Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

XXIII KALASTUSALUEPÄIVÄT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "XXIII KALASTUSALUEPÄIVÄT"— Esityksen transkriptio:

1 XXIII KALASTUSALUEPÄIVÄT 16.-18.2.2011
AJANKOHTAISTA KALASTUSALUEEN VEROTUSKÄYTÄNTÖÖN LIITTYVISTÄ ASIOISTA JUHA REGELIN/ Risto Vesa ASIANAJOTOIMISTO REGELIN OY

2 KORVAUSTEN VEROTUKSESTA
PERUSSEIKAT KORVAUS = PÄÄSÄÄNTÖISESTI VERONALAISTA TULOA VAHINGONKORVAUS = VERONALAISTA, JOS SAATU VERONALAISEN TULON SIJAAN TAI KORVAUKSENA ELATUKSEN VÄHENTYMISESTÄ >> LUOVUTUKSISTA SAADUT KORVAUKSET (ESIM. MAA- TAI VESIALUEIDEN PAKKO- TAI VAPAAEHTOISET LUNASTUKSET) LÄHES POIKKEUKSETTA SAATU VERONALAISEN TULON SIJAAN = VERONALAISTA - KALASTUSALUE = YHTEISÖ - OSAKASKUNTA (KALASTUSKUNTA) = YHTEISETUUS LUOVUTUSVOITON OSITTAINEN VEROVAPAUS / TVL 49 § - YHTEISÖT (OY JA KALASTUSALUE) JA HENKILÖYHTIÖT (AY, KY) > EI HANKINTAMENO-OLETTAMAA - MUUT (OSAKASKUNTA) SAA 80 % HANKINTAMENO-OLETTAMAN >> HANKINTAMENO-OLETTAMAA EI SOVELLETA KALASTUSALUEESEEN

3 KORVAUSTEN VEROTUKSESTA (jatkuu)
TULOVEROTUKSESSA KALASTUSALUEIDEN LUOVUTUSVOITTOJEN VEROVAPAUTEEN VS. VERONALAISUUSTEEN VAIKUTTAA VIIME KÄDESSÄ TULON LUONNE (TVL 23) - ELINKEINOTULO / KIINTEISTÖSTÄ SAATU TULO VS. MUUT TULOT ELINKEINOTULO = VERONALAISTA KIINTEISTÖSTÄ SAATU TULO = OSITTAIN VERONALAISTA (MUUHUN KUIN YLEISEEN TAI YLEISHYÖDYLLISEEN TARKOITUKSEEN KÄYTETTY KINTEISTÖ) MUUT TULOT VEROVAPAITA ARVONLISÄVEROTUKSESSA - KIINTEISTÖN LUOVUTUKSESTA SAADUSTA TULOSTA EI MAKSETA ALV - KIINTEISTÖN OMAN KÄYTÖN VEROTUKSESTA ERITYISSÄÄNNÖKSET – MAKSETAAN ALV - KIINTEISTÖN KÄYTTÖOIKEUDEN LUOVUTUKSESTA MAKSETAAN ALV

4 KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS
KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS ON MUUTTUNUT SÄÄNNÖKSET - L KORKOTULOJEN LÄHDEVEROSTA (1341/90) VEROVELVOLLISET ; YLEISESTI VEROVELVOLLISET LUONNOLLISET HENKILÖT JA KOTIMAISET KUOLINPESÄT (2§) / EI OSAKASKUNTA, EIKÄ KALASTUSALUE VERON KOHDE; KOTIMAASTA SAADUT TALLETUSKOROT JA JOUKKOVELKAKIRJALAINALLE MAKSETUT KOROT (3§) / EI KOSKE MM. PS-SÄÄSTÖJÄ - TVL 33, 139§ - KORKO (HYVITYS SIJOITETULLE PÄÄOMALLE); VERONALAISTA PÄÄOMATULOA (33§) - KORKOTULON LÄHDEVEROSTA ANNETUN LAIN MUKAINEN KORKO EI OLE TVL MUKAISTA TULOA (139§) = KOSKA VERO PERITÄÄN LÄHDEVERONA

5 KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS (jatkuu)
EPL:SSÄ (ENNAKKOPERINTÄLAKI) EI ENÄÄ YLEISHYÖDYLLISIÄ YHTEISÖJÄ KOSKEVAA ERITYISSÄÄNNÖSTÄ EPL 32§) TULKINTA HAETTAVA TVL:N SÄÄNNÖKSISTÄ YLEISHYÖDYLLISEN YHTEISÖN TULOJEN VERONALAISUUS TVL 23 §) - ELINKEINOTULO - KIINTEISTÖSTÄ SAATU TULO (JOS EI OLE YLEISHYÖDYLLISESSÄ TAI YLEISESSÄ KÄYTÖSSÄ) ONKO KORKOTULO ELINKEINOTULOA TAI KIINTEISTÖSTÄ SAATUA TULOA ? MIKÄ ON TVL 23§ JA 33 § VÄLINEN SUHDE / KUMPI ON VAHVEMPI ? EI OIKEUSKÄYTÄNTÖÄ, MUTTA PERUSLÄHTÖKOHTANA VOIDAAN PITÄÄ, ETTÄ TVL 23§ ON VAHVEMPI

6 KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS (jatkuu)
KALASTUSALUEEN JA OSAKASKUNNAN (KALASTUSKUNTA) VÄLINEN ERO KALASTUSALUE = YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ - KALASTUSALUEELLE KAIKKI KOROT (LÄHDEVEROTUKSEN ALAISET TALLETUS- JA JOUKKOVELKAKIRJALAINOJEN KOROT) OVAT VEROTTOMIA - PERUSTE = KOSKA EIVÄT OLE ELINKEINOTULOA (ELLEIVÄT KUULU ELINKEINOTOIMINNAN TULOLÄHTEESEEN) / VEROLLISTA KIINTEISTÖTULOA OSAKASKUNTA = YHTEISETUUS (EI YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ) - KAIKKI KOROT OVAT VERONALAISIA - PERUSTE; KOSKA EI OLE YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ - KOROT EIVÄT OLE LÄHDEVERON ALAISIA, KOSKA OSAKASKUNTA EI OLE LUONNOLLINEN HLÖ EIKÄ KUOLINPESÄ

7 KORKOTULOJEN LÄHDEVEROTUS (jatkuu)
MIKÄLI KORKOTULOSTA ON PERITTY AIHEETTOMASTI (TAI MUUTEN VIRHEELLISESTI) LÄHDEVEROA AIHEETTOMASTI PERITTY LÄHDEVERO KATSOTAAN TULOVERON ENNAKOKSI - LUETAAN HYVÄKSI SÄÄNNÖNMUKAISESSA VEROTUKSESSA - JOS LOPULLISESSA (SÄÄNNÖNMUKAINEN VEROTUS) EI TULE VEROJA MAKSETTAVAKSI (TAI ON MAKSETTU LIIKAA ENNAKOINA) >> PALAUTUSTA - JOS VEROJA TULEE MAKSETTAVAKSI, KOROISTA AIHEETTA PERITTY LÄHDEVERO LUETAAN HYVÄKSI (KUTEN MUUTOIN MAHDOLLISESTI MAKSETUT ENNAKOT)

8 ARVONLISÄVEROTUS TÄSMENTYY JA TIUKKENEE
VEROHALLINNON KANSSA KÄYDYT NEUVOTTELUT KESÄLLÄ JA SYKSYLLÄ 2010 (PERUSTEENA HHaO PÄÄTÖSTEN TULKINTA JA ULOTTUVUUS) KÄSITELLYT KYSYMYKSET 1) OSAKASKUNTIEN / VESIALUEIDEN OMISTAJIEN OMISTAJA/VIEHEKORTTIKORVAUSTEN JÄTTÄMISTÄ-SIIRTÄMISTÄ KALASTUSALUEIDEN KÄYTTÖÖN >> ARVONLISÄVEROLLISTA PALVELUN MYYNTIÄ 2) KALASTUSALUEEN VIRANOMAISTOIMINTOJEN LUONNE 3) VÄHENNYSOIKEUKSIEN LAAJUUS 4) OMISTAJAKORVAUSTEN LAHJOITTAMINEN 5) VEROKANTAA (23/9%) / MIKÄ ON MYYDYN (KALASTUSLUPA) PALVELUN LUONNE – MAHDOLLISUUS LIIKUNNAN HARJOITTAMISEEN

9 SELVÄT ASIAT VASTIKKEELLINEN (ARVONLISÄVEROLLINEN MYYNTI)
KALASTUSALUEELLE VALTAKIRJALLA JÄÄVÄT OMISTAJAKORVAUKSET JA VIEHEKORTTIPALAUTUKSET OVAT VASTIKETTA VEROLLISESTA MYYNNISTÄ OSAKASKUNTIEN TOIMEKSIANNOSTA TEHDYISTÄ KALANPOIKASISTUTUSET JA MUU PALVELUN MYYNTI KALASTUSL 64 § SIIRTOSOPIMUS = TOIMEKSIANTOON RINNASTETTAVA NÄIHIN TOIMINTOIHIN KOHDISTUVIIN HANKINTOIHIN SISÄLTYVÄT ARVONLISÄVEROT OVAT VÄHENNYSKELPOISIA

10 VEROVIRASTON TULKINTAKANNANOTOT
KALASTUSALUEELLE SUORAAN JÄÄVÄT 30 € OMISTAJAKORVAUKSET JA VIEHEKORTTIPALAUTUKSET OVAT ARVONLISÄVEROTTOMIA YLEISTUKIA näihin toimintoihin kohdistuviin hankintoihin sisältyvät arvonlisäverot ovat kuitenkin vähennyskelpoisia KALASTUSALUEEN VIRANOMAISTOIMINTA / EI SELVÄÄ KANTAA VEROVIRASTOLTA Kalastusalueiden näkemys; yleensä viranomaistoiminta niin vähäistä, että kalastusalue saa tehdä kaikesta vähennykset Verovirasto käyttäytynyt syksyllä 2010 siten, kuin hyväksyisi heille esitetyn lähtökohdan (laissa julkisen vallan käytöksi / viranomaistoiminta katsotut tehtävät)

11 VIRANOMAISTOIMINTA 7 § 2 mom. kalastuksesta päättäminen yleisellä vesialueella järvessä (mm. verkko-, viehekalastus-, sekä nuottaus- ja troolilupien myöntö ja maksun periminen niistä) 11 § 3 mom. yleiskalastusoikeuden kieltäminen ja rajoittaminen (onki- ja pilkkikiellot, oikeus hakea viehekalastuskielto TE-keskuksesta) 26 § 2 ja 4 mom. kalastuskieltoalueen pidentäminen padotussa vedessä 32 § 2 mom. kalastusasetuksesta poikkeavien määräysten antaminen pyydysten sallitusta silmäkoosta 32 § 3 ja 37 § 2 mom. kieltää tai rajoittaa muutoin luvallisen pyydyksen käytön tai tietynlaisen kalastustavan 35 § 2 mom. kalastusasetuksesta poikkeavan ja muun alamitan määrääminen suuremmaksi (eli tiukennus kalastusasetukseen) 43 § 1 mom. ja 46 § rauhoituspiirin perustaminen ja lakkauttaminen kalastusalue voi asettaa omia kalastuksenvalvojiaan, joilla laajahkot toimivaltuudet kalastuslain 13 luvun mukaisesti.

12 VEROVIRASTON MUUT KANNANOTOT
OMISTAJAKORVAUSTEN LAHJOITTAMINEN KALASTUSALUEELLE Verovirasto ei ollut halukas ottamaan mitään kantaa >> vakavasti harkittava toimintamalli, mutta riskit tunnistettava ja siihen varauduttava AVL 85a § (PALVELU, JOLLA ANNETAAN MAHDOLLISUUS LIIKUNNAN HARJOITTAMISEEN / 9 % VEROKANTA – SAAKKA 8 %) Verovirasto katsoi, ettei voida soveltaa alennettua verokantaa – ei kirjallista päätöstä/ ei ennakkoratkaisua Biljardilaitteiden luovuttaminen kilpa- ja harrastepelaajien käyttöön biljardisalissa (KHO /4061); samoin mikroautorata ( /2796) > 8% Laskettelun ja lumilautailun opetus (KHO /2698) > 22% Ohjattujen ratsastustuntien pitäminen (KHO /1305) > 8%

13 VAROJEN SIIRTO OSAKASKUNNILTA MUUTOIN KUIN PALVELUJEN OSTONA ?
LAHJOITUS / LAHJAVEROTUS >> LAHJOITUSTARKOITUS (EI SAA OLLA VASTIKETTA JOSTAIN SUORITUKSESTA/PALVELUSTA) KALASTUSALUE = YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ LAHJAT YLEISHYÖDYLLISELLE YHTEISÖLLE VEROVAPAITA KÄYTTÖ- JA HOITOSUUNNITELMAN KÄYTTÄMINEN VAIKUTTAAKO 64 § / SOPIMUS VS. MUUT LUOVUTUKSET (LAHJA) PELKKÄ LAHJOITUS / SIIRTYMÄ ? – VEROTTAJAN EPÄILYT / VERONKIERTO (AVL 181§ / PerVL 33a§)? VEROTTAJALLA EI LINJAUSTA LAIN SANAMUODON MUKAAN LAHJA ON VEROTON; LAHJOITUSTARKOITUS LAHJOITUKSELLE EI PALVELUN OSTOA KUVAAVIA EHTOJA

14 MITEN VOIDAAN TOIMIA? (LAHJAVEROTUS)
KAKSI ”TURVALLISTA” MENETTELYVAIHTOEHTOA: 1A) ANNETAAN YKSITTÄISLAHJA JA LAADITAAN LAHJAKIRJA TAI 1B) LAHJOITETAAN OMISTAJAKORVAUSPALAUTUKSET MÄÄRÄVUOSIKSI (ESIM. 3 VUOTTA) ANNETAAN LAHJAVEROILMOITUS, JOSSA ESITETÄÄN OMA KÄSITYS ; EI LAHJAA PerVL 2 § MAHDOLLINEN MUUTOKSENHAKU 2) HAETAAN PERVL MUKAINEN ENNAKKORATKAISU MAHDOLLINEN MUUTOKSEHAKU TAI 3) TOIMITAAN LAIN SANAMUODON MUKAAN JA OTETAAN TIETOINEN RISKI, ETTÄ VEROTTAJA PUUTTUU MYÖHEMMIN

15 TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS
Ns. ”SUPERYLEISHYÖDYLLISYYS” ERILLISLAKI (L JA A ERÄIDEN YLEISHYÖDYLLISTEN YHTEISÖJEN VERONHUOJENNUKSISTA 680/76 JA 1230/94) EI VIELÄ HAETTU MINKÄÄN KALASTUSALUEEN OSALTA ? KOSKA ALV:SSA EM. PALVELUIDEN MYYNNIT ON KATSOTTU VEROLLISEKSI MYYNNIKSI, VEROTTAJAN TULISI KATSOA NE MYÖS TULOVEROTUKSESSA ELINKEINOTULOKSI >> TARVE TULOVEROHUOJENNUKSELLE SAATTAA TULLA LISÄÄNTYÄ!! (MIKÄLI VIIVAN ALLE JÄÄ JOTAIN VEROTETTAVAA)

16 TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu)
HUOJENNUKSEN EDELLYTYKSISTÄ TOIMINTA YHTEISKUNNALLISESTI MERKITTÄVÄÄ VERONHUOJENNUSTA VOIDAAN PITÄÄ PERUSTELTUNA YHTEISÖN TOIMINNAN YHTEISKUNNALLE TUOTTAMAAN ETUUN NÄHDEN OTETTAVA HUOMIOON, MISSÄ MÄÄRIN YHTEISÖN VAROJA JA TULOJA KÄYTETÄÄN YHTEISKUNNAN KANNALTA TÄRKEÄÄN YLEISHYÖDYLLISEEN TOIMINTAAN OTETTAVA LISÄKSI HUOMIOON, MERKITSEEKÖ YHTEISÖN TIETTYÄ LIIKETOIMINTAA KOSKEVA VERONHUOJENNUS VASTAAVAA TOIMINTAA HARJOITTAVILLE ELINKEINONHARJOITTAJILLE HAITTAA, JOKA EI OLE VÄHÄINEN

17 TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu)
YLEISHYÖDYLLISEN YHTEISÖN (ESIM. KALASTUSALUE) VOIDAAN KATSOA HARJOITTAVAN YHTEISKUNNALLISESTI MERKITTÄVÄÄ TOIMINTAA, JOS SEN VARSINAISENA TARKOITUKSENA ON VALTIOLLISIIN ASIOIHIN VAIKUTTAMINEN REKISTERÖITYNÄ PUOLUEENA TAIKKA SOSIAALISEN TAI - MUUN YHTEISKUNNALLISESTI TÄRKEITÄ TARPEITA PALVELEVAN TOIMINNAN HARJOITTAMINEN, - MIKÄLI TÄMÄ TOIMINTA ON KOKO VALTAKUNNAN ALUEEN KATTAVAA TAI MUUTEN LAAJAA, VAKIINTUNEEN MUODON SAAVUTTANUTTA JA PYSYVÄÄ

18 TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu)
VEROHALLITUKSEN MÄÄRÄÄMÄ VEROVIRASTO (= SAVO- KARJALA) MYÖNTÄÄ LAIN MUKAISEN VERONHUOJENNUKSEN MÄÄRÄAJAKSI, KUITENKIN ENINTÄÄN VIIDEKSI (5) VEROVUODEKSI KERRALLAAN UUDESTA HAKIJASTA VEROVIRASTON ON ENNEN ASIAN RATKAISEMISTA HANKITTAVA LAUSUNTO YLEISHYÖDYLLISTEN YHTEISÖJEN VEROVAPAUSLAUTAKUNNALTA VAPAUTUSTA ON HAETTAVA KIRJALLISESTI NELJÄN (4) KUUKAUDEN KULUESSA SEN VEROVUODEN PÄÄTTYMISESTÄ, JOLTA VAPAUTUSTA PYYDETÄÄN

19 TULOVEROTUKSEN ERITYISHUOJENNUS (jatkuu)
VEROVAPAUS EI VAPAUTA ILMOITUSVELVOLLISUUDESTA (VEROILMOITUS); ANNETTAVA LISÄKSI VUOSITTAIN HUOJENNUKSEN ANTANEEN VEROVIRASTON MÄÄRÄÄMÄ ERITYINEN SELVITYS HUOJENNUS VOIDAAN MENETTÄÄ, JOS YHTEISÖ MUUTTUNUT TOSIASIALLINEN TOIMINTA MUUTTUNUT VEROVELVOLLINEN EI OLE NOUDATTANUT ASETETTUJA ERITYISEHTOJA EI KOSKE ARVONLISÄVEROTUSTA / VAIN TULOVEROTUSTA EI KOSKE OSAKASKUNTAA, KOSKA EI OLE YLEISHYÖDYLLINEN YHTEISÖ

20 LOPUKSI KALASTUSLAIN MUUTTAMISEN YHTEYDESSÄ ON SYYTÄ PITÄÄ HUOLI SIITÄ, ETTÄ KALASTUSALUE (TULIPA SIITÄ MINKÄ NIMINEN TAHANSA ORGAANI) – MÄÄRITELLÄÄN YLEISHYÖDYLLISEKSI YHTEISÖKSI ?? VOIDAANKO / ONKO TARKOITUKSENMUKAISTA ?? - LÄHTEÄ AJAMAAN YHTEISTEN VESIALUEIDEN OSAKASKUNTIA MYÖS YLEISHYÖDYLLISIKSI YHTEISÖIKSI - KALASTUSVESIIN KOHDISTUU YLEISTÄ KÄYTTÖÄ, MUTTA VEROTUKSESSA KAIKKI JÄÄ OMISTAJAN VASTATTAVAKSI

21 ASIANAJOTOIMISTO REGELIN OY Juha Regelin
Suomen osoite: Hallituskatu 27 A1, Oulu, Finland Tel Hong Kong office address: Rm. 1709, Nan Fung Tower, 173 Des Voeux Road Central, Hong Kong


Lataa ppt "XXIII KALASTUSALUEPÄIVÄT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google