Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NUORET JA MEDIAKODIN KULUTTAJAOIKEUS Kotitalousopettajien liiton kesäkoulutuspäivä Kuluttajavirasto 15.6.2011 Lakimies Miina Ojajärvi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NUORET JA MEDIAKODIN KULUTTAJAOIKEUS Kotitalousopettajien liiton kesäkoulutuspäivä Kuluttajavirasto 15.6.2011 Lakimies Miina Ojajärvi."— Esityksen transkriptio:

1 NUORET JA MEDIAKODIN KULUTTAJAOIKEUS Kotitalousopettajien liiton kesäkoulutuspäivä Kuluttajavirasto 15.6.2011 Lakimies Miina Ojajärvi

2 1.7.20142 KULUTTAJA MUUTTUVASSA TIETOYHTEISKUNNASSA • Ensimmäiset lankapuhelimet otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1882. • Facebook perustettiin helmikuussa 2004. • ”Kolmikymppisille Facebook alkaa olla samanlainen väline kuin sähköposti ja kännykkä aikanaan.” HS 16.9.08  MIKÄ ONKAAN TILANNE VUONNA 2020?

3

4

5 1.7.20145Alatunniste MATKAPUHELIN JA LAAJAKAISTA yhteydenpito on helppoa, mutta mitkä ovat vaarat/ongelmat? – Määräaikaisten sopimusten yleistyminen vs. • Tarpeiden muuttuminen • Tekniikan kehittyminen • Muutto (opiskeluiden / perhesuhteiden muutokset) – Kytkykauppa (laite + liittymä) – Lisäpalvelut – Puhelinmyynti (+ muut nopeat ostopäätökset) – Kokonaiskulujen huomioimatta jättäminen – Lisääntynyt ulkomaan käyttö – Matkapuhelin maksuvälineenä, erilaiset tilattavat palvelut (+puutteellinen laskuerittely) – Tietoturva/yksityisyyden suoja – Nuori sopijakumppanina – Nuoren suojeleminen sopimattomilta sisällöiltä ja sopimattomalta mainonnalta

6 MITÄ MYYJIEN TULISI MM. KERTOA / MITÄ TULISI OSATA ITSE KYSYÄ •Mitä liittymän käyttö maksaa? –Käyttöön perustuva laskutus / kiinteä kuukausihinta (hinnat; puhelut, tekstiviestit, datan käyttö + mitä pakettiin sisältyy?) • Sisältyykö sopimukseen erityinen kampanjatarjous / muu etu / rajoituksia? •Onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva? –Toistaiseksi voimassa oleva -> irtisanomisaika kaksi viikkoa – Määräaikainen liittymäsopimus (max 24 kk) -> ei yleensä irtisanottavissa kesken kauden –Kuuluuko liittymään jokin määräaikainen etu, joka vaikuttaa liittymän irtisanomiseen (esim. viikonlopun edullisemmat puhelut) – K okonaishinta koko määräaikaiselta sopimuskaudelta •Sopimukseen sisältyvät esto- tai saldorajoituspalvelut –Puhelu- ja tekstiviestiestot / Saldoraja / Dataestot / Datakatto ulkomailla •Laskutustapa – Paperilasku ( maksaako erikseen?) / E-lasku •Peruutusaika –Etämyynnissä pääsääntöisesti peruutusoikeus 14 vrk -> Keskeistä on myös tutustua sopimusehtoihin (yleiset toimitusehdot, kampanjaehdot, liittymän erityisehdot, hinnasto), Alan malliehdotAlan malliehdot

7 APUA HANKINTOJEN JA PÄÄTÖSTEN TEKEMISEEN  Keskeistä on miettiä omia tarpeita oman mediaympäristön suhteen, selvittää vaihtoehtoja, laitteiden ja palveluiden yhteensopivuutta, sopimuksen sitovuutta ja kokonaiskuluja •http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/puhelin-ja-internet/liittymat/http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/puhelin-ja-internet/liittymat/ •http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan- oikeudet/etamyynti-postipuhelinverkkotv/http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan- oikeudet/etamyynti-postipuhelinverkkotv/ •http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/asiasanahaku/hakutulokset.aspx?word id=3f147b22-19c6-49be-b3e5-06d69cfa9192http://www.kuluttajavirasto.fi/faq/asiasanahaku/hakutulokset.aspx?word id=3f147b22-19c6-49be-b3e5-06d69cfa9192 •http://www.viestintavirasto.fi/index/puhelin/laskutusjakulujenhallinta/kulu jenhallinta/estopalvelut.htmlhttp://www.viestintavirasto.fi/index/puhelin/laskutusjakulujenhallinta/kulu jenhallinta/estopalvelut.html •http://www.viestintavirasto.fi/index/puhelin/puhelinverkonnumerointi/puh elinnumeronsiirrettavyys/ohjeitanumeronsiirtamiseen.htmlhttp://www.viestintavirasto.fi/index/puhelin/puhelinverkonnumerointi/puh elinnumeronsiirrettavyys/ohjeitanumeronsiirtamiseen.html

8 TELEVISION KATSELU MURROKSESSA •Perinteinen tv, maksutv, laajakaistatv (+mobiilitv) •Antenni, kaapeli, satelliitti, laajakaista (Mikä jakelutapa?) –Siirtyykö tv:n katselu tulevaisuudessa kokonaan nettiin? –Palveluiden paketointi (esim. laajakaista + tv ) •Miten kuluttajat laitteineen pysyvät mukana kehityksessä? –Esim. teräväpiirtokehitys (HD), laitteiden yhteensopivuus –http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/ostajan-oppaat/televisiot/http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/ostajan-oppaat/televisiot/ •Kuka on sopimuskumppani ? •Mikä on sopimuksen sisältö? –Mitä kanavia maksutv-sopimus sisältää? / Mitä ohjelmia kanavilta tulee? / Mikä on sopimuksessa pysyvää ?

9

10

11

12 SOPIMUKSET VERKOSSA •Verkkokaupat / Ostokset + Palveluiden tilaaminen •Muut sopimukset – esim. rekisteröityminen sosiaalisen median palveluun •Yksityisyyden suoja / Tiedostojen jakaminen •Tietoturva / Maksamisen turvallisuus •Mainonnan tunnistettavuus •Sähköinen suoramarkkinointi •http://tienaarahaa.eu/2010/haluatko-tienata-rahaa- muotiblogilla/http://tienaarahaa.eu/2010/haluatko-tienata-rahaa- muotiblogilla/

13

14 Kiitos!


Lataa ppt "NUORET JA MEDIAKODIN KULUTTAJAOIKEUS Kotitalousopettajien liiton kesäkoulutuspäivä Kuluttajavirasto 15.6.2011 Lakimies Miina Ojajärvi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google