Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Hannu Parvela, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
ULKOMAAN- JA SOPIMUSLIIKENTEEN KULJETUSYRITTÄJÄT – USL RY suomen säiliöautoliitto ry Hannu Parvela, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
2
Mitä viimeisin TES-kierros toi esille kuljetusalan ja satamien työmarkkinoista ja miten tästä eteenpäin?
3
I Työmarkkinoiden sopimisjärjestelmä
vuonna 2007 EK päätti, että tulopoliittisia kokonaisratkaisuja ei enää solmita päätöksen seurauksena oli puhtaat liittokohtaiset neuvottelut liittokohtaisissa neuvotteluissa vaarana ovat ylisuuret palkankorotukset muistissa vuonna 2007/2008 solmitut liittokohtaiset sopimukset
4
EK:n koordinointi asiallista ja tiukkaa
EK:n koordinointi asiallista ja tiukkaa. Pyrkimyksenä säilyttää teknologiateollisuuden linja (palkka-ankkuri 0,5 %) linja säilynyt tähän asti hyvin, toisin kuin tupoissa kuljetusten ostajat – teollisuus ja kauppa – eivät hyväksy irtiottoja linjasta olipa sitten kyse säiliöauto- tai muu liikenne ongelmana yli 50 vuotta vanha työmarkkinalain- säädäntö
5
II Työrauhakoneisto Lailliset lakot Laittomat lakot
tukityötaistelut (esim. autoliikenne/satamat) osalakot lakoilla aiheutetut vahingot onko ratkaisumalleja? -> esim. ratkaisulautakunta Laittomat lakot hyvityssakot -> määrien nostaminen vahinkojen korvaaminen
6
III ALT:n / säiliöautoliiton ja AKT:n väliset TES-neuvottelut
AKT:n tekstivaatimusten kustannusvaikutukset vaihtelivat 10 % - 36 % palkankorotusvaatimukset vähimmilläänkin n. 5 % (1,5 % + 1,5 % + 1,5 % + 1,5 % + teollisuuden yleinen linja) ei mahdollisuutta sopimuksen tekemiseen (ei myöskään säiliöautoalalla) sovittelu AKT hylkäsi ensimmäisen sovintoesityksen AKT hyväksyi toisen sovintoesityksen (0,3 % / 2 vuodessa enemmän) ahtaajien lakko alkoi
7
IV Miten tästä eteenpäin
Yhteistyön merkitys kuljetusalan sisällä ja kuljetusten ostajien kesken tulee kasvamaan
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.