaatio?

21 Parannusehdotuksia 1/2 •Kohderyhmän vaihto o Varakkaat ulkomailla asuvat suomalaiset? •Erilaisia tuotevaihtoehtoja o Karsittu perusmalli ilman viihdeominaisuuksia o Lisäominaisuuksien ostomahdollisuus •Uusia ominaisuuksia o Televisio o Internet-selain

22 Parannusehdotuksia 2/2 •Storyboard ja skenaario o Eivät tuoneet tuotteen monipuolisuutta tarpeeksi esille •Käyttöjärjestelmä lisäominaisuuksien myötä o Heuristinen arviointi pikkuvirheiden eliminoimiseksi o Lisää visuaalista palautetta käyttäjien tekemistä toimista

23 Yhteenveto •USE – Ultimate Steam Experience o Idea ja konsepti validi o Kohderyhmän vaihto o Ominaisuuksien poisto/lisäys •Konseptitestaus o Storyboardin ja skenaarion päivitys o Paremmin kohderyhmää edustavat käyttäjät •ITERATIIVISUUS!


Lataa ppt "USE – Ultimate Steam Experience S-72.2510 Tietoliikennepalvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google