Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PARAPSYKOLOGIA JA PARAPSYKOLOGISMI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PARAPSYKOLOGIA JA PARAPSYKOLOGISMI"— Esityksen transkriptio:

1 PARAPSYKOLOGIA JA PARAPSYKOLOGISMI
Hengen ja tiedon messut 2012 Markku Siivola In his essay, Against Method (1975), Paul Feyerabend ( ) characterizes science as "an essentially anarchic enterprise"[27] and argues emphatically that science merits no exclusive monopoly over "dealing in knowledge" and that scientists have never operated within a distinct and narrowly self-defined tradition. He depicts the process of contemporary scientific education as a mild form of indoctrination, aimed at "making the history of science duller, simpler, more uniform, more 'objective' and more easily accessible to treatment by strict and unchanging rules. ... tiede ei ansaitse mitään erityistä monopolia tiedon käsittelyssä, ja että tiedemiehet eivät ole milloinkaan operoineet muista selvästi eriytyneessä ahtaasti itsemääritellyssä traditiossa. Hän kuvaa nykyisen tieteellisen koulutuksen olevan indoktrinaation lievä muoto, tarkoitettu "tekemään tieteen historia tylsäksi, yksinkertaisemmaksi, yhdenmukaisemmaksi, "objektiivisemmaksi" ja helpommin tiukoilla ja muuttumattomilla säännöillä hallittavaksi."

2 "Koska parapsykologinen tutkimus on ensikädessä todistusten vaatimusta, se on siinä suhteessa tiedettä." Sen tutkimat ilmiöt ovat kuitenkin spontaaneja, arvaamattomasti ilmeneviä. Siksi ne eivät pysty täyttämään (luonnon)tieteellisen tutkimuksen vaatimaa reliabiliteetin eli toistettavuuden kriteeriä. Parapsykologia onkin paljolti filosofoiva tutkimustapa, joka kurottautuu tuntemattomaan, länsimaisen tiedekäsitysten hyväksyttyjen tutkimusmenetelmä- ja tutkimuskohdevalintojen tuolle puolen. Tällä asenteellaan se saattaa olla sellaisten ulottuvuuksien aukaisija, joihin ei mikään muu tutkimustapa voi yltää. mukailtu Orvo Raippamaan ajatuksista

3 "Vain järki voi tulla johtopäätökseen että järki ei riitä"
Vasta oman rajoittuneisuutensa huomannut järki voi antaa tilaa muillekin todellisuudentutkimistavoille ollen olennaisen tärkeä ominaisuus juuri parapsykologian tutkijalle.

4 Kehityskulku kohti järjen ylivallan murtumista

5 TIETÄMÄTTÖMYYDEN KAKSI TASOA
jos olemme totuudellisia, tietomme johtaa meidät lopulta huomaamaan kaiken tiedon täydellisen riittämättömyyden TIETÄMÄTTÖMYYDEN KAKSI TASOA "kaiken tutkimuksemme loppu on saapua siihen mistä aloitimme ja tuntea se paikka ensimmäistä kertaa" opimme aikaa myöten yhä enemmän ja enemmän poisoppiminen alkaa keskusympyrässä oleva ote T.S.Eliotin runosta: Little Gidding (1942) päädymme tietämättömyytemme syvempään ymmärtämiseen ensin olemme tietämättömiä tietämättömyydestämme

6 Olipa kerran viisas hallitsija, joka lähetti lähettiläänsä huolehtimaan valtakunnastaan, joka oli liian suuri hänen yksin hallittavakseen. Hänen älykkäin lähettiläänsä alkoi nähdä hallitsijansa lempeän viisauden heikkoutena. Niinpä hän lopulta syöksi hallitsijansa valtaistuimeltaan , joka johti kuningaskunnan tuhoon. Tämän tarinan hallitsijasta ja lähettiläästä eli oikeasta ja vasemmasta aivopuoliskostamme kertoo Iain McGilchrist's kirjassaan The Master and his Emissary (Hallitsija ja hänen lähettiläänsä). Kirja yhdistelee split-brain- ja muiden aivosairaiden potilaiden neurologisten ja neuropsykologisten tutkimusten tuloksia erittäin kiintoisasti länsimaiseen kulttuurihistoriaan.

7 ymmärrys intuitio todellisuus PARAPSYKOLOGIA... TUTKIMUKSENA ...
...JA ELÄMYKSENÄ ymmärrys tieto intuitio analyysi todistet- tavuus todellisuus

8 LÄHETTILÄS JA HALLITSIJA
Tehtävämme on palauttaa tasapaino, saattaa hallitsija takaisin valtaistuimelleen, elävöittää kuihtunut intuitiomme LÄHETTILÄS JA HALLITSIJA Kaikesta tiedostaan huolimatta lähettiläs ei tiedä että hän ei ymmärrä - tyypillinen ilmentymisalue on materialistinen, positivistinen tieteellinen rationalismi; skientismi - eli länsimaisen kulttuurin keskeiset perusarvot Hallitsija ymmärtää että hän ei tiedä - tyypilliset ilmentymisalueet ovat taiteet, unet, uskonnot, myytit ja sadut Could one go so far as to say that the left side represents science and the right side nature? The right hemisphere is in direct contact with nature - it 'presences'. The left hemisphere can only re-present, conceptualize, give words to the material emanating from the righ hemisphere. "I am in no sense opposed to science, which, like its sister arts, is the offspring of both hemispheres - only to a narrow materialism, which is not intrinsic to science at all. Science is neither more nor less than patient and detailed attention to the world, and is integral to our understanding of it and of ourselves." En vastusta tiedettä, joka kuten taiteetkin, ovat kummankin aivopuoliskon yhteisiä tuotteita, vaan vastustan vain sitä ahdasta materialismia, joka ei otieteelle lainkaan ominaista. Tiede ei ole enempää eikä vähempää kuin maailman tarkkaa huomioiminen, joka on olennainen osa maailman ja itsemme ymmärtämisessä. Siivola 2011

9 hakee ilmaisuja hallitsijan lähettämille vaikutelmille
LÄHETTILÄS HALLITSIJA hakee ilmaisuja hallitsijan lähettämille vaikutelmille kokee maailman suoraan lähettäen vaikutelmat lähettiläälle sanoitettavaksi. ...ja palauttaa ne sinänsä hyödyllisten käsitteiden, teorioiden, analyysien ja luokittelujen muodossa, mutta luulee niitä tarkimmaksi todellisuudeksi "the right hemisphere delivers something to the left hemisphere, which the left hemisphere then unfolds and gives back to the right hemisphere in an enhanced form. " 1) Right hemisphere experiences the world but cannot give words for it. It delivers its experiential information to left hemisphere. 2) Left hemisphere processes it, re-presenting the information in a classified, analytic, rational form, with concepts, words, language. Concerning dreams the left hemisphere produces now in this phase a dream analysis, an interpretation (= inherently logical explanation; pseudo-clarity), which is an alienated re-presentation of world: a Hall of Mirrors, which it believes to be the only real world. In dream groups we may now think that we have really understood what someone's dream means. The majority of dream books are written by and for the left hemisphere. 3a) If the society and an individual is open both for rationality and experiential intuitivenss, the process continues: the left hemisphere gives its processing results in an enhanced form back to the right hemisphere for further integration. The result is not finding the meaning; the interpretation, but an answer which is comprehensive, holistic vision, a feeling penetrating the whole physical body. 3b) Our society favors strongly rationality; the left hemisphere function, which is detached from the immediate experience, reflecting deeply the unbalanced state state of our science- and technology based culture. Because the left hemisphere thinks it has found a clear and unambiguous answer, it will not be sent back to his Master; to the right hemisphere. Integration remains incomplete, suffocating the integration of rational and non-rational parts. Rationality suppresses intuition, science suppresses art. The major aim in Ullman's group process is to create a surrounding, where the Emissary will co-operate again with his Master, understanding that the most living answers are born out of the collaboration of both hemispheres. The despotism of the left hemisphere will be minimized.

10 PARAPSYKOLOGIAN ERI MUOTOJA
analyyttinen parapsykologia länsimainen tiedemaailma, joka tutkii ilmiöitä asiallisen analyyttisesti - tämä on toiseksi tärkein parapsykologian muoto analyyttis- intuitiivinen parapsykologia tämä on parapsykologian paras mutta harvinaisin muoto, joka ottaa huomioon sekä järjen että intuition intuitiivinen parapsykologia yksilökohtainen sisäinen tieto, mutta joka ei omaa kunnollisia informaatio-kanavia ulko-maailmaan parapsykologismi: emotionaalinen muoto omien ja muiden rajatieto-kokemusten "tutkimus" kovin puutteellista, [esiintyy massiivisesti rajatietopiireissä!] parapsyko-logismi: analyyttinen muoto usko luonnon-tieteiden ylemmyyteen, skientismi [myös rajatieto-piireissä!] skientismi: niin tiedepiireissä kuin rajatieteilijöidenkin joukossa

11 Viisain ihminen, jonka olen koskaan elämäni varrella tavannut.
Orvo Raippamaa, Parapsykologisen Tutkimusseuran edesmennyt sihteeri, analyyttis-intuitiivisen parapsykologian terävin ymmärtäjä. Mies jonka järki ja intuitio olivat parhaimmassa näkemässäni tasapainossa. Viisain ihminen, jonka olen koskaan elämäni varrella tavannut. Netissä on kymmeniä hänen kirjoituksiaan. Orvo Raippamaa

12 tiedon ja ymmärryksen tasapaino - hemisräärien hedelmällinen yhteistyö

13 KOLME TAPAA TUTKIA TODELLISUUTTA
Tapa 1) Tulkinnat: vain loogisesti yhteensopiville ja mitattavissa oleville asioille annetaan todellisuusarvo. Tämä on pseudo-ymmärtämistä; tiedon sekoittamista ymmärrykseen. Se on tyypillisin maailmanhahmotustapa länsimaisessa kulttuurissa. SKIENTISMI Tapa 2) Tunnepohjainen päättely (emotional reasoning): sisäisten kokemusten jälkikäsittely järjen avulla vajaata, sen mukana myös kokemusten mielekäs integrointi päiväelämään. RAJATIETOYHTEISÖT Tapa 3) Yhteistyö emootioiden ja älyn, intuition ja järjen, oikean ja vasemman aivopuoliskon välillä. PARAPSYKOLOGIAA PARHAIMMILLAAN AHAA! Tapa 1: Jouko Aho: Parapsykologit : ulkopuolisen näkemys poikkeavan tieteen suomalaiseen historiaan. Helsinki : Suomen historiallinen seura, 1993 AHAA! AHAA! Siivola 2008

14 TOTUUDESTA JA TODISTETTAVUUDESTA

15 MAIMONIDES MEDICAL CENTERIN UNITELEPATIATUTKIMUKSET
Kirjan etuliepeestä: Dream Telepathy, julkaistu 1973, on kertomus telepaattisten unien tieteellisestä tutkimuksesta Maimonides Medical Centerin unilaboratoriossa New Yorkissa Kokeet yli sadalla koehenkilöllä osoittivat merkitsevän korrelaation vallitsevan lähetetyn ja vastaanotetun aineiston välillä. In: Pilkington, Rosemary. (ed.) (1987). Men and Women of Parapsychology: Personal Reflections. Jefferson, NC: McFarland. My feelings are mixed about the outcome of the experimental dream studies. On the one hand I think we were able to induce telepathic and precognitive dreaming under well-controlled laboratory conditions. On the other hand the price we paid for orienting our work toward quantitative results led away from rather than toward any deeper understanding of the phenomena we were dealing with.

16 Aaveen metsästystä laskutikulla
...Maimonideksen tutkimuksen monista edistyksellisistä piirteistä huolimatta se oli kuin aaveen metsästystä laskutikun avulla... ...kun tutkimuksen päämääräksi tuli todistaa pikemminkin kuin ymmärtää... ...se johdatti meidät pikemminkin poispäin tutkimiemme ilmiöiden syvemmästä ymmärtämisestä Montague Ullman The World of Psychic Phenomena As I Came to Know It In: Pilkington, Rosemary. (ed.) (1987). Men and Women of Parapsychology: Personal Reflections. Jefferson, NC: McFarland. Ullman 1987: The World of Psychic Phenomena As I Came to Know It

17 Olennaista psi-ilmiöiden kehittymiselle olisi nöyryys ja herkkyys seurata psi-ilmiöitä sinne minne ne meidät johdattavat, sen sijaan että kuvittelisimme tieteellisen ylimielisyyden vallassa voivamme vangita psi-ilmiöt kekseliäillä koemenetelmillämme. Työni unitelepatian piirissä on tästä hyvä esimerkki. Jännittävin ja kannustavin oli turhista muodollisuuksista piittaamaton pilottivaihe. Kun sitten siirryimme todistamaan unitelepatiaa pikemminkin kuin tutkimaan sitä, niin vaikka saimme tuloksia tilastollisesti, etäännyimme ymmärtämästä niitä inhimilliä taustayhteyksiä joista ne nousivat. Lopulta kun kokosimme voimamme todistaaksemme unitelepatian National Institute of Mental Health'in myöntämän määrärahan turvin, tuloksena oli vain surkea epäonnistuminen. Montague Ullman The World of Psychic Phenomena As I Came to Know It In: Pilkington, Rosemary. (ed.) (1987). Men and Women of Parapsychology: Personal Reflections. Jefferson, NC: McFarland. National Institute of Mental Health = NIMH

18 Intuitio ANALYYTTINEN parapsykologia INTUITIIVINEN parapsykologia
ANALYYTTINEN parapsykologia INTUITIIVINEN parapsykologia Parapsyko­logISMI Tiedon laatu Loogis-empiirinen Lisääntyvä Aika- ja kulttuuri­sidonnainen Elämyksellinen Ainutkertainen Aika- ja kulttuuri­rajat ylittävä Tunneväritteinen Vääristyen lisääntyvä Gurusidonnainen Julkisuus-suositus Julkinen keskustelu Harkittu yksityiskäyttö Harkitsematon julkinen käyttö Tieteen määritelmän laajuus Suppea: menetelmä- ja kohdesidonnainen, yleisen tiede­käsi­tyk­sen mukainen Laaja: mitä tahansa tietoa millä tavalla tahansa Hervoton: harhat ja hallusinaatiot käyvät tieteellisestä tiedosta Tutkijan päte­vyyskriteeri Akateeminen koulutus Yksilölliset ominaisuudet Luuloteltu Tutkimus pohjautuu Hypoteeseille Hypoteesien hylkäämiselle Uskolle Tutkimus­menetelmä Analyysi Intuitio Kritiikitön omaksuminen Tutkimus­väline Ulkoiset apuneuvot Tutkija itse Tunne, tunteilu Se, miten ihminen asioita ymmärtää ei ole tiedon avulla saavutettavissa. Tieto voi tuoda älyllistä valtaa, mutta viisaaksi se ei tee jos ymmärrys puuttuu. Ymmärrys on kokemusten avulla syntynyt myötäelämysten summa. Minkälaisia ovat myötäelämyksemme, sellaista on ymmärryksemme. Tästä perustekijästä johtuen on ihminen kehittänyt erilaisia elämänselityksiä, uskomuksia ja uskontoja. Kukin meistä selittää ja uskoo elämystensä mukaisiin teorioihin ja luo siten jatkuvaa ristiriitaa rauhaa rakentaessaan. Tämä ei tarkoita, että ihmisen pitää luopua oikeassaolemisestaan – sillä ei kukaan kuitenkaan voi luopua ymmärryksestään – mutta oikeassaolemisen oikeaoppisuudesta katkeaa se kärki, joka on suunnattu ulospäin - ja ymmärrys näkee oikeassaolemisen todellisen merkityksen. Oikeassaoleminen on ymmärryksen varmuutta, jonka todisteena on sisäisen näkemyksen selkeys.

19 Tutkimus­alue Ulkoinen, objektiivinen Sisäinen, subjektiivinen Ulkoinen, subjektiivinen Tutkimusalue ihmisessä Persoonallisuus Yksilöllisyys Muualta lainatut aatteet Pää­määrä Todistettavuus Totuus Uskon vahvistaminen Tutkimus­koh­teen rajaus Välttämätön Haitallinen Omien pelkojen säätelemä Tulosten pätevyys Ryhmän (tiedeyhteisön) asettamat kriteerit Yksilön asettamat kriteerit Huhuperusteisia: 'sattui tuttavan tuttavalle' Todistusarvo Tiedeyhteisölle Yksilölle Ei ole Tutkimustulos Tiedon kasvu Ymmärryksen kasvu Kummitusjuttujen kasvu Tulokset toistettavissa Kyllä Ei Ei omaperäisiä tuloksia Tulosten siirto Mahdollinen Mahdoton Sensaatio­hakuinen Vaikutus par- haimmillaan (Tieteellisen) maailmankuvan muutos Elämän­katsomuksen muutos Uskomuspanssari mitättömyyden tunteen torjujana Rajoitukset Kokoaa vain palatietoa, kokonaisuus puuttuu Pyyteet, pelot Lukuisat


Lataa ppt "PARAPSYKOLOGIA JA PARAPSYKOLOGISMI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google