Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erityisopetuksen foorumi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erityisopetuksen foorumi"— Esityksen transkriptio:

1 Erityisopetuksen foorumi
, Tikkurilan lukio ,

2 Erityisopetuksen henkilökuntaa
Opetustoimen suunnittelija (SIVI) Hanna-Mari Sarlin , kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen sekä erityisopetuksen kehittäminen, aluekoordinaattoreiden ohjaus Minna Salmi , erityisopetuspäätökset, avustajat, päivä- ja loma-ajan toiminta, yksityisopetuspäätökset Konsultoivat erityisopettajat Anna-Maija Vanhapiha ja Taina Salmela , pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaat, toiminta alueittain opiskelevat oppilaat Paula Pryl , autismin kirjo Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

3 Perusopetuksen erityisopetuksen henkilökuntaa
Hakunila aluekoord: Tiina Erkkilä- Wahtera, aluerehtori: Riitta-Liisa Reinikainen (esimies) Kivistö ja Aviapolis aluekoord: Taru Asikainen, aluerehtori: Tuija Tammi (esimies) Korso-Koivukylä aluekoord: Paula Järnefelt, aluerehtori: Tapio Lahtero (esimies) konsultoiva erityisopettaja: Marja-Leena Hillamo Myyrmäki aluekoord: Crister Nyberg, aluerehtorit: Kirsi Kolu (esimies) Tikkurila: aluekoord: Kirsi Backman, aluerehtori: Risto Purhonen (esimies) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

4 Perusopetuksen kieli- ja kulttuuriryhmien henkilökuntaa
Hakunila ja Tikkurila aluekoord: Pia Hakkari, aluerehtorit: Hakunila: Riitta-Liisa Reinikainen (esimies) Tikkurila: Risto Purhonen Korso-Koivukylä aluekoord: Merja Novio, aluerehtori: Tapio Lahtero (esimies) Myyrmäki + Kivistö ja Aviapolis aluekoord: Jyrki Tiihonen, aluerehtorit: Kirsi Kolu (esimies) Tuija Tammi *Kieli- ja kulttuuriryhmien konsultoiva koulupsykologi: Elise Sailas, *Toimistosihteeri: Irja Reinikainen Rauni Karttunen Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

5 Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

6 Erityisluokat alueittain lv. 2010- 2011
Hakunila: Hakunila; 6 lk, 7 lk, 8 lk, 9 lk, Noste Hevoshaka; 1 lk, 2 lk, 3 lk Hakunilanrinne; 1- 2 lk, 3- 5 lk, 4 lk, 5 lk, autismi lk, eha- lk Itä-Hakkila; lk, lk Länsimäki;1- 2 lk, 3- 4 lk, 5- 6 lk, 7 lk, 8 lk, 9 lk Sotunki; 7 lk, 8 lk, 9 lk, JOPO + Hiekkaharju; Etappi (yhteinen Tikkurilan alueen kanssa) Kivistö- Aviapolis Kivistö; 1 lk (myöh. Kanniston koululle) Kartanonkoski; lk, Omaura 8- 9 lk, Vantaankoski; 7 lk, 8 lk, 9 lk, Lännen paja 8- 9lk Veromäki (pake); erityisesilk, 1 lk, lk:t (jokaista 2 kpl), kopteri Ylästö; lk:t (jokaista luokka-astetta 1 kpl) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

7 Havukoski; Omaura- ryhmä
Korso- Koivukylä: Havukoski; Omaura- ryhmä Jokivarsi; esiopetusryhmä, lk:t (kutakin luokka-astetta 1 kpl) Koivukylä; 7 lk, 7- 9 lk, 8 lk, 9 lk Kytöpuisto; 1- 2 lk, 3- 4 lk, 5- 6 lk Korso; 7- 9 lk, 7. lk, 8 lk, 9 lk Leppäkorpi; 1- 2 lk, 3- 4 lk, 5- 6 lk Mikkola; 1- 6 lk:t (kutakin luokka-astetta 1 kpl), 7 lk:t (2 kpl), 8 lk, 8- 9 lk, 9 lk ja Omaura Rekola; Etapit (2 kpl) Rekolanmäki; esiopet, 1- 6 lk:t (kutakin luokka-astetta 1 kpl), eha lk:t (2 kpl) + Jokiniemessä Noste- ryhmä yhteisesti Tikkurilan alueen kanssa Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

8 Hämeenkylä; JOPO: t (2 kpl) Kaivoksela; 6 lk
Myyrmäki Hämeenkylä; JOPO: t (2 kpl) Kaivoksela; 6 lk Kilteri; 7 lk:t (2 kpl), 8 lk, 9 lk, Seven Kivimäki; erityisesilk, Etapit (2 kpl), tunne- elämän kuntouttavat lk:t 1-4 (1 kutakin luokka-astetta) ja 5- 6 lk, monimuotoluokat 1- 4 lk:t (1 kutakin luokka-astetta), 5 lk:t (2 kpl), 6 lk Martinlaakso; lk Pähkinänrinne; 2 lk, 3 lk, 4- 5 lk, 6 lk Uomarinne; 1 lk, 4 lk, 5 lk, 2 TOI- lk, 2 autismi lk, eha lk:t (4 kpl) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

9 Hiekkaharju; 2 –3 lk, 4-5-6 lk, etappi (yhteinen Hakunilan kanssa)
Tikkurila Hiekkaharju; 2 –3 lk, lk, etappi (yhteinen Hakunilan kanssa) Ilola; lk Jokiniemi; 4 lk, 5- 6 lk, 7 lk, 8 lk, 9 lk, autismi lk:t (3 kpl), toi lk:t (3 kpl), eha lk 7- 9, Noste- ryhmä (Korso-Koivulkylän kanssa yht.) Jokiranta (pake); 1 lk, 2 lk, 3 lk:t (2 kpl), 4 lk, 5 lk, 6 lk:t (2 kpl), 7 lk:t (2 kpl), 8 lk:t (2 kpl), 9 lk:t (2 kpl), 10 lk, eha lk:t = JOPPY:t 5 kpl Peltola; 7- 9 lk:t (2 kpl) (+ Viertolan vastaanottokodin opetus) Simonkallio; lk, 3 lk, 5- 6 lk Simonkylä; Omaura- ryhmä, Silkin pajan 2 ryhmää Viertola; 1 lk, 2- 3 lk, 5- 6 lk Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

10 Perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmät Vantaalla lv. 2010- 2011
Hakunila (8- 9 ryhmää): Hakunilanrinne: lk, lk ja lk:lle varaus Länsimäki: 0-2 lk, lk ja 7- 8 lk Tikkurila: Jokiniemi: 0- 6 lk ja lk Simonkylä: 5- 9 lk (uusi) Myyrmäki (5- 6 ryhmää): Hämeenkylä: 7- 9 lk Kaivoksela: 1-6 lk Laajavuori: Esivalmistava ja varaus 1- 6 lk:lle Uomarinne: Esivalmistava ja lk Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

11 Korso- Koivukylä (7 ryhmää): Havukoski: 7-9 lk
Kytöpuisto: Esivalmistava, lk ja lk Leppäkorpi: lk (uusi) Mikkola: Esi- ja alkuopetuksen ryhmä ja lk Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

12 Erityisopetuksen aluekoordinaattorin tehtävät
Oppilaiden ohjaaminen oikeanlaisen tuen piiriin -koulutulokkaiden sijoittelu, sujuvasti kouluun prosessi -yläluokkien oppilaiden sijoittelu (keskinivel) -siirtymävaiheiden ohjaus, nivelyhteistyö, POR- neuvottelut 2. Päätöksentekoprosesseihin osallistuminen ja prosesseihin liittyvä ohjaus sekä dokumentointi -erityisopetuspäätösvalmistelu, yksilöllistäminen, yksityisopetus, lähikoulun määrittyminen -HOJKS, oppimissuunnitelma, oma opinto-ohjelma, lomakkeistot 3. Konsultointi, koulutus ja pedagoginen tuki -neuvonta ja ohjaus oppimisen tuen järjestämisestä -asiakasneuvonta, asiakasneuvottelut -koulutustilaisuuksien sekä koulutuksellisten opettajatapaamisten järjestäminen; eriyttäminen, oppimaan oppiminen, lakiuudistus Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

13 4. Moniammatillinen ja –alainen verkostotyö Alue- OHR, koulujen ohr:t
huoltajien / kotien kanssa tehtävä yhteistyö yhteistyö koulujen, päiväkotien, opettajien, rehtoreiden sekä eri viranomaisten ja järjestötoimijoiden kanssa 5. Kaupungin, alueen ja koulun tason tukitoimien rakenteiden ja prosessien kehittäminen -Opettajaryhmien ohjaaminen ja kouluttaminen sekä työn tukeminen -Työryhmätyöskentely alueen ja SIVI:n kehittämistyöryhmissä 6. Tiedottaminen SIVI:n ja alueen välinen, alueellinen, koulujen ja päiväkotien sekä kotien informointi 7. Mahdolliset koordinaattorikohtaiset erityistehtävät palvelu- ja kehittämiskeskusten oppilaaksiotto pidennetty oppivelvollisuus Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

14 Osaamisen ohjaaminen Vantaalla
K A U P N I Aluekoordinaattorit + (konsultoivat opettajat): - Joka lukuvuoden alussa erityisopetuksen foorumi ( ) sekä kieli- ja kulttuuriryhmien opettajien foorumi ( ) - Koordinaattorit tapaavat säännöllisesti joka viikko suunnittelijan johdolla omana ryhmänään sekä yhdessä kaikki kahdeksan koordinaattoria joka 3. vko Aluekoordinaattorit järjestävät alueella (tai kaupungin tasoisesti) eri opettajaryhmien koulutukselliset tapaamiset -EO: laaja-alaiset erityisopettajat, erityisluokanopettajat -opettajaryhmittäin alueilla 2 krt/ lukuvuosi -KIEKU: valmistavan opetuksen, S2:n ja oman äidinkielen op. - alueilla kaikki opettajat yhdessä 2 krt/ lukuvuosi - kaupungin tasoisesti opettajaryhmittäin 2 krt/lv A L U E K O U L - Koordinaattorit järjestävät (alueellisia) koulutuksia kouluyhteisöille - Ohjaavat ja tukevat yksittäisiä opettajia konsultoivan otteen omaksumisessa Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

15 Kehittämisen painotuksia ja koulutuskokonaisuus lv 2010- 2012
Pedagogisen tuen kehittäminen Rehtorikoulutus Tieto- viestintätaitojen kehittäminen Kieli- ja kulttuuritietoinen koulu Oman äidinkielen opettajien ( +pienryhmäisten uskontojen opett.) osaamisen ja tietämyksen hyödyntäminen kielten ja kulttuurien siltaamisessa (esim. oppilashuoltotyö, omankielinen avustaminen) S2- opetuksen kehittäminen ja opettajien osaamisen hyödyntäminen (samanaikaisopetus, eheyttäminen) Valmistavan opetuksen kehittäminen (esim. oppimateriaalit , siirtyminen perusopetukseen) MOKU- , monikulttuurisuustaidot yhteisössä Romanioppilaan perusopetuksen tukeminen hanke Kouluyhteisöjen kieli- ja kulttuuritietoisuuden vahvistaminen Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

16 Oppimaan oppiminen ja eriyttäminen (eheyttäminen)
Laaja-alaisen erityisopettajan ja erityisluokanopettajan osaamisen hyödyntäminen työyhteisössä; konsultatiivisen otteen vahvistaminen Rehtorin, luokanopettajan ja aineenopettajan sekä avustajan osaamisen vahvistaminen oppimaan oppimisen taitojen tukemisessa sekä eriyttämisen eri muotojen käytössä (oppimisen yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen ja joustava opetuksen järjestäminen, oppimisympäristön muokkaaminen oppijalle suotuisaksi) Uudistuneiden perusopetuslain ja ops:in perusteiden sisällön soveltaminen (tuen kolmiportaisuuden, lähikouluperiaatteen) sisällyttäminen Vantaan linjauksiin, paikalliseen OPS:iin, päätöksentekomenettelyihin sekä käytännön pedagogiseen työhön ja sen johtamiseen -Kelpo kehittämistoiminta = Teho kehittämistoiminta Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

17 Koulutustarjotin Opettajafoorumit kaupungintasolla
Jopo-, omaura- ja pajaopettajien sekä vammaisoppilaiden opettajien yhteistapaamiset Alueelliset opettajaryhmien tapaamiset (laaja-alaiset erityisopettajat, erityisluokanopettajat, S2-, oman äidinkielen ja valmistavan opettajat) Alueelliset ja koulukohtaiset koulutukset opettajille, rehtoreille ja oppilashuollon henkilöstölle Eri perustoimintoihin ja hankkeisiin liittyvät koulutukset - Tehostetun ja erityisen tuen kehittämistoiminta (Teho) - Oppilaanohjaus ja Oppilaanohjauksen kehittäminen - Oppilashuolto ja Oppilashuollon kehittäminen Monikulttuurisuus- ja Romani- hankkeet 6. Alueelliset Veso- koulutukset 3 kpl; Myyrmäki- Aviapolis 5.2., Tikkurila- Hakunila ja Korso-Koivukylä

18 Oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevan lainsäädännön ja OPS:n perusteiden muutos
MIKÄ MUUTTUU ja MILLOIN? -Oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevat pykälät 16§ ja 17§ sekä oppilashuoltoa koskevat pykälät 31a§, 40§, 41§ -Tuen kolmiportaisuus: yleinen- tehostettu- erityinen tuki -Erityisen tuen päätös kattavampi ja määräaikainen (tarkistetaan 2.lk:n jälkeen ja ennen 7. luokkaa) -HOJKS- päätöksestä luovutaan -Pedagoginen arvio ja pedagoginen selvitys (opettajan asiantuntijuus käyttöön, psykologin ”testaamistyön” minimoiminen) --- OPSin perusteet --- Vantaan OPS; luvut 2, 3, 4, 5 -paikalliset OPS- osiot lautakuntaan keväällä 2011 --- Uudet OPS- osiot kouluissa käyttöön syksyllä 2011 --- Resurssienjakoperusteet Vantaalla (tehostettu tuki) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

19 Erityisen tuen palvelurakenteiden tarkastelu ja kehittäminen 2010- 2012
Tavoitteena: -arvioida, miten hyvin oppilaiden tarpeet pystytään nykyisillä rakenteilla ja tukimuodoilla huomioimaan> tarvittava kehittäminen -yhdenmukaistaa terminologiaa ja käytänteitä Valmistelu: a) Ohjausryhmä: Ilkka Kalo, Eero Väätäinen, Tuija Harakka, Hanna-Mari Sarlin b) Työryhmä: Hanna-Mari Sarlin (pj), Tuija Harakka (vpj), Niina Lång (siht), Eero Väätäinen, Elise Sailas, Riitta Reinikainen, Tapio Lahtero, Marja Viljamaa, Teea Markkula, Eila Tanninen, Esko Sainio c) Laajennettu valmisteluryhmä + 8 kpl aluekoordinaattoreita, Marja Hämäläinen, Ritva Salminen, 3 kpl konsultoivat erityisopettajia, Risto Kilvelä Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

20

21 Erityisopetuksen rakenne Vantaalla
Kaupungin tasolla Vaativan tason erityisluokat Palvelu- ja kehittämiskeskusten erityisluokat, konsultaatio- ja koulutuspalvelut (Jokiranta ja Veromäki), Pajat 8. – 9. lk. Seven, Silkin paja, Lännen paja, Noste- ryhmät, Kopteri 1. – 6. lk., lastenpsykiatriset polikliiniset luokat 1. – 9. lk (sairaalaopetus) , Etapit Oppilaaksi-ottoalueella - oppilaaksi- ottoalueiden yhteiset palvelut Alueelliset erityisluokat + Omaura- ryhmät, JOPO- ryhmät Lähikoulussa -Joustavat opetusjärjestelyt; eriyttäminen, oppimisympäristön muokkaaminen, opet. organisointi -Tukiopetus, oppilaanohjaus osa-aikainen erityisopetus, oppilashuoltopalvelut, oman opinto-ohjelman mukaan opiskelu, yksilölliset suunnitelmat Vantaan kaupunki, esityksen tekijä

22 TYÖSI ON ARVOKASTA! MUISTA HUOLEHTIA JAKSAMISESTASI!
Vantaan kaupunki, esityksen tekijä


Lataa ppt "Erityisopetuksen foorumi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google