Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Haminan kaupungin museot.  Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Haminan kaupungin museot.  Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka."— Esityksen transkriptio:

1 Haminan kaupungin museot

2  Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka viikko helmi-toukokuussa  Kesto 1,5 h kerta  Vasta 2. kokeilu sitten 2000-luvun alun  Vanhan ajan elämään tutustuminen itse tekemällä ja kokeilemalla  Perinteinen käsityö, askartelu, kotiaskareet, työtavat, juhlat, ruuanlaitto, leikit ja pelit, vanhat kertomukset  Kiireettömyydestä nauttiminen, rauhoittuminen

3

4

5

6

7

8   Kerhotoimintarahoitus  Riittävän monipuolinen kerhon vetäjä  Suunnitteluaikaa  Tilan erikoisjärjestelyjä kerhoa ajatellen  Tiedottaminen kouluille ja paikallislehdelle Mitä kerhon järjestäminen edellytti

9   2-4 osallistujaa, kaksi pysyvästi kiinnostunutta osallistujaa  10-12-vuotiaita  tyttöjä ja poikia Osallistujat

10   Jauhettiin kahvia ja keitettiin kahvia pannulla, tehtiin entisajan nekkuja, leivottiin pullaa, kirjoitettiin mustekynällä kirjeitä, tehtiin mosaiikkitöitä  Tietoa tuli tekemisen lomassa jutustelun muodossa  Aiheet liittyivät usein vuotuisjuhliin ja pyhäpäiviin Mitä kerhossa tehtiin

11   Alussa kiinnostus suurta, myös paikallislehti teki jutun  Kerhorahoitus ei mahdollistanut kunnon suunnittelua eikä materiaaleja  Jokaisen kerran demonstraatioiden valmistaminen oli työlästä  Ohjaaja: ”Lapset tykkäsivät” Kokemukset

12  Kerhon järjestämisen haasteet ja mahdollisuudet Resurssit  Materiaalit?  Henkilöresurssit?  Osaaminen?  Aika?  Jatkuvuus?  Byrokratia?  Sitoutuminen?  Kysyntä? Säästämisnarina vai uuden luominen vähistä resursseista?  Museon ja koulun sivistystehtävä on toimintoja yhdistävä intressi, joka kannattaa hyödyntää  Edullinen vaihtoehto kalliille harrastuksille?  Tieteellisen näkökulman tehokkaampi hyödyntäminen, kunnianhimoa peliin  Laatu rakennetaan pitkäjänteisesti – onko meillä varaa pitkäjänteiseen tekemiseen?

13  Tulevaisuus  Kulttuuriperinnön hyödyntäminen – toiminta liittyy museon toimintaan  Pysyvän toiminnan ja yksilöllisiä tarpeita ja trendejä seurailevien ad hoc –työpajojen limittyminen  Selkeä strateginen linjaus toimintaan  Vaikuttavuusmittareiden kehittäminen suunnitteluun heti alusta alkaen  Realismi vai innostuminen?  Ratkaistava myös, mikä säännöllisen pedagogisen toiminnan suhde on ”muuhun” museon toimintaan  Entä toiminta suhteessa vahvaan paineeseen tuottaa matkailusisältöjä, viihdykettä yhä vaativammiksi käyville seutukunnalla pistäytyville asiakkaille

14  Viisauksia lama-ajan museoille  Köyhän ei kannata ostaa halpaa?  Vanhassa vara parempi?  Vai Rohkea rokan syö?


Lataa ppt "Haminan kaupungin museot.  Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google