Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kasvu taiteessa Kasvatuksen taide Kasvatus taiteeseen TAIDEKASVATUS

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kasvu taiteessa Kasvatuksen taide Kasvatus taiteeseen TAIDEKASVATUS"— Esityksen transkriptio:

1 Kasvu taiteessa Kasvatuksen taide Kasvatus taiteeseen TAIDEKASVATUS
KASVU TAITEEN AVULLA Kasvatuksen taide Marja-Leena Juntunen

2 Taide identiteetin rakentamisessa
Taiteen parissa toiminta muovaa ja vahvistaa ihmisen itsetuntemusta ja itseyttä ja luo edellytykset elinikäiseen identiteetin rakentamiseen.

3 Taiteen parissa toiminta tarjoaa
onnistumisen kokemuksia ja vahvistaa itseluottamusta.

4 Taiteellisessa toiminnassa
liikkuva ja kokeva keho sekä tunteet osallistuvat tiedon rakentamiseen

5 Hyvä musiikki alkaa soittaa koko aivojen
hienostunutta orkesteria ja inspiroi neurokemikaalit omaan pikkutarkkaan koreografiaansa.

6 Hans Günther Bastian et al. 2000.
Musik(erziehung) und ihre Wirkung. Eine Langzeitstudie an Berliner Grundhochschulen. Mainz: Schott Musik International. Soittoharrastuksen positiivisina vaikutuksina tutkimuksessa raportoitiin mm. sosiaalinen kyvykkyys, parempi keskittymiskyky, luovuus ja nopeampi henkinen kypsyminen.

7 Soittotaito on voitto kömpelyydestä,
se on kätevyyttä ja itsensä hallitsemisen taitoa

8 Musiikkia harrastaessaan ihminen hoitaa itseään - Kimmo Lehtonen
Parhaimmillaan musiikki harrastuksena tukee henkistä kehitystä, tuottaa merkityksellisyyttä, tarjoaa sosiaalisen yhteisön ja johtaa elämänikäiseen harrastustoimintaan.

9 Yhdessä musisointi on hauskaa Ryhmässä musisointi on keskittynyttä,
yhdessä tekemistä ja yhteiseen päämäärään panostamista; se harjoittaa toisen huomioon ottamista ja vuorovaikutusta. Yhdessä musisoiminen kehittää myös rakentavaa kriittisyyttä sekä taidollisen ja kulttuurisen erilaisuuden hyväksymistä ja arvostamista.

10 Musiikki on soivaa liikettä ja liike on näkyvää musiikkia - Émile Jaques-Dalcroze
Liike vahvistaa musiikin kokemista ja musiikki jäsentää liikettä ja stimuloi liikkumaan.

11 MUSIIKKIA LIIKKUEN Musiikkikasvatuksellinen musiikkiliikunta musiikinopetuksen työtapana selkeyttää ja vahvistaa musiikin kuuntelua ja ymmärtämistä, syventää musiikin kokemista ja antaa mahdollisuuden musiikin ilmaisuun liikkuen

12 Taide on kuin leikki – odottamattoman ja tuntemattoman kohtaamista

13 jonka musiikki saa aikaan, ja puolestaan musiikinopetus
Liikunnanopetus voi tarjota oppilaille mahdollisuuden nauttia mielihyvästä, jonka musiikki saa aikaan, ja puolestaan musiikinopetus voi hyödyntää liikunnan mahdollisuuksia, molemmissa toteutuu parhaimmillaan musiikin ja liikkeen yhteys kokonaisvaltaisesti Kuva: Riitta Marttila

14 Musiikki herättää tunteita ja mielen maisemia

15 Musiikki mahdollistaa erilaisten
kognitiivis-emotionaalisten merkitysten kokemisen ja kohtaamisen esi- ja ei-kielellisellä tasolla.

16 Musiikillinen ilmaisu
kanava, jonka avulla voi mm. kuunnella, käsitellä ja purkaa tunteita

17 Kasvatus ei ole astian täyttämistä, vaan tulen sytyttämistä
- Herakleitos

18 Kasvatuksen ja opetuksen taide
”On paljon tärkeämpää kuka on pienen kyläkoulun musiikinopettaja kuin kuka on oopperatalon kapellimestari. Huono opettaja voi tappaa useiden sukupolvien rakkauden musiikkiin, kun sen sijaan kapellimestari ei voi epäonnistua työssään kovin montaa kertaa.” Zoltan Kodaly

19 Koska taideaineilla on oma erityisyytensä,
niiden ei pitäisi joutua kilpailemaan keskenään.

20 jonka juuret ovat koetussa ja latvassa on elämys”
John Deweyn mukaan taiteellinen toiminta on merkityksiä luovaa ja ihmisenä kasvamisen kannalta merkityksellistä sinänsä: se luo elämään mielekkyyttä, arvoa ja tarkoitusta, elämä tuntuu elämisen arvoiselta. ”Taide on puu, jonka  juuret ovat koetussa ja latvassa on elämys” - Eeva Siukosaari Eeva Siukosaari

21 Sen sijaan, että taidekasvattajat yrittäisivät vakuuttaa
yleisöä omien taiteenalojensa eritysarvo(i)sta ja oikeuttaa täten ne osaksi yleissivistävää opetussuunnitelmaa, he voivat pyrkiä osoittamaan taidekasvatuksen merkityksen kokemuksen pedagogisessa rikastamisessa. Lauri Väkevä

22 Opetustilanteessa keskeistä on toisen ihmisen kohtaaminen
Amo, ergo sum. Kaiken koulutuksen ydintehtävä on rakastamaan opettaminen -Simo Skinnari

23 KIITOS!


Lataa ppt "Kasvu taiteessa Kasvatuksen taide Kasvatus taiteeseen TAIDEKASVATUS"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google