Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vertaismentorointi & Minä mentorina

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vertaismentorointi & Minä mentorina"— Esityksen transkriptio:

1 Vertaismentorointi & Minä mentorina
Virpi Valtonen Hamk Aokk Winnova

2 Vertaismentorointi Tavoitteellista toimintaa, joka perustuu yhteisiin pelisääntöihin -> mentorointisopimus Asiantuntijuuden jakamisen ja kehittämisen menetelmä / tapa toimia Tukee yksilön ja yhteisön kokonaisvaltaista kasvua ja oppimista Nopea ja tehokas menetelmä työelämän jatkuvan muutoksen pyörteissä

3 Vertaismentorointi on..
Vertaistukea Ammatillista kohtaamista Kuuntelemista

4 Minä mentorina

5 Vertaismentori Keskeistä on ymmärtää, että mentori ei siirrä ”oikeaa” näkemystä tai tietoa vaan rakentaa merkityksiä ja tulkintoja Yhdessä muiden kanssa!

6 Vertaismentori Vertaismentorin kaksoisrooli – olla vertaisena mutta samalla ”hoitaa” tilannetta ja viedä sitä eteenpäin - > eettinen näkökulma

7 Menetelmistä Vertaismentorointi -> menetelmä itsessään
Valitse menetelmät oman persoonasi mukaan Muista vapaaehtoisuus; Jokaisella oikeus osallistua ja olla aktiivinen olla hiljaa ja kuunnella Yhteinen ohjattu, tavoitteellinen vertaiskeskustelu on jo menetelmä, yleensä se riittää

8 Menetelmistä ”Onnistumisen avaimet ovat nippu fyysisiä ja hallinnollisia, sosiaalisia ja menetelmällisiä tekijöitä, jotka yhdessä muodostavat toimivan mentorointiryhmän” (Verme2010)

9 Menetelmiä ryhmäprosessiin
Aloituskoukku Aktivoivat lyhyet harjoitteet (assosiaatioharjoitus, tarutus, kirje itselle) Tarkoitus kiinnittyä ryhmään tässä ja nyt Ryhmäyttämiseen useampi lyhyt harjoitus tai pidempiä harjoituksia Janaharjoitus Sosiaalinen atomi

10 Prosessin edetessä Riippuen aiheesta / teemasta
toiminnalliset harjoitukset hyviä. Ryhmäläiset ottavat erilaisia rooleja, erilaisia statuksia tai suhtautumisia. Näitä tutkitaan joko yhdessä tai osa ryhmästä havainnoi ja osa on rooleissa.

11 Narratiiviset menetelmät
”Tarutus” (aikuisten sadutus) Parikertomuksen teko Ryhmän yhteinen tarina Tarinoiden /tilanteiden piirtäminen Kuvat / esineet

12 KerToi-menetelmät Kerronnalliset ja toiminnalliset menetelmät
Virittäjänä mentorin antama aihe, tv-ohjelma, lehtileike tai mikä tahansa kuva tai esine Kirjoittamistehtävät; päiväkirja, kirje itselle, tapauksen kirjoittaminen, ryhmäkirje, oman elämän kuvaaminen, luovaa kirjoittamista jonkin tunteen tai tilanteen kautta

13 KerToi - menetelmät Toiminnalliset menetelmät;
Janaharjoitukset, tasoharjoitukset (nelikenttä) Sosiaalinen atomi paperille tai yhdessä toimien Roolit, lämmittely- ja tutustumisleikit

14 Lopetukseen Jatkuva reflektointi on tärkeää mutta lopussa erityisen tärkeää Asioita kannattaa pohtia tunteen tasolla, tekojen tasolla, tehtäväkeskeisesti.. Tarinoilla, kuvilla, esineillä, kirjeiden lukeminen ääneen, sosiometriset kysymykset

15 Koontia Pyri luomaan turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri
Mentorointisopimus on tärkeä tehdä Kaikki ryhmäläiset voivat tuoda erilaisia menetelmiä jos jollakin on erityisosaamista ”Pullat ja puitteet”; ei ole yhdentekevää missä ympäristössä kohdataan Menetelmät aina aiheen mukaan, ei itseisarvona

16 ”Hiljaisen tiedon jakaminen ja säilyminen edellyttää ihmisten yhteistyötä ja vuorovaikutusta aidossa (toiminta) ympäristössä todellisen (työ) tehtävän äärellä” Raija Nurminen

17 kirjallisuutta Tunturi, Pirjo Mentoroinnin avulla asiantuntijaksi? Vertaisryhmämentorointi työvälineenä asiantuntijuuden kehittymisessä Hamk/aokk opinnäytetyö Vuorinen, Ilpo Tuhat tapaa opettaa. Estola, Kaunisto, Keski-Filppula, Syrjälä & Uitto Lupa puhua. Kertomisen voima arjessa ja työssä. Kupias, Päivi Kouluttajana kehittyminen. Rouvinen-Kemppinen, Katriina & Pertti Luovuuden kukoistus. Kauppila, Reijo A Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot.


Lataa ppt "Vertaismentorointi & Minä mentorina"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google