Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jyrki Kalliolahti TIES

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jyrki Kalliolahti TIES"— Esityksen transkriptio:

1 Jyrki Kalliolahti TIES462 2014
BYOD In Education Jyrki Kalliolahti TIES462 2014

2 Diginatiivit vs. digimamut
Himokäyttäjät tulee, oletko valmis?

3 Mobiililaitteiden saatavuus
Kehittyneissä maissa yli 100%, Länsimaat, Kauko-itä Arfikka heikoin Hinta laskee, laitteiden ja ympäristön ominaisuudet paranee Ikäeroja, mutta yllättäen ei niin paljon sosioekonomisia eroja

4 BYOD kouluissa Jo nyt 70 % oppilaista laitteet koulussa, pian 90%
Lopuille laitteet yhteiskunnan tuella Ikääntyvillä opettajilla vähemmän laitteitta, työnantaja voisi tukea

5 Byod ja tasa-arvo Laitteiden saavutettavuus ei pian ehkä ongelmallisinta Laitteiden laatuerot ehkä suurempi tekijä jatkossa? Kehitysmaat? Mooc osittain myös tasoittaa tilannetta

6 Koulutuksellinen tasa-arvo
Digitaalinen alaluokka Laitteet, ohjelmistot, verkko Pääsy niihin, pääsy merkitykselliseen tietoon Valmiudet käyttöön, riittävä opastus saatavilla Mahdollisuus osallistua

7 BYOD ja teknologia Ei mahdollista liittää sellaisenaan vanhoihin ratkaisuihin Vaatii alusta- ja laiteriippumattomuutta HTML5, pilvet Verkon ja palveluiden virtualisointi Keskitetty ylläpito yhdessä paikassa, ei laitekohtaisia asennuksia ja päivityksiä Hankintakulut pienet, huonosti suunniteltuna ylläpito kalliimpaa Kouluihin eri ratkaisut BYOD:ille ja perinteiselle verkolle?

8 Byod ja pedagogiikka Tukee luonnostaan Kokemuksellista oppimista
Ongelmaperustaista oppimista Verkostoitumista ja yhteistyötä Tiedonhankintaa ja sen yhdistelyä ja analysointia Eriyttämistä Sulautuvaa oppimista

9 BYOD ja opettajat Opettajien asenne tullut myönteisemmäksi
Vaatii opettajilta ammatillista kehittämistyötä Itsensä kehittäminen mahdollistettava Vaikuttaa suhtautumiseen Vertaismentorointi, yhteistoiminta Iän vaikutus huomioitava

10 Turvallisuus ja yksityisyys
Edelleen ongelma, ei ratkaisua Huolta häiriöistä, sopimattomasta käytöstä tai altistumisesta sopimattomille materiaaleille Kiusaaminen, häirintä Vaatii valmistajilta kehitystyötä Tarvitaan ohjausta ja valvontaa

11 Varian kokeilut Työssäoppimisen ohjaamista etäyhteyksillä
Tabletteja ja älypuhelimilla Opiskelijoiden osalta BYOD Yhteisöjen lähiverkkoihin ei pääsyä 3G-verkoissa puutteita, vaikka kokeilu pääkaupunkiseudulla Laitteiden, alustojen ja sovellusten yhteensopimattomuus suurin ongelma

12 Varian kokeilut Opiskelijoiden suhteen käyttö ongelmatonta
Iäkkäillä opettajilla haasteita Tekniset ominaisuudet, motoriikka, ympäristön yleinen käyttötapa Verkostot, tilien perustaminen (SOME) Vertaistukea, tukea opiskelijoilta

13 Varian kokeilut Opettajien kehitystä tuettava ja kehitystyö mahdollistettava 3G- ja 4G-verkkojen kehitystä odotellaan Alusta- ja laiteriippumattomien ratkaisuiden tarve suuri

14 Lopuksi BYOD tulee, tai on jo tullut; vaatii valmistautumista
Diginatiivien ja –mamujen eroa kavennettava Näkymät positiivisia; motivaatio, sitoutuminen, oppimistulokset Monet innovaatiot olleet lupaavia, olisiko BYOD se, joka lopulta mullistaa opettamisen ja oppimisen


Lataa ppt "Jyrki Kalliolahti TIES"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google