Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
2
1) 2-3min kurssilaisten omaa pohdintaa, mitä valmennus on – mikä on valmennuksen tärkein tehtävä? 2) Keskustelua kaverin kanssa pohdinnasta 3) Ryhmässä nostoja Mitä valmennus on ? 2
3
1) 2-3min kurssilaisten omaa pohdintaa, mitä valmennus on – mikä on valmennuksen tärkein tehtävä? 2) Keskustelua kaverin kanssa pohdinnasta 3) Ryhmässä nostoja Mitä valmennus on ? 3
4
Seuraavissa dioissa kouluttaja esittelee SSBL:n uudistettua koulutusjärjestelmää ja ajatusta yksilökeskeisestä kokonaisvaltaisesta valmennusfilosofiasta Suomen Salibandyliiton valmennuksen ja koulutuksen painopisteet ja tavoitteet 4
5
Urheilijapolun kolme vaihetta…
” Lähtökohdat valmennuskoulutukselle ja yksilön kokonaisvaltaiselle kehittymiselle ” TASO 1 Lapsuus / Nuorisourheilu Noin 0 –12/15 ikäväli ” Rakastuminen lajiin/peliin/urheiluun ” TASO 2 Nuorisourheilu / Aikuisurheilu alku noin 12/15 – 18/22 ikäväli ” Määrällinen / laadullinen harjoittelu ja kasvu urheilijana/ihmisenä ” TASO 3 Aikuisurheiluvaihe 18/22 – 30/35 ” Kasvu urheilijana/ihmisenä ja oman potentiaalin ulossaanti vahvuuksien kautta ” 5
6
Lapsuusvaiheen urheilu …
Avaintavoitteet Ajatusmalli Painopisteet Avainasiat 6
7
Valmentajakoulutus / taso I Lapsuusurheilu 0 - 12/15 ikäväli
Avaintavoite: Perusvalmiudet urheiluun ” Rakastuminen salibandyyn / palloiluun / urheiluun ” Ajatusmalli: ” Onnistumisen elämykset Innostuminen Harjoittelu mielellään Tapa urheilla ” Painopisteitä: ” Virikkeinen ympäristö (Aistien käyttö – Liikemallit - Ajattelumallit) Aivojen, hermoston kehittyminen Taito / Nopeus / Ketteryys sekä Myönteinen / Turvallinen valmennus Pätevyydentunne ( olen erityinen) ” Avainasioita: Henkiset ja fyysiset valmiudet Taitavuus Toistot Lajitekniikka ja –taidot Oikeat suoritukset / toistot Peli / Pelitaidot / Pelikäsitys Perusymmärrys Välittäminen Vuorovaikutus / Palaute Tunteet Ilmapiiri Alku itseohjautuvuudelle Myönteinen, riittävän turvallinen elämä Peleissä omien kykyjen, osaamisen mukainen suoritus <-> terve minäkuva 7
8
Sinun, pelaajiesi ja pelaajiesi vanhempien piirteitä?
Erityislahjakkaiden pelaajien ja heidän taustojensa piirteitä? (mukaeltu Bloom) Yksilö Lapsuusvaihe Nuoruusvaihe Aikuisurheiluvaihe ”tutustumisvaihe” ”kehittymisvaihe” ”huippu-urheilu” Pelaaja - iloinen - riippuvainen -pakkomielteinen - leikkimielinen - sitoutunut -vastuuntuntoinen - innostunut - erityinen Valmentaja - ystävällinen - vahva - menestyvä - kannustava - kunnioittava - auktoriteetti - huolehtiva - taitava - kunnioitettu - tehtäväsuuntau- - vaativa - sitoutunut tunut Vanhemmat - kiinnostunut - valmis panostuksiin - kannustava - ei yli-innokas - myönteisesti suhtautuva - osallistuva - hiljainen tukija Sinun, pelaajiesi ja pelaajiesi vanhempien piirteitä? 8
9
ja pelin ymmärtämisen kautta
Yksilökeskeinen valmennusfilosofia Yksilökeskeisessä valmennusfilosofiassa pelaajien henkilökohtaiset kehitystarpeet ja osaamisalueet ohjaavat joukkueen valmentamista. Pelaajalähtöinen valmentaminen edellyttää yksilön erityisosaamisen ja kehitystarpeiden huomioimista sekä päivittäisessä valmennuksessa, pelaajavalinnoissa että joukkueen pelaamisessa. Laadukkaampi pelaajakehitys edellyttää, että yksilön ominaisuudet tunnistetaan. Pelaajalähtöinen, yksilöllinen valmennus ja pelin ymmärrys nousevat valmennustyön ydinasioiksi kaikessa pelaajakehitystyössä. Tavoitteena on nostaa joukkuepelaaminen paremmalle tasolle paremman yksilöosaamisen kehittymisen ja pelin ymmärtämisen kautta 9
10
Kokonaisvaltainen kehittyminen - kokonaisuus käytännössä
11
11
12
Lapsuusvaiheen urheilu – pohdittavaa valmentajalle
13
Kysymyksiä valmentajalle…
Tiedätkö pelaajasi henkiset ja fyysiset valmiudet? Tiedätkö mitä taitavuus (monipuolisuus) oikeasti on ja miten se toteutuu vaikka yhden lajin tekemisen kautta käytännössä? Tiedätkö oikeasti avainasiat salibandyn tekniikasta ja osaatko päivittäisessä toiminnassa viemään asiaa kriittisesti kuitenkin myönteisessä hengessä eteenpäin? Ymmärrätkö itse salibandyn perustaktiikan / pelien perusteet ja sen opettamisen, oppimaan saattamisen perusteet? Tiedätkö minkälainen ilmapiiri valmennuksessasi hallitsee, pelaajiesi pääasialliset tunteet vuoden toiminnassanne? Oletko virheiden nimeäjä vai oikean tekemisen tehostaja? Mitä sinun välittäminen on, miten se ilmenee käytännössä? Mitä vapausasteita toiminnassa/valmennuksessasi on, että pelaajan oma kokeilunhalu, luovuus, rohkeus, itsetuntemus kehittyy? Mitä tiedät pelaajasi taustoista? 13
14
Koulutuksen tavoitteet …
15
Valmentajakoulutuksen lähtökohta
Valmentajalla on urheilija/urheilijoita/joukkue valmennuksessaan Valmennusprosessin tavoitteena on yksilön kokonaisvaltainen kehittyminen (fyysismotorinen, kognitiivinen, emotionaalinen ja sosiaalinen) Ihmiskäsitys ja oppimiskäsitykset yksilöllisen valmennusfilosofian takana Valmentajakoulutuksen tavoitteet Tason I valmentaja hallitsee yksittäisen harjoituskokonaisuuden sekä 4 – 6 viikon harjoittelujakson suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin omassa valmennustoiminnassa Valmentaja oppii käyttämään tehokkaasti käytettävissä olevan ajan painopisteeksi valittavien asioiden kehittämiseen Valmentaja osaa kehittää pelaajiaan lähtökohtana peli, pelinomainen harjoittelu Valmentaja oppii pallollisella harjoittelulla kehittämään pelaajiensa teknisiä taitoja, taktisia taitoja, fyysisiä ominaisuuksia, sosiaalisia/vuorovaikutusvalmiuksia Jokainen valmentaja oppii toteuttamaan lajiharjoittelun yhteydessä vaadittavia ”oheisharjoittelurutiineita / kehittäviä alku- ja loppuverryttelyitä” salibandyharjoituksien osana. Valmentajakoulutuksen avainasiat Yhden harjoituksen kokonaishallinta (rakenne ja perusasiat käytännössä) Yksilön kehittäminen myönteinen valmennusote, positiivisen/kannustavan ilmapiirin luonti, pelaajakeskeisyys Taitojen, nopeuden, ketteryyden, liikkuvuuden kehittäminen 15
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.