Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan"— Esityksen transkriptio:

1 Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan
Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan? Lapsen oikeuksien päivän seminaari Säätytalolla Maria Kaisa Aula

2 Asiaa aikuisille! Lasten ja nuorten oma näkökulma
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen raportointiin Laadullinen tutkimusote Avoimet kysymykset Vastaajia 607 alakoulut 70 % yläkoulut 30 % tyttöjä ja poikia lähes yhtä paljon eri puolilta Suomea Koulun kerhokeskus ja Lasten parlamentti

3 Mitä kysyttiin? Teema-alueet
koti ja perhe koulu vapaa-aika lapset ja nuoret Suomessa Mitkä asiat ovat hyvin ja mitkä huonosti ? Mihin haluaisi vaikuttaa näissä ympäristöissä ? Lisäksi: elämän ilot ja surut, parasta lapsuudessa, tunnetko oikeutesi

4 Yleisiä tuloksia Suurimmalla osalla lapsia on hyvät edellytykset turvalliseen ja virikkeelliseen kasvuun ja oppimiseen kotiin ja perheeseen ollaan tyytyväisimpiä koulunkäynnin mahdollisuuksia arvostetaan Pienellä osalla on elämää varjostavia huolia Sosiaalisten suhteiden suuri merkitys lasten hyvinvoinnille korostuu iloissa ja hyvin olevissa asioissa: vanhemmat, sisarukset, kaverit, koulun ilmapiiri. lemmikit huolissa: riidat, kiusaaminen, epätasapuolinen kohtelu, yksinäisyys vapaa-aikana, kavereiden puute Hyvä ruoka on lapsille tärkeää kotona ja koulussa Lapsia ei kuunnella tarpeeksi heitä koskevissa asioissa

5 Lapset ja nuoret haluavat vaikuttaa
”Haluaisin, että me nuoret itse voisimme kertoa, mikä meitä risoo tai vaivaa tai mistä olemme onnellisia. Aikuiset eivät kuuntele tarpeeksi vakavasti, vaikka sanottavaa olisikin” ”Haluaisin olla mukana päättämässä, mitä harrastuspaikkoja rakennetaan tänne” ”Ei kannattaisi päättää lasten asioita ilman lapsia, ettei tehdä huonoja juttuja! ”Haluaisin vaikuttaa siihen mitä tehdään käsityötunnilla koska opettaja aina päättää mitä tehdään”

6 Vapaa-aika: hyvin olevat asiat
Harrastukset Kaverit Virikkeellinen ja turvallinen elinympäristö ”Ympäristö on turvallinen ja puhdas. Urheilupaikkoja on riittävästi. Pururatoja on tarpeeksi. Mihinkään harrastukseen ei ole pitkä matka ja harrastuksia on riittävästi. Lähelläni asuu riittävästi kavereita.” (alakoululainen) ”Saan vapaasti liikkua, ei tarvitse aina olla siellä missä joku määrää, ja minulla on joustovaraa kotiin tulo ajassa.” (yläkoululainen)

7 Monipuolisuutta ja vähemmän suorituspaineita vapaa-ajalle
Eniten toivottiin monipuolisempia harrastus- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia pienillä paikkakunnilla ulkoilu- ja liikuntapaikkojen lisäämistä tai parantamista Nuorille enemmän toimintaa ja kokoontumistiloja Osalla oli omaa vapaata aikaa liian vähän tai harrastukset toivat suorituspaineita (yläkoululaiset)

8 Vapaa-ajalla parannettavaa
”-- voisi olla enemmän harrastusmahdollisuuksia, sillä syrjäkylillä asuvat eivät voi oikeastaan harrastaa mitään joukkueliikuntaa tai mitään muutakaan. –” (yläkoululainen) ” Ei olisi niin paljon harkkoja. Olis vaikka vaan kaksi kertaa viikossa. Että näkisi kavereita. (alakoululainen) ” Että judossa olisi enemmän leikkejä” (alakoululainen) ” Haluaisin että olisi joku kerho missä tehtäis kaikenlaista kivaa” (alakoululainen)

9 Kodin ja perheen asiat Kodista ja perheestä oli eniten myönteistä sanottavaa n. 40 % mielestä ”kaikki on hyvin” tai ” ei parannettavaa” ”Minulla on turva, on ruokaa, rakastava perhe ja katto pään päällä.” (alakoululainen) Toiveina perheen yhteisen ajan lisääminen ja riitojen vähentäminen Meidän perheessä on kaikki hyvin mutta minä ja sisko joudutaan yleensä olla kaikki päivät melkein kaksin kun aikuiset ovat töissä myöhään tai jollain tärkeillä asioilla.” (alakoululainen)

10 Koulu: hyvin olevat asiat
Sosiaaliset suhteet 63% maininnoista mukavat/pätevät opettajat ja hlökunta kaverit luokkahenki ja koulun ilmapiiri Muita hyviksi mainittuja: Opetus ja oppiminen Kouluruokailu (n. 20 % maininnoista) Koulun tilojen viihtyisyys (n. 20 %) Välitunnit (alle 10 %) ”Opettajiin, jotka jaksaa aina tukea (vaikka ne joskus tuntuukin ärsyttäviltä) ja kavereihin joille voi kertoo kaiken.” (yläkoululainen)

11 Koulua ja ruokailua arvostettiin mutta…
Löytyi myös paljon kohentamista ruokailusta pihan viihtyisyydestä ja välituntikäytännöistä koulun ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä koulun tiloista

12 Koulu: parannettavaa ”Kouluruoassa voisi kysyä oppilaiden toiveita.” (alakoululainen) ”Välitunnit sais olla pidempiä että ehtisi kunnolla leikkiä ja liikkua.” (alakoululainen) ”Kun jotain haukutaan niin sen käsittelyä ei oikeen hoideta kunnolla loppuun asti koulussamme.” (alakoululainen) ”Maalatkaa koulu pirteämmäksi eikä sellaiseksi kuin sairaala!!!” (yläkoululainen)

13 Koulu: vaikuttaminen Yleinen halu ja tarve saada vaikuttaa koulukäyntiä ja kouluyhteisöä koskeviin asioihin ruokailun ja välituntikäytäntöjen lisäksi esim. säännöt, lukujärjestys, valinnaisuus oppiaineiden sisällä (esim. käsityön aihe, liikuntatunnin sisältö)

14 Lapset ja nuoret Suomessa
Hyvin: koulunkäynti, perheen huolenpito, harrastukset ja virikkeet, turvallisuus Aikuisten tulisi puuttua nuorten päihteidenkäyttöön seurata enemmän lasten ja nuorten tekemisiä, kysellä kuulumisia seurata lasten ja nuorten psyykkistä hyvinvointia ja tarjota apua tarjota harrastusmahdollisuuksia ja virikkeitä Lapset ja nuoret haluavat tulla kuulluiksi päätöksenteossa!

15 Parasta lapsuudessa Vapaus, huolettomuus, ei vastuuta
Ei rahahuolia, verojen ja laskujen maksamista Ei tarvitse käydä töissä Saa leikkiä ja pelata Saa olla lapsi/nuori On aikaa kavereille Elämä on vielä edessäpäin

16 Parasta lapsuudessa ”Ei tarvitse huolehtia muista eikä kantaa vastuuta. Saa vain olla kavereiden kanssa ja pitää hauskaa. Ei tarvitse rahoittaa mitään.” (alakoululainen) ”Ei tarvitse itse vielä päättää kaikista vaikeammista asioista.” (yläkoululainen) ”Elämä on vielä edessä. Voi kokea paljon.” (yläkoululainen)

17 Asiaa aikuisille! kotona vanhempien läsnäolo ja yhteinen aika
koulussa lapset mukaan suunnitteluun- piha, tilat, opetus yhteisöllisyys ja hyvä ilmapiiri koulussa - kiusaaminen, reiluus monipuolinen vapaa-aika ja vähemmän suorituspaineita aikuisten tukea arjen päätöksiin ja tilanteisiin otetaan selvää mitä lapset itse ajattelevat

18 Kiitos! Julkaisun valokuvat Porin ja Satakunnan lastenkulttuuri
verkosto ”Vähäx valottaa”-festivaali


Lataa ppt "Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google