Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke 2005-2006 •Tutkimustuloksia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke 2005-2006 •Tutkimustuloksia."— Esityksen transkriptio:

1 Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke 2005-2006 •Tutkimustuloksia

2 Tutkimus •Mediakasvatushankkeeseen osallistuneille sekä vertailuryhmälle tehtiin kirjekysely, jonka aiheena oli esikoululaisten mediankäyttö sekä kotien mediavalmiudet. •Hankkeeseen osallistuneille tehtiin lisäksi kysymyksiä hankkeesta •Hankkeeseen osallistui neljä pohjois-kymenlaaksolaista esikouluryhmää, yhteensä 54 lasta.

3 Tutkimus •Vertailuryhmässä jaettiin 100 lomaketta neljään eri esikouluryhmään viikolla 5, vastausaikaa oli yksi viikko. •Osallistuneista lomakkeen palautti 24:n esikoululaisen vanhemmat, jolloin palausprosentiksi tuli 44.4%. Vertailuryhmästä lomakkeen palautti 35 taloutta, palautusprosentin ollessa 35%. Kummallekaan ryhmälle ei laitettu muistutuslomaketta. •Kaiken kaikkiaan lomakkeita palautui 59. Näytekoon muodostuessa varsin pieneksi eri alaryhmissä, ei tuloksista voi vetää jyrkkiä johtopäätöksiä, vaan niiden on katsottava olevan suuntaa-antavia.

4 N=59 Mediakasvatus/medialukutaito •Tutkimuksen alussa pyrittiin sel- vittämään tuntevatko vastaajat käsitteen mediakasvatus/ media- lukutaito ja ymmärtävätkö he sen merkityksen. •Hankkeessa mukana olleista perheistä reilut kolme neljännestä osasi vastata avoimeen kysymyk- senasetteluun oikein tai oikean- suuntaisesti •Vertailuryhmässä vain noin 40% prosenttia osasi kertoa mistä on kysymys. ’Julkisuudessa esiintyy toisinaan termi mediakasvatus/medialukutaito. Mitä näillä termeillä mielestänne tarkoitetaan? Olkaa hyvä ja kertokaa omin sanoin.’

5 N=59 Missä mediakasvatusta opetetaan? •Vastaajilta tiedusteltiin missä mediakasvatusta heidän mielestään opetetaan. Vastausvaihtoehdot esitettiin strukturoituina. •Valtaosa vastaajista uskoi mediakasvatusta opetettavan kotona ja peruskoulussa. •Mediakasvatus sisältyy perusopetuksen taidekasvatuksen oppimäärään, mutta sen opetuksen sisältö on määrittelemätön. •Vanhempien mielikuvat mediakasvatuksesta ja todellisuus eivät kohtaa.

6 N=59 Perheen yhteinen mediaharrastus

7 N=24 Mielikuvat hankkeesta Keskiarvoja asteikolla 1-5 (5= Erittäin myönteinen, 1= Erittäin kielteinen)

8 Johtopäätös •Kaikkien arvioitavien asioiden suhteen mediakasvatushanke sai hankkeeseen osallistuneilta /heidän vanhemmiltaan arvosanan joka ylittää melko myönteisen ja hipoo erittäin myönteistä

9 Vanhempien perusteluita myönteisille arvosanoille •’On ollut positiivista että mediakasvatus ei jää vain kotien harteille. Työpajatoiminta on ollut hauskaa hyödyn lisäksi •Esikoululaiset käyttävät jo paljon tietokonetta ja lapset puhuvat/katsovat paljon tv:tä. Hyvä keino opettaa tietotulvaan suhtautumista •Lapsi on ollut innoissaan, kertonut kotona hankkeesta ja sen tekemisestä •Meillä kotona ainakin oli eskarilainen todella innoissaan hankkeesta ja puhui myönteiseen sävyyn kaikesta mitä hankkeen myötä tehdään •Olen vilpittömästi yllättynyt, ylpeä ja iloinen kun tällainen erittäin hyvä ja niin lapsille kuin aikuisillekin mielenkiintoinen opetusjakso on saatu! Lapsi on todella koko sydämestään mukana ja vilpittömästi ihastunut tästä 'jutusta' sekä tietysti myös 'vetäjistä' •Lapsen innokkuus kertoa kuvauksista ja tapahtumista jne. Kertoo paljon. Vanhempainilta avasi omat silmät mistä kyse, ja siellä hankkeen vetäjien sekä henkilökunnan innokkuus ym, jäi positiivisena mieleen.’

10 Mediakasvatuksen tulevaisuus •Hanke arvioitiin vähintään melko hyödylliseksi •Hyödyllisimpänä hanketta pitivät yli kolmen lapsen vanhemmat ja ne vanhemmat joilla on myös kouluikäisiä lapsia •Kahdeksan kymmenestä oli sitä mieltä, että hanke pitäisi sisällyttää osaksi esikoulu- opetusta. •’Valitettavasti meillä kaikilla ei ole omia taitoja ja valmiuksia riittävästi/joillakin ei ole aikaa eikä ilmeisesti halujakaan, lasta tällä tasolla opettaa ja tätä nimenomaista oppia tänä päivänä todella tarvitaan, eikä se tarve ainakaan vähene.’


Lataa ppt "Media- ja elokuvakasvatusta pohjois-kymenlaaksolaisille esikoululaisille – hanke 2005-2006 •Tutkimustuloksia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google