Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElina Hukkanen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS – hankkeen seminaari 18.5.2010 1. Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytilaselvitys ammattiopistoissa: Alkuselvityksen tuloksia 2. Nuoren toimintaympäristön kuormitus- ja voimatekijöiden selvitys: Selvityksen alustavia tuloksia
2
Alkuselvityksen alustavia tuloksia Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
3
selvittää, mikä on nuoren työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytila ja tarpeet ammattiopistoissa saada esille terveyden edistämisen arkityöstä nousseita tarpeita, joiden pohjalle lähdetään rakentamaan terveyden edistämisen toimintaa hankkeen aikana Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
4
Mitä nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen on opetuksessa ja opiskelijahuollossa ? Mitä tarpeita ammattiopistoissa on nuoren työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi ? Mitä muutoksia tapahtuu ammattiopistojen nuoren työ- ja toimintakykyä edistävässä toiminnassa ? Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
5
Kohderyhmänä TE –tiimit (N=4)ja niiden jäsenet (N=16) Aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelu ryhmässä, pääpaino keskustelussa Haastattelut kestivät 1-2 h Aineiston analyysi deduktiivisesti, analyysirunkona teemahaastattelurunko Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
6
Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen asiasisällöt ja menetelmät opetuksessa Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistämisen asiasisällöt ja menetelmät opiskelijahuollossa Tarpeet, toiveet, ideat Nops-hankkeen toimintaan Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
7
Mitä asiasisältöjä ?(asiat ja sisällöt) Miten tapahtuu ? (tapa toimia) Missä tapahtuu ? (paikka, kohde) Milloin/missä vaiheessa ? (aika, ajankohta, ajanjakso, tilanne) Kuka, ketkä tekee/vät ? (tekijät) Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
8
Mitä ? ◦ Terveystieto 1 ov ◦ Liikunta 1 ov ◦ Vapaasti valittavissa liikuntaa tai pakollista vapaasti valittavaa liikuntaa joka vuosi ◦ Terveystiedossa yleisesti työturvallisuusasioita ◦ Työturvallisuus opetetaan ammattiaineissa ◦ Ensiapu pakollisena (EA 1) tai osana terveystietoa ◦ Työturvallisuuskortti, Tulityökortti pakollisia tietyillä aloilla Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
9
Miten terveystieto ja liikunta ? ◦ Oppitunnit omissa ryhmissä ◦ Teemapäivät /luennot joko säännöllisesti tai riippuen tilanteista Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
10
Miten työterveys- ja turvallisuus ? ◦ Terveystieto yleisesti ◦ Työturvallisuus ammattiaineiden teoria tunneilla ◦ Laitekohtainen työturvallisuus käytännössä ◦ Työturvallisuusluennot yhteiset kaikille aloittaneille opiskelijoille heti koulutuksen alussa ◦ Työturvallisuusvastaavat ◦ Työturvallisuusopas koulutuksen alussa ◦ Työturvallisuus näytön osa ◦ Tietyn tutkinnon opiskelijoille säännölliset tapaturmien ehkäisemiseen ja ergonomian edistämiseen liittyvät ohjaukset koulutuksen ensimmäisenä vuonna ammattikorkeakoulun taholta ◦ Työn terveydellisen merkityksen opetusta ei paljoakaan Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
11
Kuka ? ◦ Terveystiedon ja liikunnan lehtori ◦ Asiantuntijat esim. poliisi ◦ Terveydenhoitajan tiedotustunti koulutuksen alussa ◦ Ammattiaineiden opettajat Milloin ? ◦ Terveystiedon ja liikunnan opetuksen ajankohta vaihtelee; ensimmäisen vuoden alusta toisen vuoden loppuun ◦ Työturvallisuus heti koulun alkaessa ennen harjoittelua tai harjoitteluluokassa työskentelyä ja jatkuvasti Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
12
Mitä ja miten ? ◦ Terveystarkastukset 1. vuoden aikana ja kutsuntatarkastukset Terveyskysely ennen tarkastuksia Terveystottumuksia, terveydentilaa, elämäntilannetta käsitellään jokaisen kanssa ◦ Yksilölliset kuraattorin, opinto-ohjaajan, terveydenhoitajan ja erityisopettajan tapaamiset Terveystottumukset Elämänhallinta Oppiminen Vaikeudet ◦ Opiskeluyhteisön - ja ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden edistäminen ei mainittu lainkaan terveydenhoitajan ensisijaiseksi työhön kuuluvaksi Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
13
Kuka ? ◦ Terveydenhoitaja ◦ Kuraattori ◦ Erityisopettaja ◦ Opinto-ohjaaja ◦ Koulutuspäällikkö ◦ Fysioterapeutti tietyillä aloilla joskus ◦ Opiskelijahuoltoryhmä Milloin ? ◦ Terveydenhoitaja: terveystarkastus 1. vuoden aikana, Kutsuntatarkastukset ◦ Terveydenhoitajan alkuinfo mm. salmonella, aamupala ◦ Yksilölliset ajat ◦ Terveydenhoitaja 2-5 päivää viikko/ tai ei lainkaan ◦ Kuraattori 1-2 päivänä/viikko ◦ Opiston terveydellisten olojen valvonta j.3. vuosi Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
14
Oppiminen ja ryhmässä toimiminen ◦ Oppimisvaikeudet ◦ Käyttäymisen häiriöt, ryhmässä toimimisen vaikeudet ◦ Ryhmäytymisen tarve Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
15
Arkielämän hallinnan vaikeudet ◦ Ajankäyttö ◦ Rahan käyttö ◦ Jaksamattomuus, tulee vastaan päivittäin ◦ Ensimmäistä kertaa kotoa pois, ulkopaikkakuntalaiset ◦ Tarve puhua Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
16
Sairaudet ◦ Mielenterveyteen liittyvät vaikeudet ◦ Tuki- ja liikuntaelimistön vaivat mm. niskahartiaseudun jännittyneisyys ◦ Päänsärkyä, huimausta Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
17
Uni: ◦ Unirytmit ja niiden oppiminen ◦ Unilääkkeiden tarve kasvanut ◦ Valvominen ◦ Tietokoneella puoleen yöhön Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
18
Ruokailutottumukset: ◦ Ei syödä ◦ Huono sisältö ◦ Ei riittävää tietämystä hyvästä ravinnosta ◦ Ympäristö vaikuttaa Opiskelijaruokala hyvä Limuautomaatit Kaupat lähellä Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
19
Tupakoidaan tai aloitetaan ◦ Aloitusta tulisi estää, lopettamista tukea ◦ Ympäristöllä merkitys Tupakkapaikka Asuntola Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
20
Alkoholi Huumeet ◦ Yksittäisiä tapauksia ilmi ◦ Käsitys, että nuoret käyttävät Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
21
Liikunta ◦ Huono fyysinen kunto ◦ Kuntotestit ok, voisi kannustaa oman liikkumiseen ◦ Kuntotestejä ei ◦ Tytöt harrastaa vähemmän Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
22
Työterveys- ja turvallisuusosaaminen ◦ Mielenterveyden vaikeudet vaikuttaa työkykyyn,työturvallisuuteen koululla ◦ Ammatissa pärjäämistä estäviä fyysisiä sairauksia esim. Allergia Selkäsairaudet ◦ Hätäensiavun opetus kaikissa ryhmissä ◦ Ergonomia: Työasennot ◦ Tapaturmien ehkäiseminen ◦ Työelämäpaineet kovat: uupumisen vaara ◦ Työ, terveys ja tulevaisuus ◦ Miten nuori jaksaisi 15 vuoden päähän ? Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
23
Selvitysten alkutuloksia Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
24
Tavoitteena ◦ Selvittää nuoren toimintaympäristön kuormitus- ja voimavaratekijöitä ◦ Tutustua ammattiopistojen toimintaympäristöihin ◦ Hankkia tietoa interventioiden suunnittelemiseksi Aineistonkeruumenetelmänä: ◦ Tikka –menetelmä (fyysiset kuormitustekijät, fysikaaliset &kemialliset altisteet, työturvallisuus) ◦ Näppärä –menetelmä (istuma/tietotyö) ◦ STM:n riskianalyysimenetelmä (tapaturmavaarat) ◦ STM:n Ensiapuvalmius työpaikalla Aineistonanalyysimenetelmänä ◦ Deduktiivinen, analyysirunkona aineistonkeruumenetelmien lomakkeiden teemat ◦ Valokuvat ◦ Alustava raportti palautuu ammattiopistoihin, joissa TE –tiimi ottaa kantaa Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
25
Työn kuormitus- ja voimavaratekijät ◦ Fyysiset kuormitustekijät: Nostot, hankalat työasennot, voimakäyttö, toistotyö Istumatyö Opiston toimintaympäristössä työ monipuolista Työtuolien ja pöytien säädettävyys ◦ Fysikaaliset Melu yli 55 dB (terveysvaikutuksia), yli 80 dB (kuulovamma) Kylmyys, kuumuus Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
26
◦ Kemialliset Joillakin aloilla runsaasti kemikaaleja Kemikaaliluettelot, käyttöturvallisuustiedotteet puuttuivat Pölyt (puu, kangas) ◦ Tapaturmavaara vähäinen, ilmeinen, erityinen riippuen alasta jos opiskelija ei ole huolellinen, vaara olemassa ◦ Ensiapuvalmius Välineet kunnossa tai osin kunnossa Ensiavun ohjeet, ensiaputilan merkintä osin kunnossa Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
27
◦ Suojavälineet Suojavälineet kunnossa ja olemassa Opiskelijat eivät aina käytä esim. kuulosuojaimia ◦ Ohjaus ja neuvonta Opettajilla erittäin hyvä työturvallisuustietous Teoriatunneilla ohjataan, tärkein laitekohtainen ohjaus Erilaisia tehostetun ohjauksen menetelmiä esim. opiskelijat työturvallisuusvastaavina Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.