Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tututusminen uuteen ilmiöön nuorisokulttuurissa. Mitä verkkopelaaminen on?  Verkkopelaaminen on monen ihmisen yhtäaikaista tietokone- tai konsolipelaamista.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tututusminen uuteen ilmiöön nuorisokulttuurissa. Mitä verkkopelaaminen on?  Verkkopelaaminen on monen ihmisen yhtäaikaista tietokone- tai konsolipelaamista."— Esityksen transkriptio:

1 Tututusminen uuteen ilmiöön nuorisokulttuurissa

2 Mitä verkkopelaaminen on?  Verkkopelaaminen on monen ihmisen yhtäaikaista tietokone- tai konsolipelaamista usein internetin välityksellä.  Verkkopelaamista on kehitetty ja harrastettu jo 80- luvulla.  Aktiivinen harrastaminen yleistyi 90-luvun alussa.  Vasta 2000-luvulla suuren yleisön ilmiö.

3 Harrastajamääriä ja tyylisuunta jakautuneisuutta

4 Yleisimpiä pelejä  World of Warcraft, massiivimoninpeli fantasia- maailmassa. Lähinnä pelaajien asuttama, ympäri maailmaa yli 9 miljoonaa pelaajaa.  Everquest 2, saman tyylinen kuin World of Warcraft mutta ei niin suosittu.  Age of Conan, vasta julkaistu peli, samantyylinen kuin kaksi ylempää. Saanut k-18 merkinnän erittäin graafisen ja runsaan väkivallan, kielenkäytön ja graafisen seksin takia. (näissä peleissä on erittäin vaikea valvoa ikärajoja, mikäli vanhemmat eivät sitä tee.)

5 Yleisimpiä pelejä  Counter-Strike, räiskintä/ammuskelu, pelissä pelaajat ovat joko poliiseja tai terroristeja. Terroristit yrittävät pommittaa tai pitää panttivankeja, kun taas poliisit yrittävät vapauttaa panttivangit taikka purkaa pommin.  Call of Duty –pelisarja, toiseen maailmansotaan ja uusin pelisarjan edustaja myös nykyaikaiseen sotaan sijoittuvia pelejä. Graafinen, lähes inhorealistinen tapa kuvata sotaa.  Vastaavia pelejä on tusinoittain.

6 LAN-tapahtumat  LAN-tapahtuma, joka tulee englanninkielen sanoista Local Area Networki eli lähiverkko, tarkoittaa tapahtumaa jossa useat pelaajat kuljettavat tietokoneensa yhteen paikkaan ja laittavat pystyyn lähiverkon jonka kautta he voivat pelata useita verkkopelejä.  LAN-tapahtumissa usein koitetaan selviytyä mahdollisimman vähällä unimäärällä terveydellisyydestä piittamaatta.  LAN-tapahtumiin kuuluu myös runsas virvoitusjuomien juomien sekä naposteltavien ja usein roskaruoan syöminen.  Helsingissä loppukesään sijoittuvaa Assembly -tietokonemessua kutsutaan monissa tahoissa maailman suurimmaksi LAN- tapahtumaksi.

7 Verkkopelaamisen hyötyjä  Parantaa ja kehittää kielitaitoa nopeasti, englanti on usien pelejen kieli.  Lieventää ennakkoluuloja eri kansalaisuuksien välillä jossain määrin.  Uusia tuttavuuksia.  Hyvä ajanviete oikein käytettynä!

8 Verkkopelaamisen haittoja  Voi helposti johtaa peliongelmaan, jossa henkilö pelaa liikaa ja on kiinni pelin haavemaailmassa.  Sosiaalisen elämän rappeutuminen pelin ulkopuolella.  Ongelmia koulu- tai työelämässä täsmällisyyden vuoksi.  Univelka yöpelaamisesta ja nukkumisongelmista, johtuen kokoaikaisesta näyttöpäättellä istumisesta ja raittiin ilman puutteesta.  Nuorelle haitallisia vaikutuksia ja vääriä käsitteitä internetistä.  Ns. ”huonot tuttavuudet” internetissä.  Yms.

9 Verkkopelaamisen haittoja  Kiinassa ja Etelä-Koreassa raportoitu tapauksia joissa henkilö on pelannut niin kauan että hänen elimistönsä on pettänyt tavalla joka on johtanut kuolemaan tai henkilö on jättänyt lapsen hoitamatta pelaamisen takia, joka on johtanut koulemaan.  USA:ssa ja Iso-Britaniassa raportoitu myös kuoleman tapauksia.  Kaikkialla maailmassa raportoitu runsasta rahaliikennettä, jossa oikeaa rahaa vaihdetaan pelissä käyvään, muuten täysin hyödyttömään valuuttaan. Tässä yhteydessä on myös törmätty tyttöjen keskuudessa prostituutioon.

10 Miksi verkkopelejä pelataan?  Suurella osalla vain ajanviete muun viihteen joukossa.  Osalla lähes pakkomielle.  Vahva psykologinen koukku. Pelejä ei oikeastaan voi ikinä voittaa tai pelata läpi, aina löytyy uusi haaste tai uusia tapoja parantaa pelihahmoa.  Nykyään helposti lähestyttäviä.  Tapa viettää aikaa kavereiden kanssa.

11 Miten näkyy käytännön ongelmina?  Nuorilla ongelmia ja poissaoloja koulussa.  Nuorilla aikuisilla jopa töissä.  Vaikea keskittyä tai jäsentyä tekemään mitään paljon aikaa vievää, ajatukset pelissä.  Selkeää sosiaalisen elämän rappeutumista ja oikean elämän ystäväpiirin pienenemistä.


Lataa ppt "Tututusminen uuteen ilmiöön nuorisokulttuurissa. Mitä verkkopelaaminen on?  Verkkopelaaminen on monen ihmisen yhtäaikaista tietokone- tai konsolipelaamista."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google