Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuho Lattu Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Pelisäännöistä sopiminen ohjattavan ja ohjaajan välillä “Polje sinä, minä ohjaan – tohtorin taval itsenäisestä tutkijasta ohjaajaksi” 4-5.12.2006 Majvik A ntti S ajantila, LT, professori Oikeuslääketieteen laitos Helsingin yliopisto
2
TAUSTAKSI
3
Sisältö Oma tausta eli mistä itse ponnistan Pelisääntöjen eri tasot Kokoelma omista virheistä - mitä tekisin toisin Loppukaneetti
4
Sisältö
5
Oma tausta eli mistä itse ponnistan LL ja LT 1992 ”epävirallinen” MD, PhD program, L. Palotie (2. vuosikurssin jälkeen) post-doc 1993-1995 Saksassa omanryhmän perustaminen ja erikoistuminen dosentti 1998 erikoislääkäri 1999 (31.12.1999) Oikeuslääketiede, Helsinki apulaisopettaja / kliininen opettaja professori 2002 (Oulu), 2003 (Helsinki)
6
Oma tausta eli mistä itse ponnistan Ryhmälaborgraduväitösväitellyt post-doc 19961 199721 1998211 199921 2000311 20013111111 200231111111 20033111111 20043111111 200531 11 1111 2006411 111 1 erikoistuva lääkäri apulais opettaja professori Oulussa 6 kk
7
Oma tausta eli mistä itse ponnistan ei perustutkija ei klassinen kliininen tutkija ??? tn. sopii parhaiten kliinisen tutkijan työnkuvaan Käytännön työt -Obduktiot 50-100 / v -Obduktiokonsultaatiot (erikoistuvien obduktiot) 200-250 / v -kliininen päivystys (3-4 / kk)
8
Oma tausta eli mistä itse ponnistan Laitoksen ja osaston/laboratorion ”profiili” Tutkimus ja ”service” toiminta Obduktiot Isyystutkimukset Pakolaisten perheenyhdistämistutkimukset DVI tutkimukset, muut tunnistustutkimukset Oikeuslääkäriasemantutkimukset Oikeuskemialliset tutkimukset Merkittävä vaikutus väitöskirjatutkijan rooliin ja tehtäviin laitoksessa/laboratoriossa Laatutoiminta Osallistuminen vai vapaa (oma intressi) osallistuminen Vastuiden jakaminen laboratoriossa (väline vastuu etc)
9
Sisältö
10
Pelisääntöjen eritasot Raha- ja palkka-asiat Työ-aika ja ajankäyttö työaikana Koulutustilaisuudet ja kokousmatkat Projektiin liittyvät asiat (”science”) METODIT -KEHITYSKESKUSTELUT -UPJ -Henkilökohtaiset palaveri -Laboratorion palaverit
11
Pelisääntöjen eritasot Raha- ja palkka-asiat -Ohjaajan ”oma” apuraha (pienet, 3 - 12 kk) -Ohjattavan ”oma apuraha (pienet, 3 - 12 kk) -Akatemia -TEKES -EU -UPJ -Rahoituksen loppuminen tai sen uhka – kuinka kerron?
12
Pelisääntöjen eritasot Työ-aika ja ajankäyttö työaikana -kommunikaatio omasta työajasta ja rytmistä -mentaliteetti kuin yksityisyrittäjällä (työajansuhteen) -Jos sovitut aikataulut ei pidä toistuvasti (myös omat)
13
Pelisääntöjen eritasot Koulutustilaisuudet ja kokousmatkat -Koulutus: rahoitus -Koulutus:suunnitelmallisuus (kirjaaminen) -Kokousmatkat: koulutus -Kokousmatkata: palkitsevuus
14
Pelisääntöjen eritasot Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Projektin aloitus -”Suuret linjat” -Kuka vastaa ja mistä (roolit), dynaaminen (ohjattava kasvaa) -Ohjaaja(t) ja ohjausryhmä (TDK/TJS) -Päivittäiset asiat -Lab. Kokoukset -Laatukokoukset -Journal club, laitos seminaarit, ulkopuoliset (Biomedicum, Viikki) seminaarit
15
Pelisääntöjen eritasot Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Artikkelit -Kuka tekee 1. version (mitkä osat artikkelista) -Kuka on 1. author, kuka on senior author (professorin rooli, muun seniorin, post docin jne) -Lehden valinta -Corresponding author -Saman artikkelin käyttö useaan väitöskirjaan
16
Pelisääntöjen eritasot Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Sivuprojektit ja niihin osallistuminen -Ohjattavan käyttö ei väitöskirja töihin (datan tuotto muille) -Datan dokumentointi ja datan tallentaminen kun ohjattava valmis -”Immateriaalisen datan” omistus
17
Sisältö
18
Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (1) Osallistuminen ”kissanristiäisiin” En ottaisi vastaan luento/opetus/kokousmatkalle lähtö pyyntöjä, ellei ne keskeisesti liity ryhmä/laitoken tutkimukseen tai oppilaan ohjaukseen -ohjaukseen ei jää aikaa, ohjattava kärsii -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii YLPEYS / TURHAMAISUUS
19
Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (2, 3) Konflikteihin puuttuminen ohjattavien väliset konfliktit korjaisin heti kun sen huomaan tai ensimmäisen huhun kuultuani ohjaajan ja ohjattavan välinen konflikti, vastaavasti usein kommunikaatio-ongelma usein ohjaajasta riippuva ohjattavan psyykeen/karakteerin/rytmin tunteminen oman psyykeen/karakteerin/rytmin tunteminen mahdolliset vakavat ongelmat ohjattava eteenpäin (asiantuntijalle) KATEUS JA VIHA
20
Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (4) Työaika, omat ja ohjattavan menot Omien aikataulujen toteuttaminen - realistisuus ja lupausten pitäminen Selvittäisin paremmin oman työnkuvani ja siihen liittyvät velvoitteet (erityisesti tutkimusohjaamiseen liittymättömät velvollisuudet) -kun lupaukset eivät pidä, putoaa pohja ohjaukselta pois -ohjattavat oppivat selitysten kirjon, ehkä ymmärtävätkin, mutta ohjaajan aikatauluttomuus ei ole lopulta ohjattavan päänsärky -ohjattava kärsii kroonistuneesti -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii ”(HENKINEN) LAISKUUS”
21
Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (5) Rahoituksen hankkiminen En lähtisi mukaan isoihin hyvinkään rahoitettuihin EU-projekteihin, jossa projektin teema ei ole/ei enää ole oman/laitoksen/ryhmän tutkimusintressin fokuksessa ja oma rooli perustuu esimerkiksi muita kiinnostaviin näytteisiin/dataan -ohjaukseen ei jää aikaa, ohjaaja ei ole ajantasalla, ohjattava kärsii -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii (RAHAN) AHNEUS
22
Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (6) Rahoituksen hankkiminen En olettaisi (alkuvaiheen) ohjattavilta liikaa itsenäisyyttä -kirjallisuuden lukemisessa (journal clubit hyvä) -menetelmien hallinnassa (post-doc, laborantti ohjaus) -Itse kirjoittamisessa -ohjattavan motivaatio kärsii -ohjaaja ei välttämättä huomaa / huomaa vasta kun joku muu kertoo kärsii -ryhmä dynamiikka kärsii LAISKUUS, KOHTUUTTOMUUS
23
Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (7) ??? IRSTAUS
24
Sisältö
25
LOPPUKANEETTI (7) - pikkujoulut - ohjaaja ja ohjattavat ”ma-pe välinen yö” ”pikku tunneille” ”puolille öin” ”kunnes muut alkavat riehumaan” 4-6 h ”ETYK sopimus” väitöskirjatyöntekijä ryhmänjohtaja-ohjaaja itse päättää ettei osallistu ei saa enää kutsua ryhmänkoko kasvaa
26
T. Bergelt, painting, 2006
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.