Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVäinö Ketonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Laitoksen viestinnässä FT, Dos. Vilma Luoma-aho Yhteisöviestintä & PR Viestintätieteiden laitos Jyväskylän yliopisto vilma.luoma-aho@jyu.fi Twitter: vilmaluo Sosiaalinen media
2
2 1.Painokone 2.Telegrafi & puhelin 3.Äänitetty media 4.Radio & TV 5.Internet Ryhmät / keskustelut Median revoluutiot Clay Shirky, 2008
3
Uusimmat trendit? • Tiedonhankinnan lähtöpiste: Organisaatioiden sivuista ja uutisportaaleista hakukoneisiin ja sosiaalisiin medioihin (Oxford Internet Study 2011) • Algoritmitetty ja räätälöity maailma • Tee se itse –ajattelun uusi tuleminen • Push -maailmasta pull -maailmaan • Whuffien rakentaminen ja käyttö • Huomiotyöläisten yleistyminen • Arvojen ja käytännön yhdistyminen • Foreverism
4
Sosiaalista? -Yhdistää ryhmät ja keskustelut -Julkisesti nähtävillä -Julkisesti kommentoitavissa -Ei-ammattimaisesti tuotettua -Tyyliltään vapaata
5
Viestintä ennen ja nyt • Prosessi – lääkeruisku ”Menikö viesti perille?” • Merkitys – vuorovaikutus ”Miten sinä sen ymmärsit?” • Yhteisö – jakaminen ”Miten tämän parhaiten tekisimme?” Org. lähettää Org. kuuntelee Org. osallistaa
6
Onlineuniversities.com
7
Mallia muilta? • Stanford julkaisee omaa puolitieteellistä lehteä josta media poimii uusimmat tutkimustulokset ja laittaa opetuksensa youtubeen ilmaiseksi • Notre Dame neuvoo työntekijöitään ensin perustamaan nettisivun ja sitten vahvistamaan ulkoista viestintää sosiaalisessa mediassa • Syracuse käyttää Foursqueria kampuksellaan kertoakseen mitä tapahtuu ja luodakseen kokemuksia • Duke on laittanut koko henkilökuntansa vastaanottoajat ja aukioloajat nettiin, jolloin online-toiminta on helppoa • University of Illinois antaa Twitterin kautta kirjastoapua opiskelijoille • Harvardilla on alumnien omat palvelut jossa saman alueen alumnit voivat tehdä yhteistyötä • #JYU
8
Sidosryhmien vallankaappaus? 8 1.Viestintä ei ole enää organisaatiokeskeistä 2.Sidosryhmät viestivät keskenään 3.Organisaatioiden on osallistuttava keskusteluun sidosryhmien ehdoilla 4.Viestintä teema-areenoilla ilman kontrollia
9
Viestinnän ideaali Toimitaan yhteistyössä sidosryhmien kanssa, tulkitaan yhteiskunnan odotuksia ja pidetään yllä läpinäkyvää toimintakulttuuria ” The Stockholm Accords, 2010
10
10 Sosiaalinen media tekee näkyväksi sosiaalisen pääoman. Onko laitoksemme sosiaalinen pääoma näkemisen arvoista? Whuffie
11
11 Teema-areenat 1.Näyttämöitä, joissa käydään keskustelua keskeisistä teemoista 2.Yhteisöviestintä keskustelujen hallintaa eri areenoilla 3.Aikainen osallistuminen lisää vaikuttamismahdollisuuksia Luoma-aho & Vos, 2010
12
Teema-areenat Paikkoja sekä online että offline, joissa käydään keskustelua tiettyihin teemoihin liittyen.. Luoma-aho & Vos, 2010 Esim. Keskisuomalaisen yleisönosasto, yliopiston kahvila, Suomi24 keskustelupalsta, Kotikadun katsojatapaaminen, Finngraf -messut Löytyvät alan ihmisiä seuraamalla & hakukoneilla
13
Tärkeintä ei ole sosiaalisen median strategiat, vaan kysymykset: Ajattelun käännös - Mitä hyötyä tästä on henkilökunnallemme ja opiskelijoillemme? -Missä meillä on annettavaa? -Mitä meiltä odotetaan?
14
Uudet kuluttajat Vanha kuluttaja • Etsii halvinta hintaa ja enemmän tavaraa • Odotti ratkaisuja • passiivinen vastaanottaja viestinnässä • ”mitä minä tästä hyödyn?” • Luottaa viestiin (markkinointi, mainonta) • Jakaa vain henkilökohtaisesti • Passiivinen valitus epäkohtiin / brandeihin BBMG's Raphael Bemporad and Mitch Baranowski Uusi kuluttaja • Etsii Kokonaisarvoa, merkityksellisiä elämyksiä ja verkostoja • Luo itse ratkaisunsa • Aktiivinen tekijä tuotteissa, palveluissa ja • ”mitä me tästä hyödymme?” • Selvittää itse mitä viestin takana on (boxturner) • Jakaa sosiaalisesti online • Aktiivinen valitus epäkohtiin / brandeihin
15
Laitostasolla? • Laitoksilla omat viestit ja yleisöt, yo koordinoi 1.Mikä toiminnassamme houkuttaa ihmisiä jakamaan ja puhumaan? 2.Kenet haluaisimme tavoittaa? 3.Missä he jo ovat? Mitä he tarvitsevat?
16
Onlineuniversities.com
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.