Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilkka Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ohjausryhmän 3. kokous 1.9.2005 Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma
2
Slide21.9.2005 3. Edellisen kokouksen jälkeiset tapahtumat Ongelma-analyysin täsmentäminen Tavoitteiden täsmentäminen Kuntien liikenneturvallisuusryhmien 1. kokoukset (18 ja 24.5) Lapualla ”fyysisen ryhmän” kokoontuminen (17.5) Maastotarkastelut ja toimenpide-ideointi (touko-kesäkuu) Tiedote 2 (17.6) Seudullisten hallintokuntaryhmien kokoontuminen (23.8 Ylihärmässä) nettisivuja päivitetty www.tampere.ramboll.fi/harmanmaa_litu/
3
Slide31.9.2005 4. Yhteenveto ongelmista Paljon kevyen liikenteen onnettomuuksia (hevat), keskittyy taajamiin Yksittäisonnettomuudet suurin yksittäinen onnettomuusluokka Maankäytön ja liikennejärjestelyjen yhteensovittamisessa puutteita Turvalaitteiden käyttö vähäistä Ylinopeudet Kevyen liikenteen väylien puute, teiden ja katujen kapeus Koulujen lähiympäristössä ongelmia Liikenneturvallisuuden arvostus heikkoa, työ organisoimatta (Alahärmä, Kauhava, Ylihärmä) nuoret
4
Slide41.9.2005
5
Slide51.9.2005 Mitä ihmiskeho kestää? Jalankulkija selviää yleensä jos auto ajaa 30 km/h:n nopeudella päälle Sivuttaistörmäyksessä kestämme n. 50 km/h:n nopeutta Kohtaamistörmäyksessä kestämme n. 60-70 km/h:n nopeutta
6
Slide61.9.2005 5. Tavoitteet Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien vähentäminen Turvalaitteiden käytön lisääminen, liikennesääntöjen noudattaminen ja muiden tienkäyttäjien parempi huomioonottaminen Nopeusrajoitusten noudattamien Turvallisuutta lisäävien liikennejärjestelyjen toteuttaminen Koulumatkojen, -kyytien ja -ympäristöjen turvallisuuden parantaminen Liikenneturvallisuuden kytkeminen maankäytön suunnitteluun Liikenneturvallisuustyön organisointi kaikissa hallintokunnissa sekä jatkuvan seudullisen toiminnan käynnistäminen Härmänmaalla Liikenneturvallisuustyön arvostuksen lisääminen toiminnassa ja päätöksenteossa Onnettomuusuhrien korkeatasoinen auttaminen: laitteet ja verkosto,muotoilu
7
Slide71.9.2005 Henkilövahinko-onnettomuuksien määrän kehitys ja vähentämistavoite
8
Slide81.9.2005 Lapuan onn. väh.tavoite
9
Slide91.9.2005 5. Painopistealueet Turvalaitteiden käytön lisääminen Nuorten liikenneonnettomuuksien vähentäminen Nopeustason alentaminen taajamissa vaikuttamalla tienkäyttäjiin VT 19 parantaminen: maankäyttö ja liik.järj.
10
Slide101.9.2005 6. Liikenneturvallisuustyön kehittämistilanne Liikenneturvallisuusryhmät perustettu, 1 kokous/kunta pidetty Perustelut liik.turv.työlle Organisointi Seudulliset hallintokuntaryhmät kokoontuneet 1.kerran Perustelut liik.turv.työlle Eri hallintokuntien mahdollisuudet liik.turv.työssä Ohjeet toimintasuunnitelmien laatimiseksi
11
Slide111.9.2005
12
Slide121.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos Onnettomuuksien syitä Vaikuttamisen keinot Kaavoitustietekninen suunnittelu tiedotus, valistus, kasvatus Ajoneuvo- kehitys Liikenne- verkon hoito liikenteen ohjaus, säätely, valvonta Vaarallinen tienkohta tai risteys XXX Vaarallinen ylityspaikka (tai suojatie) XXX Huono näkyvyysXXXX Huono keli tai pimeysXXXXX Kuljettajan virheX1X1 X1X1 XX Liian suuri tilannenopeusX2X2 X2X2 XX YlinopeusX2X2 X2X2 XXX Aluetta tuntemattoman kuljettajan toiminta X1X1 X1X1 X
13
Slide131.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005 Riskejä taajamaympäristössä : Leveä suora tie Suurten liikennevirtojen risteäminen samassa tasossa Raskasta liikennettä keskustassa tai asuinkaduilla Suuri liittymätiheys pääkadulla Vilkkaat nelihaaraliittymät Klv:n puuttuminen tai epäloogisuus Puutteelliset jk-yhteydet la-pysäkeille Kev.liikenteen risteäminen autoliikenteen kanssa, etenkin jos nopeusrajoitus o korkeampi kuin 40 km/
14
Slide141.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005 Riskejä päätieverkolla: Pitkämatkaisen ja paikallisen liikenteen sekoittuminen Liikennevirtojen risteäminen samassa tasossa Laatutasoltaan vaihtelevat liikennejärjestelyt päätiellä Nelihaaraliittymät päätiellä tai seututiellä Tienkäyttäjälle yllättävät olosuhteet
15
Slide151.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005 Maanteillä liikenteen turvallisuudelle tärkeää Yhdyskuntarakenteen eheydestä huolehtiminen, liikenteen kasvun hillintä Järkevä työnjako kuljetusmuotojen välillä Päätieverkko (valta- ja kantatiet) ja sen kehittäminen Matalat nopeudet taajamakeskustojen läpikuluilla Taajamien ja taajamakeskustojen ohikulkuteiden luonteen tukeminen Pitkä- ja lyhytmatkaisen liikenteen erottelu, rinnakkaistiet Tienvarsiasutuksen hallinta Tienvarsiasutuksen turvallisuus (rinnakkaistie- ja yksityistiejärjestelyt, kävelyn ja pyöräilyn väylät, alikulut, nopeudet) Kohtaamisonnettomuuksien torjuminen (vastakkaisten ajosuuntien erottaminen, kaiteet, nopeudet) Suistumisonnettomuuksien lieventäminen (kaiteet, ympäristön pehmentäminen, nopeudet) Liittymät (mahdollisimman pitkiä liittymävapaita tiejaksoja; liikenteellisiä vaatimuksia vastaavia turvallisia liittymiä) Muu tieverkko (seutu- ja yhdystiet) Taajamien läpikulkujen matalat nopeudet Tienvarsiasutuksen turvallisuus; liittymät, nopeudet, jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt liittymien parantaminen ja tieympäristön pehmentäminen
16
Slide161.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos Taajamien turvallisuudelle tärkeää Maankäytön ja liikenteen suunnittelun yhteensovittaminen Liikenteen kasvun hillintä Joukkoliikenteen edistäminen Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden edistäminen Keskustan ja asuinalueiden liikenteen rauhoittaminen. Liikenneverkon jäsentely ja porrastetut nopeusrajoitukset Liittymien turvallisuus Tavara- ja huoltoliikenteen konfliktien estäminen Nopeutta alentavat järjestelyt
17
Slide171.9.2005 Maankäyttö ja liikenneturvallisuus, lähde: Etelä-Pohjanmaan liikenneturvallisuustyön kehittäminen 2003 (SESELI 2015) Huomioitavaa: liittymien lisääminen lisää yleensä onnettomuuksia erityisesti nelihaaraliittymät ovat onnettomuuksille alttiita nauhamaisen rakenteen lisääminen erityisesti pääteiden varsilla lisää liikenneturvallisuusjärjestelykustannuksia ja onnettomuusriskiä Päätöksissä suositeltavaa: liikenneverkkoa on tarkasteltava riittävän laajasti, ja että uusi verkko liittyy olemassa olevaan turvallisesti. Tavoitteena tulisi olla, että uusia liittymiä ainakaan pääteille ei tarvita selvitä, aiheuttaako kaavan toteuttaminen liikenteellisiä pullonkauloja varmista, että kevyen liikenteen verkot uusille toiminnoille ovat jatkuvia ja että ne voidaan toteuttaa varmista, että turvalliset eritaso- ja liittymäjärjestelyt voidaan toteuttaa vaadi kirjallista liikenneturvallisuuslausuntoa kaavasta kaavamääräykset on tarkistettava yhtä huolellisesti kuin kaavakarttaa
18
Slide181.9.2005 Liikennejärjestelyjen kehittämismahdollisuudet Liikenteen rauhoittaminen Kevyen liikenteen järjestelyt Ajoneuvoliikenteen järjestelyt Esteettömyyden lisääminen Muut toimenpiteet (piha-, tori- ym järjestelyt)
19
Slide191.9.2005 Liikennejärjestelyjen parantaminen Liikenteen rauhoittaminen Hidasteet (korotukset, töyssyt, sivusiirtymät, kavennukset) Taajamaportit Ajorataan maalataan nopeusrajoitus Heräteraidat Liikennemerkkien ryhmittely Valaistus Valvonta
20
Slide201.9.2005 Dynaaminen töyssy 2 teräspalkkia hydraulinen nosto etäisyys 60 cm korkeus 4 cm
21
Slide211.9.2005 Dynaaminen töyssy
22
Slide221.9.2005 Kevyen liikenteen järjestelyjen kehittäminen Tien ylitykset: Korotettu suojatie/liittymä Keskisaarekkeellinen suojatie Ali- tai ylikulkukäytävät Suojatien havaittavuuden parantaminen (herätevarsi) Kevyen liikenteen reitistö Näkemien parantamien Tievalaistus
23
Slide231.9.2005 Ajoneuvoliikenteen järjestelyjen kehittäminen Liittymien parantaminen: Kiertoliittymä Väistötilat Saarekkeet (turvasaareke) Nelihaaraliittymän muuttaminen kahdeksi T-liittymäksi Näkemien parantaminen Liittymän korottaminen (taajamassa) Tie- tai katujaksot: Keskikaiteellinen/ohituskaistallinen tie (taajamanulkopuolella) Reunaympäristö pehmentäminen (taajaman ulkopuolella) Tievalaistus Jäsentely, kaista- ja p-järjestelyt (taajamassa)
24
Slide241.9.2005 Esteettömyyden lisääminen ”Esteettömässä ympäristössä kaikille liikkujaryhmille turvataan helppopääsyiset ja turvalliset liikkumismahdollisuudet” Pituus- ja sivukaltevuudet Kulkupinnat Suojatien reunat Luiskat Opaslaatat, pinnat Pysäköintipaikkojen leveydet ja sijainti Pysäkit
25
Slide251.9.2005 Seurantajärjestely L-S:n läänin lt-työn toiminnassa
26
Slide261.9.2005 Seurantajärjestelmä Härmänmaalla/mittarit Liikenneturvallisuustyön vaikuttavuus Henk.vah.johtaneiden onnettomuuksien määrä Viestintä, valvonta ja pelastus Turvavyön, heijastimien ja pp-kypärien käyttöaste (oma seuranta) Koulut, joissa tehty vaaranpaikkakartoitus Liikennetiedotus ja koulutustilaisuudet Tienpito ja yhdyskuntarakenne Liik.turv.suun. esitettyjen tmp:den toteuttaminen (%) Asemakaavan ulkopuolelle myönnettyjen rakennuslupien määrä Kuntalaisilta tullut palaute kunnossapidosta …………..
27
Slide271.9.2005 …mittarit Liikenneturvallisuustoiminnan uudistaminen ja kehittäminen Liikenneturvallisuusryhmien kokoontumiset Seudullisen liikenneturvallisuusryhmän kokoontumiset Toimintasuunnitelmientoteutumisen arviointi ja päivittäminen Liikenneturvallisuusasian sisällyttäminen henkilöliikenteen (koulu-, palvelukuljetukset) osto- ja tilaustoimintaan
28
Slide281.9.2005 8. Jatkotyöskentely Liikenneturvallisuusryhmät: Ylihärmän liikenneturvallisuusryhmä 21.9. klo 10- Alahärmän liikenneturvallisuusryhmä 21.9. klo 14- Kauhavan liikenneturvallisuusryhmä 22.9. klo 9 Seud.hall.ryhmät ma 10.10.2005, Kauhavalla Klo 9-11 sos.+terv. Klo 12-14 tekn+kaavoitus+hallinto Klo 14-16 opetus, vapaa-aika, poliisi
29
Slide291.9.2005 8. Jatkotyöskentely Ohjausryhmän 4. kokous 17.11.2005 klo 9:30 Kauhavalla Seminaaritilaisuus ? Tiedotusvälineille Luottamushenkilöille Sidosryhmille
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.