Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median perusteet Ivalo 27.2.2012 Ilkka Kauppinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median perusteet Ivalo 27.2.2012 Ilkka Kauppinen."— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalisen median perusteet Ivalo 27.2.2012 Ilkka Kauppinen

2 Päivän ohjelma 9.00-10.00 Mitä sosiaalinen media on ja parhaita esimerkkejä? 10:00-10:15 Tauko 10:15-11.30 Tärkeimpien työkalujen esittely 11.30-12.15 Lounas 12.15-14.00 Tee edes nämä 5 osio 14.00-14.30 Iltapäiväkahvit 14.30-16.00 Tee edes nämä 5 jatkuu

3 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keitä me olemme?

4 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Saatte tämän materiaalin sähköisenä osoitteesta: www.liiketoiminta.info/kalotti

5 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media tarkoittaa? Sosiaalisella medialla viitataan nettipalveluihin, joihin ympäri maailmaa useat (usein miljoonat) henkilöt pääsevät tuottamaan sisältöä Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja joskus puhutaan esimerkiksi yhteisöllisestä mediasta, SoMesta tai yhteisöllisistä verkkopalveluista

6 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miksi puhumme sosiaalisesta mediasta? SIVU 6 Internet aiemmin: - nettisivuja pääsivät muokkaamaan vain sivujen ylläpitäjät - sisältö päivittyi harvoin Internet nykyään: - sivuja pääsevät muokkamaan useammat ihmiset - sisältöä sivuille tuotetaan yhdessä - positiivista: nettisivujen sisällöt päivittyvät yhä useammin

7 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakkaamme ovat siis sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median avulla voi jopa tienatakin. Mitä siellä sitten voi tehdä?

8 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media on yritysten ja muiden organisaatioiden käytössä? Asiakaspalvelukanava Markkinointikanava Tuotekehityskanava Tiedotuskanava Sisäinen viestintäkanava Maineen hallintaa Myyntikanava Sosiaalinen media taipuu moneksi! – Pitää vain osata valita oikea työväline

9 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Huomio, huomio Kun organisaatiot lähtevät hyödyntämään sosiaalista mediaa, kannattaa luoda sosiaalisen median suunnitelma Kohderyhmä Tavoitteet Resurssit Työkalut Pelisäännöt Seuranta Ei vaadi suuria suunnitelmia, mutta tavoite on aina hyvä olla

10 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Suunnitelmasta Muistakaa myös sopia – Kuka olette (henkilökohtainen minä, työminä, työyhteisö?) – Miten viestitte ja millainen kuva teistä saadaan aikaan http://www.facebook.com/pages/Lastensuojelun-tieto-ja- tutkimus-LasTut/146375688729795

11 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Mitä sosiaalinen media käytännössä vaatii? Aikaa – Valitusta palvelusta tai niiden määrästä riippuu, kuinka paljon aikaa tulee kulumaan esim. viikossa Pitkäjänteisyyttä – Tuloksia saavutetaan harvoin yhdessä yössä ”Innostuneisuutta” – Jos viestintä tuntuu vain pakkopullalta, harvoin saavutetaan hyviä tuloksia Oikeat käyttötavat, jotka on opeteltavissa

12 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Muistakaa, että sosiaalisessa mediassa on idea olla vuorovaikutuksessa Tämä tarkoittaa sitä, että tyyli, jolla asioista yleensä tiedotetaan esimerkiksi kotisivuilla, ei toimi SOMEssa Sosiaalisessa mediassa saa olla persoonallinen ja rennompi kuin yleensä Nämä asiat pitää kuitenkin sopia työyhteisössä yhteisesti SIVU 12

13 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten sosiaalisessa mediassa viestitään? Jokaisessa sosiaalisen median palvelussa kirjoitetaan hieman eri tavalla – Esim. Twitterin rajoittavat 140 merkkiä verrattuna blogien (lähes) rajattomaan kirjoitustilaan Sosiaaliseen mediaan kirjoittaessa pitää ottaa huomioon myös palvelun luonne – Facebookia luetaan usein vauhdista kiireen kanssa, joten huomio on kiinnitettävä nopeasti ja näyttävästi – Blogikirjoituksia usein taas istahdetaan rauhassa lukemaan SIVU 13

14 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten organisaatiot seuraavat, mitä heistä puhutaan? Tiedätkö, mitä sinusta puhutaan? www.google.com/alerts www.socialmention.com

15 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Työkaluja

16 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Facebook

17 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Markkinointia Facebookissa BaseCamp Oulanka Facebookissa http://www.facebook.com/ basecampoulanka http://www.facebook.com/ basecampoulanka

18 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Yritykset voivat markkinoida myös itse – varsinkin kuvilla Facebookissa! Harriniva Hotels & Safaris Facebookissa http://on.fb.me/p0NnjH http://on.fb.me/p0NnjH

19 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Myynnin edistäminen Facebookissa SIVU 19 http://www.facebook.com/pages/Colore/111152722240286

20 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Asiakaspalvelu Facebookissa SIVU 20

21 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedonvälityksen erikoistilanteissa

22 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedonvälitykseen erikoistilanteissa Kuinka moni ei vielä tunne Twitteriä?

23 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Ihmiset ilmoittautuivat Facebookissa

24 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Sosiaalinen media mahdollistaa myymisen! http://www.facebook.com/#!/Kokemuskauppa

25 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Hieman erilainen esimerkki SIVU 25 Saa viestiä persoonallisesti! http://on.fb.me/varusteleka Kaikkia ei tarvitse miellyttää

26 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogit

27 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkkejä erilaisista blogeista SIVU 27 http://lapcream.blogspot.com – Mahtava esimerkki! http://bit.ly/isannanblogi – Matkailuyrittäjä pyörittää blogia www.liiketoiminta.info – Blogi kotisivuna http://blomsterverkstad.blogspot.com/ – Blogista ja kukista piristystä päivään ja voimaa arkeen http://mustikkamaki.blogspot.com/ – Kuvat innostavat! Ketkä kaikki kirjoittaa blogia?

28 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter

29 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Twitter SIVU 29 140 merkkiä Mikroblogipalvelu Harvoja onnistuneita suomalaisia esimerkkejä Yksi onnistujista on www.twitter.com/helsinkiairportwww.twitter.com/helsinkiairport Keillä on Twitter- tili?

30 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailun suurin palvelu

31 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Matkailualalla on lisäksi palveluja, jotka on tarkoitettu yritysten suositteluun Matkailija voi antaa palautetta, mutta myös muut, tuntemattomat matkailijat hyötyvät arvioinneista Onko Tripadvisor kaikille tuttu palvelu? www.tripadvisor.com

32 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Toiminnan esitteleminen videoilla

33 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy YouTube - esimerkkejä SIVU 33 YouTube on maksuton videoiden jakamiseen ja katsomiseen tarkoitettu palvelu Asiakaspalvelua netissä – http://youtu.be/TyuOdm8MxGM http://youtu.be/TyuOdm8MxGM Videot Facebookiin – http://www.facebook.com/photo.php?v=24911430 76150 http://www.facebook.com/photo.php?v=24911430 76150

34 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Oman videon tuottaminen Mistä saa laillista musiikkia ja kuvia ilman teostomaksuja? – http://search.creativecommons.org/ http://search.creativecommons.org/ Windows Movie Maker (Windows Live Elokuvatyökalu) löytyy lähes joka koneesta Esimerkiksi www.animoto.comwww.animoto.com – http://video214.com/play/5p84boikiAwPl8gEudot5 A/s/dark http://video214.com/play/5p84boikiAwPl8gEudot5 A/s/dark

35 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkkejä julkiselta sektorilta

36 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä esimerkki ”sateenvarjosivusta” Facebookissa Kaikki ovat tervetulleita viestimään http://www.facebook.com/pag es/Maaseutu-Tilaa- el%C3%A4m%C3%A4lle/19644 2727049296

37 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Muistiot onkin jaettu Facebookissa Helppo ja nopea lukea! http://www.facebook.com/#!/ pages/MAATILOJEN-UUSI- YHTEISTY%C3%96- ModerniKolhoosi- hanke/119747551439162

38 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä tapa lisätä tykkääjien määrää Mitä enemmän tykkääjiä, sen useampi kuulee viestinne http://www.facebook.com/Osal listumisymparistohanke

39 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Verrataan Personoitu tervetuloa-sivu on siis yksi keino koukuttaa jo kiinnostunut tykkääjäksi Toki muutkin asiat vaikuttavat http://www.facebook.com/leade rkainuussa

40 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Keskustelupalstat http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6072

41 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy MOL ja asiakkaat mukaan nettipalvelujen kehittämiseen Kysytään asiakkailta, mitä he tarvitsevat! http://bit.ly/molkysely

42 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Blogi Helppo tapa levittää tietoa siitä mitä hankkeessa tapahtuu Yksinkertaisin ja ilmainen työkalu www.blogger.com www.blogger.com http://elvablogi.blogspot.com/

43 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kuka tietää, mikä on LinkedIn? Isossa-Britanniassa suuret yritykset eivät palkkaa työntekijää, jolla ei ole profiilia LinkedInissä. http://fi.linkedin.com/in/ilkkakauppinen

44 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Delicious tiedon keräämiseen ja jakamiseen Kuulostaako yhtään tutulta?

45 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tarjan metsälinkkivinkit SIVU 45 http://www.delicious.com/tarjao/mets%C3%A4some

46 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Havainnollistamista kuvilla? Flickr on yksi vaihtoehto www.flickr.com www.flickr.com

47 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tiedekeskus Pilkkeen kuvia Flickrissä SIVU 47 http://www.flickr.com/photos/pilke/

48 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy SlideShare esitysten jakamiseen

49 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Esimerkki Hyvä tapa jakaa arvokasta sisältöä tapahtumista Löytyy hyvin myös hakukoneista http://www.slideshare.net/Maa merkit/eeva-hellstrm-9112011- uudistuva-maaseutu-vastaa- kysyntn

50 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy SlideShare www.slideshare.netwww.slideshare.net SlideShare esitysten jakoon! Erinomainen työkalu verkkonäkyvyyden kasvattamisessa Ohjelmaan ladataan valmis power point, word tai pdf tiedosto ja ohjelma tulkitsee kaiken tekstin esityksestä Tämän jälkeen esitys löytyy todella hyvin hakukoneesta – Ja sen kautta voi ajaa ihmisiä kotisivuille (ostamaan tai varaamaan palveluja) SIVU 50

51 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Tee edes nämä 5 asiaa SIVU 51

52 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 1. Sosiaalisen median seuranta Tehty jo!

53 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 2. Jakonappulat omille kotisivuille Mahdollistaa Facebookin, Google+ ja Twitterin hyödyntämisen vaikket olisi mukana ko. palveluissa Mieti mille sivuille laitat napit www.addthis.comwww.addthis.com ja seuraa ohjeita

54 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 3. Facebookin sivujen avaaminen Sivujen tekeminen helppoa kuin heinänteko! Mielenkiintoisen sisällön keksiminen vaikeampaa www.facebook.com/places Gurut: välilehden teko lue ohjeet http://www.liiketoiminta.info/nain-teet-facebookiin- personoidun-valilehden/ http://www.liiketoiminta.info/nain-teet-facebookiin- personoidun-valilehden/

55 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 4. Google Places palvelu Sivujen tekeminen helppoa kuin heinänteko! Mielenkiintoisen sisällön keksiminen vaikeampaa www.facebook.com/places Gurut: tietojen täydentäminen ja suositusten hankkiminen ja/tai TripAdvisor

56 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy 5. Jotain muuta Vielä yksi harjoitus, riippuen osallistujien toiveista/tarpeista

57 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Linkkivinkkejä Apua sähköiseen liiketoimintaan, paljon vinkkejä askel kerrallaan www.liiketoiminta.infowww.liiketoiminta.info Apua internetmarkkinointiin http://matkailumarkkinointi.blogspot.com http://matkailumarkkinointi.blogspot.com Innostuneita kirjoituksia sosiaalisesta mediasta ja muista nettipalveluista www.innostunutsomesta.comwww.innostunutsomesta.com

58 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Jatkokoulutuksia Yhden työkalun hyödyntämiseen keskittyvä päivä Sosiaalisen median suunnitelman teko työpajassa Sosiaalisen median ohjeistuksen teko työpajassa

59 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Kiitos! Palautattehan vielä ennen lähtöänne palautelomakkeet: www.liiketoiminta.info/kalotti www.liiketoiminta.info/kalotti Ilkka Kauppinen Ilkka.kauppinen@liiketoiminta.info 050 562 0638


Lataa ppt "Sosiaalisen median perusteet Ivalo 27.2.2012 Ilkka Kauppinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google