Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1"— Esityksen transkriptio:

1 Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1
Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI Matti Sorsa Pilot Select Oy

2 SHELL – kohtaamispinnat ja kitkat
L –S L - H L - E L - L Matti Sorsa Pilot Select Oy 2

3 Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Stressi Jokainen kitkapinta tuottaa negatiivista stressiä Stressi nostaa virhesuorituksen todennäköisyyttä Matti Sorsa Pilot Select Oy

4 Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Lentävä ihminen On maaeläin! On eläin, jonka suorituskyky vaihtelee On häiriöille herkkä organismi On tiedonkäsittelyprosessiltaan hyvin rajoittunut (havaitseminen, attentio, muisti, prosessointi) Matti Sorsa Pilot Select Oy

5 Lentäjä ja tekniikka (L-H)
Ohjaaminen on huomiokykyä vievä työ Monien koneiden ohjaamoergonomia työskentelee väsymättä ohjaajaa vastaan Pienikin laitehäiriö syö paljon energiaa Navigaatiotekniikka voi auttaa hahmottamaan ilmatilaa, mutta sen pettäessä tilannetietoisuus häiriintyy Matti Sorsa Pilot Select Oy

6 Lentäjä ja software (L – S)
Software = menetelmät, koulutus Kaikkien lentomenetelmien avainasia on suhde lentämisen kuormittavuuteen. Kuormittavuus on pidettävä keskialueella, sekä yli- että alikuormitus lisää virhetoiminnan todennäköisyyttä. Matti Sorsa Pilot Select Oy

7 Lentämisen ympäristö (L – E)
Ympäristössä on staattisia ja dynaamisia tekijöitä Dynaamista on esimerkiksi säätilan kehitys Staattista on esimerkiksi se tapa, jolla rajoitettu ilmatila on maastoon asetettu Matti Sorsa Pilot Select Oy

8 Näin meidän ihmisten kesken ( L-L)
Ohjaajalla on viestinnällinen kohtaamispinta: Toisiin lentäjiin Matkustajiin Maahan Kaikissa näissä on massiivinen mahdollisuus häiriötekijään, joka hajauttaa tarkkaavaisuutta Ohjaamotyöskentelyn kuormittavuuden hallinta on avaintekijä Matti Sorsa Pilot Select Oy

9 Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Johtopäätöksiä 1 Jokainen tapaus on analysoitava Yhtä syytä ilmatilaloukkauksiin ei ole Yhtä ratkaisua (”lisää koulutusta”, transponderi, GPS) ei ole Kyseessä ei ole moraalinen ongelma (huonot pilotit) Matti Sorsa Pilot Select Oy

10 Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Johtopäätöksiä 2 Olennaista on muistaa, että maaeläimet + kartta + mahdollinen GPS-kuva => horisontaalinen tilannetietoisuus Trafi: ”Varmista aina lentoreitillesi sattuvien valvottujen ilmatilojen sivurajat ja erityisesti korkeusrajat – suurin osa ilmatilaloukkauksista tapahtuu lähestymisalueilla, kun korkeusrajoituksia ei ole huomioitu.” ” Lentosuunnistus on kolmiulotteinen taito. Sen ylläpitoon ja kehittämiseen on panostettava. ” Matti Sorsa Pilot Select Oy

11 Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Johtopäätöksiä 3 Jos ilmatila piirretään vihreän veran ääressä ilman maantieteellisiä kiintopisteitä, virhenavigoinnin todennäköisyydelle on luotu hedelmällinen maaperä Matti Sorsa Pilot Select Oy

12 Vielä kommunikoinnista
TraFi sanoo: ”Älä epäröi ottaa yhteyttä lennonjohtoon, jos tarvitset apua tai epäilet olevasi eksyksissä. Lennonjohtaja on sinua palveleva ilmailun ammattilainen! ” Miksi lentäjä ei varmista sijaintiaan ? Mikä nostaa kynnystä yhteydenottoon? Miksi lennonjohto ei varoita ajoissa? Onko molemmin puolin syytä tarkastaa asenteita? ” …lipsahti liikenneilmoitus Kiteellä vahingossa Joensuun taajuudella. Ärtsy lennonjohtaja tokaisi:" Mene muualle möykkäämään, olet Joensuun jaksolla." Matti Sorsa Pilot Select Oy

13 Matti Sorsa Pilot Select Oy 2013
Lopuksi TraFi:n liikenteen analyysit –osasto tuottaa hyvin tilastoja Nyt tarvitaan OTKES ja analyyttinen tutkimus välittömistä ja taustasyistä – pelkkä luokittelu ei auta, mielipiteitä ovat foorumit täynnä. Matti Sorsa Pilot Select Oy


Lataa ppt "Ilmatilan hahmottaminen LENTOTURVALLISUUSSEMINAARI 19. 1"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google