Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnni-Kristiina Kouki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Työpaikkaohjaajan osaaminen © Seppo Helakorpi
2
© Seppo Helakorpi Organisaation muutos
3
Tieto-, organisaatio- ja koulutuskäsitykset
4
TYÖN HISTORIALLISET KEHITYSTYYPIT
© Seppo Helakorpi TYÖN HISTORIALLISET KEHITYSTYYPIT KÄSITYÖMÄINEN TYÖ JA ORGANISAATIO * alhainen monimutkaisuus * kasvava keskittyneisyys HUMANISOITU TYÖ JA ORGANISAATIO * kasvava monimutkaisuus * aleneva keskittyneisyys RATIONALISOITU TYÖ JA ORGANISAATIO * kasvava monimutkaisuus * korkea keskittyneisyys EKSPANSIIVISESTI HALLITTU TYÖ JA ORGANISAATIO * korkea monimutkaisuus * alhainen keskittyneisyys
5
Asiantuntijan osaaminen
© Seppo Helakorpi Asiantuntijan osaaminen TOTEUTUS- OSAAMINEN Toteuttaja Ammattilainen Asiantuntijat Suunnittelija Ideoija LUOVA OSAAMINEN (Sipilä 1991)
6
Ammattitaidon käsiteanalyysia
© Seppo Helakorpi Ammattitaidon käsiteanalyysia
7
Merkittävimmät osaamisalueet 2000 - luvulla
Kommunikaatio-valmiudet Muutoksen sietokyky Oppimiskyky Ekologisuus Erilaisuuden sietokyky Ihmisuhdetaidot Globaali vastuu- ja tulevaisuusajattelu Tietointensiivinen osaaminen Usean kielen hallinta Ammattispesifi tietotaito Eettisyys (arvo-osaaminen) Tieteellinen osaaminen Fyysinen kuntoisuus Käden taidot Esteettisyys
8
© Seppo Helakorpi Oppimisen tasoja (Gery 1987)
9
Osaamiskäsitysten perusolettamuksia
© Seppo Helakorpi Osaamiskäsitysten perusolettamuksia
10
Uusi asiantuntijuus © Seppo Helakorpi Vanha asiantuntijuus
Ammattikuntakohtainen asiantuntijuus Ammattikuntien ja ammattialojen rajat ylittävä laaja-alainen asiantuntijuus Ammattikunnan yksinoikeus työtehtäviin ja asiantuntijuuksien kilpailu Useita asiantuntijuuksia samalle ongelma-alueelle Asiantuntijan autonomia työssään Asiantuntijoiden tiimityö ja verkostoituminen Asiantuntija asian legitimoijana Asiantuntija asioiden tulkitsijana koulu-tukseen (tietämys) ja kokemukseen nojaten Asiantuntijuuden nojaaminen objektivis-tiseen tieteen ihanteeseen: universaali totuus Asiantuntijuus sisältää relativistista tietoa ja sisältää myös tietoista arvopohdintaa Asiantuntijoiden hierarkisuus Tasavertaiset suhteet asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden välillä Asiantuntijuuden stabiilisuus Dynaaminen asiantuntijuus, jatkuva uusiutuminen, osaamisen kehittäminen Kaavamaiset ratkaisumallit ongelmiin Tilannekohtainen analyysi ja luovat ratkaisut, tutkiva ja kehittävä ote Asiantuntijan työn kohteena asiakas Asiakas kumppanina, yhteistyö, asiakkuus laajempana käsitteenä (myös yhteisöt) (Mukailtu: Peltomäki & al 2002)
11
Kehittävä siirtovaikutus
© Seppo Helakorpi Kehittävä siirtovaikutus Työosaamisen oppimisessa on kysymys transferista: miten uutta tietoa pystyään käyttämään toisessa tilanteessa tai kontekstissa. (Tuomi-Gröhn & Engeström 2001)
12
Mentoroinnin tehtäviä
© Seppo Helakorpi Mentoroinnin tehtäviä Mentorilla tarkoitetaan kokenutta työntekijää, asiantuntijaa, joka on opiskelijoiden (tai uuden työntekijän) ohjaaja ohjatussa harjoittelussa tai työssäoppimisessa. Mentoria kuvaillaan myös ”sparraajaksi”, joka ohjaa ”suojattiaan”. Mentori voi olla myös hiljaisen tiedon välittymisen varmistamisen avainhenkilö työntekijän siirtyessä pois organisaatiosta muihin yrityksiin tai eläkkeelle. (Lillia 2000)
13
Oppijan ja ohjaajan kehityksen SSDL-malli
© Seppo Helakorpi Oppijan ja ohjaajan kehityksen SSDL-malli
14
Asiantuntijaksi kasvu
© Seppo Helakorpi Asiantuntijaksi kasvu 1.Noviisivaihe liittyy koulutusaikaan ja ammatissa toimimisen ensiaikoihin. Tässä vaiheessa on ominaista keskittyminen itseen- sä ja pohdintaa siitä, osaanko tämän työn. Tässä vaiheessa ollaan kovin riippuvaisia kouluttajasta tai työpaikan muista henkilöistä. Kokonaiskuva on työstä vielä kovin utuinen. 2. Asiakaskeskeisessä kehitysvaiheessa nähdään jo asiakas ja pohditaan hänen kannaltaan asioita. Otetaan ensimmäisiä auto- nomian askelia ja tehdään itsenäisiä ratkaisuja. Etenkin ihmis- suhdeammatissa huomataan, ettei toiminta ole mekanistisia temppuja, vaan kasvu nähdään pitkänä prosessina. 3. Prosessikeskeisessä vaiheessa peruskysymys on, miten yhteis- työsuhde asiakastilanteessa toimii. Professionaalinen itseluotta- mus on korkea ja asiantuntijalla on taito nähdä kokonaisuus. Yksilöllinen erilaisuus alkaa nousta näkyviin. 4. Taitavan ammatillisen toiminnan vaiheessa asiantuntija kykenee näkemään prosessin kokonaisuuden ja sen osat suhteessa toisiinsa. Asiantuntija toimii autonomisesti, tietoisena omista kyvyistään ja persoonallisesta tavastaan ratkaista ammatillisia, mutta myös omia henkilökohtaisia ongelmia. Hän pystyy kehittämään työtään ja työympäristöään.
15
Työssäoppimisen keinot
© Seppo Helakorpi Työssäoppimisen keinot (Jacob & Jones 1995)
16
© Seppo Helakorpi
17
Työpaikkaohjaajan reflektiivisyysulottuvuudet
© Seppo Helakorpi
18
Työpaikkaohjaajan asiantuntijuus
© Seppo Helakorpi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.