Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus"— Esityksen transkriptio:

1 ECVET 20.3.2012 yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n kevätseminaari , Tampere ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus

2 Mikä on ECVET? (1/2) Ammatillisessa koulutuksessa käytettävä oppimistulosten eurooppalainen siirto- ja kerryttämisjärjestelmä, jonka avulla tuetaan muualla suoritettujen opintojen tai muutoin hankitun osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja hyödyntämistä osana tutkintoja parannetaan tutkintojen ja opetussuunnitelmien läpinäkyvyyttä edistetään liikkuvuutta (koulutuksessa olevat, työmarkkinoilla olevat) edistetään rajat ylittävää elinikäistä oppimista. Perustuu Euroopan parlamentin ja neuvoston suositukseen (2009/C 155/02, ), jossa suositellaan, että jäsenvaltiot tukevat ECVET-järjestelmää EQF:n kaikilla tasoilla ammatillisen koulutuksen tutkintojen yhteydessä luovat tarvittavat edellytykset ja ryhtyvät tarvittaessa toimiin, jotta ECVET-järjestelmä voidaan ottaa kokeilujen ja testien pohjalta käyttöön vuodesta 2012 alkaen. Kattaa virallisen, epävirallisen ja arkioppimisen Perustuu oppimistuloksiin (EQF)

3 Mikä on ECVET? (2) Keskeisenä osana tutkinnot ja tutkintojen/koulutusten osat, joiden arvioidut ja hyväksytyt oppimistulokset tunnistetaan ja tunnustetaan siten, että opiskelija voi hyödyntää niitä kerätessään suorituksia tutkintoa varten tai halutessaan siirtää niitä toiseen tutkintoon tai opinto-ohjelmaan. ECVET-pisteet tarjoavat täydentävää numeerista tietoa tutkinnoista ja tutkintojen osista. Jokaista tutkintoa ja sen jokaista tutkinnon osaa voidaan kuvata opintopisteiden määrällä. Virallisessa täysipäiväisessä ammatillisessa koulutuksessa vuoden aikana todennäköisesti suoritettavat oppimistulokset vastaavat 60:tä pistettä (vrt. korkeakoulutuksessa käytössä oleva ETCS-järjestelmä). ECVET- järjestelmä sisältää välineet ja menettelytavat opintosuoritusten siirtoon tutkintojen kuvauksen tutkinnon osina, oppimistuloksina ja pisteinä yhteiset opintosuoritusten siirtoon liittyvät menettelytavat sekä asiakirjat (kumppanuussopimukset, opiskelusopimukset ja käyttöoppaat).

4 ECVET:n valmistelu Suomessa
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma : Suomi osallistuu aktiivisesti ammatillisen koulutuksen eurooppalaiseen yhteistyöhön ja Kööpenhaminan prosessin tavoitteiden määrittelyyn ja toimeenpanoon ja valmistautuu ottamaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmän (ECVET). Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen välisessä tulossopimuksessa on sovittu, että tutkinnon perusteisiin ja muihin määräyksiin tehdään muutokset, jotka mahdollistavat ECVET:n käyttöönoton ammatillisissa tutkinnoissa ja koulutuksessa vuodesta 2014 eteenpäin. Pääministeri Kataisen hallitusohjelma – kansainvälistyminen vahvana. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma Otetaan käyttöön ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa vuonna Ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET) edistää liikkuvuutta ja tutkintojen vastaavuutta.

5 Miksi ECVET? ECVET tukee pedagogista muutosta osaamisperusteisuus
työelämälähtöisyys ECVET edistää laatua ja läpinäkyvyyttä yksilölliset opintopolut kansallinen liikkuvuus kansainvälinen liikkuvuus

6 ECVET:n valmistelu Suomessa - käyttöönotto edellyttää mm.
muutoksia säädöksiin ja määräyksiin tutkintojen ja niiden edellyttämän osaamisen määrittelyä tietoina, taitoina ja pätevyytenä ja tutkintojen sijoittelua EQF-tasoille opintopisteiden määrittelyperiaatteista sopimista tutkintojen ja tutkinnon osien opintopisteiden määrittelyä

7 ECVET:n valmistelu Suomessa - FINECVET-hankkeet
Suomi on valmistellut ECVET-järjestelmän käyttöönottoa FINECVET 1 ja 2 –hankkeissa ammatilliset perustutkinnot FINECVET 3 -hankkeessa, joka laajensi kokeilu- ja kehittämistoiminnan ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin.

8 ECVET:n toimeenpano toimeenpanosuunnitelma 11/2010, OPH:n esitys OKM:lle tarkistettu 5/2011 toimeenpano osa ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämistä TUTKE-hankkeen esitykset sisältäen NQF, ECVET TUTKE:n jatkohanke ohjausryhmä, OKM:n asettama työryhmä, OKM:n asettama virkamikestyöryhmä toimikausi päättyy 12/2014

9 Säädösten muutostarpeet
Laki ammatillisesta koulutuksesta 630/1998 Asetus ammatillisesta koulutuksesta 631/1998 Laki ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta 631/1998 Valtioneuvoston asetus tutkintojen rakenteesta ja yhteisistä opinnoista ammatillisessa peruskoulutuksessa 213/1999 OKM:n asetus ammatillisista perustutkinnoista 216/2001 OKM:n asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain 3 §:n 1 momentissa tarkoitetuista tutkinnoista Opintotukilaki 65/1994 Opintotukiasetus 260/1994 Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1705/2009 Asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta 1766/2009 OPH:n määräykset tutkintojen ja koulutusten perusteista OPH:n määräykset /suositukset tutkintotodistuksista, todistusmalleista ja kansainväliseen käyttöön tarkoitetuista liitteistä

10 Tutkintojen ECVET-pisteiden määrittely
Tutkintojen kokonaispistemäärät määritellään tutkintoasetuksissa (OKM). Tutkintojen kokonaispistemäärien määrittelyn lähtökohtana käytetään ECVET-suosituksen 60 pistettä/vuoden työpanos. Perustutkinnon kokonaispistemäärä ECVET-suosituksen pohjalta määriteltynä 180 opintopistettä. Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot, joiden laajuutta ei ole määritelty, suhteutetaan perustutkintojen viralliseen opintopolkuun.

11 Tutkinnon osien ECVET-pisteiden määrittely
Tutkinnon osien ECVET-pisteet määritellään tutkintojen perusteissa (OPH). ECVET-suosituksen mukaan tutkinnon osien suhteellinen painoarvo tutkinnosta tulee määrittää seuraavin kriteerein tai niiden yhdistelmin: tutkinnon osan oppimistulosten suhteellinen merkittävyys työmarkkinoille osallistumisen, toiselle tutkintotasolle etenemisen tai sosiaalisen integraation kannalta tutkinnon osaan sisältyvien oppimistulosten vaikeusaste, laajuus ja kattavuus opiskelijalta edellytettävä työpanos tutkinnon osan suorittamiseksi vaadittavien tietojen, taitojen ja pätevyyksien saavuttamiseksi. Tutkinnon osien sisällä yksittäisten ammattitaitovaatimusten opintopisteistä päättää koulutuksen järjestäjä (esim. kansainvälinen liikkuvuus).

12 Ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten opintopisteet: yksi esimerkki mahdollisesta pisteytyksestä Valmistavat ja valmentavat koulutukset NQF-taso? pistettä? Perustutkinnot NQF-taso 4? pistettä? Ammattitutkinnot NQF-taso 4? (5) pistettä? Perustutkintoa suppeampi osaamisalue pistettä? Perustutkintoa vastaava osaamisalue 180 pistettä? Perustutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä? Erikoisammattitutkinnot NQF-taso 5? (6 ) pistettä? Osaamisalueeltaan suppea erikoisammattitutkinto 180 pistettä? Ammattitutkinnon päälle rakentuva osaamisalue 240 pistettä?

13 Ammatillisten tutkintojen opintopisteet
Tutkintoasetuksissa määritellyt tutkintojen opintopisteet on jokaisen vähintään suoritettava saadakseen tutkintotodistuksen. Tutkintojen opintopisteet ovat tutkintojen minimipistemääriä (kuten esim. korkeakouluissa). Tutkinnon kokonaispistemäärä voi vaihdella tutkinnon suorittajan mukaan. Tutkinnon minimiopintopistemäärän ylittävien tutkinnon osien pisteet merkitään sellaisenaan tutkintotodistukseen. Lisää ECVET-pisteitä tuovat esimerkiksi yksilöllisesti tutkintoa laajentavat tutkinnon osat perustutkinnoissa ja yksilöllisten valintojen mukaiset tutkinnon osat ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa.

14 Mikä muuttuu ECVET:n myötä?
Säädöspohjaa on muutettava, koska ei ole enää kytkentää aikaan kuten nyt, jolloin opintoviikot on määritelty opiskelijan työmääränä. Opintoviikkojen tilalle tulevat opintopisteet vaikutuksia koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelmiin ja opettajien työn suunnitteluun. Opetuksen tarjonta eli tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten saavuttamista tukeva opetus/koulutus ja ohjaus on määriteltävä uudelta pohjalta. Koulutuksen järjestäjä päättää siitä, niin kuin tähänkin asti. Opiskelijoiden/tutkinnon suorittajien ja työelämän edustajien ohjaus otettava huomioon. Kun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvä aikakytkentä poistuu, osaamisen tunnustaminen muuttuu oppimistulos-/pistepohjaiseksi .

15 Yhteistyö ECVET-valmistautumisessa, esimerkkejä
Seminaarit koulutuksen ja tutkinnon järjestäjille sekä tutkintotoimikunnille 3/2011 ECVET:n toimeenpanosuunnitelmien esittely ja keskustelu suunnitelmista Työseminaarit koulutuksen järjestäjille 11/2011- käyttöönottoon valmistautuminen koulutuksen ja tutkinnon järjestäjän näkökulmasta mukana myös Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjien edustajat

16 Alustava koulutus- ja tiedotussuunnitelma
OKM yhdessä OPH:n kanssa vastaa ECVET-järjestelmän toimeenpanosta. OPH on päävastuussa ECVET-koulutuksesta ja tiedotuksesta. Koulutuksen ja tiedotuksen kohderyhmät Pääkohderyhmä koulutuksen/tutkintojen järjestäjät ja tutkintotoimikunnat muita koulutettavia ryhmiä mm. rehtorit ja muu oppilaitosjohto, opettajat ja työnantajat, työntekijät, opiskelijat/tutkinnon suorittajat sekä ammatilliset opettajankoulutusyksiköt. Kouluttajina toimivat eurooppalaisissa ECVET-koulutuksissa olleet henkilöt ja OPH:n muut virkamiehet toimenkuviensa mukaisesti yhteistyössä sidosryhmien edustajien kanssa FINECVET-projekteissa mukana olleet CIMO:n edustajat voivat levittää tietoa sekä projektiensa että muiden verkostojensa kautta ECVET Expertit

17 Koulutus ja tiedotus, esimerkkejä
FINECVET 3 –hankkeen julkaisu, 3/2012 ideoita liikkuvuuden toteuttamiseen ECVET Expert –hanke, 2012- kansallinen ECVET-koulutus ECVET-oppaat, -2013 työelämän edustajille opiskelijoille/tutkinnon suorittajille koulutuksen ja tutkinnon järjestäjille alueelliset ja alakohtaiset koulutukset ECVET osaksi tutkintotoimikuntien koulutuspäiviä

18 Miten tästä eteenpäin? Siirtymävaiheen menettelyjen tarpeen selvittäminen Valmistellaan säädös- ja määräysmuutokset ja kuullaan sidosryhmiä valmistelun aikana. Määritetään pisteytyksen periaatteet Määritetään pisteet tutkinnoille ja tutkinnon osille. Osallistutaan aktiivisesti Euroopan tason työryhmiin ja koulutuksiin. Huolehditaan koulutuksesta ja tiedotuksesta Suomessa alustavan tiedotussuunnitelman mukaisesti, täsmennetään tiedotussuunnitelmaa tarvittaessa. Koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmien, koulutussuunnitelmien ja järjestämissuunnitelmien yms. tarkistaminen ECVET-pisteiden käyttöönotto kaikissa tutkinnoissa ja koulutuksissa yhtä aikaa 2014 alkaen. Seuranta

19 Lue lisää ECVET-suositus: FINECVET-projektit: FINECVET-julkaisu OPH:n kotisivujen pääsivulla (julkaistu )


Lataa ppt "ECVET yli-insinööri Kati Lounema, Opetushallitus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google