Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Muistelua kissakampanjan taipaleelta 7.11.2013 Säätytalo Merja Söderholm, STM.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Muistelua kissakampanjan taipaleelta 7.11.2013 Säätytalo Merja Söderholm, STM."— Esityksen transkriptio:

1 Muistelua kissakampanjan taipaleelta 7.11.2013 Säätytalo Merja Söderholm, STM

2 Alkuvaiheet  Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn kehittämissuunnitelma vuosille 1991 - 1993 Suositus: Kodin turvallisuudesta ja siihen liittyen kodin tapaturmavaaroista valmistetaan valistus- ja opetusmateriaalia asiakkaiden käyttöön. Vakuutusala  Loppusyksy 1992 aloituskokous UKK-instituutissa  Vuonna 1993 toiminnan suunnittelu käynnistyi. STM, SM, SVK, Alko, SPEK. Myöhemmin mukaan Stakes/THL, Tekry/Soste, SPR, Lastensuojelun Keskusliitto, Kuntaliitto, Maanpuolustuskoulutus- yhdistys  Kampanjaryhmä ja neuvottelukunta  Enimmillään kampanjaryhmän lisäksi toimi 4 alakohtaista ryhmää

3 Yhteistyö on voimaa

4  Kissa mukana alusta asti.

5 Monipuolista toimintaa  Yhteistyössä heti hyvä tekemisen meininki!  Alun suunnittelussa painotus kotikäyntityöhön. Käytännön työ keskiössä.  Aloitus-, palaute- ja teemaseminaareja.  Kampanja vauhtiin: 1993 loppupuolella koulutuskansiot lähetettiin kuntiin. Päivitys1994.  Tiedotus tärkeällä sijalla. Tiedotteet, artikkelit tietoiskut, videot.  Koulutuskierroksia järjestettiin lääninhallitusten kanssa.  Aineistoa tehtiin laajassa asiantuntijavalmistelussa. Esitteet, oppaat, tarkastuslistat, kalvosarjat, tilastoraportit. Aineisto maksutonta.

6 Ensimmäinen esite

7 Vinkkejä ja ohjeita

8

9 Pääpaino kuntien työn tukemisessa  Turvallinen kunta -kilpailu 1995 -2001  Vuoden turvallisuusteko -palkinto 2002 alkaen. Nykyisin Arjen turvateko -kunniamaininta.  Suomen turvalliset kunnat -verkosto. Kilpailun voittaneet ja kunniamaininnan saaneet kunnat. Verkostotapaaminen oli vähintään kerran vuodessa.  Kansainvälinen yhteistyö vilkasta alusta asti. Esim. Ruotsi kampanjoi samalla logolla ja viestillä. Turvallisesti kotona -esite käytössä myös Ruotsissa ja Norjassa

10

11

12 Tuumailua  Kampanja yhteistyön muoto. Parempi yhdessä kuin erikseen. Ei omaa organisaatiota.  Kunnissa tehtävä työ olennaista. Ei ole lisätehtävä, vaan osa perustyötä. Järjestöt mukaan.  Koti ja vapaa-aika yksityisen toiminnan aluetta, joten viestinnän, valistuksen ja perehdyttämisen merkitys olennainen.  Tiedonvälitys nopeutuu - netti, mutta tarvitaan myös koulutusta, vuorovaikutusta ja ennen kaikkea asukkaiden omaa osallisuutta.  Tietoisuus lisääntynyt, medianäkyvyyttä, lasten vakavat tapaturmat, palokuolemat vähentyneet.  Lämmin kiitos kaikille hyvästä yhteistyöstä ja työn iloa eteenpäin…


Lataa ppt "Muistelua kissakampanjan taipaleelta 7.11.2013 Säätytalo Merja Söderholm, STM."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google