Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Seutuhallitus 23.4.2008 Lapinniemi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Seutuhallitus 23.4.2008 Lapinniemi."— Esityksen transkriptio:

1 Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Seutuhallitus 23.4.2008 Lapinniemi

2 Seudulliset elinkeinoasiat  Seudun kunnat hyväksyvät elinkeinostrategian.  Seudullinen elinkeino- ja kehittämisyhtiö toteuttaa strategiaa ja kehittää kaupunkiseudun elinkeinoasioiden hoitoa.  Seudullinen elinkeinoyhtiö neuvottelukuntineen (poliitikot) ja työvaliokuntineen (elinkeinojohtajat) toimii jatkossa elinkeinoasioiden kehitysrakenteena, jonka kautta seudulliset elinkeinoasiat valmistellaan ja toteutetaan yhteistyössä kunnallishallitusten ja seutuhallituksen kanssa.

3 Tampereen kaupunkiseudun visio Tampereen kaupunkiseutu kehittää vetovoimaansa kilpailukykyisenä uutta luovan osaamisen, kulttuurin ja yrityselämän kansainvälisenä kasvukeskuksena. Kaupunkiseutu vahvistaa rakennettaan monimuotoisen asumisen ja työssäkäynnin alueena, jossa eläminen on turvallista ja liikkuminen helppoa. Kaupunkiseutu uudistaa asukkaiden arjen sujumista helpottavia palveluja yhteistyössä.

4 Strategian tavoitteet  Kilpailukykyinen, kansainvälinen kasvukeskus: Tampereen kaupunkiseutu on kansainvälisesti tunnettu kilpailu- ja yhteistyökykyinen toimija, joka kykenee vetämään puoleensa erilaisia globaaleja virtoja (yritys-, investointi-, informaatio-, opiskelija-, matkailija- ja muut virrat)  Uuden luominen: Tampereen kaupunkiseudulla on uudistumiskykyä, kykyä ennakoida tulevaa ja kykyä reagoida nopeasti. Uudistumiskykyyn kuuluu olennaisesti myös uusien teknologioiden soveltaminen yrityksissä, kuntien palvelutuotannossa ja asukkaiden arjessa (asukkaiden ”älykkään arjen” edistäminen)  Kaupunkiseudun rakenteen vahvistaminen: Tampereen kaupunkiseudun maankäyttöä suunnitellaan yhdessä.  Liikkumisen helppous: Tampereen kaupunkiseudulla on toimivat liikennejärjestelmät.  Asukkaiden arjen sujumista helpottavat palvelut: Palvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa korostetaan asiakaslähtöisyyttä ja kustannustehokkuutta.  Palveluja uudistetaan yhteistyössä: Merkittävä osa kuntien palveluista järjestetään yhdessä monipuolisia tapoja käyttäen ja palvelujen tuottamiseen liittyvää osaamista kehitetään yhteisvoimin.

5 Missio Seudullinen elinkeinoyhtiö toteuttaa osaltaan Tampereen kaupunkiseudun elinkeinopolitiikkaa ja -strategiaa. Se tuottaa* palveluja, jotka lisäävät ja vahvistavat Tampereen seutukunnan kilpailukykyä ja vetovoimaa.  Yhtiö toteuttaa Tampereen kaupunkiseudun elinkeinostrategiassa määritettyä visiota: Tampereen kasvava kaupunkiseutu - Kansainvälisesti vetovoimainen kasvualusta uudistumishaluiselle elinkeinoelämälle. * Tuottaminen tarkoittaa sekä itse toteutettavia että kolmansilta osapuolilta hankittavia palveluita.

6 Mitä? Seudullinen elinkeinoyhtiö tuottaa ja ohjaa Tampereen seutukunnan kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta lisääviä palveluja kahdella tulosvastuullisella liiketoiminta-alueella Kehittäminen valittujen toimialojen toimintaympäristöjen kehittäminen, elinkeinoelämän vaatiman osaamisen kehittymisen turvaaminen, kansainvälistyminen, sovittujen seudullisten yritys- ja elinkeinoaluehankkeiden edistäminen, tontti- ja toimitilapörssi sekä yritysten neuvontapalvelujen järjestäminen ja kehittäminen Markkinointi ulkomaisten ja kotimaisten yritysten ja osaajien houkuttelu, vapaa-ajan matkailu, kokous- ja liikematkailu sekä tapahtumamatkailu Kenelle? Seudun kunnille Alueella jo toimiville tai alueelle tuloa suunnitteleville yrityksille ja organisaatioille

7 Miten? Yhdessä alueellisten ja kansallisten julkisten toimijoiden kanssa (esim. TE-keskus, yrittäjäjärjestöt, kauppakamarit, yliopistot). Tarjoten koko alueen kilpailukyvyn kehittymisen kannalta olennaisia palveluja huomioiden alueen vahvuustekijät ja mahdollisuudet. Tuottaen kustannustehokkaasti em. palvelut tuoden lisäarvoa kunnallisten elinkeinotoimintaa harjoittavien tahojen toimintaan tehden asioita, joista saadaan synergiaetuja. Yhdistäen rajalliset resurssit kohdennettuun tekemiseen ja vaikuttamiseen elinkeinopoliittisessa kehittämisessä ja markkinoinnissa. Tarjoten asiakkaille yleisnäkymän kaikkien kuntien palvelutarjontaan. Kuntien välinen tietynasteinen kilpailu on hyvä asia, mutta ratkaisu poistaa asiakasta haittaavan kilpailun. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että em. toiminnoissa kuntien ja seudullisen yhtiön välillä ei ole päällekkäisyyksiä, vaan työnjako on selkeä. Ennakoivalla, toimintaympäristön muutoksia seuraavalla ja joustavalla toimintamallilla, joka arvioi myös omaa työskentelyään. Toimimalla avoimesti ja huolehtimalla aktiivisesti omasta viestinnästään.

8 Organisaatio

9 KokonaisuusYhtiö tekeeYhtiö ei tee Tontit ja toimitilat  Koko seudun markkinointi suurille jo seudulla oleville asiakkaille sekä uusille seudun ulkopuolelta tuleville asiakkaille  Markkinointi jo kunnissa oleville pk- asiakkaille  Tonttikauppa sekä tonttien omistus ja luovutus Kansainvälisyys  Seudun ja elinkeinoelämän kehitykseen liittyvät kansainväliset asiat  Seudun korkeakoulujen kansainvälistymisen edistäminen  EU-rahoitus  Sellaiset kansainväliset kontaktit, jotka eivät liity yhtiön toimenkuvaan Markkinointi  Yritysten ja osaajien houkutteluun liittyvä kansainvälinen ja kotimainen markkinointi  Vapaa-ajan matkailu, liikematkailu ja tapahtumamatkailu  Seudun kehitykseen ja elinkeinoasioihin liittyvä markkinointi  Kuntien palveluista tiedottaminen lukuun ottamatta elinkeinopalvelut Yritysten neuvontapalvelujen järjestäminen ja kehittäminen  Yritysten liiketoiminnan kehitys- ja neuvontapalveluiden järjestäminen, koordinointi ja kehittäminen kuntien puolesta  Palveluiden toteutus organisoidaan kuntakohtaisesti  Varsinainen neuvontatyö Valittujen toimialojen toimintaympäristöjen kehittäminen  Toimialojen kehitykseen liittyvien hankkeiden koordinointi ja kehittäminen, esim. osaamiskeskusohjelman avulla  Toteutus osin itse, osin ostopalveluna kehitysyhtiöiltä Sovittujen seudullisten yritys- ja elinkeino- aluehankkeiden edistäminen  Seudun kehityksen kannalta oleellisten ja erikseen sovittavien elinkeinoelämän tarpeisiin suunniteltujen maa- aluehankkeiden toteutus sovitussa laajuudessa  Muut maa-alueet

10 Lisäarvo, I  Markkinoinnin tehostaminen mahdollistaa kaupunkiseudun imagon kohentamisen  Yhtiöön muodostuvaan kriittiseen osaamismassaan  Niiden asioiden yhdessä tekemiseen, mihin yksittäisillä kunnilla ei ole realistisia mahdollisuuksia  Rajallisten resurssien yhdistämiseen, kohdennetumpaan vaikuttamiseen sekä palvelujen tuottamiseen kustannustehokkaasti  Asiakkaille tarjottaviin vaihtoehtoisiin ratkaisuihin avaamalla koko seudun tarjonta asiakkaille yhdeltä luukulta

11 Lisäarvo, II  Aluetalouden kannalta tehokkaampaan kokonaisuuteen sekä kuntien tarpeettoman keskinäisen kilpailun vähenemiseen  Seudullisen edunvalvonnan terävöitymiseen elinkeinoasioissa suhteessa alueellisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin toimijoihin.  Päällekkäisten toimintojen karsimiseen selkeän työnjaon avulla  Alueen kilpailukyvyn ja vetovoiman kehittymisen kannalta olennaisten palvelujen tarjoamiseen  Tiiviiseen yhteistyöhön alueellisten ja kansallisten julkisten toimijoiden kanssa  Seutukunnan ulkopuolisen rahoituksen (mm. EU) hankkimiseen

12 Tavoitteet: kehittäminen Resurssit (alustava)Tavoitteet Valittujen toimialojen toiminta- ympäristöjen kehittäminen Kaksi henkilöäValittujen toimialojen osaamispohjan, yritysten ja verkostojen vahvistaminen Uusien avauksien tekeminen Suhteiden luonti ja ylläpito Kehitysrahoituksen turvaaminen Kansainvälistym inen Yksi henkilöTutkija- ja opiskelijavaihdon lisääntyminen Nykyisten kumppanuuksien ja verkostojen vahvistaminen Alueen tunnettuuden kasvattaminen Yritysten sekä oppi- ja tutkimuslaitosten kansainvälistymisen edesauttaminen Sovittujen seudullisten yritys- ja elinkeino- aluehankkeiden edistäminen Yksi henkilöKaavoituksen tehokkuuteen ja nopeuteen vaikuttaminen Yhteisten hankkeiden prosessin omistaminen Kilpailukykyisten yritysaluekokonaisuuksien Strategisten maa-alueiden riittävyyteen vaikuttaminen Tontti- ja toimitilapörssi ”Nettisovellus” Kehitystyö ja rakentaminen toteutetaan ostopalveluna Yksi henkilö ylläpitoon Tontti- ja toimitilapörssin kehittäminen ja käyttöönotto Sisäisen ja ulkoisen markkinoinnin kehittäminen Yritysten neuvonta- palvelujen järjestäminen ja kehittäminen Neuvontapalvelujen toteutustapa ja resursointi päätetään kuntakohtaisesti Yksi henkilö Nykyisen mallin selkeyttäminen asiakasnäkökulmasta Asiakastarpeiden ja -odotusten mukaisen mallin rakentaminen (vrt. Yritys-Suomi -konseptin mukaiset tavoitteet)

13 Tavoitteet: markkinointi Resurssit (alustava) Tavoitteet Ulkomaisten ja kotimaisten yritysten ja osaajien houkuttelu Elinkeinopoliittinen seutumarkkinointi Tampere International Business Office (TIBO) Kolme henkilöä Viisi merkittävää sijoittumista vuosittain Kotimaisten sijoittumisten lisääminen Kaupunkiseudun imagon vahvistaminen tunnettuutta ja kiinnostavuutta kasvattamalla ml. markkinointiviestintämateriaali Osallistuminen merkittäviin messu- ja markkinointitapahtumiin Sijoittumispalvelun rakentaminen ja käyttöönotto, ml. sähköinen versio Yhtiön oman imagon vahvistaminen ja laadukas palvelumarkkinointi Vapaa-ajan matkailu GoTampere Oy Tällä hetkellä yhdeksän henkilöä Yhteydenottojen lukumäärän kasvattaminen Ostettujen matkapakettien määrän kasvattaminen Hotelliyöpymisten kasvattaminen Seudun matkailuimagon vahvistaminen Matkapalveluiden tarjoaminen eri kielillä myös nettipalveluna Matkailutulon kasvattaminen Kokous- ja liikematkailu Tampere Convention Bureau ry (TCB) Kaksi henkilöä Kongressivieraiden lukumäärän kasvattaminen Kongressien lukumäärän kasvattaminen ja uudet avaukset Seudun tunnettuuden kasvattaminen monipuolisena kongressikeskuksena ml. oheisohjelmapalveluiden markkinointi Tapahtumam atkailu Yksi henkilöSeutukunnassa järjestettävien merkittävien tapahtumien lisääntyminen Kävijämäärän kasvattaminen mm. nettipalvelun avulla

14 Organisaatio

15 Omistus KuntaOmistus- osuus Kangasala Lempäälä Nokia Orivesi Pirkkala Tampere Vesilahti Ylöjärvi 8 % 6 % 9 % 3 % 5 % 61 % 1 % 8 % 101 %

16 Budjetti Palkat576 000 € Sivukulut230 400 € Ostot2 600 000 € Hankekulut1 088 000 € Muut liiketoiminnan kulut 345 600 € Yhteensä4 840 000 € Tampere-erityiset1 750 000 € Jää kaikille3 090 000 € Per asukas9,2 €

17 Päätösehdotus  Esitetään seutuhallitukselle ja kunnallishallituksille seudullisen elinkeinoyhtiön perustamista esitettyjen periaatteiden mukaisesti.


Lataa ppt "Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Seutuhallitus 23.4.2008 Lapinniemi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google