Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjausryhmän 3. kokous 1.9.2005 Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjausryhmän 3. kokous 1.9.2005 Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma."— Esityksen transkriptio:

1 Ohjausryhmän 3. kokous 1.9.2005 Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma

2 Slide21.9.2005 3. Edellisen kokouksen jälkeiset tapahtumat  Ongelma-analyysin täsmentäminen  Tavoitteiden täsmentäminen  Kuntien liikenneturvallisuusryhmien 1. kokoukset (18 ja 24.5)  Lapualla ”fyysisen ryhmän” kokoontuminen (17.5)  Maastotarkastelut ja toimenpide-ideointi (touko-kesäkuu)  Tiedote 2 (17.6)  Seudullisten hallintokuntaryhmien kokoontuminen (23.8 Ylihärmässä)  nettisivuja päivitetty www.tampere.ramboll.fi/harmanmaa_litu/

3 Slide31.9.2005 4. Yhteenveto ongelmista  Paljon kevyen liikenteen onnettomuuksia (hevat), keskittyy taajamiin  Yksittäisonnettomuudet suurin yksittäinen onnettomuusluokka  Maankäytön ja liikennejärjestelyjen yhteensovittamisessa puutteita  Turvalaitteiden käyttö vähäistä  Ylinopeudet  Kevyen liikenteen väylien puute, teiden ja katujen kapeus  Koulujen lähiympäristössä ongelmia  Liikenneturvallisuuden arvostus heikkoa, työ organisoimatta (Alahärmä, Kauhava, Ylihärmä)  nuoret

4 Slide41.9.2005

5 Slide51.9.2005 Mitä ihmiskeho kestää?  Jalankulkija selviää yleensä jos auto ajaa 30 km/h:n nopeudella päälle  Sivuttaistörmäyksessä kestämme n. 50 km/h:n nopeutta  Kohtaamistörmäyksessä kestämme n. 60-70 km/h:n nopeutta

6 Slide61.9.2005 5. Tavoitteet  Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien vähentäminen  Turvalaitteiden käytön lisääminen, liikennesääntöjen noudattaminen ja muiden tienkäyttäjien parempi huomioonottaminen  Nopeusrajoitusten noudattamien  Turvallisuutta lisäävien liikennejärjestelyjen toteuttaminen  Koulumatkojen, -kyytien ja -ympäristöjen turvallisuuden parantaminen  Liikenneturvallisuuden kytkeminen maankäytön suunnitteluun  Liikenneturvallisuustyön organisointi kaikissa hallintokunnissa sekä jatkuvan seudullisen toiminnan käynnistäminen Härmänmaalla  Liikenneturvallisuustyön arvostuksen lisääminen toiminnassa ja päätöksenteossa  Onnettomuusuhrien korkeatasoinen auttaminen: laitteet ja verkosto,muotoilu

7 Slide71.9.2005 Henkilövahinko-onnettomuuksien määrän kehitys ja vähentämistavoite

8 Slide81.9.2005 Lapuan onn. väh.tavoite

9 Slide91.9.2005 5. Painopistealueet  Turvalaitteiden käytön lisääminen  Nuorten liikenneonnettomuuksien vähentäminen  Nopeustason alentaminen taajamissa vaikuttamalla tienkäyttäjiin  VT 19 parantaminen: maankäyttö ja liik.järj.

10 Slide101.9.2005 6. Liikenneturvallisuustyön kehittämistilanne  Liikenneturvallisuusryhmät perustettu, 1 kokous/kunta pidetty  Perustelut liik.turv.työlle  Organisointi  Seudulliset hallintokuntaryhmät kokoontuneet 1.kerran  Perustelut liik.turv.työlle  Eri hallintokuntien mahdollisuudet liik.turv.työssä  Ohjeet toimintasuunnitelmien laatimiseksi

11 Slide111.9.2005

12 Slide121.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos Onnettomuuksien syitä Vaikuttamisen keinot Kaavoitustietekninen suunnittelu tiedotus, valistus, kasvatus Ajoneuvo- kehitys Liikenne- verkon hoito liikenteen ohjaus, säätely, valvonta Vaarallinen tienkohta tai risteys XXX Vaarallinen ylityspaikka (tai suojatie) XXX Huono näkyvyysXXXX Huono keli tai pimeysXXXXX Kuljettajan virheX1X1 X1X1 XX Liian suuri tilannenopeusX2X2 X2X2 XX YlinopeusX2X2 X2X2 XXX Aluetta tuntemattoman kuljettajan toiminta X1X1 X1X1 X

13 Slide131.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005  Riskejä taajamaympäristössä :  Leveä suora tie  Suurten liikennevirtojen risteäminen samassa tasossa  Raskasta liikennettä keskustassa tai asuinkaduilla  Suuri liittymätiheys pääkadulla  Vilkkaat nelihaaraliittymät  Klv:n puuttuminen tai epäloogisuus  Puutteelliset jk-yhteydet la-pysäkeille  Kev.liikenteen risteäminen autoliikenteen kanssa, etenkin jos nopeusrajoitus o korkeampi kuin 40 km/

14 Slide141.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005  Riskejä päätieverkolla:  Pitkämatkaisen ja paikallisen liikenteen sekoittuminen  Liikennevirtojen risteäminen samassa tasossa  Laatutasoltaan vaihtelevat liikennejärjestelyt päätiellä  Nelihaaraliittymät päätiellä tai seututiellä  Tienkäyttäjälle yllättävät olosuhteet

15 Slide151.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos 8/2005 Maanteillä liikenteen turvallisuudelle tärkeää Yhdyskuntarakenteen eheydestä huolehtiminen, liikenteen kasvun hillintä Järkevä työnjako kuljetusmuotojen välillä Päätieverkko (valta- ja kantatiet) ja sen kehittäminen  Matalat nopeudet taajamakeskustojen läpikuluilla  Taajamien ja taajamakeskustojen ohikulkuteiden luonteen tukeminen  Pitkä- ja lyhytmatkaisen liikenteen erottelu, rinnakkaistiet  Tienvarsiasutuksen hallinta  Tienvarsiasutuksen turvallisuus (rinnakkaistie- ja yksityistiejärjestelyt, kävelyn ja pyöräilyn väylät, alikulut, nopeudet)  Kohtaamisonnettomuuksien torjuminen (vastakkaisten ajosuuntien erottaminen, kaiteet, nopeudet)  Suistumisonnettomuuksien lieventäminen (kaiteet, ympäristön pehmentäminen, nopeudet)  Liittymät (mahdollisimman pitkiä liittymävapaita tiejaksoja; liikenteellisiä vaatimuksia vastaavia turvallisia liittymiä) Muu tieverkko (seutu- ja yhdystiet)  Taajamien läpikulkujen matalat nopeudet  Tienvarsiasutuksen turvallisuus; liittymät, nopeudet, jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt  liittymien parantaminen ja tieympäristön pehmentäminen

16 Slide161.9.2005 Liikenneturvallisuus kaavoituksessa YM-opas 2005, luonnos Taajamien turvallisuudelle tärkeää Maankäytön ja liikenteen suunnittelun yhteensovittaminen  Liikenteen kasvun hillintä  Joukkoliikenteen edistäminen  Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden edistäminen Keskustan ja asuinalueiden liikenteen rauhoittaminen. Liikenneverkon jäsentely ja porrastetut nopeusrajoitukset Liittymien turvallisuus Tavara- ja huoltoliikenteen konfliktien estäminen Nopeutta alentavat järjestelyt

17 Slide171.9.2005 Maankäyttö ja liikenneturvallisuus, lähde: Etelä-Pohjanmaan liikenneturvallisuustyön kehittäminen 2003 (SESELI 2015) Huomioitavaa:  liittymien lisääminen lisää yleensä onnettomuuksia  erityisesti nelihaaraliittymät ovat onnettomuuksille alttiita  nauhamaisen rakenteen lisääminen erityisesti pääteiden varsilla lisää liikenneturvallisuusjärjestelykustannuksia ja onnettomuusriskiä Päätöksissä suositeltavaa:  liikenneverkkoa on tarkasteltava riittävän laajasti, ja että uusi verkko liittyy olemassa olevaan turvallisesti. Tavoitteena tulisi olla, että uusia liittymiä ainakaan pääteille ei tarvita  selvitä, aiheuttaako kaavan toteuttaminen liikenteellisiä pullonkauloja  varmista, että kevyen liikenteen verkot uusille toiminnoille ovat jatkuvia ja että ne voidaan toteuttaa  varmista, että turvalliset eritaso- ja liittymäjärjestelyt voidaan toteuttaa  vaadi kirjallista liikenneturvallisuuslausuntoa kaavasta  kaavamääräykset on tarkistettava yhtä huolellisesti kuin kaavakarttaa

18 Slide181.9.2005 Liikennejärjestelyjen kehittämismahdollisuudet  Liikenteen rauhoittaminen  Kevyen liikenteen järjestelyt  Ajoneuvoliikenteen järjestelyt  Esteettömyyden lisääminen  Muut toimenpiteet (piha-, tori- ym järjestelyt)

19 Slide191.9.2005 Liikennejärjestelyjen parantaminen  Liikenteen rauhoittaminen  Hidasteet (korotukset, töyssyt, sivusiirtymät, kavennukset)  Taajamaportit  Ajorataan maalataan nopeusrajoitus  Heräteraidat  Liikennemerkkien ryhmittely  Valaistus  Valvonta

20 Slide201.9.2005 Dynaaminen töyssy  2 teräspalkkia  hydraulinen nosto  etäisyys 60 cm  korkeus 4 cm

21 Slide211.9.2005 Dynaaminen töyssy

22 Slide221.9.2005 Kevyen liikenteen järjestelyjen kehittäminen  Tien ylitykset:  Korotettu suojatie/liittymä  Keskisaarekkeellinen suojatie  Ali- tai ylikulkukäytävät  Suojatien havaittavuuden parantaminen (herätevarsi)  Kevyen liikenteen reitistö  Näkemien parantamien  Tievalaistus

23 Slide231.9.2005 Ajoneuvoliikenteen järjestelyjen kehittäminen  Liittymien parantaminen:  Kiertoliittymä  Väistötilat  Saarekkeet (turvasaareke)  Nelihaaraliittymän muuttaminen kahdeksi T-liittymäksi  Näkemien parantaminen  Liittymän korottaminen (taajamassa)  Tie- tai katujaksot:  Keskikaiteellinen/ohituskaistallinen tie (taajamanulkopuolella)  Reunaympäristö pehmentäminen (taajaman ulkopuolella)  Tievalaistus  Jäsentely, kaista- ja p-järjestelyt (taajamassa)

24 Slide241.9.2005 Esteettömyyden lisääminen ”Esteettömässä ympäristössä kaikille liikkujaryhmille turvataan helppopääsyiset ja turvalliset liikkumismahdollisuudet”  Pituus- ja sivukaltevuudet  Kulkupinnat  Suojatien reunat  Luiskat  Opaslaatat, pinnat  Pysäköintipaikkojen leveydet ja sijainti  Pysäkit

25 Slide251.9.2005 Seurantajärjestely L-S:n läänin lt-työn toiminnassa

26 Slide261.9.2005 Seurantajärjestelmä Härmänmaalla/mittarit  Liikenneturvallisuustyön vaikuttavuus  Henk.vah.johtaneiden onnettomuuksien määrä  Viestintä, valvonta ja pelastus  Turvavyön, heijastimien ja pp-kypärien käyttöaste (oma seuranta)  Koulut, joissa tehty vaaranpaikkakartoitus  Liikennetiedotus ja koulutustilaisuudet  Tienpito ja yhdyskuntarakenne  Liik.turv.suun. esitettyjen tmp:den toteuttaminen (%)  Asemakaavan ulkopuolelle myönnettyjen rakennuslupien määrä  Kuntalaisilta tullut palaute kunnossapidosta …………..

27 Slide271.9.2005 …mittarit  Liikenneturvallisuustoiminnan uudistaminen ja kehittäminen  Liikenneturvallisuusryhmien kokoontumiset  Seudullisen liikenneturvallisuusryhmän kokoontumiset  Toimintasuunnitelmientoteutumisen arviointi ja päivittäminen  Liikenneturvallisuusasian sisällyttäminen henkilöliikenteen (koulu-, palvelukuljetukset) osto- ja tilaustoimintaan

28 Slide281.9.2005 8. Jatkotyöskentely  Liikenneturvallisuusryhmät:  Ylihärmän liikenneturvallisuusryhmä 21.9. klo 10-  Alahärmän liikenneturvallisuusryhmä 21.9. klo 14-  Kauhavan liikenneturvallisuusryhmä 22.9. klo 9  Seud.hall.ryhmät ma 10.10.2005, Kauhavalla  Klo 9-11 sos.+terv.  Klo 12-14 tekn+kaavoitus+hallinto  Klo 14-16 opetus, vapaa-aika, poliisi

29 Slide291.9.2005 8. Jatkotyöskentely  Ohjausryhmän 4. kokous 17.11.2005 klo 9:30 Kauhavalla  Seminaaritilaisuus ?  Tiedotusvälineille  Luottamushenkilöille  Sidosryhmille


Lataa ppt "Ohjausryhmän 3. kokous 1.9.2005 Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google