Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOtto Pesonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ilmastonmuutos, politiikan muutos ja joukkoliikenteen muutos
Ilmastonmuutos, politiikan muutos ja joukkoliikenteen muutos Pirkko Heikinheimo Paikallisliikenneliiton 38. vuosikokous- ja seminaari Valtioneuvoston kanslia
2
I Ilmastonmuutos Teoria on ollut jo kauan tiedossa
Mittaukset vahvistavat: Ilmakehä muuttuu > maapallo lämpenee
3
Maapallonlaajuiset arviot vuodelle 2100:
Ilman päästövähennystoimia maapallon lämpötila nousee 1,8- 4 oC (1,1-6,4)
4
Arktisen jään sulaminen; albedon muutokset, muutokset merivirroissa
Suomi Merien pH muuttuu Muutokset veden kiertokulussa Merenpinnan pitkäaikaisen nousun vaikutukset asutuilla rannikkoseuduilla Vaikutukset ruokahuoltoon Sään ääri-ilmiöiden muutokset Vaikutukset maailmantalouteen Ilmastonmuutoksen nopeus – vaikutus ekosysteeemeihin Vaikutus köyhyyden äärevöitymiseen
5
Ilmastonmuutoksen vaikutukset Suomessa:
Aikajänteen pidetessä riskit kasvavat 2080:een vuotuinen keski- lpt nousee 2,7-7,4 oC Metsät + ja – Maatalous + ja – Tulvat – Infra (+) ja – Talvet - Laajalti - Kuva: MMM
6
II Politiikan muutos Ilmastopolitiikan tieteellisistä perusteista ei enää kiistellä Tietoisuus on kasvanut merkittävästi Kv. ilmastopolitiikka etenee määrätietoisesti Suomi tekee ilmastopolitiikkaa EU:ssa Ilmastokysymykset hallitusohjelmassa Kansalaiset toimivat + odottavat toimintaa Yritysmaailma on aktiivista Johtajat profiloituvat Ilmastopolitiikka asettaa reunaehtoja
7
Mihin Suomessa on päästävä?
2020: –30 % 2050: –80 % Lähde: Energy Information Administration: International Energy Annual
8
Ilmastopolitiikka ulottuu laajalle:
Energia Metsätalous Liikenne Maatalous Turvallisuus Jätehuolto Ulkosuhteet Terveys Koulutus Ympäristö Maatalous …
9
III Joukkoliikenteen muutos
Kaikkia päästöjä tulee vähentää
10
Suunta on käännettävä
11
Tarvitaan harppauksia
politiikka tavoite suuruusluokka tähän asti pieniä parannuksia päästöjen kasvun hidastaminen 1 ‰ pian vaikuttavia toimenpiteitä päästöjen maltillinen leikkaaminen 10 ‰ tulevaisuudessa radikaaleja muutoksia ja harppauksia päästöjen dramaattisesti 100 ‰
12
5 tapaa vähentää liikenteen päästöjä liikennetarpeen vähentäminen
joukko- ja kevyen liikenteen edistäminen autojen tehokkaampi käyttö autojen energia-tehokkuuden parantaminen vähäpäästöisten energianlähteiden käytön edistäminen 5 tapaa vähentää liikenteen päästöjä
13
Homma hoidossa? Biopolttoaineet
niiden osuuden kasvattaminen 5,75 %:iin vähentäisi tieliikenteen päästöjä <3 % koko Suomen päästöjä ~0,5 % vaikutus on samaa suuruusluokkaa kuin 2–3 vuoden tieliikenteen päästöjen kasvu tarvitaan 20–30 saman suuruusluokan toimenpidettä liikenteen päästöjen saamiseksi kestävälle tasolle
14
Auto- ja ajoneuvoverouudistus
Homma hoidossa? Auto- ja ajoneuvoverouudistus jos auto- ja ajoneuvoverouudistus vähentäisi autokannan keskikulutusta 5 %, vaikutus olisi samaa suuruusluokkaa kuin 3–4 vuoden tieliikenteen päästöjen kasvu tarvitaan ~15 saman suuruusluokan toimenpidettä liikenteen päästöjen saamiseksi kestävälle tasolle
15
Millä keinoilla liikenteen päästöjä onnistuttu vähentämään paljon?
joukko- ja kevyt liikenne: Freiburgissa lisättiin pyöräilyn osuutta puolella ja vähennettiin autoilun osuutta neljänneksellä 10 vuodessa ruuhkamaksut: Tukholmassa autoilu väheni 20 % polttoaineverot: bensan hinnalla 22 kr/l (2,4 €/l) päästöt vähenisivät 20 % (SIKA)
16
Joukkoliikenne vuonna 2050
Millaista on Suomessa vuonna 2050? Enemmän aikaa, enemmän varallisuutta Eletään pidempään Kunta- ja aluerakenne uudenlaisia Ilmasto on lämpimämpi 80% vähemmän CO2-tupruttelua Uusia teknologioita ja ratkaisuja käytössä Vähäpäästöinen joukkoliikenne palvelee Huonojakin tulevaisuudenkuvia on …
17
Miten kohti vuotta 2050 ? Käyttäjän tarpeet otetaan huomioon
Käyttäjää valistetaan ja ohjataan Käytetään ohjauskeinoja tehokkaasti Tunnistetaan väärään suuntaan menevä liikenne(ja muu)poliittinen ohjaus T&K panostus on voimakasta Suomalainen teknologiaosaaminen näyttää kyntensä
18
- Miten kohti vuotta 2050? Uskalletaan tehdä päätöksiä Kustannukset lasketaan pitkän aikavälin ja kestävän kehityksen näkökulmasta Kokeillaan rohkeasti uusia toimintamalleja ja niitä markkinoidaan Verkotutaan muiden kehittäjien kanssa
19
Ilmasto- ja energiapoliittinen tulevaisuussekonteko:
Aikajänne (2020 ) (2100) Hallituksen tahdonilmaus eduskunnan käsittelyyn Evästä usealle hallituskaudelle Asiantuntijatyötä, osallistava prosessi VNK valmistelee, asiantuntijaryhmä tukee, ministerityöryhmä ohjaa Linkit muuhun strategiatyöhön (ml. liikennepolitiikka)
20
Kiitos Pirkko Heikinheimo Tulevaisuusselonteon projektipäällikkö
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.