Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ilmastonmuutos, politiikan muutos ja joukkoliikenteen muutos

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ilmastonmuutos, politiikan muutos ja joukkoliikenteen muutos"— Esityksen transkriptio:

1 Ilmastonmuutos, politiikan muutos ja joukkoliikenteen muutos
Ilmastonmuutos, politiikan muutos ja joukkoliikenteen muutos Pirkko Heikinheimo Paikallisliikenneliiton 38. vuosikokous- ja seminaari Valtioneuvoston kanslia

2 I Ilmastonmuutos Teoria on ollut jo kauan tiedossa
Mittaukset vahvistavat: Ilmakehä muuttuu > maapallo lämpenee

3 Maapallonlaajuiset arviot vuodelle 2100:
Ilman päästövähennystoimia maapallon lämpötila nousee 1,8- 4 oC (1,1-6,4)

4 Arktisen jään sulaminen; albedon muutokset, muutokset merivirroissa
Suomi Merien pH muuttuu Muutokset veden kiertokulussa Merenpinnan pitkäaikaisen nousun vaikutukset asutuilla rannikkoseuduilla Vaikutukset ruokahuoltoon Sään ääri-ilmiöiden muutokset Vaikutukset maailmantalouteen Ilmastonmuutoksen nopeus – vaikutus ekosysteeemeihin Vaikutus köyhyyden äärevöitymiseen

5 Ilmastonmuutoksen vaikutukset Suomessa:
Aikajänteen pidetessä riskit kasvavat 2080:een vuotuinen keski- lpt nousee 2,7-7,4 oC Metsät + ja – Maatalous + ja – Tulvat – Infra (+) ja – Talvet - Laajalti - Kuva: MMM

6 II Politiikan muutos Ilmastopolitiikan tieteellisistä perusteista ei enää kiistellä Tietoisuus on kasvanut merkittävästi Kv. ilmastopolitiikka etenee määrätietoisesti Suomi tekee ilmastopolitiikkaa EU:ssa Ilmastokysymykset hallitusohjelmassa Kansalaiset toimivat + odottavat toimintaa Yritysmaailma on aktiivista Johtajat profiloituvat Ilmastopolitiikka asettaa reunaehtoja

7 Mihin Suomessa on päästävä?
2020: –30 % 2050: –80 % Lähde: Energy Information Administration: International Energy Annual

8 Ilmastopolitiikka ulottuu laajalle:
Energia Metsätalous Liikenne Maatalous Turvallisuus Jätehuolto Ulkosuhteet Terveys Koulutus Ympäristö Maatalous …

9 III Joukkoliikenteen muutos
Kaikkia päästöjä tulee vähentää

10 Suunta on käännettävä

11 Tarvitaan harppauksia
politiikka tavoite suuruusluokka tähän asti pieniä parannuksia päästöjen kasvun hidastaminen 1 ‰ pian vaikuttavia toimenpiteitä päästöjen maltillinen leikkaaminen 10 ‰ tulevaisuudessa radikaaleja muutoksia ja harppauksia päästöjen dramaattisesti 100 ‰

12 5 tapaa vähentää liikenteen päästöjä liikennetarpeen vähentäminen
joukko- ja kevyen liikenteen edistäminen autojen tehokkaampi käyttö autojen energia-tehokkuuden parantaminen vähäpäästöisten energianlähteiden käytön edistäminen 5 tapaa vähentää liikenteen päästöjä

13 Homma hoidossa? Biopolttoaineet
niiden osuuden kasvattaminen 5,75 %:iin vähentäisi tieliikenteen päästöjä <3 % koko Suomen päästöjä ~0,5 % vaikutus on samaa suuruusluokkaa kuin 2–3 vuoden tieliikenteen päästöjen kasvu tarvitaan 20–30 saman suuruusluokan toimenpidettä liikenteen päästöjen saamiseksi kestävälle tasolle

14 Auto- ja ajoneuvoverouudistus
Homma hoidossa? Auto- ja ajoneuvoverouudistus jos auto- ja ajoneuvoverouudistus vähentäisi autokannan keskikulutusta 5 %, vaikutus olisi samaa suuruusluokkaa kuin 3–4 vuoden tieliikenteen päästöjen kasvu tarvitaan ~15 saman suuruusluokan toimenpidettä liikenteen päästöjen saamiseksi kestävälle tasolle

15 Millä keinoilla liikenteen päästöjä onnistuttu vähentämään paljon?
joukko- ja kevyt liikenne: Freiburgissa lisättiin pyöräilyn osuutta puolella ja vähennettiin autoilun osuutta neljänneksellä 10 vuodessa ruuhkamaksut: Tukholmassa autoilu väheni 20 % polttoaineverot: bensan hinnalla 22 kr/l (2,4 €/l) päästöt vähenisivät 20 % (SIKA)

16 Joukkoliikenne vuonna 2050
Millaista on Suomessa vuonna 2050? Enemmän aikaa, enemmän varallisuutta Eletään pidempään Kunta- ja aluerakenne uudenlaisia Ilmasto on lämpimämpi 80% vähemmän CO2-tupruttelua Uusia teknologioita ja ratkaisuja käytössä Vähäpäästöinen joukkoliikenne palvelee Huonojakin tulevaisuudenkuvia on …

17 Miten kohti vuotta 2050 ? Käyttäjän tarpeet otetaan huomioon
Käyttäjää valistetaan ja ohjataan Käytetään ohjauskeinoja tehokkaasti Tunnistetaan väärään suuntaan menevä liikenne(ja muu)poliittinen ohjaus T&K panostus on voimakasta Suomalainen teknologiaosaaminen näyttää kyntensä

18 - Miten kohti vuotta 2050? Uskalletaan tehdä päätöksiä Kustannukset lasketaan pitkän aikavälin ja kestävän kehityksen näkökulmasta Kokeillaan rohkeasti uusia toimintamalleja ja niitä markkinoidaan Verkotutaan muiden kehittäjien kanssa

19 Ilmasto- ja energiapoliittinen tulevaisuussekonteko:
Aikajänne (2020 ) (2100) Hallituksen tahdonilmaus eduskunnan käsittelyyn Evästä usealle hallituskaudelle Asiantuntijatyötä, osallistava prosessi VNK valmistelee, asiantuntijaryhmä tukee, ministerityöryhmä ohjaa Linkit muuhun strategiatyöhön (ml. liikennepolitiikka)

20 Kiitos Pirkko Heikinheimo Tulevaisuusselonteon projektipäällikkö


Lataa ppt "Ilmastonmuutos, politiikan muutos ja joukkoliikenteen muutos"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google