Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtaväylähankekokonaisuus (ESR) ja Kuntayhtymä Kaksineuvoinen Aikuissosiaalityön kehittämishanke 1.1.-30.9.2010 Eini Leppäharju, kehittäjä-sosiaaliohjaaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtaväylähankekokonaisuus (ESR) ja Kuntayhtymä Kaksineuvoinen Aikuissosiaalityön kehittämishanke 1.1.-30.9.2010 Eini Leppäharju, kehittäjä-sosiaaliohjaaja."— Esityksen transkriptio:

1 Valtaväylähankekokonaisuus (ESR) ja Kuntayhtymä Kaksineuvoinen Aikuissosiaalityön kehittämishanke Eini Leppäharju, kehittäjä-sosiaaliohjaaja

2 Ky Kaksineuvoisen aikuissosiaalityön kehittämishanke
Valtaväylä-hanke tarjosi Kuntayhtymä Kaksineuvoiselle mahdollisuuden aikuissosiaalityön hankemuotoiseen kehittämiseen ajalla Hanketyöntekijäksi valittiin kuntayhtymän aikuissosiaalityön tiimiin kuuluva sosiaaliohjaaja. Tällä haluttiin vahvistaa kehittämistyön tulosten siirtymistä aikuissosiaalityön toimintakäytännöksi ja sen jatkumista hankkeen päätyttyä.

3 Etelä-Pohjanmaa / Ky Kaksineuvoinen
Kuntayhtymä Kaksineuvoinen Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue Lapuan terveyskeskus Seinäjoen terveyskeskus Kuusiokuntien terveysyhtymä JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä

4 Kuntayhtymän taustatietoja
Kuntayhtymästä muodostui alkaen Paras –lain mukainen yhteistoiminta-alue, joka hoitaa kaikki alueen sosiaali- ja perusterveydenhuollon palvelut Kuntayhtymä Kaksineuvoisen jäsenkuntia ovat: Kauhava (sis. Ala- ja Ylihärmä, Kortesjärvi), Evijärvi ja Lappajärvi. Yhteistoiminta-alueen asukasluku n Kuntayhtymän sosiaalityön palvelut tuotetaan lähipalveluperiaatteella kuudesta eri toimipisteestä käsin Aikuissosiaalityön tiimin muodostavat aikuissosiaalityön, päihde- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijät 4, aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajat 2 ja etuuskäsittelijät laajalla työnkuvalla 3.

5 Kehittämishankkeen tavoitteiden asettelu
Tavoitteet muodostuivat asiakkaiden ja työntekijöiden tarpeista, joita kartoitettiin mm. kyselyjen avulla sekä aikuissosiaalityön palavereissa Asiakaskyselyllä haluttiin selvittää miten asiakkaat kokivat perusturvatoimistosta saamansa palvelut ja vastasivatko ne asiakkaiden odotuksia Työntekijäkyselyllä selvitettiin heidän käsitystään työkäytäntöjen toimivuudesta ja kehittämistarpeista ”Mitkä asiat koet haasteeksi työnteon sujuvuuden kannalta?” Kehittämisprojektissa painotettiin asiakkaiden ja työntekijöiden osallistumista kehittämistyöhön

6 Aikuissosiaalityön sisällön kehittäminen tavoitteellisemmaksi ja suunnitelmallisemmaksi
Haasteena pidettiin kiirettä ja toimeentulotuen painottumista työssä, työ tuntui ajoittain ”liukuhihnatyöltä”. Työntekijät toivoivat voivansa käyttää enemmän aikaa asiakkaan kokonaisvaltaisen tilanteen selvittelyyn Yhtenäinen käytäntö asiakkaiden elämäntilanteen kartoittamiseen, asiakassuunnitelmien laatimiseen ja seurantaan sekä asiakkuuden päättämiseen Asiakassuunnitelmassa huomioidaan mm. asiakkaan; - Taustaa, arki ja resurssit, palvelut ja asiakkuudet - Tavoitteiden asettaminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä - Keinot, palvelut ja tukitoimet - Arviointi ja arvioinnin ajankohta

7 Aikuissosiaalityön asiakasprosessin selkiyttäminen
Uuden kuntayhtymän organisaatiomuutosten myötä (2009) sosiaalityön osa-alueet olivat eriytyneet, joka vähensi vuoropuhelua ja tiedon kulkua työntekijöiden välillä. Lisäksi alueen toimintakäytännöissä oli alueellisia eroja Asiakasprosessin mallinnuksella selkiytettiin asiakkuuden eri vaiheita sekä työvaiheita, ja korostettiin eri ammattiryhmien osaamista asiakkuuden eri vaiheissa. Asiakaspolkujen mallintamisessa huomioitiin myös muiden tahojen palveluita.

8

9

10 Poikkihallinnollisen toiminnan kehittäminen
- Eri toimijatahojen palvelut toisiaan tukeviksi Palveluketjujen kehittäminen siten, että ne muodostaisivat kokonaisuuden ja veisivät asiakkaan tilannetta eteenpäin Esiin nousseita kehittämiskohteita olivat mm.: Tiedon lisääminen toisten työn sisällöstä Vastuullinen taho asiakasprosessin etenemiselle Asiakassuunnitelman käyttäminen työvälineenä mm. tiedon jakamisessa asiakkaan verkostossa Selkeän mallin luominen työkyvynarvioinnin asiakasprosessin toteuttamiseen Palaverikäytäntöjen uudistaminen ja tehostaminen yhteistyöverkostoissa

11 Kehittämistyön tuloksia
Perustasolla työn kehittäminen, johon ilman erillisiä resursseja ei olisi ollut mahdollisuutta Yhtenäinen menetelmä suunnitelmallisen sosiaalityön tekemiselle ja sen juurruttaminen käytännön työhön Uuden viran perustaminen aikuissosiaalityöhön -> sosiaaliohjaaja, jonka työ painottuu suunnitelmallisen sosiaalityön tekemiseen Aikuissosiaalityön esite Kehittämistyötä tulee jatkaa toimivien poikkihallinnollisten yhteistyökäytäntöjen tehostamiseksi

12 Kirsi Lehtipää, palveluohjaaja Kuusiokunnat
Välityömarkkinoiden kehittäminen Seinäjoen seudulla ja Kuusiokunnissa osana Valtaväylä-hankekokonaisuutta (ESR) Kirsi Lehtipää, palveluohjaaja Kuusiokunnat

13 TE-toimiston ja sosiaalitoimen yhteistyön kehittäminen Välityömarkkinoilla
Seinäjoen seutu: palvelusuunnittelija Hilkka Saarenpää, työvoimaohjaaja (sosionomi AMK) TYP Seinäjoki Alueena Ilmajoki, Seinäjoki ja Lapua Kuusiokunnat: palvelusuunnittelija Erika Vähä-Laakso (sosionomi AMK) Alueena Alavus, Kuortane, Töysä, Ähtäri Kehittämistyön tavoitteena kehittää sosiaalitoimiston ja TE-toimiston työntekijöiden välistä yhteistyötä ja käytäntöjä yhteisten asiakkaiden palveluissa.

14 Kehittämistoiminnan lähtökohdat
”Kehittää sosiaalitoimen ja TE-toimiston työntekijöiden välistä yhteistyötä ja käytäntöjä yhteisten asiakkaiden palveluissa” Kysely työntekijöille: Minkälaisia kehittämisen kohteita näette sosiaalitoimen, TE-toimiston ja TYP:n välisessä yhteistyössä? Mitä kehitystarpeita näette alueenne aikuissosiaalityössä? Koetteko, että aktivointisuunnitelmakäytäntöjä ja kuntouttavaa työtoimintaa tulisi kehittää alueellanne? Jos, niin miten? Koetteko, että asiakkaiden eläkkeen hakemiseen, eläkemahdollisuuksien selvittelyyn/ eteenpäinohjaamiseen liittyvissä asioissa on kehittämistarpeita alueellanne? Jos, niin minkälaisia? Onko asiakasohjauksessa eri tahojen välillä puutteita/epäselvyyksiä? Jos, niin millaisia ja minkälaisten asiakkaiden osalta erityisesti? Mihin erityisesti toivotte kiinnitettävän huomiota alkavassa kehitystyössä?

15 Kehittämistarpeet Kyselyn tulosten pohjalta tehtiin koonti tärkeimmistä esille nousseista kehittämistarpeista Seinäjoen seutu: Yhteistyökäytännöt ja tiedonkulku, asiakasohjauskäytännöt, aktivointisuunnitelmakäytännöt, henkilöstöresurssit ja niiden kohdentaminen, lomakekantojen yhtenäistäminen, eläkeselvittelyjen mallinnus, työpaikkaohjaajien koulutus. Työttömien työterveystarkastusten ja terveysneuvonnan kehittäminen osana TE-toimiston ja sosiaalitoimiston palveluja Kuusiokunnat: Esim. Työnjaon, vastuiden, yhteistyökäytäntöjen selkiyttäminen, aktivointisuunnitelmakäytännöt, laadukkaat ja vaikuttavat asiakassuunnitelmat, polutus-seuranta-ohjaus- käytännöt eri toimenpiteissä, eläkeselvittelyjen mallinnus Kehittämistarpeita lähdettiin jatkotyöstämään palvelusuunnittelijoiden järjestämissä *kehittämispäivissä *työkokouksissa *keskustelutilaisuuksissa *koulutustilaisuuksissa Lähtökohtana käyttäjä- ja toimijalähtöinen kehittäminen

16 Kehittämistyö käytännössä
Kehittämistarpeita lähdettiin jatkotyöstämään palvelusuunnittelijoiden järjestämissä *kehittämispäivissä *työkokouksissa *keskustelutilaisuuksissa *koulutustilaisuuksissa Lähtökohtana käyttäjä- ja toimijalähtöinen kehittäminen

17 Kehittämistyön tuloksia
Seinäjoen seutu: TOIMIJAKARTTA välityömarkkinatoimijoista (asiakasohjauksen tueksi tarkoitettu väline työntekijöille) Lomakekantojen yhtenäistäminen Työttömien työterveyshuoltoon liittyvä kehittämisprojekti (osana Valtaväylä- hanketta) käynnistymässä (terveydenhoitaja) Täydennyskoulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen AMK:ssa terveydenhoitajille, joilla erityisalueena työttömien terveystarkastukset Kuusiokunnat: Uudistetut ja yhtenäiset ”lomakepohjat” Kuusiokuntiin (kutsu aktivointisuunnitelmaan, aktivointisuunnitelman kartoituslomake, aktivointisuunnitelmapohja, arviointi ja palautelomakkeet kuntouttavaan työtoimintaan Vastuiden, työnjaon, työkäytäntöjen ja roolien selkeyttäminen eri toimijoiden välillä asiakastyössä

18 Kiitos mielenkiinnostanne!
Valtaväylä- hankekokonaisuus (ESR)


Lataa ppt "Valtaväylähankekokonaisuus (ESR) ja Kuntayhtymä Kaksineuvoinen Aikuissosiaalityön kehittämishanke 1.1.-30.9.2010 Eini Leppäharju, kehittäjä-sosiaaliohjaaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google