Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et."— Esityksen transkriptio:

1 Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke

2 Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et SOME Laajennetun työssäoppimisen valtakunnallinen koordinointi:

3 Tavoitteena tuottaa uusia testattuja toimintamalleja ja -tapoja laajamittaisen työssäoppimisen toteuttamiseen Kokeilua kolme vuotta Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.purot.net Lupa kokeilla ja todeta, mikä toimii ja mikä taas ei!

4 Tuloksena malleja työssäoppimisen laajentamisesta Koko ryhmille Koko ryhmille   Työssäoppimisen määrän lisääminen   Koko opiskeluajan työvaltaistaminen   Atto-aineiden oppiminen työssäoppien   Kahden ryhmän yhdistämiseen perustuvia malleja Yksittäisille opiskelijoille Yksittäisille opiskelijoille   Yksilölliset opintopolut   Coach / Mentor –mallit   Yksilölliset 2+1 -mallin mukaiset toteutukset

5 Sekä paljon muuta   Työelämäyhteistyön kehittäminen   Ohjauksen ja oppimisympäristöjen kehittäminen   Lähinä ja etänä, kasvokkain ja somella   Atot työssäoppien

6 Jakaminen yhdessä tekeminen  Miksi keksiä pyörää yksin kun sen voi tehdä yhdessä ellei sitä ole joku jo jossain keksinyt? Nina Eskola

7 Mallintaminen

8 Levittäminen  Sosiaalinen media  Wikittelyä  http://toplaaja.purot.net/ http://toplaaja.purot.net/  http://toplaaja.wikispaces.com/ http://toplaaja.wikispaces.com/  Blogi  Twitter  SlideShare  Facebook  RoadShow  http://toplaaja.wikispaces.com/RoadShow http://toplaaja.wikispaces.com/RoadShow  Mentorointi  Uudet koulutuksen järjestäjät mukaan kokeiluun

9 Mitä voidaan siirtää? Mitä kannattaa siirtää? Viedäänkö valmis hedelmä? Viedäänkö siemenet?

10 Juurruttaminen  Levittäminen omassa oppilaitoksessa  Laajennettu työssäoppiminen osana koulutuksen järjestäjän normaalia toimintaa  Opetussuunnitelmat  Pysyvät ratkaisut resursointiin, työnjakoon ja rakenteisiin

11 Mitä sitten kun työssäoppimisen määrää laajennetaan? Määrä/ Aika Aika Ohjaus/ Tuki Ympäristöt Sisällöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.purot.net/

12 Määrä/ Aika Aika Ohjaus/ Tuki Ympäristöt Sisällöt … pitää laajeta myös ohjaus, tuki, ympäristöt ja sisällöt Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.wikispaces.com/

13 Laajennetun työssäoppimisen etuja   Aidot asiakkaat, välineet ja prosessit   Teorian ja käytännöntaitojen oppimisen integroitumista   Opiskelijat kokevat oppivansa hyvin työpaikoilla   Tekemällä oppiminen sopii toisille parhaiten   Lisää opiskelijan valinnaisuutta   Yksilöllisemmät HOPSit, joustavammat opintopolut   Ehkäisee osaltaan opintojen keskeyttämistä   Mahdollisuus aiemmin keskeytyneiden opintojen loppuun suorittamiseen   Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen   Opiskelija aikaisemmassa vaiheessa työmarkkinoiden käyttöön (etenkin oppisopimukseen perustuvissa malleissa)   Edesauttaa opiskelijoiden parempaa työllistymistä Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.purot.net

14 Huomioita työssäoppimisen laajentamisesta eri toimijoiden näkökulmasta

15 Valtiohallinnon ja valtakunnallisen ohjauksen näkökulma   Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä ei kaikilta osin tue   Tutkinnon perusteiden tuovat mahdollisuuksia, mutta asettavat osin haasteita   Ammatillisen koulutuksen käsitteistö kaipaa selkeyttämistä   Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen edelleen fokuksena

16 Koulutuksen järjestäjän näkökulma   Pedagoginen johtaminen, pedagogien johtaminen   Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja yhteistyön laaja-alainen kehittäminen ja ennakointi   Ohjausprosessien ja eri toimijoiden roolien kuvaaminen ja dokumentointi   Työpaikalla tapahtuvan ohjaamisen resursointi   Rakenteet ja niiden joustavuus   Oppimisympäristöjen laaja-alainen kehittämien   Opettajien kannustaminen ja osaamisen kehittämisen mahdollistaminen   Yksilöllisten opintopolkujen edelleen kehittäminen

17 Opettajan työn näkökulma   Uusi opettajuus   Työelämäosaaminen ja työelämän tukeminen   Opettajakoulutus ja opettajien täydennyskoulutus   Palkkaus ja työehtokysymykset   Työnjako ja työjärjestelyt

18 Keskeisiä osa-alueita, jotka opettajien osaamisen kehittämisessä tulisi ottaa huomioon:   Arviointiosaaminen   Ohjausosaaminen   Työelämäosaaminen   Verkko- ja mobiiliohjaukseen liittyvä osaaminen   Verkosto-osaaminen   Opetusmenetelmäkoulutus

19 Työelämän näkökulma   Laaja-alainen näkemys työelämäyhteistyöhön   Työpaikkaohjaajien koulutuksen kehittäminen   Tutkinnon perusteiden tunteminen, ohjaamisosaaminen sekä arviointiosaaminen   Oppilaitosyhteistyö   Nuoren opiskelijan monimuotoinen ohjaaminen   Työpaikkaohjaajan tukeminen ja kannustaminen, jaksamisesta huolehtiminen

20 Opiskelijan näkökulma   Työelämävalmiudet   Motivaatio ja sitoutuminen   Työssäoppimisen ”yksinäisyys” ja intensiivisyys   Ammattitaitovaatimusten saavuttamisen varmistaminen   Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma   Henkilökohtainen ohjauksen suunnittelu

21 Palautekysely kokeilussa mukana olleille N = 674  369 opiskelijaa,  194 työpaikkaohjaajaa,  111 opettajaa

22 Työpaikalla ja keskusteluissa opitaan Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.purot.net N =369 opiskelijaa

23 Ollaanko valmiita työssäoppimisen laajentamiseen entisestään?  Tutkintoalojen välillä on eroja, mutta esim. työpaikkaohjaajan iällä tai työkokemuksella ei niinkään merkitystä näkemykseen Nina Eskola, Laajennetun työssäoppimisen kokeilut http://toplaaja.purot.net

24 Työssäoppimista tutkintoalallani on Tutkintoala Kaikki yhteensä Liiketalouden ja hallinnon ala11 Tekniikan ja liikenteen ala33 Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala106 Matkailu-, ravitsemis- ja talousala26 Kaikki yhteensä176 Kaikki yhteensä Kulttuuriala10 Liiketalouden ja hallinnon ala38 Tekniikan ja liikenteen ala174 Luonnonvara- ja ympäristöala6 Sosiaali-, terveys- ja liikunta- ala61 Matkailu-, ravitsemis- ja talousala58 Yhteensä347

25 Kiitos ajastanne! Terhi Puntila TopLaaja hankkeiden valtakunnallinen koordinointi Tekn.lis. Pirkanmaan ammattiopisto Koivistontie, 33230 Tampere Puh. 040 8 687 687 terhi.puntila@pirko.fi http://toplaaja.purot.net/ terhi.puntila@pirko.fi http://toplaaja.purot.net/ terhi.puntila@pirko.fi http://toplaaja.purot.net/ http://toplaaja.wikispaces.com/


Lataa ppt "Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google