Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luuk. 9:1-3 Yhdeksännen luvun alussa Luukas kertoo usesta keskeisestä tapahtumasta, jotka opettavat Jeesuksen jumaluudesta ja Jeesuksen opetuslapsena elämisestä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luuk. 9:1-3 Yhdeksännen luvun alussa Luukas kertoo usesta keskeisestä tapahtumasta, jotka opettavat Jeesuksen jumaluudesta ja Jeesuksen opetuslapsena elämisestä."— Esityksen transkriptio:

1 Luuk. 9:1-3 Yhdeksännen luvun alussa Luukas kertoo usesta keskeisestä tapahtumasta, jotka opettavat Jeesuksen jumaluudesta ja Jeesuksen opetuslapsena elämisestä. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen pastori@tunti.com. Jeesus kutsui koolle kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille voiman ja vallan parantaa taudit ja karkottaa pahat henget. Hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita ja sanoi heille: "Älkää ottako matkalle mukaanne mitään – ei sauvaa, ei laukkua, ei leipää eikä rahaa. Älkää ottako toista paitaakaan. (Luuk. 9:1-3) Luvussa 6 kerrottiin, miten Jeesus valitsi suuresta seuraajajoukostaan 12 lähintä opetuslasta. Heistä olisi kerran tuleva apostoleja, joiden tehtävä oli viedä evankeliumi kaikkeen maailmaan. Nyt Jeesus lähettää heidät ensimmäistä kertaa Jumalan valtakunnan työhön. Työssä on kaksi keskeistä kohtaa: julistus ja sairaiden parantaminen / pahojen henken karkottaminen. Ihmetekojen tehtävä on osoittaa Jumalan valtakunnan tulleen lähelle. Opetuslapset eivät omalla voimallaan tee ihmeitä, vaan Jeesus itse vaikuttaa heidän kauttaan. Kielto ottaa varusteita mukaan opettaa opetuslapsille luottamusta Jumalan huolenpitoon.

2 Luuk. 9:4-9 Ja mihin taloon majoituttekin, siellä asukaa ja sieltä taas lähtekää. Jos teitä ei jossakin paikassa oteta vastaan, lähtekää siitä kaupungista ja pudistakaa pöly jaloistanne. Tämä on oleva todiste heitä vastaan." Niin opetuslapset lähtivät matkaan. He kulkivat kylästä kylään julistaen evankeliumia ja parantaen sairaita kaikkialla. (Luuk. 9:4-6) Jumalan valtakunnan julstajat saavat kokea kahdenlaista vastaanottoa. Toisessa paikassa sanoma otetaan vastaan ja sen julistajat toivotetaan tervetulleiksi, toisessa heitä ei haluta kuunnella. Viime kädessä suhtautuminen julistajiin ja heidän sanomaansa kertoo siitä, miten kuulijat suhtautuvat itse Jumalaan. Lähteminen pois sanoman hylänneestä kaupungista on tuomion julistus selkänsä kääntäneelle kaupungille. Neljännesruhtinas Herodes sai kuulla kaikesta tästä eikä tiennyt mitä ajatella. Jotkut näet sanoivat, että Johannes oli noussut kuolleista, jotkut arvelivat Elian ilmestyneen maan päälle, ja toisten mukaan joku entisajan profeetoista oli noussut ylös. Herodes sanoi: "Johanneksen minä olen mestauttanut. Kuka sitten on tämä mies, josta minulle kerrotaan tuollaista?" Hän halusi nähdä Jeesuksen ja etsi tilaisuutta siihen. (Luuk. 9:7-9) Kolmannesssa luvussa kerrottiin, miten Herodes vangitsi Johanneksen tämän moitittua häntä hänen pahoista teoistaan. Markus kirjoittaa evankeliumissaan tarkemmin, miten Herodes mestautti Johanneksen (Mark. 6:17-29). Herodeksen halu nähdä Jeesus toteutui lopulta juuri ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista (Luuk. 23:6-12).

3 Luuk. 9:10-14 Apostolit palasivat ja kertoivat Jeesukselle, mitä kaikkea olivat tehneet. Jeesus otti heidät mukaansa ja lähti Betsaidan kaupungin lähistölle saadakseen olla siellä kaikessa rauhassa. Ihmiset saivat kuitenkin tietää, missä hän oli, ja lähtivät hänen peräänsä. Jeesus antoi heidän tulla luokseen. Hän puhui heille Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki, jotka olivat avun tarpeessa. (Luuk. 9:10-11) Kaksitoista opetuslasta palasivat onnistuneelta työmatkaltaan. Työn jälkeen oli aika levähtää, mutta Jeesuksen oli vaikea saada olla rauhassa. Hänen maineensa oli kiirinyt laajalle, ja ihmisjoukot tungeksivat jatkuvasti hänen ympärillään. Taaskin kerrotaan, miten Jeesus puhui Jumalan valtakunnasta ja paransi sairaita. Kun päivä alkoi kallistua iltaan, Jeesuksen kaksitoista opetuslasta tulivat hänen luokseen ja sanoivat: "Lähetä ihmiset pois, että he menisivät lähiseudun kyliin ja taloihin ja hankkisivat sieltä yösijan ja ruokaa. Tämä on aivan asumatonta seutua." "Antakaa te heille syötävää", sanoi Jeesus. He vastasivat: "Ei meillä ole enempää kuin viisi leipää ja kaksi kalaa – vai menemmekö ostamaan ruokaa koko tälle joukolle?" Siellä näet oli noin viisituhatta miestä. Jeesus sanoi opetuslapsille: "Pankaa heidät istumaan aterialle viidenkymmenen hengen ryhmiin." (Luuk. 9:12-14) Opetuslasten neuvo lähettää monituhatpäinen ihmisjoukko lähiseudun taloihin syömään ja yöpymään voi kuulostaa meistä aika oudolta, mutta Jeesuksen aikaisen Lähi-idän vieraanvaraisuus oli sellaista, että ihmiset varmasti olisivat saaneet tarvitsemansa. Jeesus tahtoo kuitenkin – taas kerran – osoittaa jumaluutensa, tällä kertaa ruokkimalla ihmisjoukon. Sitä paitsi hän antaa opetuslapsille tehtävän antaa ihmisille syötävää – Jeesus toimii opetuslastensa kautta, ja niin hän tekee yhä tänään.

4 Luuk. 9:15-17 He tekivät niin ja järjestivät kaikki aterioimaan. Sitten Jeesus otti ne viisi leipää ja kaksi kalaa, katsoi ylös taivaaseen ja lausui niistä kiitoksen. Hän mursi leivät ja antoi palat opetuslapsilleen kansalle tarjottaviksi. Kaikki söivät kyllikseen, ja tähteeksi jääneitä paloja kerättiin kaksitoista korillista. (Luuk. 9:15-17) Monituhatpäisen ihmisjoukon ruokkiminen viidellä leivällä ja kahdella kalalla, niin että ylikin jää vielä kaksitoista korillista, on käisttämätön ihme. Kertomusta on yritetty selittää monella tavalla järjelle ymmärrettäväksi, mutta usko ottaa kertomuksen vastaan sellaisena kuin se on, ilman selittelyjä. Jeesus osoittaa olevansa se, jonka välityksellä kaikki on luotu tyhjästä.

5 Luuk. 9:18-20 Kerran, kun Jeesus oli vetäytynyt yksinäisyyteen rukoilemaan ja opetuslapset olivat hänen kanssaan, hän kysyi heiltä: "Kuka minä ihmisten mielestä olen?" He vastasivat: "Toisten mielestä sinä olet Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia, toiset taas sanovat, että joku entisajan profeetta on noussut kuolleista." "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" Pietari vastasi: "Sinä olet Kristus, Jumalan Voideltu." (Luuk. 9:18-20) Jeesuksen puheet ja teot saivat luonnollisesti ihmisjoukoissa aikaan keskustelua siitä, kuka tämä mies oikein on. Juutalaisten keskuudessa eli monenlaisia odotuksia erilaisista Jumalan lähettämistä pelastajahahmoista. Odotettiin Mooseksen kaltaista uutta profeetta (lue 5. Moos 18:15), odotettiin profeetta Eliaan paluuta (lue Mal. 3:23-24), ja odotettiin Messiasta, uutta Daavidin kaltaista kuningasta. Jeesus herättelee opetuslasten keskuudessa ensin yleistä keskustelua siitä, mitä ihmiset sanovat, mutta sitten hän kääntää kysymyksen suoraan opetuslapsille. Mitä sinä vastaat, kun Jeesus kysyy sinulta: ”Kuka minä sinun mielestäsi olen?” Pietari vastaa muiden opetuslasten puolesta. Hän on oppinut uskomaan, että Jeesus on Kristus, Jumalan Voideltu, siis kauan odotettu Messias.

6 Luuk. 9:21-25 Jeesus kielsi heitä ankarasti puhumasta tästä kenellekään ja sanoi: "Ihmisen Pojan täytyy kärsiä paljon. Kansan vanhimmat, ylipapit ja lainopettajat hylkäävät hänet, ja hänet surmataan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista." (Luuk. 9:21-22) Jeesus kieltää puhumasta tästä kenellekään ehkä siksi, että hän ei ole sellainen messias, jota kansa yleisesti odotti. Odotettiin sellaista messiasta, joka olisi suuri kuningas ja sotapäällikkö ja jonka johdolla roomalaiset ajettaisiin pois Israelista. Jos kansanjoukoissa olisi kiertänyt huhu, että Jeesus on messias, olisi ollut vaarana kansannousu ja kapina, jonka roomalaiset olisivat verisesti kukistaneet. Jeesus opettaa olevansa toisenlainen messias, hylätty ja kärisivä, joka kuolee kansansa puolesta, mutta joka nousee ylös kuolleista. Opetuslapsillekin aukesivat vasta pääsiäisen jälkeen ne Vanhan testamentin kohdat, jotka puhuvat tällaisesta messiaasta. Jeesus sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka sen minun tähteni kadottaa, on sen pelastava. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta saattaa itsensä tuhoon ja turmioon? (Luuk. 9:23-25) Jos messiaan tie vie kärsimykseen ja ristille, samoin on hänen seuraajiensa tie ristin kantamista. Kristitty ei voi elää ajatellen vain omaa etuaan ja sitä, miten saisi mahdollisimman paljon irti tästä elämästä. Jeesus tahtoo avata meidän silmämme näkemään iankaikkisen todellisuuden ja arvioimaan elämää siitä käsin, mikä iankaikkisuutta ajatellen on kaikkein tärkeintä.

7 Luuk. 9:26-27 Joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä on Ihmisen Poika häpeävä, kun hän tulee kunniassaan, Isänsä ja pyhien enkelien kirkkaudessa. Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:26-27) Kun joudumme elämään maailmassa sellaisten ihmisten keskellä, jotka eivät usko ja jotka jopa pilkkaavat meidän uskoamme, voimme helposti joutua kiusaukseen hävetä ja kieltää uskomme. Jeesuksen sana varoittaa meitä sellaisesta. Jos kuitenkin heikkouttamme lankeamme, rohkaisee meitä Raamatun sana: ”Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää” (2. Tim. 3:13). Jeesuksen salaperäiset sanat niistä, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan, saavat selityksenä luvun loppupuolella. Opetus: Ville Auvinen


Lataa ppt "Luuk. 9:1-3 Yhdeksännen luvun alussa Luukas kertoo usesta keskeisestä tapahtumasta, jotka opettavat Jeesuksen jumaluudesta ja Jeesuksen opetuslapsena elämisestä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google