Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Entä jos jokin menee pieleen Kriisiviestinnän pikakurssi Ulpu Iivari 18.5.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Entä jos jokin menee pieleen Kriisiviestinnän pikakurssi Ulpu Iivari 18.5.2006."— Esityksen transkriptio:

1 Entä jos jokin menee pieleen Kriisiviestinnän pikakurssi Ulpu Iivari 18.5.2006

2 Mitä kriisi tarkoittaa? •Yhteisötasolla uhkaa organisaation tai koko toimialan oikeutusta tai toimintaedellytyksiä. •Yksilötasolla heikentää henkilön kykyä rationaaliseen päätöksentekoon. •Julkisuustasolla herättää henkilöön, toimialaan tai organisaatioon kohdistuvan julkisen keskustelun, joka voi ohjata yleisön suhtautumista siihen.

3 Kriisin voi aiheuttaa •Onnettomuus tai luonnonmullistus. •Rikos tai vihamielinen teko. •Tapahtuma toimintaympäristössä. •Tapahtuma henkilöstön piirissä. •Virhe tai häiriö organisaation toiminnassa.

4 Kriisin kehittyminen •Latentti vaihe: heikkoja signaaleja uhkaavasta kriisistä. •Laukaiseva tapahtuma. •Nousu huomion kohteeksi. •Tyyntymisvaihe. •Keskustelun vaimeneminen.

5 Epäonnistunut kriisin hallinta •Kaikki merkit ongelmista sivuutetaan. •Päätöksenteko hidasta ja suunnitelmatonta. •Tilanne riistäytyy hallinnasta. •Toiminta häiriintyy. •Organisaatio ei opi kriisistä. •Kriisistä jää vakavia imagohaittoja.

6 Onnistunut kriisin hallinta •Ennakkovaroitukset huomioon. •Nopeat, totuuteen perustuvat ratkaisut. •Keskustelu kyetään rajaamaan. •Toiminta jatkuu ongelmitta. •Organisaatio korjaa toimintastrategiaansa. •Tehokas ja onnistunut kriisinhallinta parantaa organisaation julkisuuskuvaa.

7 Kriisitiedotuksen aakkoset •Informoi kaikkia asianosaisia. •Pidä organisaatio ajan tasalla. •Pidä aloite käsissäsi ja kanna vastuu tilanteesta. •Tuo julki halukkuutesi keskustella. •Älä vähättele tapahtunutta. •Tunnusta virhe tai laiminlyönti. •Pidä tiedotusvälineet ajan tasalla.

8 Kun kohtaat tiedotusvälineet •Sano ensin ydinviesti ja kerro mitä on tapahtunut. •Älä aloita selittelyllä ja puolustelulla. •Suoraan kysymykseen suora vastaus. •Pysy totuudessa, älä kinastele ja ole varuillasi. •Älä poikkea teemasta. •Mieti miltä tapahtuma näyttää yleisöstä.

9 Proaktiivinen kriisinhallinta •Kriisin ehkäisy ja torjunta. •Kriisiviestintä osana viestintäsuunnitelmaa. •Ennakkovaroitusten tunnistaminen. •Laajenemisen estäminen ja vahinkojen torjunta. •Toipuminen. •Kriisistä oppiminen.


Lataa ppt "Entä jos jokin menee pieleen Kriisiviestinnän pikakurssi Ulpu Iivari 18.5.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google