Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laitoksen viestinnässä FT, Dos. Vilma Luoma-aho Yhteisöviestintä & PR Viestintätieteiden laitos Jyväskylän yliopisto Twitter: vilmaluo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laitoksen viestinnässä FT, Dos. Vilma Luoma-aho Yhteisöviestintä & PR Viestintätieteiden laitos Jyväskylän yliopisto Twitter: vilmaluo."— Esityksen transkriptio:

1 Laitoksen viestinnässä FT, Dos. Vilma Luoma-aho Yhteisöviestintä & PR Viestintätieteiden laitos Jyväskylän yliopisto vilma.luoma-aho@jyu.fi Twitter: vilmaluo Sosiaalinen media

2 2 1.Painokone 2.Telegrafi & puhelin 3.Äänitetty media 4.Radio & TV 5.Internet Ryhmät / keskustelut Median revoluutiot Clay Shirky, 2008

3 Uusimmat trendit? • Tiedonhankinnan lähtöpiste: Organisaatioiden sivuista ja uutisportaaleista hakukoneisiin ja sosiaalisiin medioihin (Oxford Internet Study 2011) • Algoritmitetty ja räätälöity maailma • Tee se itse –ajattelun uusi tuleminen • Push -maailmasta pull -maailmaan • Whuffien rakentaminen ja käyttö • Huomiotyöläisten yleistyminen • Arvojen ja käytännön yhdistyminen • Foreverism

4 Sosiaalista? -Yhdistää ryhmät ja keskustelut -Julkisesti nähtävillä -Julkisesti kommentoitavissa -Ei-ammattimaisesti tuotettua -Tyyliltään vapaata

5 Viestintä ennen ja nyt • Prosessi – lääkeruisku ”Menikö viesti perille?” • Merkitys – vuorovaikutus ”Miten sinä sen ymmärsit?” • Yhteisö – jakaminen ”Miten tämän parhaiten tekisimme?” Org. lähettää Org. kuuntelee Org. osallistaa

6 Onlineuniversities.com

7 Mallia muilta? • Stanford julkaisee omaa puolitieteellistä lehteä josta media poimii uusimmat tutkimustulokset ja laittaa opetuksensa youtubeen ilmaiseksi • Notre Dame neuvoo työntekijöitään ensin perustamaan nettisivun ja sitten vahvistamaan ulkoista viestintää sosiaalisessa mediassa • Syracuse käyttää Foursqueria kampuksellaan kertoakseen mitä tapahtuu ja luodakseen kokemuksia • Duke on laittanut koko henkilökuntansa vastaanottoajat ja aukioloajat nettiin, jolloin online-toiminta on helppoa • University of Illinois antaa Twitterin kautta kirjastoapua opiskelijoille • Harvardilla on alumnien omat palvelut jossa saman alueen alumnit voivat tehdä yhteistyötä • #JYU

8 Sidosryhmien vallankaappaus? 8 1.Viestintä ei ole enää organisaatiokeskeistä 2.Sidosryhmät viestivät keskenään 3.Organisaatioiden on osallistuttava keskusteluun sidosryhmien ehdoilla 4.Viestintä teema-areenoilla ilman kontrollia

9 Viestinnän ideaali Toimitaan yhteistyössä sidosryhmien kanssa, tulkitaan yhteiskunnan odotuksia ja pidetään yllä läpinäkyvää toimintakulttuuria ” The Stockholm Accords, 2010

10 10 Sosiaalinen media tekee näkyväksi sosiaalisen pääoman. Onko laitoksemme sosiaalinen pääoma näkemisen arvoista? Whuffie

11 11 Teema-areenat 1.Näyttämöitä, joissa käydään keskustelua keskeisistä teemoista 2.Yhteisöviestintä keskustelujen hallintaa eri areenoilla 3.Aikainen osallistuminen lisää vaikuttamismahdollisuuksia Luoma-aho & Vos, 2010

12 Teema-areenat Paikkoja sekä online että offline, joissa käydään keskustelua tiettyihin teemoihin liittyen.. Luoma-aho & Vos, 2010 Esim. Keskisuomalaisen yleisönosasto, yliopiston kahvila, Suomi24 keskustelupalsta, Kotikadun katsojatapaaminen, Finngraf -messut Löytyvät alan ihmisiä seuraamalla & hakukoneilla

13 Tärkeintä ei ole sosiaalisen median strategiat, vaan kysymykset: Ajattelun käännös - Mitä hyötyä tästä on henkilökunnallemme ja opiskelijoillemme? -Missä meillä on annettavaa? -Mitä meiltä odotetaan?

14 Uudet kuluttajat Vanha kuluttaja • Etsii halvinta hintaa ja enemmän tavaraa • Odotti ratkaisuja • passiivinen vastaanottaja viestinnässä • ”mitä minä tästä hyödyn?” • Luottaa viestiin (markkinointi, mainonta) • Jakaa vain henkilökohtaisesti • Passiivinen valitus epäkohtiin / brandeihin BBMG's Raphael Bemporad and Mitch Baranowski Uusi kuluttaja • Etsii Kokonaisarvoa, merkityksellisiä elämyksiä ja verkostoja • Luo itse ratkaisunsa • Aktiivinen tekijä tuotteissa, palveluissa ja • ”mitä me tästä hyödymme?” • Selvittää itse mitä viestin takana on (boxturner) • Jakaa sosiaalisesti online • Aktiivinen valitus epäkohtiin / brandeihin

15 Laitostasolla? • Laitoksilla omat viestit ja yleisöt, yo koordinoi 1.Mikä toiminnassamme houkuttaa ihmisiä jakamaan ja puhumaan? 2.Kenet haluaisimme tavoittaa? 3.Missä he jo ovat? Mitä he tarvitsevat?

16 Onlineuniversities.com


Lataa ppt "Laitoksen viestinnässä FT, Dos. Vilma Luoma-aho Yhteisöviestintä & PR Viestintätieteiden laitos Jyväskylän yliopisto Twitter: vilmaluo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google