Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pelisäännöistä sopiminen ohjattavan ja ohjaajan välillä “Polje sinä, minä ohjaan – tohtorin taval itsenäisestä tutkijasta ohjaajaksi” 4-5.12.2006 Majvik.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pelisäännöistä sopiminen ohjattavan ja ohjaajan välillä “Polje sinä, minä ohjaan – tohtorin taval itsenäisestä tutkijasta ohjaajaksi” 4-5.12.2006 Majvik."— Esityksen transkriptio:

1 Pelisäännöistä sopiminen ohjattavan ja ohjaajan välillä “Polje sinä, minä ohjaan – tohtorin taval itsenäisestä tutkijasta ohjaajaksi” 4-5.12.2006 Majvik A ntti S ajantila, LT, professori Oikeuslääketieteen laitos Helsingin yliopisto

2 TAUSTAKSI

3 Sisältö  Oma tausta eli mistä itse ponnistan  Pelisääntöjen eri tasot  Kokoelma omista virheistä - mitä tekisin toisin  Loppukaneetti

4 Sisältö

5 Oma tausta eli mistä itse ponnistan  LL ja LT 1992  ”epävirallinen” MD, PhD program, L. Palotie (2. vuosikurssin jälkeen)  post-doc 1993-1995  Saksassa  omanryhmän perustaminen ja erikoistuminen  dosentti 1998  erikoislääkäri 1999 (31.12.1999)  Oikeuslääketiede, Helsinki  apulaisopettaja / kliininen opettaja  professori 2002 (Oulu), 2003 (Helsinki)

6 Oma tausta eli mistä itse ponnistan  Ryhmälaborgraduväitösväitellyt post-doc  19961  199721  1998211  199921  2000311  20013111111  200231111111  20033111111  20043111111  200531 11 1111  2006411 111 1 erikoistuva lääkäri apulais opettaja professori Oulussa 6 kk

7 Oma tausta eli mistä itse ponnistan  ei perustutkija  ei klassinen kliininen tutkija  ??? tn. sopii parhaiten kliinisen tutkijan työnkuvaan  Käytännön työt -Obduktiot 50-100 / v -Obduktiokonsultaatiot (erikoistuvien obduktiot) 200-250 / v -kliininen päivystys (3-4 / kk)

8 Oma tausta eli mistä itse ponnistan  Laitoksen ja osaston/laboratorion ”profiili”  Tutkimus ja ”service” toiminta  Obduktiot  Isyystutkimukset  Pakolaisten perheenyhdistämistutkimukset  DVI tutkimukset, muut tunnistustutkimukset  Oikeuslääkäriasemantutkimukset  Oikeuskemialliset tutkimukset  Merkittävä vaikutus väitöskirjatutkijan rooliin ja tehtäviin laitoksessa/laboratoriossa  Laatutoiminta  Osallistuminen vai vapaa (oma intressi) osallistuminen  Vastuiden jakaminen laboratoriossa (väline vastuu etc)

9 Sisältö

10 Pelisääntöjen eritasot  Raha- ja palkka-asiat  Työ-aika ja ajankäyttö työaikana  Koulutustilaisuudet ja kokousmatkat  Projektiin liittyvät asiat (”science”)  METODIT -KEHITYSKESKUSTELUT -UPJ -Henkilökohtaiset palaveri -Laboratorion palaverit

11 Pelisääntöjen eritasot  Raha- ja palkka-asiat -Ohjaajan ”oma” apuraha (pienet, 3 - 12 kk) -Ohjattavan ”oma apuraha (pienet, 3 - 12 kk) -Akatemia -TEKES -EU -UPJ -Rahoituksen loppuminen tai sen uhka – kuinka kerron?

12 Pelisääntöjen eritasot  Työ-aika ja ajankäyttö työaikana -kommunikaatio omasta työajasta ja rytmistä -mentaliteetti kuin yksityisyrittäjällä (työajansuhteen) -Jos sovitut aikataulut ei pidä toistuvasti (myös omat)

13 Pelisääntöjen eritasot  Koulutustilaisuudet ja kokousmatkat -Koulutus: rahoitus -Koulutus:suunnitelmallisuus (kirjaaminen) -Kokousmatkat: koulutus -Kokousmatkata: palkitsevuus

14 Pelisääntöjen eritasot  Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Projektin aloitus -”Suuret linjat” -Kuka vastaa ja mistä (roolit), dynaaminen (ohjattava kasvaa) -Ohjaaja(t) ja ohjausryhmä (TDK/TJS) -Päivittäiset asiat -Lab. Kokoukset -Laatukokoukset -Journal club, laitos seminaarit, ulkopuoliset (Biomedicum, Viikki) seminaarit

15 Pelisääntöjen eritasot  Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Artikkelit -Kuka tekee 1. version (mitkä osat artikkelista) -Kuka on 1. author, kuka on senior author (professorin rooli, muun seniorin, post docin jne) -Lehden valinta -Corresponding author -Saman artikkelin käyttö useaan väitöskirjaan

16 Pelisääntöjen eritasot  Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Sivuprojektit ja niihin osallistuminen -Ohjattavan käyttö ei väitöskirja töihin (datan tuotto muille) -Datan dokumentointi ja datan tallentaminen kun ohjattava valmis -”Immateriaalisen datan” omistus

17 Sisältö

18 Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (1)  Osallistuminen ”kissanristiäisiin”  En ottaisi vastaan luento/opetus/kokousmatkalle lähtö pyyntöjä, ellei ne keskeisesti liity ryhmä/laitoken tutkimukseen tai oppilaan ohjaukseen -ohjaukseen ei jää aikaa, ohjattava kärsii -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii YLPEYS / TURHAMAISUUS

19 Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (2, 3)  Konflikteihin puuttuminen  ohjattavien väliset konfliktit korjaisin heti kun sen huomaan tai ensimmäisen huhun kuultuani  ohjaajan ja ohjattavan välinen konflikti, vastaavasti  usein kommunikaatio-ongelma  usein ohjaajasta riippuva  ohjattavan psyykeen/karakteerin/rytmin tunteminen  oman psyykeen/karakteerin/rytmin tunteminen  mahdolliset vakavat ongelmat ohjattava eteenpäin (asiantuntijalle) KATEUS JA VIHA

20 Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (4)  Työaika, omat ja ohjattavan menot  Omien aikataulujen toteuttaminen - realistisuus ja lupausten pitäminen  Selvittäisin paremmin oman työnkuvani ja siihen liittyvät velvoitteet (erityisesti tutkimusohjaamiseen liittymättömät velvollisuudet) -kun lupaukset eivät pidä, putoaa pohja ohjaukselta pois -ohjattavat oppivat selitysten kirjon, ehkä ymmärtävätkin, mutta ohjaajan aikatauluttomuus ei ole lopulta ohjattavan päänsärky -ohjattava kärsii kroonistuneesti -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii ”(HENKINEN) LAISKUUS”

21 Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (5)  Rahoituksen hankkiminen  En lähtisi mukaan isoihin hyvinkään rahoitettuihin EU-projekteihin, jossa projektin teema ei ole/ei enää ole oman/laitoksen/ryhmän tutkimusintressin fokuksessa ja oma rooli perustuu esimerkiksi muita kiinnostaviin näytteisiin/dataan -ohjaukseen ei jää aikaa, ohjaaja ei ole ajantasalla, ohjattava kärsii -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii (RAHAN) AHNEUS

22 Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (6)  Rahoituksen hankkiminen  En olettaisi (alkuvaiheen) ohjattavilta liikaa itsenäisyyttä -kirjallisuuden lukemisessa (journal clubit hyvä) -menetelmien hallinnassa (post-doc, laborantti ohjaus) -Itse kirjoittamisessa -ohjattavan motivaatio kärsii -ohjaaja ei välttämättä huomaa / huomaa vasta kun joku muu kertoo kärsii -ryhmä dynamiikka kärsii LAISKUUS, KOHTUUTTOMUUS

23 Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (7)  ??? IRSTAUS

24 Sisältö

25 LOPPUKANEETTI (7) - pikkujoulut - ohjaaja ja ohjattavat ”ma-pe välinen yö” ”pikku tunneille” ”puolille öin” ”kunnes muut alkavat riehumaan” 4-6 h ”ETYK sopimus” väitöskirjatyöntekijä ryhmänjohtaja-ohjaaja itse päättää ettei osallistu ei saa enää kutsua ryhmänkoko kasvaa

26 T. Bergelt, painting, 2006


Lataa ppt "Pelisäännöistä sopiminen ohjattavan ja ohjaajan välillä “Polje sinä, minä ohjaan – tohtorin taval itsenäisestä tutkijasta ohjaajaksi” 4-5.12.2006 Majvik."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google