Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo-Pekka Lattu Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!
2
” Liian usein annamme lapsille vastauksia muistettavaksi sen asemesta, että antaisimme heille ongelmia ratkaistavaksi." Roger Lewin Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
3
Yhteistyön suunnittelu aloitettu jo keväällä 2007 Ohjausryhmältä saatu toimeksianto työryhmälle: ◦ Työryhmän tehtävänä on laatia opetus – ja kirjastotoimen yhteistyön rungoksi kaupunkitason suunnitelma kirjaston käytön, tiedonhallinnan ja kirjallisuuden opetuksesta, jonka pohjalta rakennetaan alueellinen yhteistyömalli kirjastojen ja koulujen välille. Mahdollisuus perustaa alaryhmiä Mahdollisuus käyttää asiantuntijoita
4
Lukuvuoden 2007-2008 aikana laaditaan toimintasuunnitelma 1.Kirjaston käytön, tiedonhallinnan ja kirjallisuuden opetuksesta sekä alueellinen yhteistyömalli 2.Henkilöstöryhmien koulutusmalli ja verkkomateriaalien kehittäminen 3.Koulukirjastojen kehittäminen Tavoitteena tukea: ◦ Kirjallisuuden merkitystä viihtymisen ja virkistyksen lähteenä ◦ Aktiiviseksi tietoyhteiskunnan kansalaiseksi kasvamista ◦ Tutkijaa ja pohtivaa oppimisotetta, selitysten rakentamista ja oppimisen innostavaa ilmapiiriä ◦ Suunnitelma luovutettiin ohjausryhmälle 2.2.2009
5
Hankkeen 1. tavoitteena on luoda yhteistyömallit ja opetusmateriaalit opettajien ja kirjastohenkilöstön käyttöön ◦ 1. luokka, tutustumispaketti kirjastoon (koteihin) -> kirjastokortin hankinta ◦ 2. luokka, Kirjastoon tutustuminen ◦ 5. luokka, Tiedonhallintataidot ◦ 7. luokka, Tiedonhallintataitojen syventäminen ◦ Kirjavinkkaus 3., 6., ja 8. luokille Toimintaa kehitetään vuosikello –ajatteluun perustuen ja vaihtoehtoisia toimintamalleja kehittäen !
6
Oppimateriaalit opettajille ja kirjastonhoitajille: ◦ Kirjastossa ja koulussa työskentelyyn ilman kirjastonhoitajaa ◦ Kirjastossa yhdessä kirjastonhoitajan kanssa toteutettavaan opetukseen Yhteistyön syventäminen kiinteistöissä, joissa koulu ja kirjasto samassa rakennuksessa (aloitus yhdessä pilottikoulussa keväällä 2010)
7
Koulutusyhteistyö (kevät 2010-syksy 2010) Koulukirjastonhoitajien koulutus yhteistyössä kirjastotoimen kanssa Koulun ja kirjaston yhteistyötä tukeva koulutus alueellisesti organisoituna Opetushenkilöstön tiedonhallintataitojen ja kirjallisuuden tuntemuksen koulutus Kirjastotoimen henkilöstön pedagoginen koulutus
8
Verkko-oppiminen ja tiedonhallinta Systemaattisten yhteistyömuotojen kehittäminen, vuosittaiset tapaamiset, verkostoituminen yms. Sähköisten työvälineiden (verkko- oppimisympäristö, wiki, oma verkkoportaali…)hyödyntäminen materiaalien, ideoiden, käytänteiden, vinkkien ja linkkien jakamisessa
9
Koulukirjaston kehittäminen ◦ Käynnistyy aikaisintaan keväällä 2010 ◦ Tavoitteena on, että koulukirjasto on kiinteä osa oppimisen arkea Oppimistilan määrittely (minimitavoitteet: tilalle, kokoelmalle jne. riippuen siitä, miten kaukana / lähellä lähin kirjasto on) Eri ikäisten huomiointi Osaamisen määrittely Yhteisöllisyyden hyödyntäminen ◦ Yhteistyö kirjastojen kanssa kokoelmahankinnoissa, suunnittelussa ja aineiston käytössä ◦ Yhteistyö sopivan kirjasto-ohjelman hankkimiseksi
10
Joka koululle määritellään yhteistyökirjasto(t), perustuu sopimukseen (sopimuspohja suunniteltava) Sopimuksessa määritellään kirjastosta saatavat palvelut, sovitaan yhteiset linjaukset, toimintatavat ja ”pelisäännöt” Toiminnan suunnittelu osaksi koulun toimintasuunnitelmaa ja –kertomusta.
11
Tavoitteena alueellisen tasa-arvon takaaminen Ruotsinkielisen aineiston ja palvelun saatavuuden kehittäminen Toimitaan (molemmissa kieliryhmissä) samojen tavoitteiden ja toimintamallien mukaisesti. Huomioidaan erityisesti niiden koulujen oppilaat, joiden lähellä ei ole kirjastoa.
12
Miten tästä eteenpäin ? Käytännön asioita…
13
Hanke käynnistyy kahdella alueellisella pilotilla Mukana olevat kirjastot ◦ Itäkeskuksen kirjasto ◦ Kannelmäen kirjasto Mukana olevat koulut: ◦ Blomängens skola ◦ Botby högstadieskola ◦ Puotilan ala-aste ◦ Vartiokylän ala-aste ◦ Vartiokylän yläaste ◦ Kannelmäen peruskoulu ◦ Pelimannin ala-aste
14
Hankkeen 1. vaihe Ohjatut kirjastokäynnit, kirjavinkkaukset ja materiaalituotanto, valmiina kevät 2010 Hankkeeseen mukaan tuleville opettajille ja kirjastohenkilöstölle järjestetään 2 seminaaripäivää työn aloittamiseksi: 21.10. 09 24.11. 09, mediakeskuksessa Ei keksitä pyörää uudelleen, vaan tutustutaan eri kunnissa toteutettuihin yhteistyömuotoihin valmiina oleviin materiaaleihin jne. Tiivis yhteistyö KIEPIN kanssa
15
Muodostetaan työryhmät, toimijoiden toiveiden mukaisesti, joko ◦ Luokka-asteittain ◦ Alueellisesti ◦ Tai… Eri kieliryhmien yhteistyö varmistaen Sovitaan vastuunjaos ta Sovitaan informaatiokanavien käytöstä ja tiedonkulusta (wiki, s-postilistat jne.)
16
Resurssit Opetusvirastossa maksetaan sijaiset hankkeeseen osallistuville opettajille Opetusviraston mediakeskus toimii hankeen koordinaattorina, resurssi meken omasta budjetista Lisätietoja opetusvirastosta: Kaija Fredrikson, kaija.fredrikson@hel.fi,kaija.fredrikson@hel.fi P. 86 404 tai 050 -34 76 308
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.