Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kehityksen edellytys, luovuus Helsingin yliopiston luovuudentutkija prof. Kari Uusikylän artikkelin pohjalta TTY, Pori TETA Heli Aramo-Immonen 21.3.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kehityksen edellytys, luovuus Helsingin yliopiston luovuudentutkija prof. Kari Uusikylän artikkelin pohjalta TTY, Pori TETA Heli Aramo-Immonen 21.3.2006."— Esityksen transkriptio:

1 Kehityksen edellytys, luovuus Helsingin yliopiston luovuudentutkija prof. Kari Uusikylän artikkelin pohjalta TTY, Pori TETA Heli Aramo-Immonen 21.3.2006

2 Luovuuden määritelmä  ”Ihminen luo jotakin uutta, uudella tavalla, jotakin sellaista, jota ei ole olemassa”  Luovuus liittyy johonkin erityisalaan – Kirjallisuuteen – taiteeseen – ihmisssuhteisiin – käsitöihin – matemaattisen teorian luomiseen

3 Luovuus  Luovuus on ihmisen ominaisuus  yksilö luo, ei kollektiivi

4 Luovan ihmisen ominaisuudet  Riippumattomuus  Uskallus  ”aina kun ihminen luo, hän voi munata itsensä”

5 Luovuuden esteet  Arkuus  Pelokkuus  Riippuvaisuus muiden mielipiteistä  ” ei uskalla luoda”

6 Luova ihminen on  Intuitiivinen  Ei ajattele kaavamaisesti  Liikkuu persoonallisuuden ulottuvuuksilla hyvinkin joustavasti  voivat olla esim. herkkiä tai kovia tilanteen mukaan

7 Luova ihminen  Saattaa nayttää laiskottelevan, mutta kypsyttelee  ”Sulkeutuu huoneeseensa pitkiksi ajoiksi ahkeroimaan, eikä edes huomaa ajan kulua”

8 Flow-kokemus  amerikkalainen, unkarilaissyntyinen psykologi Mihaly Csikszentmihaly:  Huippukokemus ”peak experience”  Onneliisuuden tila, joka saavutetaan tuntiessaan olevansa taitava alallaan  Kyetään panostamaan psyykkistä energiaa työhön

9 Flow-tilassa  Ajantaju häipyy  Kaikki tapahtuu kuin itsestään  Ihmisen kokonaiskehityksen kannalta on tärkeää, löytää se oma alueensa, jossa voi rakentaa minuuttaan  Ihminen on paljolti sitä, mihin hän kykenee pistämään psyykkistä energiaansa

10 Flow-tila  ”Jollei työssä pysty kokemaan Flow-tiloja, on tärkeää, että löytää luovuutensa vapaa- ajalla” Kari Uusikylä

11 Luovuudella on eri tasoja  Lapsen luovuus eroaa aikuisen luovuudesta siinä, että lapsella ei ole itsesensuuria.  Lapsen mielikuvitusmaailmassa ei kiinnitetä huomiota lopputulokseen, eikä arvioida sitä.  Korkeammalla tasolla, kuten työelämässä pyritään luomaan, jotain uutta.

12 Luovuuden tasot erikoisaloilla  Luovuuden tasot pystyvät määrittelemään, vain alansa ekspertit (jos aina hekään).  ”Luova yksilö ei välttämättä ole nero…hän kykenee yhdistelemään, jo olemassa olevia tietoja ja osaamista…ja sieltä se syntyy”

13 Luovuuden kaksi koulukuntaa 1  Pikakoulutus  6-vuotiaat lapset laitetaan tekemään tulosta – harrastuksissa – koulussa  Lapset laitetaan kilpailemaan keskenään  Opitaan, että elämä on kilpailua

14 Luovuuden kaksi koulukuntaa 2  Luovuuden ajatuksen hyväksyminen osana kasvua, kotona, yhteiskunnassa, työelämässä  On aikaa  Saa tehdä monipuolisesti  Ei arvioida tiukasti  Ei leimata ihmisiä

15 Tilaa yksilöllisyydelle  Jos todella haluaa edistää luovuutta, ihmisen tulee saada tilaa kasvaa luovaksi  Kaikkien ei tarvitse olla luovia  Ei tarvitse ahdistua, jos on äärimmäisen tarkka, analyyttinen ja täsmällinen. ”jolla on kaikki palikat järjestyksessä”

16 Luovuuden edellytykset  Työn riittävä haastavuus  Työ ei ole rutiininomaista  Vaatimustasossa tulee olla varaa keksimiseen  Luomiseen tulee olla aikaa  Sytykettä luomiseen vuorovaikutuksesta

17 Luovassa työyhteisössä tärkeitä  Avoimuus  Luottamus  Turvallisuus  Kunnioitus

18 Luomisen tuska  Luovuuteen liittyy aina epäonnistumisen riski  Kritiikin tulee olla rakentavaa  Kritiikki ei saa kohdistua yksilöön

19 Luova kenttä  Sosiaalipsykologinen todellisuus, jossa ihminen toimii  Työtoverit  Arvostelijat  Esimiehet  Sponsorit

20 Pyrkimys sisään luovaan kenttään  Yksilö arvioidaan kentän toimesta  Ilman kentän tukea, ei huippuyksilökään kykene olemaan luova !

21 Luovuuden viholliset  Kaikki ne häiriötekijät, jotka vievät psyykkistä energiaa pois luovasta työstä! – Isoveljen valvonta – tietyn tyyppinen arviointi – auktoriteetit, isä, äiti, opettaja, pomo, arvostelija, joka teilaa luovat tuotokset

22 Luovuuden tappajat  ”Ihminen sullotaan muottiin, kun sanotaan miten hänen pitää luoda”  ”pysy tossa, toi on sun tonttis”

23 Creativity killers  Arviointi kuuluu työhön, tieteeseen ja opetukseen  jos se ei ole realistista kritiikkiä, vaan uhka, se vaikuttaa luovuuteen negatiivisesti.

24 Miten luovuutta voidaan kehittää  ”Life is wonderful” – tyyppiset pikakurssit saattavat sopia jollekin…  Luovuuden kehittäminen on elinikäisen kasvun paikka

25 Luovuusstrategia  “Pääministeri Matti Vanhasen hallituksen ohjelmaan sisältyy koko maata koskevan luovuusstrategian laatiminen.” – http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/luovuusstrategia/ http://www.minedu.fi/opm/hankkeet/luovuusstrategia/  Uusitalo: tämän strategian tarkoituksena, ei ole uusien runoilijoiden esille tuominen, vaan saada esille luovia kansantalouden kasvattajia, kilpailukykyisiä innovaattoreita

26 Into ja ennakkoluulottomuus Nokian johtajan Yrjö Neuvon mietteitä: TTY, Pori TETA Heli Aramo-Immonen 21.3.2006

27 Luovat ideat vaativat…  Ennakkoluulottomuutta  Innostusta  Uteliaisuutta

28 Teknologiateollisuudessa…  Huippuosaamista  Vahvaa koulutustaustaa

29 Teollisuuden innovaatiot  Yleensä aina ryhmätyön tulosta  Tärkeää toimiva tiimi  Ryhmätyötaidot  Otollisen ilmapiirin luominen  Eri alojen asiantuntijoiden yhteistyö

30 Luovuus ja kurinalaisuus  Itsekuria  rutiinien noudattamista  ”perusasioiden pysymistä järjestyksessä”

31 Innovaatioprosessin kulku  divergoiva vaihe  konvergoiva vaihe

32 Kiire  Tiettyyn rajaan asti kannustaa luovuuteen  Liika kiire haittaa – hyvien ideoiden kehittelyä ja kokeilemista – tuotekehitystä  Omaan työhön täytyy saada vaikuttaa, aikaa ei saa tuhlata turhiin lupien kyselemisiin.  Pitää olla lupa kokeiluihin

33 Yliopistojen ja teollisuuden yhteistyöstä…Neuvo:  Yliopistot ovat innovatiivisia perustutkimuksessa  Teollisuus soveltaa niistä syntyneitä innovaatioita  Liike-elämästä lähtee myös ideoita perustutkimukseen

34 Yrjö Neuvon mielestä  Luovuus liittyy kaikkiin aloihin – taiteessa – tieteessä – teknologiassa  Syntyy merkityksellisiä uusia ideoita

35 Sitra, suomen itsenäisyyden juhlarahasto Ohjelmajohtaja Antti Hautamäen näkemys: TTY, Pori TETA Heli Aramo-Immonen 21.3.2006

36 Tarvitaan monipuolista innovointia  Kaikki innovaatiot edellyttävät luovuutta.  Meillä on Marimekko, Pentik, Fiskars, Karhu  Teknologisen osaamisen lisäksi, pitää olla näkemys siitä, mitä asiakas kaipaa…


Lataa ppt "Kehityksen edellytys, luovuus Helsingin yliopiston luovuudentutkija prof. Kari Uusikylän artikkelin pohjalta TTY, Pori TETA Heli Aramo-Immonen 21.3.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google