Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas"— Esityksen transkriptio:

1 Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä” (kenialainen sananlasku) Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas ITK09, , Foorumi 6 Anu Wulff Verkko-opetuksen asiantuntija, Kuopion kaupunki/ISOverstas Tuula Puruskainen Suunnittelija, JoY

2 ISOverstas on verkko-oppimisen kehittäjäyhteisö
63 oppilaitosta ympäri Suomea 54 lukiota 9 ammatillista oppilaitosta Vuotuinen jäsenmaksu Potentiaalisia hyödyntäjiä yli ja noin 2900 opettajaa Kuva tilastojen pohjalta Leena Suonio, koordinaattori Taina Väisänen, sihteeri Anu Wulff, verkko-opet. asiantuntija 2pv/vko Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (OPH/ISO) Mikko Suonio, tietohallintoavustaja (tuntip.) Jukka Sormunen, 1,25 pv/vko (OPH) Yhteensä n opiskelijaa ja n opettajaa

3 Täydennys- koulutus - Ilmoittautuneita 655 (1.1.08 alkaen)
Virtuaaliluokka-palvelut - Oppituntitallenteita, samanaikaisopetusta, verkkoneuvotteluja Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Yläbannerista linkki portaaliin Sisältötuotanto -Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto Verkko-opetustarjonta - noin kurssia lv tai 50 €/kurssi/opiskelija

4 Luottamusta rakennetaan ISOverstaan tapaamisissa
Johtoryhmä Avainhenkilö-tapaamiset lukukausittain - rehtorit / yhteyshenkilöt - opot - verstastuet Verstastiimi Strategiaryhmä Täydennys- koulutus Oppilaitos-vierailut ” Verkostomaisen toiminnan tuloksellisuuden edellytyksenä on luottamus ja halu tehdä yhdessä” (Tuula Antola 2008) Aluekokous Pohjois-Karjalassa

5 ISOverstaan strategiatyössä linjataan toimintaa
Työryhmä (13 jäsentä), 5 työkokousta Verkkokysely opiskelijoille, opettajille, rehtoreille ja koulutoimenjohtajille tammikuussa 2009 Tiedottaminen keskeinen haaste! Miten ISOverstas voi muutosten keskellä onnistua tukemaan jäsenoppilaitoksiaan heidän omassa koulutustehtävässään? - Blogeilla pyritään keräämään verstaan koulujen omia tarinoita

6 Organisaation uudistumiskyky?
Kyky ylläpitää nykyisiä menestyksen lähteitä samalla kun rakennetaan uusia vahvuuksia tulevaisuutta varten Kyky johtaa organisaatiota yhtenä kokonaisuutena (systeeminä) eri tietoympäristöissä: Mekaaninen (säilyttävä): Olemassa olevien toimintatapojen tehokas uusintaminen, säilyttäminen ja ylläpito Orgaaninen (kehittävä): Olemassa olevan osaamisen jakaminen, syventäminen ja jatkuva kehittäminen Dynaaminen (innovatiivinen): Uuden tiedon ja osaamisen hankkiminen sekä muutosten ja innovaatioiden kehittäminen Itseuudistuvan organisaation johtaminen - Innovatiivinen johtaminen Erilaisten tietoympäristöjen johtaminen edellyttää erilaista johtajuutta - JAETTU JOHTAJUUS (Ståhle ym pohjalta) 6

7 ISOverstaan strategia / ehdotus 17.3.09
Asia-kas-läh-töi-syys Yh-den-ver-tai-suus Uudella vuosikymmenellä verkko-oppimisen edelläkävijänä ja aktiivisena toimijaverkostona Yhtei-söl- li- syys Inno- va- tiivi-suus Osaaminen Kehittäjäyhteisö Palvelut Päämäärä Verkostossa hyödynnetään tehokkaasti verkostojohtamista ja henkilöstö toimii verkostoituneesti Verkoston tuottama osaaminen palvelee eri oppilaitosmuotoja Verkostossa sovelletaan uusinta pedagogista ja teknologista tietoa Menestystekijät Innovatiivinen johtajuus ja verkostoituneet työyhteisöt Jatkuvasti uudistuva asiantuntijuus / ammatillisuus Verkko-opetuksen ja sisältötuottamisen monipuolinen osaaminen ja aktiivinen käyttö Jakamisen kulttuuri ISOverstas toimii aktiivisena ja luotettavana verkostona kehittäen verkko-oppimista vuorovaikutuksessa muiden kehittäjäyhteisöjen kanssa. Yhteisöllisyyttä ja innovatiivisuutta tukeva verkostorakenne Jäsenistö, toimintaperiaatteet ja organisoituminen Toimintaprosessit Ulkopuoliset kumppanuudet Verkoston toimijoiden välinen luottamus, vuoro-vaikutus ja aktiivinen osallistuminen (verkostokyvykkyys) ISOverstas tuottaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja Monipuolinen, pitkäjänteinen ja vetovoimainen opetustarjonta Verkostotoimintaa ja verkko-oppimista edistävät laadukkaat tukipalvelut (sisällöt, työkalut, portaali, tekninen / pedagoginen tuki) Ammatillista uudistumista ja verkostoitumista tukeva täydennyskoulutus Viestintä – Laatu – Talous ISOverstas on verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö. Verkosto tukee toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten ja koulutuksenjärjestäjien onnistumista niiden omassa koulutustehtävässä. ANU: VOIDAANKO TÄTÄ VIELÄ NÄYTTÄÄ; ON ALUSTAVA VASTA?? PÄÄMÄÄRÄT: Kehittäjäyhteisö: ISOverstaan oppilaitokset toimivat aktiivisina ja luotettavina verkostokumppaneina. ISOverstas kehittää verkko-oppimista avoimessa vuorovaikutuksessa muiden verkostojen kanssa. Osaaminen: Verkoston tuottama osaaminen palvelee eri oppilaitosmuotoja Verkostossa hyödynnetään uusinta pedagogista ja teknologista tietoa Verkostossa hyödynnetään tehokkaasti verkostojohtamista ja henkilöstö toimii verkostoituneesti Palvelut: ISOverstas tuottaa laadukkaita asiakaslähtöisiä palveluja. 7

8 Arviointi- ja strategiakysely / B kehittäjäyhteisö
Miten tärkeiksi koet? 1 (tarpeeton) – 5 (erittäin tarpeellinen) Ope (194) ka Re/Jo (52) ka Ktj (11) ka Kehittäjäyhteisö 3,8 4,1 3,7 Yhteinen verkko-opetustarjonta 4 4,4 3,9 Moodle-oppimisympäristö Moodle-kurssipohjat ISOaitta (oppimateriaalit) 3,6 Virtuaaliluokkapalvelut Verkkopedagogiset tukipalvelut 4,2 Opettajien täydennyskoulutus 4,3 Rehtorien/johtajien täydennyskoulutus

9 Arviointi- ja strategiakysely / B kehittäjäyhteisö
Tiedotus Kyllä (%) Opisk (493) % Ope (202) % Re/Jo (52) % Ktj (13) % Olen saanut riittävästi tietoa ISOverstaasta 28% 57% 88% 100% Parhaiten olen saanut tietoa ISOverstaasta - ISOverstaan portaalista 32% 21% - esittelytilaisuuksista 19% 24% - koulutuksista ja kokouksista 29% 38% - kollegoilta 15% 8% - ISOverstasoppaasta tai esitteestä 2,5% 9% 12% - muualta, esim. sähköposti 5%

10 Arviointi- ja strategiakysely / D Osaaminen
Käsityksiä verkko-opiskelusta / osaamisesta ISOverstaassa 1 (täysin eri mieltä) – 5 (täysin samaa mieltä) Opisk (492) ka Ope (200) ka Re/Jo(52) ka Ktj (12) ka Verkko-opiskelu on nykypäivän opiskelumuoto 3,2 3,8 4,4 4,7 Verkko-opetus on välttämätön koulutuksen tasa-arvoisuuden kannalta 3,1 3,3 4,3 4,5 Verkko-opetus on tärkeää oman oppilaitokseni kannalta 3,7 4,2 Verkko-opetusta arvostetaan omassa oppilaitoksessani 3,4 4,1 Koulussamme jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus verkko-opintoihin 3,5 ISOverstaan toiminta on edistänyt tvt-käyttöä koulussamme 2,7 3,6 ISOverstas toimii verkko-oppimisen edelläkävijänä 4 ISOverstaan täydennyskoulutus vastaa tarpeisiini ISOverstaan henkilöstön osaaminen on riittävää

11 Täydennyskoulutus Yläbannerista linkki portaaliin

12 ISOverstaan täydennyskoulutus
Yhdenvertaisuus oppilaitoksissa (4 op, JoY, kokonaan verkko-opiskeluna) Ammatillinen koulutus ISOverstaassa – kehittämisseminaari Monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen (4 op, JoY) 6.2., 20.2., 26.2., (Kuopio) Monimediaisen oppimateriaalin tuottaminen (4 op, JoY) 12.2., 24.2.,13.3., (Joensuu) Moodle edistyneemmille käyttäjille Verkko-Veso, ISOverstaan palvelut ja verkko-opetus (6 h verkossa) Moodlen alkeet (2 pv) ja (peruttu) Verkostojohtaminen (2 op, Opeko) ja Google Earth Sosiaalinen media verkko-opetuksen osana (4 op, JoY) 1.4., 8.4., ja Verkko tutuksi 2009 (JoY) 15.4., 28.4., 8.5. ja Virtuaaliluokkakoulutuksia hankekouluissa ISOverstaan täsmäkoulutuksia oppilaitoksissa ISOverstaan strategiaseminaari toukokuussa 2009

13 Täydennyskoulutus takaa laadukkaat tuotteet
Jatkuva kehitystyö (esim. VeTu) Innovatiivisuus (esim. Verkko-VESO) Verkostoituminen (yli ainerajojen) Alueellinen tasa-arvo  virtuaalitila + kokonaan verkossa toteutettavat koulutukset Learning-by-doing Asiantuntijuuden jakaminen, avoimuuden ja jakamisen kulttuuri Koulutusten kehittäminen yhdessä koulutettavien kanssa

14

15 Sisältötuotanto Yläbannerista linkki portaaliin

16 Sisältötuotannon haasteet
Moodle-kurssipohjat Moodle-kurssipohjien päivitys Jatkotuotanto, myös ammatillisen koulutuksen tarpeisiin Sopivuus kollegalle - käyttöönotto ISOaitta (yksittäiset materiaalit) Ammatilliset materiaalit Monimediaisuus Päivittäminen

17 Moodle-kurssipohjia verkoston opettajien käyttöön (265)
Lukiokursseja tehty v 2008 Englannin kirjoituskurssi Johdatus Japanin kieleen ja kulttuuriin Pitkän ruotsin abikurssi S28 Erilaisten tekstien kirjoittamista Sosiaalipsykologia Terveystiedon abikurssi Tietokoneen perustyökalut Lukiokursseja tulossa 2009 Eläinten käyttäytyminen FI Estetiikka FY5 Pyöriminen ja gravitaatio Kielenhuolto KU3 Media ja kuvien viestit RAB8 Yhteinen maapallomme S27 Puhekieli tarkasteluun Saksan kirjoituskurssi (valmis) VEB4 Meillä ja muualla VEB5 Ennen ja nyt Yhteiskuntaopin abikurssi Päivitykset Ruotsin ja englannin kurssit GE4 Aluemaantieto VEB3 Vapaa-aika ja harrastukset TiTe 1 ja 2 Ammatillisia kurssipohjia tehty v 2008 Mediatuotannon suunnittelu ja hallinta Flash-kurssi Joomla 1.5 Kestävä kehitys Laboratorioenglanti Luonnonvara-alan ruotsi 1 Piirilevyn valmistus Selkokielinen äidinkielen kurssi 3 Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto Ammatillisia kurssipohjia tulossa 2009 Ammattiopintojen kemian perusteet AutoCad -perusteet Bioteknologiset sovellukset Englannin pakollinen 2. kurssi (Luva) Hevostalouden kurssi Kurssi yrteistä Markkinointitutkimus Mikrobiologia Oppimaan oppiminen I ja II Populaarikulttuuri Työhyvinvointi työntekijän ja työryhmän haasteena Työhyvinvointi esimiestyön ja johtamisen haasteena Työturvallisuus Työntekijänä kuntoutumisen tukemisessa Äidinkieli 1 kauneudenhoitoalalle Päivitykset Tekijänoikeus

18 Opetustarjonta Yläbannerista linkki portaaliin

19 ISOverstaan verkko-opetustarjonta

20 Opetustarjonnan haasteet
Tarjonnan ja kysynnän kohtaaminen Monipuolisuus Jatkuvuus Laatu Tiedottaminen ja markkinointi

21 Virtuaaliluokkapalvelut (Foorumi 4, pe klo 12.00 Jukka Sormunen)
Yläbannerista linkki portaaliin

22 Tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet Suomessa
VIRTUAALIOPETUS Tasa-arvoiset opiskelumahdollisuudet Suomessa Verkko-opetuksen tietotaito Innovatiiviset opetusmenetelmät Kokous- palvelut Samanaikais-opetus Oppitunti- tallenteet Moodle kurssit 22

23 -mahdollisuudet - On-line / Tallenteet
Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutus Video-opetus selaimen kautta (samanaikaisopetus) Itsenäinen suoritus Tukiopetus Kertausmateriaali Demonstraatio Kurssi-info Abien lukulomalle kertausta Sijaisuudet Asiantuntijoiden saavutettavuus oppitunneille Videotallenne osana perinteistä verkkokurssia (esim. Peda.net tai Moodle) Opinto-ohjaus ja neuvonta 23

24

25 Oppituntitallenteet

26 Sosiaalinen media ISOverstaassa
Yläbannerista linkki portaaliin

27 Lähtökohtia Sosiaalista mediaa on luonnehdittu muun muassa seuraavasti (Alexander 2006; Boyd 2003; Bryant 2006; Cress & Kimmerle 2008 Sinclair 2007; O’Reilly 2005; Patrick & Dotsika 2007; Ward 2006): Välineet ja palvelut tukevat vuorovaikutteista (sosiaalista) toimintaa Välineiden ja palveluiden käyttäjät toimivat sisällön tuottajina – mitä enemmän käyttäjiä, sitä paremmiksi välineet ja palvelut tulevat Välineet ja palvelut tukevat yhteisöllisen palautteen antamista Välineet ja palvelut edesauttavat resurssien jakamista ja työskentelyn avoimuutta Välineiden ja palveluiden käytössä painottuu profiilien luominen ja käyttäjän oma kontrolli

28 Lähtökohtia Avoimuus Joustavuus
Helppokäyttöisyys, saatavuus, luotettavuus Sovellukset usein ilmaisia Toimiva verkkoyhteys Perinteisestä päätetyöskentelystä ubiikkiin teknologiaan Ubiquitous computing ”Jatkuvasti läsnäoleva teknologia” (van ’t Hooft ym. 2006)

29 Lähtökohtia Käytössä runsaasti erilaisia välineitä, menetelmiä
Osaamisen jakaminen: koulutukset, opettajien omaehtoinen jakaminen (esim. jaetut sos. kirjanmerkit) Mukana edelläkävijöitä ja hitaasti omaksujia

30 Sosiaalisen median työkalut ISOverstaassa
- Blogeilla pyritään keräämään verstaan koulujen omia tarinoita

31 Kysely sosiaalisen median työkaluista opettajille ja rehtoreille (tammikuu 2009) – Väittämä: Olen tutustunut sosiaalisen median välineisiin Rehtorit En tunne välineitä 13 (26%) Olen kuullut joskus 16 (32%) Olen tutustunut 10 (20%) Käytän satunnaisesti 7 (14%) Käytän aktiivisesti 4 (8%) Opettajat a) En tunne välineitä 88 (41%) b) Olen kuullut joskus 52 (24%) c) Olen tutustunut 42 (19%) d) Käytän satunnaisesti 21 (10%) e) Käytän aktiivisesti 14 (6%)

32 NetGeneration Elänyt koko elämänsä teknologiarikkaassa ympäristössä, mikä on vaikuttanut heidän tapaansa ajatella ja toimia Hallitsee useiden sosiaalisen median sovellusten käytön, kuitenkin tvt:n syvällisempi tuntemus on usein puutteellista Suosii opiskelua ryhmissä – kasvotusten, verkossa ja näitä yhdistellen Oppiminen tehokkainta tutkiskellen (through discovery), rakennellen osaamista useista eri lähteistä Hypertekstimäinen ajattelu (hypertext minds) lineaarisen etenemisen sijaan Useiden medioiden yhtäaikainen käyttö

33 Perusteluja sosiaalisen median käytölle opetuksessa
Elämässä pärjäämisen taidot: Sosiaaliset taidot, päätöksentekokyky, suvaitsevaisuus tärkeitä esim. mediataidot koettiin vähemmän merkityksellisiksi ”Koulun merkitys nuorten sosiaalisten suhteiden kannalta on epäilemättä aivan keskeinen, jo yksin siksi, että se tarjoaa puitteet, ajan ja paikan yhdessäololle ja arkisille vuorovaikutustilanteille.” (Nuorisobarometri 2008)

34 Sosiaalisen median kysely syksyllä 2008 (N130)

35 * Sosiaalisen median käyttö Välineet 1 Välineet 2 Välineet 3
36: Keskustelupalstoja (esim. suomi24.fi, Ylex-foorumi) * 45: Sosiaalisia pelejä (esim. World of Warcraft, NationSates) 40: Vertaisverkkoja (esim. Kazaa, eMule, Bittorrent) 37: Wikejä (esim. Wikipedia, Wikibooks) 43: Verkkoyhteisösovelluksia (esim. Facebook, MySpace, IRC-galleria) 35: Pikaviestimiä (esim. Messenger, Skype, GoogleTalk) 41: Videoiden jakamispalveluita (esim. YouTube, Google Video) 48: Sosiaalisia kirjanmerkkejä (esim. Delicius) 39: Mikroblogeja (esim. Jaiku, Twitter) 38: Blogeja (esim. Vuodatus, Blogger, LiveJournal) 44: Virtuaalimaailmasovelluksia (esim. Secondlife, Habbohotel) 42: Kuvien jakamispalveluita (esim. Flickr, Google Picasa)

36 Ryhmät sovellusten käyttöaktiivisuuden mukaan
(1= en käytä lainkaan 2=harvoin 3=muutamia kertoja kuukaudessa 4=viikoittain 5=päivittäin ) Ryhmä 1 (57) Ryhmä 2 (40) Ryhmä 3 (33) Välineet 1 2,16 2,93 1,64 Välineet 2 3,04 4,02 1,72 Välineet 3 3,56 4,68 1,90 Välineet 3: -Verkkoyhteisösovelluksia (esim. Facebook, MySpace, IRC-galleria) -Pikaviestimiä (esim. Messenger, Skype, GoogleTalk) -Videoiden jakamispalveluita (esim. YouTube, Google Video)

37 Ystävieni kanssa kommunikoimisessa käytän…
Ryhmä 1: Keskiverto Sähköpostia 34 59,6% Puhelinta / tekstiviestejä 55 96,5% Messengeriä tai vastaavaa 45 78,9% Facebookia 14 24,6% Postitse 9 15,8% Tapaan heitä kasvokkain IRC-galleriaa 20 35,1% Blogeja 2 3,5% Ryhmä 2: Aktiivi 24 60,0% Puhelinta /tekstiviestejä 37 92,5% 39 97,5% 50,0% 5 12,5% Tapaan0heitä0kasvokkain 31 77,5% 23 57,5% 3 7,5% Ryhmä 3:Harvoin 69,7% 33 100,0% 42,4% 8 24,2% 29 87,9% 1 3,0% Ystävieni kanssa kommunikoimisessa käytän…

38 Lisätietoja: www.isoverstas.fi
Uudella vuosikymmenellä verkko-oppimisen edelläkävijänä ja aktiivisena toimijaverkostona Lisätietoja:


Lataa ppt "Innovatiivista kestävää vakiintumista – Case ISOverstas"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google