Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnita Penttilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Helsinki – Tallinna rautatieyhteys OIKOTIE EUROOPPAAN Martin markkinat 25.11.2006 Martti Asunmaa Baltirail ry:n puheenjohtaja
2
BALTIRAIL-HANKKEESSA On tarkoituksena saada mahdollisimman nopeasti suora rautatieyhteys Etelä-Suomesta Pohjois-Viroon ja sieltä läpi Baltianmaiden eurooppalaiseen rataverkostoon. Suomenlahden ylitys tapahtuisi ensivaiheessa auto- ja junalautoilla, myöhemmin liikennöinti tapahtuisi rakennettavassa rautatietunnelissa, josta yhteys jatkuisi suurnopeusjunaratana Varsovaan ja Berliiniin.
3
Nykyinen liikennetilanne Maantiet ja ilmatietkin ruuhkautuvat Euroopassa ja Suomessakin Sijainniltaan Suomi on Euroopan peräkylä ja liikenteellisesti saari Helsinki ja Tallinna ovat niitä harvoja pääkaupunkeja, joista ei ole yli yön yhteyttä keskeiseen Eurooppaan. Tukholmasta pääsee junalla 8 tunnissa Pariisiin ja Berliiniin nopeammin Kööpenhaminan ja Malmön silta/tunneli-yhteys merkitsi Ruotsin ja Norjankin teollisuudelle 10 %:n kilpailuetua Suomeen verrattuna.
4
EUROOPAN RAUTATIEPOLITIIKKAA EU:n liikennepolitiikan selkeänä johtoajatuksena on vahvistaa rautatieliikenteen asemaa ympäristöyställi- simpänä ja energiatehokkaimpana liikenne- muotona. Euroopan TEN rataverkoston korridoori I (Helsinki – Tallinna – Varsova = Rail Baltica) * tarkoitetaan myös suurnopeusrataa
5
Liikenne Baltirailillä käynnistettävissä nopeasti Baltirailin sijaintimaiden asiantuntijatahojen laatiman selvityksen (Organiosational Committee: White Paper, Crete Railway Corridor I, v. 2002 ) kuntoarvion ( maksiminopeus, akselipaino, junan maksimipaino, jne.) mukaan junareitti on edelleenkin käytettävissä säännölliseen, aikataulun mukaiseen, varmaan ja luotettavaan junaliikenteeseen. Junalauttayhteyden toteuttaminen Helsingin ja Tallinnan välille on ilmeisesti toteutettavissa muutamassa kuukaudessa. Tilapäisten terminaalien rakentamiskustannukset jäänevät 10 miljoonaan euroon, junalautta on nopeasti vuokrattavissa (Kotkan ja Sillamäen välillä liikennöivä autolautta VIRONIA on entinen junalautta).
8
Miksi Baltirail ei ole edennyt ? Hanke ei ole ollut uskottava, kun sillä ei ole ollut ”oikeaa isäntää” Suomessa LVM ja VR passiivisia Media (erityisesti HS) pitänyt epärealistisena utopiana Baltian maissa oma liikennetarve on ollut ensisijaisesti itä – länsi-suuntaista Suomessa ei ole uskottu nykyradan liikennöitävyyteen MUNA / KANA-ongelma * kun ei ole kuljetettavaa = liikennekysyntää; ei ole kuljetettajia, liikennetarjontaa * kun ei ole liikennöintiä = liikennetarjontaa, ei ole kuljettavaa rahtia = liikennekysyntää
9
BALTIRAIL ry Yhdistys on yksityishenkilöiden ja erilaisten yhteisöjen muodostama vapaa kansalaisjärjestö, jolla on jäseniä sekä Suomessa että Virossa. Perustettu 10.12.1996 Helsinki – Tallinna Rautatietunneliyhdistyksenä; nimi muutettu ensin Eurorail:ksi ja sittemmin Baltirailiksi. Baltirail ry:n tarkoituksena on toimia Helsingistä Tallinnaan ja sieltä etelään suuntautuvan rautatieyhteyshankkeen yleisten edellytysten edistämiseksi. Yhdistys harjoittaa tiedotus- ja julkaisutoimintaa, tekee esityksiä ja aloitteita sekä antaa lausuntoja, järjestää kokouksia, näyttelyitä, neuvottelutilaisuuksia ja koulutusta sekä laatii asiaa koskevia selvityksiä ja tutkimuksia.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.