Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja
Opi oppimaan Syksy 2012 Katja Jokinen KT, erityisopettaja Katja Jokinen
2
Oppiminen on -tietojen lisääntymistä
-mieleen painamista ja toistamista -tiedon soveltamista -asioiden ymmärtämistä -asian näkemistä uudella tavalla -teorian soveltamista käytäntöön TESTI: Mitä ajattelen oppimisesta Katja Jokinen
3
Vääriä uskomuksia: >motivointi ja tuki tärkeää
-oppimiskyky heikkenee 30 ikävuoden jälkeen> vanha käsite >aikuinen ei opi huonommin kuin nuori vaan toisella tavalla >aikuiset hyödyntävät elämänkokemustaan >aikuinen oppii tärkeäksi kokemansa asiat >motivointi ja tuki tärkeää Katja Jokinen
4
Haasteita opiskelulle aiheuttavat:
Aikaisemmasta opiskelusta on ehkä pitkä aika Stressi, väsymys, masennus, elämän hallinta Opiskelu haittaa työssäkäyntiä, vai miten se oli? Riittämätön ohjaus ja neuvonta TESTI: Vahvuudet ja kehittymishaasteet Katja Jokinen
5
Mikä on yleensä vaikeaa?
-keskittyminen -opiskelutekniikoiden hallinta -tietotekniikan taitojen riittävyys -ajan käyttö ja hallinta -oppimis- ja lukivaikeudet TESTI: itseohjautuvuus Katja Jokinen
6
Oppimisen todellisia esteitä
- oppimisvaikeudet (20-25 % aikuisista) (lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen, hahmottaminen) - sairaus tai vamma - lääkitys, alkoholi, huumeet - lukivaikeus - ADHD (ylivilkkaus ja tarkkaamattomuus) - ADD (tarkkaamattomuus) - kriisit - muistin heikkous Katja Jokinen
7
Miten onnistut? Tarvitset: - myönteisen asenteen ja motivaation
- itseluottamusta - oikein mitoitetut tavoitteet - hyviä suunnitelmia - hyvä fyysisen ja psyykkisen kunnon - tietoa oppimisesta: oma oppimistyyli selville - oikeita luku- ja oppimistapoja - yhdessä toisten kanssa Katja Jokinen
8
Me opimme: 10 % lukemastamme 20 % kuulemastamme 30 % näkemästämme
50 % siitä, minkä kuulemme ja näemme 70 % siitä, mistä keskustelemme 80 % siitä, minkä koemme 95 % siitä, minkä opetamme muille Katja Jokinen
9
Oppimistyyleistä apua (4 kpl)
Tunne tapasi oppia ja jäsentää oppimisen kohdetta Oppimistyylit liittyvät sekä oppimis- että tiedonhankinnan strategioihin TESTI: havaintokanavatesti Katja Jokinen
10
1. Auditiivinen -oppiminen perustuu kuulohavaintoon -huomio ääniin ja keskusteluihin -kuuntelee luennolla tarkasti, ei tee muistiinpanoja samaan aikaan -sanallisista ohjeista apua -musiikista apua -nauhoitus, äänikirjat Katja Jokinen
11
2. Visuaalinen -oppiminen perustuu näköhavaintoon
- kykenee palauttamaan mieleen näkömielikuvia - näkee puhumansa asiat kuvina - haluaisi luennolla nähdä asioista kuvia: kalvot, monisteet, diat - apua alleviivauksista ja omista kuvista (käsitekartat) ja muistiinpanoista Katja Jokinen
12
3. Kinesteettinen - oppiminen perustuu kokemukseen
- haluaa tehdä ja kokeilla itse asioita - ei kovin innokas lukija - liikkuu ja esittää puhuessaan Katja Jokinen
13
4. Taktiilinen - lähellä kinesteettistä
- tunteet ja fyysiset tuntemukset tärkeitä - oppimisilmapiiri on tärkeä - perustuu koskettamiseen ja yhdessä oppimiseen muiden kanssa - seuraa ilmeitä ja kehonkieltä - napsuttelee kynällä, heiluttaa jalkaa Useimmat ihmiset ovat sekatyyppejä! Katja Jokinen
14
Tehokkuutta saat: - Käyttämällä vahvuuksiasi ja
kehittämällä heikkouksiasi - Suunnittelemalla opiskeluasi - Hyödyntämällä muistiasi; kehitä omia tapoja muistaa asioita - Muistamalla myös levätä ja rentoutua >> Katja Jokinen
15
- Paloittele tenttialue osiin - Aloita lukeminen ajoissa
- Hyödynnä kaveria: parityö, ryhmätyö, lukupiiri Katja Jokinen
16
Opiskelutaitoja - perustaidot teillä jo on: lukeminen ja
kirjoittaminen - tunnet myös tapasi oppia - aikatauluta tenttiin lukeminen - keskity vain olennaiseen - motivoi itseäsi: keksi syitä, miksi selviytyä tentistä tms.> palkitse itsesi - pyydä apua muilta Katja Jokinen
17
Motivaatiot Ulkoinen motivaatio: -opiskelet saavuttaaksesi opintopisteitä tai pakosta tai saadaksesi jotain esim. taloudellista hyötyä > Asiat unohtuvat heti tentin jälkeen Sisäinen motivaatio: Opiskelet asioita aidon kiinnostuksen vuoksi, oppiaksesi ja kehittyäksesi >muistat ja sovellat oppimiasi asioita Katja Jokinen
18
Oppimisprosessi 1.Motivoituminen - kiinnostu asiasta
2. Orientoituminen - lue sisällysluettelo/tiivistelmä 3. Sisäistä asia - paina asioita mieleen, kertaa, harjoittele 4. Ulkoista - sovella uutta asiaa 5. Arvioi - itsearviointia omasta oppimisesta Katja Jokinen
19
Tentti tulossa! - aloita ajoissa valmistautuminen
- varaa rauhallinen paikka - tutustu sisällysluetteloon - tee omia muistiinpanoja - kertaa kohtia, jotka tuntuivat vierailta - keskustele kaverin kanssa tentittävästä asiasta Katja Jokinen
20
Lukemisesta Tee yleiskatsaus, silmäile, lue kappaleiden ensimmäiset lauseet. Alleviivaa ja tee omia muistiinpanoja. Huomio myös kuvat. Kertaa: esim. vartin päästä, seuraavana päivänä, seuraavina päivinä Katja Jokinen
21
Hyödynnä kaverit 1.Lukekaa yhdessä ja keskustelkaa asiasta
2.Neuvomalla ja opettamalla toista opit itsekin 3.Lukupiirissä voitte jakaa luettavan osiin ja kertoa lukemastanne toisille sekä keskustella luetusta Katja Jokinen
22
Lukivaikeus (dysleksia)
Vaikeuksia lukemisen, kirjoittamisen tai luetun ymmärtämisen puolella. Katja Jokinen
23
Pari sanaa lukivaikeudesta
Jos: -lukeminen ja kirjoittaminen ovat hidasta -kaksoiskonsonantteja puuttuu kirjoituksesta -kirjaimet vaihtavat paikkaa -rivien seuraaminen on vaikeaa -vaikea ymmärtää luettua itse luettuna -vaikea ääntää sanoja Katja Jokinen
24
- on vaikeuksia muistaa nimiä,
Jos: - on vaikeuksia muistaa nimiä, numeroita ja luetteloita -oikea ja vasen sekoittuvat -ajat ja päivämäärät sekaantuvat -numerot vaihtavat paikkaa -laskujärjestykset ovat vaikeita -kertotaulun opettelu on vaikeaa TESTI: pikalukitesti Katja Jokinen
25
Oikaisu! - Kuka on erilainen oppija? Se on ihmisen ominaisuus
Ei tyhmyyttä Ei laiskuutta Erilainen tapa oppia, hahmottaa ja prosessoida tietoa Usein perinnöllistä Erittäin yleistä: jopa 20 % väestöstä on erilaisia oppimisen vaikeutta Katja Jokinen
26
Hyvää syksyä kaikille! Katja Jokinen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.