Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnni-Kristiina Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Sosiaalisen median perusteet Ivalo 27.2.2012 Ilkka Kauppinen
2
Päivän ohjelma 9.00-10.00 Mitä sosiaalinen media on ja parhaita esimerkkejä? 10:00-10:15 Tauko 10:15-11.30 Tärkeimpien työkalujen esittely 11.30-12.15 Lounas 12.15-14.00 Tee edes nämä 5 osio 14.00-14.30 Iltapäiväkahvit 14.30-16.00 Tee edes nämä 5 jatkuu
3
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keitä me olemme?
4
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Saatte tämän materiaalin sähköisenä osoitteesta: www.liiketoiminta.info/kalotti
5
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media tarkoittaa? Sosiaalisella medialla viitataan nettipalveluihin, joihin ympäri maailmaa useat (usein miljoonat) henkilöt pääsevät tuottamaan sisältöä Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja joskus puhutaan esimerkiksi yhteisöllisestä mediasta, SoMesta tai yhteisöllisistä verkkopalveluista
6
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miksi puhumme sosiaalisesta mediasta? SIVU 6 Internet aiemmin: - nettisivuja pääsivät muokkaamaan vain sivujen ylläpitäjät - sisältö päivittyi harvoin Internet nykyään: - sivuja pääsevät muokkamaan useammat ihmiset - sisältöä sivuille tuotetaan yhdessä - positiivista: nettisivujen sisällöt päivittyvät yhä useammin
7
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakkaamme ovat siis sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median avulla voi jopa tienatakin. Mitä siellä sitten voi tehdä?
8
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media on yritysten ja muiden organisaatioiden käytössä? Asiakaspalvelukanava Markkinointikanava Tuotekehityskanava Tiedotuskanava Sisäinen viestintäkanava Maineen hallintaa Myyntikanava Sosiaalinen media taipuu moneksi! – Pitää vain osata valita oikea työväline
9
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Huomio, huomio Kun organisaatiot lähtevät hyödyntämään sosiaalista mediaa, kannattaa luoda sosiaalisen median suunnitelma Kohderyhmä Tavoitteet Resurssit Työkalut Pelisäännöt Seuranta Ei vaadi suuria suunnitelmia, mutta tavoite on aina hyvä olla
10
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Suunnitelmasta Muistakaa myös sopia – Kuka olette (henkilökohtainen minä, työminä, työyhteisö?) – Miten viestitte ja millainen kuva teistä saadaan aikaan http://www.facebook.com/pages/Lastensuojelun-tieto-ja- tutkimus-LasTut/146375688729795
11
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media käytännössä vaatii? Aikaa – Valitusta palvelusta tai niiden määrästä riippuu, kuinka paljon aikaa tulee kulumaan esim. viikossa Pitkäjänteisyyttä – Tuloksia saavutetaan harvoin yhdessä yössä ”Innostuneisuutta” – Jos viestintä tuntuu vain pakkopullalta, harvoin saavutetaan hyviä tuloksia Oikeat käyttötavat, jotka on opeteltavissa
12
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Muistakaa, että sosiaalisessa mediassa on idea olla vuorovaikutuksessa Tämä tarkoittaa sitä, että tyyli, jolla asioista yleensä tiedotetaan esimerkiksi kotisivuilla, ei toimi SOMEssa Sosiaalisessa mediassa saa olla persoonallinen ja rennompi kuin yleensä Nämä asiat pitää kuitenkin sopia työyhteisössä yhteisesti SIVU 12
13
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Jokaisessa sosiaalisen median palvelussa kirjoitetaan hieman eri tavalla – Esim. Twitterin rajoittavat 140 merkkiä verrattuna blogien (lähes) rajattomaan kirjoitustilaan Sosiaaliseen mediaan kirjoittaessa pitää ottaa huomioon myös palvelun luonne – Facebookia luetaan usein vauhdista kiireen kanssa, joten huomio on kiinnitettävä nopeasti ja näyttävästi – Blogikirjoituksia usein taas istahdetaan rauhassa lukemaan SIVU 13
14
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten organisaatiot seuraavat, mitä heistä puhutaan? Tiedätkö, mitä sinusta puhutaan? www.google.com/alerts www.socialmention.com
15
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Työkaluja
16
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Facebook
17
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Markkinointia Facebookissa BaseCamp Oulanka Facebookissa http://www.facebook.com/ basecampoulanka http://www.facebook.com/ basecampoulanka
18
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Yritykset voivat markkinoida myös itse – varsinkin kuvilla Facebookissa! Harriniva Hotels & Safaris Facebookissa http://on.fb.me/p0NnjH http://on.fb.me/p0NnjH
19
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Myynnin edistäminen Facebookissa SIVU 19 http://www.facebook.com/pages/Colore/111152722240286
20
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakaspalvelu Facebookissa SIVU 20
21
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedonvälityksen erikoistilanteissa
22
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedonvälitykseen erikoistilanteissa Kuinka moni ei vielä tunne Twitteriä?
23
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Ihmiset ilmoittautuivat Facebookissa
24
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Sosiaalinen media mahdollistaa myymisen! http://www.facebook.com/#!/Kokemuskauppa
25
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hieman erilainen esimerkki SIVU 25 Saa viestiä persoonallisesti! http://on.fb.me/varusteleka Kaikkia ei tarvitse miellyttää
26
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogit
27
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkkejä erilaisista blogeista SIVU 27 http://lapcream.blogspot.com – Mahtava esimerkki! http://bit.ly/isannanblogi – Matkailuyrittäjä pyörittää blogia www.liiketoiminta.info – Blogi kotisivuna http://blomsterverkstad.blogspot.com/ – Blogista ja kukista piristystä päivään ja voimaa arkeen http://mustikkamaki.blogspot.com/ – Kuvat innostavat! Ketkä kaikki kirjoittaa blogia?
28
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter
29
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter SIVU 29 140 merkkiä Mikroblogipalvelu Harvoja onnistuneita suomalaisia esimerkkejä Yksi onnistujista on www.twitter.com/helsinkiairportwww.twitter.com/helsinkiairport Keillä on Twitter- tili?
30
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailun suurin palvelu
31
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailualalla on lisäksi palveluja, jotka on tarkoitettu yritysten suositteluun Matkailija voi antaa palautetta, mutta myös muut, tuntemattomat matkailijat hyötyvät arvioinneista Onko Tripadvisor kaikille tuttu palvelu? www.tripadvisor.com
32
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Toiminnan esitteleminen videoilla
33
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy YouTube - esimerkkejä SIVU 33 YouTube on maksuton videoiden jakamiseen ja katsomiseen tarkoitettu palvelu Asiakaspalvelua netissä – http://youtu.be/TyuOdm8MxGM http://youtu.be/TyuOdm8MxGM Videot Facebookiin – http://www.facebook.com/photo.php?v=24911430 76150 http://www.facebook.com/photo.php?v=24911430 76150
34
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Oman videon tuottaminen Mistä saa laillista musiikkia ja kuvia ilman teostomaksuja? – http://search.creativecommons.org/ http://search.creativecommons.org/ Windows Movie Maker (Windows Live Elokuvatyökalu) löytyy lähes joka koneesta Esimerkiksi www.animoto.comwww.animoto.com – http://video214.com/play/5p84boikiAwPl8gEudot5 A/s/dark http://video214.com/play/5p84boikiAwPl8gEudot5 A/s/dark
35
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkkejä julkiselta sektorilta
36
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä esimerkki ”sateenvarjosivusta” Facebookissa Kaikki ovat tervetulleita viestimään http://www.facebook.com/pag es/Maaseutu-Tilaa- el%C3%A4m%C3%A4lle/19644 2727049296
37
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Muistiot onkin jaettu Facebookissa Helppo ja nopea lukea! http://www.facebook.com/#!/ pages/MAATILOJEN-UUSI- YHTEISTY%C3%96- ModerniKolhoosi- hanke/119747551439162
38
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä tapa lisätä tykkääjien määrää Mitä enemmän tykkääjiä, sen useampi kuulee viestinne http://www.facebook.com/Osal listumisymparistohanke
39
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Verrataan Personoitu tervetuloa-sivu on siis yksi keino koukuttaa jo kiinnostunut tykkääjäksi Toki muutkin asiat vaikuttavat http://www.facebook.com/leade rkainuussa
40
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keskustelupalstat http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6072
41
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy MOL ja asiakkaat mukaan nettipalvelujen kehittämiseen Kysytään asiakkailta, mitä he tarvitsevat! http://bit.ly/molkysely
42
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogi Helppo tapa levittää tietoa siitä mitä hankkeessa tapahtuu Yksinkertaisin ja ilmainen työkalu www.blogger.com www.blogger.com http://elvablogi.blogspot.com/
43
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kuka tietää, mikä on LinkedIn? Isossa-Britanniassa suuret yritykset eivät palkkaa työntekijää, jolla ei ole profiilia LinkedInissä. http://fi.linkedin.com/in/ilkkakauppinen
44
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Delicious tiedon keräämiseen ja jakamiseen Kuulostaako yhtään tutulta?
45
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tarjan metsälinkkivinkit SIVU 45 http://www.delicious.com/tarjao/mets%C3%A4some
46
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Havainnollistamista kuvilla? Flickr on yksi vaihtoehto www.flickr.com www.flickr.com
47
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedekeskus Pilkkeen kuvia Flickrissä SIVU 47 http://www.flickr.com/photos/pilke/
48
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy SlideShare esitysten jakamiseen
49
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä tapa jakaa arvokasta sisältöä tapahtumista Löytyy hyvin myös hakukoneista http://www.slideshare.net/Maa merkit/eeva-hellstrm-9112011- uudistuva-maaseutu-vastaa- kysyntn
50
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy SlideShare www.slideshare.netwww.slideshare.net SlideShare esitysten jakoon! Erinomainen työkalu verkkonäkyvyyden kasvattamisessa Ohjelmaan ladataan valmis power point, word tai pdf tiedosto ja ohjelma tulkitsee kaiken tekstin esityksestä Tämän jälkeen esitys löytyy todella hyvin hakukoneesta – Ja sen kautta voi ajaa ihmisiä kotisivuille (ostamaan tai varaamaan palveluja) SIVU 50
51
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tee edes nämä 5 asiaa SIVU 51
52
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 1. Sosiaalisen median seuranta Tehty jo!
53
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 2. Jakonappulat omille kotisivuille Mahdollistaa Facebookin, Google+ ja Twitterin hyödyntämisen vaikket olisi mukana ko. palveluissa Mieti mille sivuille laitat napit www.addthis.comwww.addthis.com ja seuraa ohjeita
54
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 3. Facebookin sivujen avaaminen Sivujen tekeminen helppoa kuin heinänteko! Mielenkiintoisen sisällön keksiminen vaikeampaa www.facebook.com/places Gurut: välilehden teko lue ohjeet http://www.liiketoiminta.info/nain-teet-facebookiin- personoidun-valilehden/ http://www.liiketoiminta.info/nain-teet-facebookiin- personoidun-valilehden/
55
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 4. Google Places palvelu Sivujen tekeminen helppoa kuin heinänteko! Mielenkiintoisen sisällön keksiminen vaikeampaa www.facebook.com/places Gurut: tietojen täydentäminen ja suositusten hankkiminen ja/tai TripAdvisor
56
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 5. Jotain muuta Vielä yksi harjoitus, riippuen osallistujien toiveista/tarpeista
57
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Linkkivinkkejä Apua sähköiseen liiketoimintaan, paljon vinkkejä askel kerrallaan www.liiketoiminta.infowww.liiketoiminta.info Apua internetmarkkinointiin http://matkailumarkkinointi.blogspot.com http://matkailumarkkinointi.blogspot.com Innostuneita kirjoituksia sosiaalisesta mediasta ja muista nettipalveluista www.innostunutsomesta.comwww.innostunutsomesta.com
58
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Jatkokoulutuksia Yhden työkalun hyödyntämiseen keskittyvä päivä Sosiaalisen median suunnitelman teko työpajassa Sosiaalisen median ohjeistuksen teko työpajassa
59
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kiitos! Palautattehan vielä ennen lähtöänne palautelomakkeet: www.liiketoiminta.info/kalotti www.liiketoiminta.info/kalotti Ilkka Kauppinen Ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info 050 562 0638
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.