Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat."— Esityksen transkriptio:

1 Tietotekniikan laitoksen uusi linja

2 Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat

3

4  Haluatko harrastuksiisi liittyvän ammatin? Monet tietotekniikan innovaatiot ovat tulleet pelien kautta osaksi normaalia elämää.  Esimerkiksi ubiikkiyhteiskunta (tietotekniikka kaikkialla) tulee hyödyntämään peleistä tuttua kommunikointi- ja anturitekniikkaa.  Samoin teollisuusautomaatio on tavallaan peli, jossa sulautettu järjestelmä ohjaa tuotantokoneita.  Pelinkaltaisissa järjestelmissä opettelemme pelien lisäksi tekemään ihmisten ja koneiden kanssa kommunikoivia järjestelmiä.  Näin meillä oppimasi taidot ovat arvokasta pääomaa kaikilla tietotekniikkaan liittyvillä aloilla sulautetuista mobiilijärjestelmistä raskaisiin palvelinarkkitehtuureihin saakka. Koodaustekniikasta kokonaisuuksien hallintaan.  Sinulla on mahdollisuus erikoistua syvemmin myös simulointiin ja mallintamiseen jossa laitoksemme on maailman huippua.  Koska pelien, ja ohjelmien yleensä, houkuttelevuudessa ratkaisee kontakti ihmiseen, olet myös ihmisläheisen teknologian tuntija.

5  Koska monia käytännön elämän ongelmia on koulutuksen aikana vaikea suoraan konkretisoida, otetaan pelit avuksi mallintamaan maailmaa.  Peleissä maailmaa voidaan yksinkertaistaa ja näin saada kursseilla opittavat asiat nopeasti käyttöön.  Esimerkiksi on helpompi tehdä harjoitustyönä tekoälyä peliin tai pieneen robottiin kuin esimerkiksi metsäkoneeseen. Ongelmat ovat kuitenkin periaatteessa samoja.  Tietotekniikan laitoksen kursseilla pyritään aina saatu teoria liittämään käytännönläheisesti esimerkiksi "pelimaailmaan".

6  Opetellaan keräämään dataa ympäristöstä uusilla syöttölaitteilla, jotka voivat perustua esimerkiksi liikkeeseen jota tunnistetaan liikeantureilla tai suoraan kuvasta. Dataa voidaan saada myös äänestä tai muusta signaalista.  Myös erilaiset paikantamiseen perustuvat tekniikat ovat vahvasti käytössä.  Näitä käyttäen voidaan tuottaa useita hyvinvointiteknologian vaatimia sovelluksia.

7  Pelinomaisissa järjestelmissä voi erikoistua myös varsinaiseen pelien tekemiseen.  Vaikka ohjelmointi ja erilaiset pelialustat ovat keskeisessä roolissa, voi sivuaineiksi valita esimerkiksi musiikkia ja muita taideaineita, mahdollisesti tarinan kerrontaa, fysiikkaa yms.  Laitoksella vierailee aika-ajoin tunnettujen suomalaisten pelitalojen edustajia pitämässä lyhyitä seminaareja.

8  Luonnollisesti projekteissa harjoitellaan ryhmätyötaitoja, koska kaikkien alojen osaaja kukaan ei voi olla ja sovellukset tehdään suurimmaksi osaksi usean eri alan osaajan ryhmätyönä.  Pyritään järjestämään myös sovellusprojekteja, joissa on teknisen osaamisen lisäksi mukana ihmisläheisten tieteiden osaamista.

9  Opiskelija voi siis halutessaan tehdä linjastaan erittäin poikkitieteellisen, vain mielikuvitus on mahdollisuuksien rajana.  Esimerkkejä:  Liikuntatieteet ja hyvinvointi yleisesti  Musiikki  Taiteen ja kulttuurin tutkimus  Psykologia  Luonnontieteet, erityisesti myös biologia  Tietotekniikka ei välttämättä ole pääaineena

10  Teknisenä tukena laitokselta tulee löytymään opiskelijoiden käyttöön edustava otos kaikkia uusimpia alan laitteita kuten  Meego puhelimia,  Android puhelimia ja tabletteja,  Applen uusimpia tuotteita  Microsoftin uusimpia tuotteita.  Näin opiskelijat voivat aina kokeilla sovellustensa toimintaa alan trendikkäimmissä laitteissa.  Bonuksena hyvästä etenemisestä laitteita voi saada itselleen myös lainaan.

11  Koko koulutuksen tavoitteena on tuottaa osaajia, jotka tuntevat eri tekniikoita ja pystyvät yhdistämään niitä toimiviksi ja keskenään kommunikoiviksi kokonaisuuksiksi.  Koulutuksen läpikäyneet henkilöt ovat kysyttyä työvoimaa ei vain IT-taloissa, vaan useilla muilla elämänaloilla, erityisesti PK-sektorilla.

12  Emme vielä ota kantaa yksittäisiin kursseihin, vaan ne suunnitellaan laitoksen koko tutkinnon suunnittelutyön yhteydessä kun työ käynnistyy  Aloituskurssina ITKP102 C# ja peliversiona kuten viime keväänä. Aloitus siis tammikuussa 2011.  Hyödynnetään myös Agora Centerin järjestämiä kursseja.  Opettajat miettivät miten voivat tuoda teemaa omien kurssiensa esimerkkeihin


Lataa ppt "Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google