Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAda Jurkka Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Muistelua kissakampanjan taipaleelta 7.11.2013 Säätytalo Merja Söderholm, STM
2
Alkuvaiheet Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn kehittämissuunnitelma vuosille 1991 - 1993 Suositus: Kodin turvallisuudesta ja siihen liittyen kodin tapaturmavaaroista valmistetaan valistus- ja opetusmateriaalia asiakkaiden käyttöön. Vakuutusala Loppusyksy 1992 aloituskokous UKK-instituutissa Vuonna 1993 toiminnan suunnittelu käynnistyi. STM, SM, SVK, Alko, SPEK. Myöhemmin mukaan Stakes/THL, Tekry/Soste, SPR, Lastensuojelun Keskusliitto, Kuntaliitto, Maanpuolustuskoulutus- yhdistys Kampanjaryhmä ja neuvottelukunta Enimmillään kampanjaryhmän lisäksi toimi 4 alakohtaista ryhmää
3
Yhteistyö on voimaa
4
Kissa mukana alusta asti.
5
Monipuolista toimintaa Yhteistyössä heti hyvä tekemisen meininki! Alun suunnittelussa painotus kotikäyntityöhön. Käytännön työ keskiössä. Aloitus-, palaute- ja teemaseminaareja. Kampanja vauhtiin: 1993 loppupuolella koulutuskansiot lähetettiin kuntiin. Päivitys1994. Tiedotus tärkeällä sijalla. Tiedotteet, artikkelit tietoiskut, videot. Koulutuskierroksia järjestettiin lääninhallitusten kanssa. Aineistoa tehtiin laajassa asiantuntijavalmistelussa. Esitteet, oppaat, tarkastuslistat, kalvosarjat, tilastoraportit. Aineisto maksutonta.
6
Ensimmäinen esite
7
Vinkkejä ja ohjeita
9
Pääpaino kuntien työn tukemisessa Turvallinen kunta -kilpailu 1995 -2001 Vuoden turvallisuusteko -palkinto 2002 alkaen. Nykyisin Arjen turvateko -kunniamaininta. Suomen turvalliset kunnat -verkosto. Kilpailun voittaneet ja kunniamaininnan saaneet kunnat. Verkostotapaaminen oli vähintään kerran vuodessa. Kansainvälinen yhteistyö vilkasta alusta asti. Esim. Ruotsi kampanjoi samalla logolla ja viestillä. Turvallisesti kotona -esite käytössä myös Ruotsissa ja Norjassa
12
Tuumailua Kampanja yhteistyön muoto. Parempi yhdessä kuin erikseen. Ei omaa organisaatiota. Kunnissa tehtävä työ olennaista. Ei ole lisätehtävä, vaan osa perustyötä. Järjestöt mukaan. Koti ja vapaa-aika yksityisen toiminnan aluetta, joten viestinnän, valistuksen ja perehdyttämisen merkitys olennainen. Tiedonvälitys nopeutuu - netti, mutta tarvitaan myös koulutusta, vuorovaikutusta ja ennen kaikkea asukkaiden omaa osallisuutta. Tietoisuus lisääntynyt, medianäkyvyyttä, lasten vakavat tapaturmat, palokuolemat vähentyneet. Lämmin kiitos kaikille hyvästä yhteistyöstä ja työn iloa eteenpäin…
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.