Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kone- ja metallituoteteollisuuden näkemyksiä alan osaamistarpeista

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kone- ja metallituoteteollisuuden näkemyksiä alan osaamistarpeista"— Esityksen transkriptio:

1 Kone- ja metallituoteteollisuuden näkemyksiä alan osaamistarpeista
Mervi Karikorpi Teknologiateollisuus ry

2 Sisältö Toimialan ominaispiirteet
KOMEE’2020 –projektin kysyntätutkimus ja sen päätulokset Johtopäätöksiä Lähteet: Sami Leppimäki ja Tarja Meristö: Tulevaisuus haastaa osaajat – Kone- ja metallituoteteollisuuden näkemyksiä alan kehittämistarpeista Suomessa ja maailmalla vuoteen 2020, Teknologiateollisuus ry, 2007 Minna Jokinen ja Anneli Manninen: Keskijohdon osaamistarpeet, Teknologiateollisuus ry, 2006

3 Päätoimialat Elektroniikka- ja sähköteollisuus
Kone- ja metallituoteteollisuus Metallien jalostus Tietotekniikka-ala

4 Teknologiateollisuus Suomen merkittävin elinkeino
60 % Suomen koko viennistä 75 % Suomen koko elinkeinoelämän t&k-investoinneista Alalla työskentelee suoraan ihmistä, joista jokaisen välillinen työllisyysvaikutus vähintään 1,5 lisätyöpaikkaa. Vaikuttaa ratkaisevasti Suomen muunkin työvoiman työllistymismahdollisuuksiin.

5 Teknologiateollisuuden jäsenyritykset 2005
Yritysten lukumäärä/1 408 Henkilöstön kokonaismäärä/ (12%) 1283 (91 %) (36 %) (52%) 63 (5%) 62 (4%) 0 – 249 henkilön yritykset 250 – 499 henkilön yritykset – henkilön yritykset

6 Teknologiateollisuuden henkilöstön eläkkeelle siirtyminen vuosittain
Henkilöä/Persons Lähde: Teknologiateollisuus ry:n palkkatiedustelu, Eläketurvakeskus, Tilastokeskus

7 Elektroniikka- ja sähköteollisuus vastaa yli 70 prosenttista alan t&k-panostuksia Teknologiateollisuus päätoimialoittain v. 2005 Liikevaihto: 52,4 mrd. € T & K: 2,8 mrd. € Henkilöstö Suomessa: Lähde: Tilastokeskus, Teknologiateollisuus ry

8 Kyselyn rakenne Yleisen toimintaympäristön muutostekijät
Globalisaatio, talouskehitys, kilpailu, teknologinen kehitys, kuluttaja-käyttäytyminen ja energia Toimialan muutostekijät Asiakkaat, käytettävä teknologia, ympäristö & ekologia ja liiketoiminta Maantiede Talousblokit ja maat (markkinoina, sijaintipaikkoina, osaajien lähteinä ja kilpailijoina) Osaamisalueet Liiketoiminta, tuotanto, tuotekehitys ja kumppanuudet & kansainvälisyys Henkilöstömäärä Suomen ennuste 2010 & 2020 Luokittelutekijät Toimiala, yrityskoko, asema arvoketjussa, aikajänteet 2010 ja 2020

9 Kyselyyn vastanneiden yrityksien taustatiedot
Kohde Teknologiateollisuuden jäsenistön 764 yritystä (toimitusjohtajat) Kyselyyn vastasi 223 yritystä, eli vastausprosentti oli kappalemääräisesti laskettuna 28% ja henkilöstömäärällä mitattuna lähes 60 %.

10 Muutostekijöiden merkittävyys ja todennäköisyys
(vastausten keskiarvo)

11 Alan Suomen tulevaisuuden näkymät yrityskoon mukaan
N = yritysten lukumäärä

12 Alan globaalit tulevaisuuden näkymät yrityskoon mukaan
N = yritysten lukumäärä

13 Taustaskenaariot ja kyselyn tulosten suhde niihin

14 Eri roolit: maantieteelliset alueet osaajien lähteenä

15 Eri roolit: maantieteelliset alueet kilpailijana

16 Osaamisen top-3 Liiketoiminta Tuotanto ja teknologia Tuotekehitys
1) asiakasrajapinnan hallinta 2) myyntiosaaminen 3) ihmisten johtaminen (v. 2020: ↑ hankinta, toimitukset, logistiikka) Tuotanto ja teknologia 1) valmistusmenetelmät ja teknologiat 2) automatiikka, mekatroniikka ja robotiikka 3) tuotannon ohjausjärjestelmät (v. 2020: ↑materiaali- ja energiateknologiat) Tuotekehitys 1) käyttäjätiedon hyödyntäminen tuotekehityksessä 2) tuotteen modulointi ja variointi 3) yrityksen t&k -toiminnan hallinta globaalissa ympäristössä (v. 2020: ↑ ympäristönäkökulman huomioiminen sekä muotoilu ja käytettävyys) Tiedonhallinta 1) dokumentointi 2) tiedon kumuloitumisen hallinta 3) tiedon hankinnan ja analysoinnin menetelmät Kumppanuudet ja kansainvälisyys 1) kielitaito 2) eri markkina-alueiden kulttuurin, lainsäädännön ym. erityispiirteiden tuntemus 3) ulkoistaminen ja alihankinta

17 Vastanneiden yritysten henkilöstömäärä Suomessa

18 Vastanneiden yritysten henkilöstömäärä Suomessa yrityskoon mukaan
Yrityskoko (henkilöstömäärä)

19 Kysyntä osaajista pysyy korkeana
Yritykset arvioivat rekrytoivansa henkilöstä lisää myyntiin ja asiakasrajapinnan hallintaan, markkinointiin sekä hankintaan ja asiakastoimituksiin, logistiikkaan (v ja 2020). Lisää rekrytoidaan tuotekehitykseen v Potentiaalisia uusia työpaikkoja pk-kentässä, jotka haluavat kasvaa järjestelmätason toimijoiksi. Myös haaste koulutusjärjestelmälle. Suhtautuminen koulutustasoihin on yhteydessä yrityksen kokoon. Käytännön osaajista pulaa. Ulkomailta rekrytointi tuodaan esiin yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona.

20 Johtopäätöksiä 1/3 Osaamisintensiivisen tuotannon pysyminen Suomessa nähdään tärkeänä jotta T&K – toiminta pysyisi Suomessa Palvelukomponentin merkitys kasvaa (asiakasosaaminen, myyntiosaaminen, elinkaariajattelu, uudet tehtävät) Tavaratoimittaja -> Ratkaisutoimittaja -> Suorituskykypartneri -> Arvopartneri (EK, Tulevaisuusluotain) - kirjo erilaisia identiteettejä - osaamista kehitettäessä oleellista tuntea yrityksen identiteetti

21 Johtopäätöksiä 2/3 Liiketoiminnan ydinprosessit:
- Customer management (Lähemmäs asiakasta, asiakkuuksista kumppanuuksiin) - Order – delivery (asiakkaasta asiakkaalle, tuottavuus) - Innovaatiotoiminta - Leadership (ihmisten johtaminen) Paradigmamuutos innovaatiotoiminnassa: - organisaatiokulttuuri, miten organisoitu, kaupallistaminen, jne. - suljettu – avoin – globaali – open source

22 Johtopäätöksiä 3/3 Ennakoinnin kolme tasoa:
- yleinen toimintaympäristö (makrotason trendit – globaali näkökulma) - innovatiivinen edelläkävijä (heikot signaalit – globaali näkökulma) - tehokkuutta lyhyen aikavälin muutoksiin vastaamiseksi (osaamisen hienosäätö, aluetaso, modulaarisuus ja muut koulutustarjonnan jouston elementit) Kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen: - uudet toimintamallit, tiivis ja pitkäjänteinen yhteistyö, kumppanuus - oppimis- ja opetusmenetelmät - ohjausjärjestelmien kannustavuus

23 KIITOS!


Lataa ppt "Kone- ja metallituoteteollisuuden näkemyksiä alan osaamistarpeista"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google