Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Toimintakyky ja arjen sujuvuus –. palvelukokonaisuuden

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Toimintakyky ja arjen sujuvuus –. palvelukokonaisuuden"— Esityksen transkriptio:

1 Toimintakyky ja arjen sujuvuus –. palvelukokonaisuuden
Toimintakyky ja arjen sujuvuus – palvelukokonaisuuden valmistelun ja muutoksen perusteita Sirkka Karhula vastuualuejohtaja 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

2 Jyväskylän kaupungin organisaatiorakenne 2013
Kaupunginvaltuusto Tarkastus-lautakunta Keskusvaali- lautakunta Kaupunginhallitus Kaupunginjohtaja Lautakunnat ja niiden jaostot Apulaiskaupunginjohtajat Elinvoima, kilpailukyky ja konsernihallinto Elinympäristö kaupunkirakenne Kuntalaiset, asiakkaat ja sidosryhmät Elämänlaatu ja kulttuuri Kasvu, oppiminen perheet Toimintakyky ja arjen sujuvuus Terveys ja sosiaalinen turvallisuus 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

3 Toimintakyky ja arjen sujuvuus projektiryhmä Valmistelevat työryhmät
Valtuusto Päätöksen- teko Kaupunginhallitus Valmistelun ohjaus Organisaatiotoimikunta Kaupungin johtoryhmä Valmistelun toteuttaminen HANKETOIMISTO (= käytännön valmistelu) Muutosryhmä (ohjausryhmä) 2. Hankeryhmä Valmistelu-kokonaisuuden operatiivinen koordinaatio, ohjaus ja toteuttamisen seuranta Toimintakyky ja arjen sujuvuus ohjausryhmä - Ohjaa ja koordinoi, linjaa palvelukokonaisuuden valmistelua Toimintakyky ja arjen sujuvuus projektiryhmä Valmistelee selvityshenkilön kanssa ohjausryhmälle prosessikuvaukset ja ehdotukset palvelujen järjestämiseksi Valmistelevat työryhmät Kotiin annettavat palvelut Ympärivuoro- kautinen hoito Keskitetyt palvelut Ostopalvelut ja palvelusetelit 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

4 Valtuuston kokous (1) Valtuustolle tehdään ehdotus jatkovalmistelun perustaksi: Kaupungin palvelukokonaisuudet / asiakaskeskeiset ydinprosessit Kaupunginjohtajan ja apulaiskaupunginjohtajien tehtäväalueet ja työnjako Henkilöstön sijoittumisen ja rekrytoinnin periaatteet Palvelu- ja organisaatiouudistuksessa keskitytään palvelujen ja toimintatapojen valmisteluun. Luottamushenkilöorganisaatio tulee valtuuston käsittelyyn syksyllä 2011.

5 Organisaatiotoimikunta 22.11.2010: Toimeksianto (1)
Toimeksiantona on tehdä seuraavaa: Palvelukokonaisuuden/ydinprosessin pää- ja palveluprosessien kuvaus nykytilanteen mukaan. Kehitys- ja muutostarpeiden tunnistaminen erityisesti kuntalais- ja asiakasnäkökulmasta. Palvelukokonaisuuden asiakasryhmien, asiakashyötyjen sekä asiakkaiden osallisuuden ja vaikuttamisen muotojen kuvaus. Palvelukokonaisuuden toiminta-ajatuksen, toimintaperiaatteiden ja –rakenteen määrittely ja tavoitteiden asettaminen. Palvelujen järjestämis- ja tuottamistehtävien listaus sekä palvelujen kehittämisen periaatteiden määrittely.

6 Organisaatiotoimikunta 22.11.2010: Toimeksianto (2)
Kumppanuuksien ja rajapintojen läpikäynti: palvelukokonaisuuksien sisäiset ja väliset rajapinnat sekä ulkoiset kumppanuudet. Tarvittavan osaaminen ja voimavarojen kuvaus. Ehdotuksen toteutettavuus

7 Olenko minä palveluja varten vai palvelut minua varten?
Kotihoito Hammaslääkäri Erityisliikuntapalvelut Sairaala Kauppapalvelu Kulttuuripalvelu Vapaaehtoistyö Terveyspalvelut Kuntoutus ja fysioterapia Turvapalvelut Päiväkeskus Omaishoito Seurakunta Apuvälineet Siivouspalvelut Ateriapalvelut Yksityinen hoito Lyhytaikaishoito Palveluseteli Asiointipalvelu Palveluasuminen Laitoshoito Asunnonkorjaus Laitoshoito Kela 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

8 Mihin keskitytään, eteneminen
Kuntalaisten ja käyttäjien osallisuus Henkilöstö kehittää työtään ja osallistuu Uusien ideamallien työstäminen Miten vastataan kasvavaan ja monipuolistuvaan palvelutarpeeseen Toiminnan näkyväksi tekeminen Vuorovaikutuksen lisääminen Pois siirtämisen kulttuurista 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

9 Toimintakyvyn ja arjesta selviytymisen tukeminen
Vanhusneuvola Muistineuvola Kehitysvamma- neuvola Tarpeen mukaiset palvelut tuotetaan lähipalveluina Hyvinvointi- asema Palveluohjaus Ennaltaehkäisevä työ Palvelutarpeen Kartoitus Hyvinvointiseula Jyväs- kylän Info ja palvelu- neuvonta Aspa 24 h Kotikäynnillä asiakkaan palvelutarpeen arviointi ja palvelujen esittely. Asiakas valitsee hänelle sopivat, arkielämää parhaiten tukevat palvelut. 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

10 Yhdessä elämää suunnitellen ja arjen voimavaroja lisäten hoitopaikasta riippumatta, keskiössä asiakas 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

11 ”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” - keskeiset kehittämisalueet
Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Asiakkaiden ja kaupunkilaisten osallisuutta palvelujen suunnittelussa hyödynnetään. Asiakkaiden ja omaisten palaute ohjaa palvelujen kehittämistä. Asiakkaiden ja kuntalaisten osallisuuden ja vaikuttamisen parantaminen - Vanhusneuvosto - Vammaisneuvosto - Omaisfoorumit - Asiakaspalautteet - Omaispalautteet - Postilaatikot - Päiväkeskuksissa - Asiakas ja kuntalaistilaisuudet Henkilöstön osallisuuden lisääminen - Idealaatikot työpaikoilla - Netti kyselyt ja palautteet - Työkokoukset Työnkuvien uudistaminen Palkitseminen Koko henkilöstö kehittää työtään. Työ, johtaminen ja esimiestyö edistävät työn tuloksellisuutta. Henkilöstöhallinto tukee työtä 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

12 ”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” –keskeiset kehittämisalueet
Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Lisätään vanhusten ja vammaisten tietoa terveydestä ja palveluista. Toiminnoissa korostetaan itsehoitoa, liikunnan kuntoutuksen vaikutuksia. Etsivän ja ennaltaehkäisevän työn uudistaminen Kokonaisvaltainen hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden tukeminen Palveluneuvonta 24 h Hyvinvointikeskus Palveluohjaus Ennaltaehkäisevät kotikäynnit Riskiseulan käyttöönotto Vanhusneuvola Muistineuvola Kehitysvammaneuvola Elin ja toiminta- ympäristön kehittäminen Tila- ja palveluverkko työ Esko-hanke, esteettömyys Liikennepalvelut vastaavat vanhusten ja vammaisten tarpeita Senioriasumisen kehittäminen Toiminta- ja elinympäristö tukee vanhusten ja vammaisten omatoimisuutta ja arjesta selviytymistä. 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

13 ”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” –keskeiset kehittämisalueet
Palvelujen määrän ja laadun varmistaminen. Asiakkaiden palvelutarpeen kokonaisvaltainen arviointi ja palvelujen järjestäminen. Tarpeenmukaiset palvelut tuotetaan lähipalveluina ja yhteistyössä. Palvelut liikkuvat asiakkaiden tarpeiden mukaan. Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Kasvavaan ja muuttuvaan palvelutarpeeseen vastaaminen - Lisätään matalan kynnyksen palveluja (työllistäminen) - Toimintatapoja uudistamalla - Vapaaehtoiset ja tarvitsijat kohtaavat paremmin - Palveluseteleillä - Perhehoidolla - Palvelujen laadun kehittäminen Kaikki palvelut tuotetaan saumattomasti ja yhdessä Asiakkaat saavat palvelut joustavasti ja viiveettä, hoitopaikkoihin ei ole jonoja. Palvelut tuotetaan yhteisvastuussa ilman rajoja. - Kotiutus on kaikkien yhteinen asia, jonka mahdollistaa kotiutus- tiimit, kotisairaala, - Turvapalvelua ja vuorohoitoa kehitetään - Henkilökohtainen budjetointi 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote

14 ”Toimintakyky ja arjen sujuvuus” –keskeiset kehittämisalueet
Tavoite Toteutus ja toimintamallit Miten? Organisaatiorakenne on asiakaslähtöinen. Johtaminen ja lähiesimiestoiminta tukee työtä ja henkilöstön hyvinvointia. Palvelut, organisaatio ja johtaminen toteutetaan asiakaslähtöisesti - Selkeät vastuut - Aluejaot Toimintayksikköjaot Henkilöstön sitouttaminen ja motivointi asiakaslähtöiseen työhön - Esimiestyön kehittäminen Jatkuva ja reagoiva seuranta sekä palvelujen laadun hallinta Asiakkaiden hyvinvoinnin ja palvelujen laadun mittaaminen Henkilöstön hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden mittaaminen Tuottavuuden ja tuloksellisuuden mittaaminen Arviointia kehitetään ja sillä varmistetaan laadukas ja kustannustehokas toiminta. 3/4/17 Sirkka Karhula, Sote


Lataa ppt "Toimintakyky ja arjen sujuvuus –. palvelukokonaisuuden"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google