Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila"— Esityksen transkriptio:

1 Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila 5.5.2012

2 Jyväskylä Tampere Heinola Salo Kotka Helsinki Kajaani
KAINUUN TOISEN ASTEEN KOULUTUKSEN KOULUTUS-YKSIKÖIDEN SIJAINTI (ja etäisyysvertailu) VUONNA 2011 Kuusamo Lukio - alle 100 opiskelijaa - yli 100 opiskelijaa Ammatillinen koulutusyksikkö - alle 100 opiskelijaa - yli 100 opiskelijaa Tampere Suomussalmi Puolanka Heinola Hyrynsalmi Salo Vaala Ristijärvi Paltamo Kuhmo Kotka Sotkamo Kajaani Helsinki

3 Miten KAOssa menee

4 Mittaustietoja

5 Mittaustietoja

6 Läpäisyyn vaikuttavia tekijöitä
Opiskelijan koulussa pysyminen opiskelijan hyvinvointi organisaation tahto Opiskeluaika opiskelijan kyky ja halu organisaation mahdollisuudet ja tahto

7 Toiminnan rakenne ja organisointi
Miten Johdon sitoutuminen Resurssointi Toiminnan rakenne ja organisointi

8 Toimintaa ohjaavat Strategia Toimintajärjestelmä
Erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma Opiskelijahuollon suunnitelma Päihdetoimintamalli Kriisitoimintamalli Kiusaamisen vastainen toimintamalli Opiskelijakyselyt (olo-, ym. ja kouluterveyskysely) Työolobarometri (henkilöstö)

9 Tekijät 1 koulutuspäällikkö 15 erityisopettajaa 4 erva opettajaa
4 + 1 osa-aikainen kuraattori 10 terveydenhoitajaa (Kaj 6, Kuh 1, Kuu 1, Suo 1, Vuo 1) Nuorisopsykologi (Kajaani) lääkäri, Kajaani 2 kasvatusohjaajaa (Kaj 1, Kuu 1) 7 asuntolaohjaajaa (3 Kaj, Kuh 1, 1 Kuu, Suo 1, Vuo 1) 13 ohjaajaa/ammattimiestä (Kaj 7, Kuu 5, Suo 1) 12 opinto-ohjaajaa kaikki opettajat ja muu henkilöstö

10 Otetaan koppi pk-oppilaista
Mukana 7-9-lk:t Kodit mukana Tiedon siirto Nivelvaiheen hallinta – PK-> KAO Oikeat valinnat

11 Nivelvaihe TIEDONSIIRTO NIVELVAIHEESSA (PK-KAO)
Vain tarpeellinen tieto Vastuuhenkilöt: KAO; kuraattorit, opinto-ohjaajat, erityisopettajat ja ervaopettajat Perusopetus; kuraattorit, opinto-ohjaajat, erityisopettajat

12 Tietojen kartoitus perusopetuksesta
Yleisopetuksen oppilaat Oppilaille suunnatut tiedotustilaisuudet mm. 9 -viikko Oppilaiden huoltajille suunnatut tilaisuudet Tiedonsiirtoluvat: perusopetuksen opinto-ohjaajat hankkivat jokaisesta oppilaasta kirjallisen tiedonsiirtoluvan Tiedonsiirtopalaverit KAO:ssa aloittavien osalta syksyllä Yksilöllisen opetuksen oppilaat Oppilasryhmien tapaamiset yläkoulun aikana (KAOn kuraattorit) 9-luokan aikana keskusteluja oppilaiden, huoltajien ja opettajien kanssa (KAOn kuraattorit) Oppilailla mahdollisuus käydä koulutuskokeiluissa KAOlla Tiedonsiirtopalaverit KAO:ssa aloittavien osalta syksyllä ja siirtohojks:t

13 Otetaan koppi KAO opiskelijoista
Tiedonsiirto KAOssa Lähtötaso Riskien tunnistaminen Tukitoimet Vapaa-aika ja asuntolatoiminta

14 Tietojen siirtäminen opetushenkilöstölle: kuraattorit, ervat, opot
Tiedonsiirto KAOssa Tietojen siirtäminen opetushenkilöstölle: kuraattorit, ervat, opot Tietojen siirtäminen asuntolaohjaajille: kuraattorit Tiedonsiirroissa välitetään vain opetukseen ja asuntola asumiseen liittyvät välttämättömät tiedot

15 Tietojen kartoitus opintojen alussa
ENSIMMÄISEN VUOSIKURSSIN PEHMEÄ ALOITUS 2 PV OPISKELIJATIETOLOMAKE JA TULOHAASTATTELU opiskelija / ryhmäohjaajat LÄHTÖTASON KARTOITUS Matematiikka ( NMIn KTLT 7-9 testi) lukiseula / yksilötesti (NMI lukiseula + yksilötesti) toinen kotimainen kieli vieraskieli -> ryhmäohjaajat / erityisopettajat RYHMÄYTYMISPÄIVÄT

16 Yksilöllisen tuen tarpeen määrittely
opiskelija, huoltaja (alle 18 v opiskelijan kohdalla), ryhmänohjaaja, koulutusalan erityisopetuksesta vastaava opettaja, kuraattori muut asiantuntijat

17 HOJKS HOJKS:N VAHVISTAMINEN 20.09. ja 20.01.
koulutusalan hyvinvointiryhmä tekee esityksen  erityisopetuksesta vastaava koulutuspäällikkö vahvistaa päätökset HOJKS:N LAATIMINEN opiskelija, huoltajat, ryhmänohjaaja, erityisopettaja, opettajat, kuraattori muut asiantuntijat

18 Tukitoimet Opetuksessa kiinnitetään huomiota oppimisvalmiuksiltaan ja –tavoitteiltaan yksilöllisiin opiskelijoihin. Opiskelijoille suunnitellaan erilaisia tukitoimia, joiden tavoitteena on tukea heidän myönteistä yksilöllistä kehitystä ja ammatillista kasvua. Yksilöohjaus Samanaikaisopetus Pienryhmäopetus Työpainotteinen oppiminen

19 Arviointi TUKITOIMIEN ARVIOINTI JAKSOITTAIN
opiskelija, ryhmänohjaaja, erityisopettaja, opettajat, kuraattori TUTKINTOTODISTUS ”tavallinen” osittain mukautettu / kokonaan mukautettu todistus suoritetuista opinnoista

20 Tehtävät: Kasvatusohjaaja
-oppilaiden vapaa-ajan toiminnan organisointi -tutor - toiminta -oppilaskunta -ryhmäytyminen -yhteistyö mm. SAKU ry -asuntolaohjaaja-tiimi

21 Asuntolatoiminta Ausuntolapaikkoja 636 Kajaani (328 paikkaa)
Opintie Vimpeli( 227) Seppälä(101) Kuhmo (80 paikkaa) Kuusamo (80 paikkaa) Suomussalmi (84 paikkaa) Vuokatti (64 paikkaa)

22 Taustalla johdon sitoutuminen, strategiset linjaukset
sopivan kokoinen yhteisö - hyvä yhteishenki koko organisaatiossa henkilökunnan pysyvyys henkilökunnan osaaminen pitkä ja johdonmukainen opiskelijahuollon ja erityisopetuksen kehittäminen yhteinen ihmis- ja oppimiskäsitys

23 Arjessa opiskelijan hyvinvointi ja erityisopetus kaikkien arkea
myönteinen ilmapiiri- opiskelijan hyvinvointiin hyvinvointiryhmät ja erityisopetuksen tiimi rajoja ylittävä yhteistyö KAOn sisällä toimiva yhteistyö verkostoihin luotetaan kaverin tekemiseen kaikki kyytiin – yhtäkään ei haluta menettää


Lataa ppt "Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google