Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nuorten yhteiskuntatakuu Sture Fjäder Puheenjohtaja 18.11.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nuorten yhteiskuntatakuu Sture Fjäder Puheenjohtaja 18.11.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Nuorten yhteiskuntatakuu Sture Fjäder Puheenjohtaja 18.11.2011

2 Nuorten yhteiskuntatakuun tavoitteet  Jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta.  Koulutustakuu: jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukiossa, ammatillisissa oppilaitoksissa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin.  TEM:n työryhmä valmistelee esitykset budjettivaikutuksista sekä mahdollisista säädösmuutoksista 29.2.2012 mennessä. 2 18.11.2011 Sture Fjäder

3 Tarve: yksilölliset ja joustavat työvoimapalvelut  Suunnataan työvoimakoulutuksen tarjontaa myös korkeasti koulutettujen tarpeita vastaavasti  TE-toimistojen korkeakouluneuvojien osaaminen varmistetaan  verkostoa laajennetaan niin, että laadukkaat palvelut ovat saatavilla jokaisessa maakunnassa  yhteistyön mahdollisuudet käytetään hyödyksi. 3 18.11.2011 Sture Fjäder

4 Todellisuus: palvelut heikentyvät  Korkeakouluneuvojien arvokas verkosto surkastumassa  Tarjonnut eriytynyttä ja laadukasta neuvontaa vastavalmistuneille  Usein oppilaitosten ura- ja rekrytointipalvelujen yhteydessä  Alun perin yli kymmenellä paikkakunnalla  Määrärahasäästö toteutuu, kun palvelu jätetään antamatta  Korkeasti koulutetut erityisryhmä, joka edellyttää eriytynyttä palvelua  Korkeakouluneuvojat hyvä esimerkki yhteistyössä annettavan palvelun synergiaeduista 4 18.11.2011 Sture Fjäder

5 Osaamisen laatukaari Ida Mielityinen koulutuspoliittinen asiamies 18.11.2011

6 Mistä huippuosaaminen syntyy? Mahdollisuus systemaattiseen osaamisen kehittämiseen työuran aikana Laadukas korkeakoulutus Tolkulliset koulutusmäärät ja vuorovaikutuksellinen ennakointijärjestelmä Hallitus säästää 300 miljoonaa koulutuksesta 18.11.2011 Ida Mielityinen 6

7 Korkeasti koulutettujen osaamisen laatukaari  Tolkulliset koulutusmäärä eli ei määrä vaan laatu ja vaikuttavuus  Laadukasta koulutusta ja tutkimusta/TKI-työtä korkeakouluihin  Osaamista vastaava työpaikka valmistuville  Omaa osaamista on voitava kehittää järjestelmällisesti koko työuran ajan 7 18.11.2011 Ida Mielityinen

8 Ennakointi tehtävä koordinoidusti 8 Määrällinen ennakointi Laadullinen ennakointi Ennakoinnilla tehdään tulevaisuutta, mutta se on tehtävä koordinoidusti Laatua, ei määrää: 16 % vähennys aloituspaikkoihin AMK-sektorilla ja 7 % vähennys yliopistosektorilla Mitä osaamista haluamme Suomeen? Millaista osaamista ja minne? 18.11.2011 Ida Mielityinen

9 Koulutusmäärät  Akava esittää kokonaisaloituspaikkamäärän selvää vähentämistä yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa  Vähentämisessä painopiste ammattikorkeakoulutuksessa  Muutamilla aloilla tarve koulutustarjonnan lisäämiseen tai vähennystarpeet erilaisia kuin kehittämissuunnitelmassa  Yliopistokoulutuksen aloituspaikkamäärä -7 % eli -1 500 paikkaa  Ammattikorkeakoulutuksen aloituspaikkamäärä -16 % eli -4 500 paikkaa 9 18.11.2011 Ida Mielityinen

10 AMK-uudistus toteutetaan säästöpainajaisessa 10 Vahvat AMK- yksiköt Rakenteellinen kehittäminen, muttei holtittomasti Vahva hallitus, joka ottaa huomioon korkeakoulutuksen erityispiirteet TKI-työ nivottava opetukseen ja aluekehittämis- työhön 18.11.2011 Ida Mielityinen

11 Opettajuutta ja opiskelua on arvostettava Työurien pidentäminen 11 Pidemmät työurat Sujuvat opintopolut ja tutkinnon on taattava työläelämä- valmiudet Työuran aikainen osaaminen kuntoon  Opiskelijoiden on sitouduttava opintoihin ja korkeakoulun opetukseen  Tutkinto on vasta ajokortti työmarkkinoille 18.11.2011 Ida Mielityinen

12 Uudet koulutukselliset muodot (työstä oppiminen) Asenteet Osaamisen kehittäminen 12 Osaava ja globaalisti kilpailukykyinen ja hyvinvoiva työvoima Rahoituksen uudistaminen 18.11.2011 Ida Mielityinen

13 Asenteet Uudet koulutukselliset muodot (työstä oppiminen) Osaamisen kehittäminen 13 Osaava ja globaalisti kilpailukykyinen ja hyvinvoiva työvoima 18.11.2011 Ida Mielityinen Rahoituksen uudistaminen  Korkeakoulutettujen oppisopimustyyppinen täydennyskoulutus  Räätälöidyt, yksilölliset työvoimapoliittiset toimet  Henkilökohtaiset koulutustilit lisäämään kysyntälähtöisyyttä  TES/VES:hin selvät tavoitteet osaamisen kehittämiselle  Koulutusoikeutta kerryttävä jokaiselle  Ohjaus  Uudet koulutusmuodot  YT-lakia on noudatettava

14 Viisi vuotta valmistumisesta Tukeeko tutkinto työuraa? Heikki Taulu työvoimapoliittinen asiamies 18.11.2011

15 15 Korkeakoulutuksen hyöty maistereille Työn vaativuustason ja koulutustason vastaavuus Oliko korkeakoulutus työn edellytyksenä Yliopistossa opittujen asioiden hyödyntäminen työssä Lähde: Aarresaariverkoston viisivuotisseuranta 2010

16 16 Ensimmäisen työn vaste korkeakoulutukseen Edellyttikö työ korkeakoulututkintoa? Yliopistossa opittujen asioiden hyödyntäminen? Vastasiko työn vaativuustaso koulutustasoa?

17 17 Edellyttääkö työ korkeakoulututkintoa? Yliopistossa opittujen asioiden hyödyntäminen? Vastaako työn vaativuustaso koulutustasoa? Vastaushetken työn vaste korkeakoulutukseen

18 18 Työn vaativuus suhteessa koulutukseen Joillakin aloilla työn vaativuus selvästi tai osittain alhaisempi, ongelmallisimmat alat ovat  Maatalous-metsätieteellinen, selvästi 9 % + osittain 23 %  Humanistinen 7 % + 16 %  Terveystieteiden 6 % + 15 %  Luonnontieteellinen 5 % + 12 %  Yhteiskuntatieteellinen 4 % + 14 % Ylempi korkeakoulututkinto keskimäärin 3 % + 12 %. Ongelma on vastakkainen useilla professioaloilla, joilla työtehtävät koetaan jopa liiankin vaativiksi, esim. lääketiede 29 % vastaajista, farmasia 28 %, psykologia 28 %, hammaslääketiede 26 %, eläinlääketiede 23 %, liikuntatiede 23 % 18.11.2011 Heikki Taulu

19 19 Syyt alhaiseen työn vaatimustasoon Ylemmän korkeakouluasteen tutkinnon suorittaneet. Syyt siihen, miksi työn vaativuustaso on koulutustasoa selvästi alhaisempi viisi vuotta valmistumisen jälkeen. Lähde: Aarresaariverkoston viisivuotisseuranta 2010

20 20 Tyytyväisyys tutkintoon 20 Vuonna 2005 yliopistosta valmistuneiden tyytyväisyys suoritettuun tutkintoon työuran kannalta 2010 Lähde: Aarresaariverkoston viisivuotisseuranta 2010

21 Tyytyväisyys tutkintoon työuran kannalta 21  85 % on vähintään melko tyytyväinen suoritettuun tutkintoon työuran kannalta  Tyytymättömimpiä maatalous- ja metsätieteelliseen (26 %), humanistiseen (24 %), yhteiskuntatieteelliseen (20 %) ja luonnontieteelliseen (20 %) tutkintoon. Samoilla aloilla on ongelmia myöhemmin työuralla työllistymisen laadun kanssa.  Tyytyväisimmät farmasian ja lääketieteen aloilta mukaan lukien eläin- ja hammaslääketiede. Myös liikuntatieteelliseen tutkintoon ollaan tyytyväisiä. Näillä aloilla on vähiten ongelmia työllistymisen laadun kanssa.  Miehet ovat hieman tyytyväisempiä kuin naiset. 18.11.2011 Heikki Taulu

22 Viisi vuotta valmistumisesta – mistä on kyse?  Uraseurantakyselyssä tietoa akateemisten työmarkkinoille sijoittumisen  laadusta  tarkoituksenmukaisuudesta  työuran kehityksestä  tyytyväisyydestä viisi vuotta sitten suoritettuun tutkintoon.  Kohderyhmänä viisi vuotta aiemmin valmistuneet ylemmän korkeakoulututkinnon tai ns. päättyvän alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet (lastentarhanopettajat, farmaseutit, notaarit).  Valtakunnallinen aineisto kerätään joka toinen vuosi, viimeisin tehtiin syksyllä 2010.  Kyselyssä mukana 13 yliopistoa tai korkeakoulua. Lapin yliopistosta valmistuneet eivät olleet kyselyssä mukana.  Vastausaste kyselyssä oli 47 %. Aineistossa on 5 888 vastaajan tiedot. 22 18.11.2011 Heikki Taulu


Lataa ppt "Nuorten yhteiskuntatakuu Sture Fjäder Puheenjohtaja 18.11.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google