Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorta ei jätetä – seminaari Kokkola 24.11.2010: Monimuotoisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorten osallisuuden lisäämiseksi LSSAVIn alueella- miten.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorta ei jätetä – seminaari Kokkola 24.11.2010: Monimuotoisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorten osallisuuden lisäämiseksi LSSAVIn alueella- miten."— Esityksen transkriptio:

1 Nuorta ei jätetä – seminaari Kokkola 24.11.2010: Monimuotoisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorten osallisuuden lisäämiseksi LSSAVIn alueella- miten yhdessä eteenpäin ? Kehitys- ja strategiapäällikkö Marja-Riitta Vest 28.6.20141Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

2 Lyhyesti Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta 28.6.20142Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

3 3  Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (AVI) toimii Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Keski- Suomen maakunnan liittojen alueilla.  Asukkaita 1,2 milj.  4 ELYä, 5 maakuntaa 91kuntaa 28.6.20143

4 Strateginen ohjaus Toiminnallinen ohjaus Strategisen ohjauksen yhteistyö OKMOMMMMTEMVM YM STM Aluehallintovirasto (6) Maistraatit Työsuojelu (5) •Vakavien työtapaturmien sekä ilmoitettujen ammattitautien ja työperäisten sairauksien syiden selvittäminen ja niiden ehkäisy •Muu asiakasaloitteinen valvonta •Viranomaisaloitteinen valvonta •Tuotevalvonta •Osallistuminen työrikosten käsittelyyn Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat (6) •Sosiaali- ja terveydenhuolto •Ympäristöterveyden huolto •Alkoholihallinto •Opetustoimen palvelut •Kuluttaja- ja kilpailuasiat •Peruspalvelujen arviointi •Muut tehtävät Poliisi (3) •Vastuualueelle kuuluva alueellinen viranomaisyhteistyö •Peruspalvelujen arviointi poliisitoimen osalta •Varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen poliisitoimen osalta •Muut poliisin hallinnosta annetussa laissa ja asetuksessa säädettävät poliisin tehtävät Ympäristö- luvat (4) •Vesilain mukaiset asiat •Ympäristönsuojelulain mukaiset asiat Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikkö Ylijohtaja Pelastustoimi ja varautuminen (6) •Pelastustoimi •Varautumisen yhteen- sovittaminen Hallintopalvelut-vastuuyksikkö (6) Kootut tukitehtävät SM Kunnat Henkilöstöä n. 1350

5 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto Viraston toimipaikat

6 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston missiosta 28.6.20146Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

7 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Ylijohtaja Jorma Pitkämäki7 Kuntia 24 Yksityisten palvelujen tuottajat Valtion palvelut / Lupa- palvelut Kuntia 23 Kuntia 17 Kuntia 8 Kuntia 19 Kunta- yhtymät Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto/alue 1,2 milj. asukasta, 5 maakuntaa, 4 ELY-keskusta ja 91 kuntaa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston toiminta-ajatus ja tehtävät: ”Aluehallintovirasto edistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueellaan.” (140 lakia, 640 säädöstä) Tässä tarkoituksessa virasto edistää :  asukkaiden hyvinvoinnin lisääntymistä  perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista  peruspalvelujen saatavuutta  toimenpiteitä, joilla asuin-, työ- ja elinympäristön terveellisyys ja turvallisuus paranee  ympäristönsuojelua ja ympäristön kestävää käyttöä Viraston tehtävänä on myös: •käsitellä kanteluja, valituksia, oikaisuvaatimuksia ja myöntää erilaisia lupia •peruspalveluiden arviointi •varautumisen yhteensovittaminen alueella ja siihen liittyvän yhteistoiminnan järjestäminen, valmiussuunnittelun yhteensovittaminen, alueellisten maanpuolustuskurssien järjestäminen, kuntien valmiussuunnittelun tukeminen, valmiusharjoitusten järjestäminen sekä alue- ja paikallishallinnon turvallisuussuunnittelun edistäminen •viranomaisten johtaessa turvallisuuteen liittyviä tilanteita alueella tukea toimivaltaisia viranomaisia ja tarvittaessa sovittaa yhteen toimintaa niiden kesken •poliisitoimen alueellinen viranomaisyhteistyö sekä varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen poliisitointa koskien.

8 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto/alue 1,2 milj. asukasta, 5 maakuntaa, 4 ELY-keskusta ja 91 kuntaa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallinnon tehtävä:  Edistää Länsi- ja Sisä-Suomen elinvoimaisuutta, hyvinvointia ja kehitystä. 28.6.20148Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Ylijohtaja Jorma Pitkämäki Kuntia 24 Pirkanmaan ELY Keski- Suomen ELY Pohjanmaan ELY Etelä- Pohjanmaan ELY Pirkanmaan liitto Keski- Suomen liitto Pohjan- maan liitto Keski- Pohjanmaan liitto Etelä- Pohjanmaan liitto Yksityisten palvelujen tuottajat Valtion palvelut / Lupa- palvelut Kuntia 23 Kuntia 17 Kuntia 8 Kuntia 19 Kunta- yhtymät

9 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston fokuksena hyvinvoinnin edistäminen 28.6.20149Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

10 LSSAVI: HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN C 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto10 TUOTTAVA YMPÄRISTÖ PALVELUT – JULKISET JA YKSITYISET INFRA, TURVALLINEN JA VIIHTYISÄ YMPÄRISTÖ  OHJAUS JA INFORMOINTI  VALVONTA  KEHITTÄMINEN  YHTEISTOIMINTA  LUPAHALLINTO

11 Fokus lapsiin ja nuoriin – ajassa tunnistettavat signaalit ja faktat työn viitoittajina 28.6.201411Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

12 Julkisen talouden kestävyysvaje  Väestön ikääntyminen ( 65-vuotiaita vuonna 2030 lähes 50% työikäisistä, muissa teollisuusmaissa 2050)  Elinikäennusteen kasvu ( joka kymmenes vuosi 2 vuotta lisää)  Maailmantalouden taantuma  Suomen vientiteollisuuden rakenne  Kuluttajien ostokäyttäytymisen varovaisuus  Pankkien lainanannon/riskinoton varovaisuus  Yritysten investointivarovaisuus  kestävyysvaje syntymässä  2015 kestävyysvaje 12 mrd euroa = säästötarve 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto12

13 Kestävyysvajeen kattamistoimenpiteitä esim.  Koko kansantalouden tuottavuuden kohottaminen  Julkisten hyvinvointipalvelujen tuottavuuden kohottaminen  Työurien pidentäminen, sisältäen mm. syrjäytymisen ehkäisyn  Maahanmuuton lisääminen - tuottavuusvaikutukset aluksi miinusmerkkisiä  Syntyvyyden kohottaminen - tuottavuusvaikutukset aluksi miinusmerkkisiä  Työeläkelaitosten sijoitustuottojen kehitys 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto13

14 Julkisten palvelujen tuottavuuden kasvattaminen  Kuntarakenteen muutos  Julkisten palvelujen priorisointi  Vapaaehtoinen eläkesäästäminen ?  Vapaaehtoiset sairasvakuutukset ? 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto14

15 Perhe - yhteiskuntamme perusta ? Vai onko ? Globaali kilpailuyhteis- kunta ja sen vaatimukset/ normit Yhteiskunnan ja sen perustan, perheiden hyvinvointi Onko tasapaino löydettävissä ?

16 Työn muodot, hyvinvointi ja tuottavuus digitaaliyhteiskunnassa  Millainen on työpaikkamme tulevaisuudessa ? Onko paikkaa vai onko enemmän verkostoja ja kohtaamispaikkoja, sähköisiä ja fyysisiä areenoita? Elämmekö jo nyt tässä todellisuudessa, osin tiedostamattamme ? Miten johdamme ja ohjaamme ihmisiä ? Tiedostammeko todellisuuden, jossa nuoremme elävät jo nyt ?  Avartamo- asiantuntijaryhmän mukaan teknisten välineiden myötä työ lakkaa olemasta paikka, ja yksilöllisyyden trendin vahvistuessa joustavuuden on lisäännyttävä. Tämä tulee vaikuttamaan sekä tuottavuuden määrittelemiseen että sen kasvattamiseen. Olemme eläneet yritys- ja organisaatiokeskeisessä maailmassa, jossa ihminen on koneen vaihdettava osa, resurssi muiden joukossa. Nykypäivänä suuri osa ihmisistä ei tarvitse yritystä tai organisaatiota luodakseen arvoa yhteiskunnassa.  Eläkeikärajan siirtämisen sijaan olennaista on mahdollisuus säädellä työnteon määrää koko työuransa aikana. 28.6.2014 Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto 16

17 Nuorten kuulemisesta  Nuorten vaikuttamiskanavien lisääminen tärkeää  Nuorten esitysten huomioimista päätöksenteossa tulee parantaa - yhteiskunnan muutossignaalien tunnistamiseksi ensiarvoisen tärkeää  Hyvä esimerkki on Vaasan yliopistossa viime viikolla koolla ollut Suomen ensimmäinen nuorisoraati, joka pohti 3 päivää ratkaisuja koulun arkipäivään.  Tavoitteena on kouluyhteisö, jossa jokaisella on mahdollisuus opiskella ja toimia yksilönä kuitenkin samalla osana kouluyhteisöä.  Nuorisoraadin esitykset toimitetaan päättäjille mahdollisesti jo joulukuun aikana (Blogi usean vuoden hyvinvointitutkimushankkeesta löytyy Vaasan yliopiston nettisivuilta ) 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto17

18 Monikulttuurisuus ja osallisuus  LSSAVIn alueella Suomen toiseksi “kansainvälistynein” ja vähiten kansainvälistynyt maakunta - tärkeää välittää tietoa ja hyviä käytäntöjä toimialueen sisällä ja luonnollisesti valtakunnallisesti  Monikulttuurisuus nostaa osallisuuden lisäämisen vaikeuskerrointa  Valtavirtaistaminen- hankkeessa pureudutaan LSSAVIssa mm. monikulttuurisuuden tuomiin haasteisiin opinto-ohjauksen näkökulmasta 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto18

19 Nuorten hyväksi tehty työ  on kantanut hedelmää. Valtakunnallisesti ja alueellisesti on tehty erinomaista työtä ja tuloksia on nähtävissä, MUTTA silti hukkaamme osan nuorista.  Etsivä nuorisotyö –onnistunut konsepti ja kokonaisvaltainen nuorisotyö on kehittynyt  Nuorisokoulutukseen ja opetuksen kehittämiseen on suunnattu alueellisia resursseja  Moniammatillinen yhteistyö on lisääntynyt MUTTA emme ole osanneet siirttää lukuisten onnistuneiden projektin tuloksia normaalikäytäntöön  Oppilashuoltohenkilöstöä on edelleen paikka paikoin liian vähän ja yhteistyössä varsinkin nivelvaiheissa on kehittämisen varaa  Ammatillisen koulutuksen keskeyttämismäärät ovat edelleen huolestuttavan suuria  Lukio-ohjauksen kokemuksia ei ole täysimääräisesti hyödynnetty  3. sektorin roolia ei vielä ole täysin tiedostettu eikä sen mahdollisuuksia ns. matalan kynnyksen ohjauspalvelun osana täysin osattu hyödyntää  Valmistuminen korkeakouluista - edelleen suhteellisen vanhoina 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto19

20 Nuorten osallisuuden lisääminen LSSAVIssa Perustuu lakisääteiseen tehtävään, missioomme edistää asukkaiden hyvinvoinnin lisäämistä ja erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:  Peruspalvelujen arviointiin, jota ollaan voimakkaasti uudistamassa, pitkälti LSSAVIn pohdiskelujen synnyttämänä HYVINVOINTIPALVELUJEN OHJAUS- JA ARVIOINTIJÄRJESTELMÄKSI.  Sisäisen turvallisuuden työryhmän työhön - syrjäytyminen on yhteiskunnan suurin turvallisuusriski  Sivistystoimen informaatio-ohjaukseen laajasti sekä erityisesti opetustoimen täydennyskoulutuksen suunnitteluun ja opinto- ohjauksen kehittämiseen ( Ruotsinkielisen opetustoimen osalta koko maa)  Kanteluiden anonyymiin analysointiin siltä osin, kun asiat koskettelevat nuorten osallisuutta ( asiat voivat olla hyvin moninaisia ja monisyisiä) 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto20

21 Nuorisolain innostamana muutama ajatus:  Laki velvoittaa monialaiseen yhteistyöhön – ERINOMAISTA!  Laki sisältää suosituksen etsivän nuorisotyön laajentamisesta, jonka TULOKSET OVAT ERINOMAISEN HYVIÄ. Nuoret löydetään, heistä välitetään aidosti ja heidät saadaan myös motivoitumaan, mutta HAASTEENA MIHIN NUORET SIIRTYVÄT.  Kysymys kuuluukin MIKÄ ON KUNKIN TAHON YDINTEHTÄVÄ NUOREN OSALLISUUDEN JANALLA AIEMMAN ESITETYN KEHITYSKAAREN VALOSSA, JA MITEN YHTÄLÖN HOIDAMME ? 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto21

22 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto22 Yläkoulu 7-9 Alakoulu 1-6 Lukio tai ammatillinen (2.aste) tai Työelämään Päiväkoti/koti Esikoulu Työelämään Korkeakouluun Koti Kunta Koti Kunta Koti Kunta Työelämäyhteistyö Valtio/ sosiaaliviranomaiset Koti Kunta Valtio/TE-toimistot, KELA jne, Työelämä Valtio Työelämä Koti Ydintehtävien jana pohdittavaksi nuorten ohjauksen näkökulmasta Miten vastuutamme nuoren elämänkaaren eri vaiheissa nuorten osallisuuden varmistamisen? Onko keskushallinnon ohjaus kiitettävästi yhteensovitettu sekä keskushallinnossa että ruohonjuuritasolla nuorten osallisuuden lisäämiseksi? Miten pystymme turvaamaan riittävän ohjauksen kunkin tason keskittyessä ydintehtäviinsä ? Miten kunnat pystyvät täyttämään nuorisolain tuomat velvoitteet aiempaan kontekstiin viitaten ?

23 Kypsä vanhem- muus turvallisen, kannustavan ja rakastavan perustan tuloksena Tasapainoinen, onnellinen vanhuus Onnellinen lapsuus kypsän vanhemmuuden tuella Turvallinen nuoruus rajojen ja rakkauden tasapainon tuloksena Kypsä aikuisuus terveen itsetunnon ja oman elämän hallinnan tuloksena Sukupolvien yhteisöllisyys Yhteis- kunnan yhteisöllis- tyminen/aito välittäminen, auttamisen mahdollistaminen Monialainen- viranomaisyhteistyö / syrjäytymisen ehkäiseminen ja katkaisu Työhyvinvointi, johtaminen/työ- ja perhe-elämän yhteensovittami- nen Hyvän elämän perustan positiivinen kierre Kodin ja kasvattajien yhteistyö/varhaisen puuttumisen mallit

24 LSSAVIn keskustelufoorumi: monialaisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorison osallisuuden kasvattamiseksi  Tavoitteena win-win-win eli yhteistoiminnasta lisäarvoa kaikille (LSSAVI, maakunnan liitot, kunnat ja ELYt, opetus- ja oppilashuoltohenkilöstön edustajat, nuoret, tiedeyhteisö, hankevetäjät sekä keskushallinto).  Tehtävänä toimia Länsi- ja Sisä-Suomen monialaisen viranomaisyhteistyön foorumina, ylimaakunnallisena alustana kokemusten vaihtamiseksi ja uusien ajatusten testaamiseksi.  Kevyt organisointi Kolme päätavoitetta: 1. Tietopohjan kartoittaminenja seuranta: lainsäädäntö, olemassa olevat strategiat ja ohjelmat, jo tehty työ, käynnissä oleva työ 2. Nuorten hyvinvointiin ja osallisuuteen liittyvien hyvinvointindikaattorien kartoitus, niiden relevanttisuuspohdinta ja muutaman keskeisen indikaattorin valinta osana hyvinvointipalveluiden ohjaus- ja arviointijärjestelmää 3. Nuorten osallisuusjanan toteutumisen seuranta: nuorten osallisuuden varmistamisen tekniikoiden kartoitus ja toimenpide-ehdotukset osallisuuden varmistamisen parantamiseksi 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto24

25 LSSAVIn keskustelufoorumi: monialaisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorison osallisuuden kasvattamiseksi 1. tapaaminen. helmikuu 2011, kutsufoorumi, alustava sisältö 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto25 Maakuntaohjelmien ja erillisten maakunnallisten strategioiden painotukset/ tavoitteet Maakunnan liittojen esitykset Hallitusohjelman/ministeriöiden linjaukset/lainsäädäntö Nuorten hyvinvointi-indikaattorit tänään Koottu pohjaesitys Kuntatasolla tehtävä työ Yhteistoiminta-alueittain tehtävä työ Esimerkkejä Reaalikokemuksia maakunnan, kunnan, toisen asteen oppilaitoksen näkökulmasta, TE-toimiston, nuorten näkökulmasta, kolmannen sektorin : teemoja esimerkiksi työpajatoiminta, etsivä nuorisotyö, lastensuojelu, koulukeskeyttäminen, kouluhyvinvoinnin mausteet, vapaa-ajan osallisuus Esimerkkejä Yhteenveto: Arvio toimien osuvuudesta ja katvealueista kontra keskus- ja aluehallinnon tavoitteisto

26 Perusturvallisen lapsuuden tukeminen - syrjäytymisen paras ehkäisykeino Vanhemmuutta tukeva yhteiskunta Vanhemmuutta tukeva viranomaisyhteistyö Kypsää vanhemmuutta tukevat kasvattajat Kypsä vanhemmuus

27 Jos ideaali ei toteudu, tarvitaan varhaista puuttumista Vanhemmuutta tukeva yhteiskunta Vanhemmuutta tukeva viranomaisyhteistyö Kypsää vanhemmuutta tukevat kasvattajat Kypsä vanhemmuus

28 Vanhemmuuden lupakriteerit Onko Sinulla lapselle jaettavaksi ?  - rakkautta  - viisautta  - iloa  - hellyyttä  - turvaa  - huolenpitoa  - anteeksiantoa  - rohkaisua  - auttavaisuutta  - läheisyyttä  - tukea  - varjelemista  Teini-ikäisen vastaus kysymykseen minkälainen hyvä vanhempi on? Vanhemman että pitää olla läsnä, muttei liian lähellä.  Teinikäisen vastaus kysymykseen minkälainen on huono vanhempi? Huumeita ja alkoholia käyttävät vanhemmat, Koska riippuvuudet vievät kaiken ajan lapselta, vanhemmat eivät ole aidosti läsnä vaikka olisivatkin fyysisesti läsnä. Riippuvuudet vievät tietysti rahan mennessään.

29 LOPUKSI Suuret kiitokset mahdollisuudesta olla osallisena hyvän elämän lisäämiseen tähtäävässä seminaarissanne ! Marja-Riitta Vest Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto 28.6.2014Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto29


Lataa ppt "Nuorta ei jätetä – seminaari Kokkola 24.11.2010: Monimuotoisen viranomaisyhteistyön tehostaminen nuorten osallisuuden lisäämiseksi LSSAVIn alueella- miten."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google