Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Esiselvitys Kaija Sepponen Wellness Park /Taukokangas

2 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue

3 Yhteistoiminta-alueen kriittiset menestystekijät
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Yhteistoiminta-alueen kriittiset menestystekijät Työvoiman saatavuus Muuttoliike Ikääntymisestä johtuva palvelujen kysynnän kasvu Sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannusten kasvun hallinta Kuntien talouden kehitys

4 Yhteistoiminta- alueen järjestämisvastuulle siirrettävät tehtävät
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Yhteistoiminta- alueen järjestämisvastuulle siirrettävät tehtävät Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan yhteistoiminta-alueelle (Lähipalvelut, yhteistoiminta-alueen palvelut, erityispalvelut Kunnat voivat halutessaan jättää päivähoidon kunnan järjestämisvastuulle Yhteistoiminta-alueella päätöksenteosta vastaa alueen demokraattinen toimielin, jolla on tarvittava määrä jaostoja.

5 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Visio Reunaehtoja: visio toteutuu, jos Elinvoimainen ja eheä yhteistoiminta-alue, joka toiminnallaan varmistaa asukkailleen laadukkaat palvelut taloudellisesti. Visio viittaa siihen, että yhteistoiminta-alueella väestön palvelurakenteen kokonaisuus on selkeä, palvelut on hyvin suunniteltu ja koordinoitu ja tuotettu taloudellisesti kestävällä tavalla. Ennalta ehkäisevä työ on onnistunut Ikäbyramidi on terve Muuttoliike kääntyy positiiviseksi Työllisyysaste kohoaa BKT kohoaa Rakenteellinen työttömyys purkautuu

6 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Toiminta-ajatus Yhteistoiminta alue edistää alueen väestön terveyttä ja hyvinvointia yhteistoiminnassa muiden toimijoiden kanssa. Turvaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kustannustehokkaasti lähipalveluina, seudullisina palveluina ja alueellisina palveluina henkilöstön osaamista ja teknologiaa hyödyntämällä.

7 Strategiset linjaukset
Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Strategiset linjaukset Yhteistoiminta-alueen elinvoimaisuus Terveyden edistäminen Palvelujen saatavuus Kustannustehokkuus Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen

8 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Tuotanto Tuotanto-alueet muodostetaan niin, että ne ovat toiminnallisia kokonaisuuksia sekä asiakkaiden että johtamisen kannalta Tukipalveluissa rajapinta käydään kuntakohtaisesti. Tukipalvelut voidaan ostaa kunnalta. Käsitemäärittelyt Hintatiedot Kunnat määrittävät palvelutasot Kuka tuottaa ? ATK- järjestelmät Giddens: Yhteiskunta rekenteistuu toiminnan kautta Hallintorakenteet Erityis- tason palvelut Alueelliset palvelut Lähipalvelut Perusta= hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

9 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Tilaaja Tarkastuslautakunta Yhtymähallitus Kehittämisyksikkö Lautakunta Johtaja Tuotanto Kunnat SHP:T Muut ky:t ”Oma tuotanto Yksityiset Kolmas sektori Tuottajat ovat erikoistuneet ydinosaamisensa mukaiseen palvelutuotantoon Strateginen kumppanuus Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue

10 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Tarkastuslautakunta Shp:n valtuusto Sairaanhoitopiirin hallitus Hallintokeskus Oulaskankaan tulosyksikkö Peruspalvelujen tulosyksikkö Oysin muut tulos- yksiköt Visalan tulosyksikkö Aluelautakunta Kehittämisyksikkö Yksilöasian jaos Tulosryhmät Tulosalueet Perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestäminen yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa Tulosyksiköt Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue

11 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Rahoitus Hinnoittelu: Asiakasmaksut ovat samat Yksikkökohtaiset suoritehinnat Suoriteperusteinen oikeilla hinnoilla, pyrkimys harmonisointiin, edellyttää hintojen todellisen rakenteen selvittämistä (tuotteistaminen-hinnoittelu) ja palvelutasomäärityksiä Kun tuotteiden hinnat on purettu auki, päästään vertailemaan myös muita kuntalaskutus periaatteita. Välitavoite vuodelle 2008, tavoite kustannukset valtakunnan keskitason indeksikorjauksin

12 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Henkilöstö Henkilöstö siirtyy järjestämisvastuulla olevan organisaation palvelukseen Uudelleen järjestelyt, jotka johtavat henkilöstön työnantajan vaihtumiseen, katsotaan liikkeen luovutukseksi. Valmisteluvaiheessa henkilöstö valitsee edustajansa valmisteluryhmiin Yhteistoimintamenettelystä päätetään myöhemmin kuntien yhteistoimintalain muutoksen jälkeen

13 Asiakas ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue
Matkalla päämäärään en etsi suorinta enkä helpointa, vaan oikeaa tietä (Lehtikangas 1994) Toimeenpano-suunnitelmissaan kunnat valitsevat tien, jota lähtevät kulkemaan


Lataa ppt "Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google