Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hys hiljaisuus, kolme lähetystä käynnissä samaan aikaan. •Sastamalan verkostolukio, kolmen lukion yhteistyötä samanaikaisopetuksen avulla. •Onnistuneen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hys hiljaisuus, kolme lähetystä käynnissä samaan aikaan. •Sastamalan verkostolukio, kolmen lukion yhteistyötä samanaikaisopetuksen avulla. •Onnistuneen."— Esityksen transkriptio:

1 Hys hiljaisuus, kolme lähetystä käynnissä samaan aikaan. •Sastamalan verkostolukio, kolmen lukion yhteistyötä samanaikaisopetuksen avulla. •Onnistuneen samanaikaisopetuksen taustalla on toimiva kokonaisorganisaatio, jossa luodaan positiivisia mielikuvia virtuaaliopetuksesta. •Tärkeää on aito verkostoituminen siten, että tuntee oikeasti toisesta lukiosta jonkun, jonka kanssa tehdä yhteistyötä esim. ongelmatilanteissa

2 Sastamalan verkostolukio - oppimisen resurssikeskus Mouhijärven lukio: 42 Vammalan lukio: 237 + 1 Äetsän Sarkia-lukio: 64 + 9

3 Verkostolukion yhteiskurssit -Samanaikaisopetuksena esim. alkavat kielet ja reaaliaineiden syventäviä kursseja (32 kpl) -Verkko-opetuksena reaaliaineiden syventäviä kursseja ja abikursseja (9 kpl)

4 Auton ohjaimissa ensi kertaa!! 1.Olisi hyvä kokeilla opetustilannetta käytännössä. Opettaja voisi viedä oman ryhmänsä virtuaaliluokkaan ja pyytää yhden oppilaan tulemaan tunnille virtuaalisesti. Tilanne on hyvin opettavainen ja ensimmäinen kerta tuntuu siltä kuin autokoulussa ensimmäisillä ajotunneilla. 2.Harjoittelutilanteessa olisi hyvä olla kerralla ainakin kaksi opettajaa, jolloin toinen voisi toimia oppilaana ja toinen opiskelijana. Kokemus opiskelijana olemisesta on tärkeä

5 Opiskelijan perehdyttäminen •Tärkeä osa onnistunutta virtuaaliopetusta on myös opiskelijan perehdyttäminen ohjelman käyttöön. •Myös opiskelija tarvitsee vinkit esim. wep- kameran käyttöön tai ohjeet sijoittumiseen luokassa suhteessa mikrofoneihin ja kameraan. •Jos osallistujia on paljon, on opiskelijan hyvä sulkea äänen lähetys, silloin kun hänen ei tarvitse olla äänessä.

6 Kognitiivinen psykologia ja tarkkaavaisuus Opettaja virtuaaliluokan ohjaimissa •Opettajan on jaettava tarkkaavaisuutensa monen asian suhteen aivan kuin kuljettajan liikenteessä. •a) luokkaan, luokanhallintaan •b) etäopiskelijaan/opiskelijoihin (luokanhallintaan) •c) laitteiden hallintaan •d) itse asiaan •e) tunnin skriptiin eli käsikirjoitukseen. •Mitä paremmin tekniikan hallitsee sitä paremmin voi keskittyä itse opettamiseen ja oppilaisiin. Tekniikan hallinta automatisoituu.

7 Opiskelijoiden tapaaminen kerran livenä auttaa asiaa.. •Kognitiivisen psykologian ajatus sisäisistä malleista ja representaatioista auttaa ymmärtämään myös opiskelijoiden ja opettajan vuorovaikutusta. •Jos opettajalla on edes kerran mahdollisuus nähdä opiskelija livenä ja opiskelijalla opettaja niin jatkossa nähdessään hieman huonommankin kuvan kohteesta voi hän automaattisesti täydentää kuvaa mielen sisäisellä muistikuvalla.

8 KUVA NÄKYY JA ÄÄNI KUULUU, KAIKEN LÄHTÖKOHTA! •Opiskelijan on tärkeää nähdä opettajan kasvot. Jos äänen kuuluvuudessa on ongelmia tai puhe on vieraskielistä tai epäselvää niin huulten liikkeet auttavat tunnistamaan sanoja ja viestin. • Tämä on erityisen tärkeää jos oppija on auditiivinen oppija tai hänellä on vaikeuksia kuulla tai vaikeuksia erottaa tarkkailtava ääni taustamelusta. •Klassinen virhe on, että opettaja istuu vastavalossa eli valolähde on opettajan tai opiskelijan selän takana.

9 KUVA NÄKYY JA ÄÄNI KUULUU, KAIKEN LÄHTÖKOHTA! •opettajan on tärkeää nähdä opiskelijat riittävän hyvin. Tietynlainen raja on juuri identifikaatio eli opettaja tunnistaa opiskelijan. •Äänen kuulumista voi parantaa mikrofonien oikealla suuntaamisella. •Sastamalan verkostolukiossa on lisäksi käytössä langattomat mikrofonit, joilla äänen kuulumista voidaan parantaa entisestään. Erittäin tärkeää tämä on esim. esitelmien pidossa ja vieraan kielen opetuksessa.

10 Vastaanottava ryhmä onkin suuri •Lähetystä vastaanottavan isomman (6-20) ryhmän kohdalla on tärkeää, että opiskelijat sijoittuvat esim. puolikaareen, jolloin heidän näkeminen kameran kautta ja kuuleminen mikrofonin kautta on helpompaa. •Seinäkameran käyttö on ison ryhmän kanssa erityisen tärkeää ja isomman streami-koon käyttöä on syytä harkita •Erityishaasteen opetukselle luo myös etäryhmän hallinta, silla sen sisälle voi alkaa syntyä sisäistä ryhmädynamiikkaa. (opetukselle myönteistä/kielteistä)

11 Virtuaaliopetuskin on ihmisten kohtaamista! •huomiointi, alkutervehdykset, loppujutustelu •oikeudenmukaisuus, välillä etäryhmäläisiltä kysytään ensin välillä kotiryhmältä. •Myös lähetyksen aikana on hyvä välillä kysyä, onko kaikki hyvin, ehditkö tehdä muistiinpanoja, näetkö, kuuletko. •Näin luodaan mielikuvaa, jossa virtuaaliopetus on turvallinen oppimisympäristö, jossa opiskelija huomioidaan yksilönä.

12 VARMUUDEN VUOKSI •Välillä tekniikka voi pettää. •Tällöin on hyvä, että opettajalla on etäopiskelijoiden puhelinnumerot, jotta hän voi tiedottaa tilanteesta opiskelijoille ja antaa työskentelyohjeita. •Jos vastaanottajana on koulu ja isompi ryhmä niin on hyvä olla ns. virtuaaliluokkavastaavan puhelinnumero, jotta ongelmatilannetta voidaan heti ratkoa yhdessä ja asiantuntevan ihmisen kanssa. •Myös Online-tuen puhelinnumero on hyvä olla omassa kännykässä.

13 Virtuaaliopetuksen toimivuus on myös päätös ja asenne •Kun opettajalla on myönteinen asenne virtuaaliopetukseen niin hän välittää tämän asenteen myös opiskelijalle •Tärkeää on positiivinen selviytymisennuste. Sekä opettaja, että opiskelija uskovat voivansa oppia ja opettaa myös etäopetuksen avulla. Tämä luo positiivisen kehän. •Hyvällä asenteella ja ahkeruudella opiskelija saa irti enemmän virtuaaliopetuksesta aivan samoin kuin perinteisestä opetuksesta.

14 Yhteenveto •Onnistunut virtuaaliopiskelu ei ole vain ohjelman ja tekniikan toimivuutta •Onnistunut virtuaaliopetus on monen asian summa: •1. Toimivat tekniset laitteet ja erityisesti kaistan riittävyys •2. Käyttäjät perehdytetään laitteiden ja ohjelmien käyttöön huolella, jotta ominaisuudet saadaan hyötykäyttöön. •3. Jatkuva online-tuki ja myöskin tarvittaessa pedagoginen tuki. Opettajien koulutus ohjelmien mahdollisiin uusiin ominaisuuksiin. •4. Organisaation eri solujen muu toimiva yhteistyö, joka on luomassa onnistunutta virtuaaliopetusta. •5. Lopulta järjestelmä on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki esim. opetus voi epäonnistua siksi, että vastaanottavan etäopiskelijan headset on viallinen!

15 Sastamalan verkostolukio •Esityksen laati Kasper Kouvo Vammalan lukiosta (CC)


Lataa ppt "Hys hiljaisuus, kolme lähetystä käynnissä samaan aikaan. •Sastamalan verkostolukio, kolmen lukion yhteistyötä samanaikaisopetuksen avulla. •Onnistuneen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google