Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HAMK verkko-opetus Jaana Kullaslahti 30.01.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HAMK verkko-opetus Jaana Kullaslahti 30.01.2011."— Esityksen transkriptio:

1 HAMK verkko-opetus Jaana Kullaslahti

2 Tietohallinto (eworking & HelpDesk)
määrittää digitaalisen työskentelyn kehittämisen strategiset linjaukset ja niistä johdettavat toimenpiteet koulutus-, T&K -ja tietohallintastrategiaan tekee esitykset henkilöstön koulutuksesta, opetusteknologian hankinnoista tiedottaa ajankohtaisista asioista johtotiimille ja ideoi yhdessä T&K –hankkeita - laatii kehittämissuunnitelman TASO-kausittain HAMKin verkko-osaamisen tuki ja kehittäminen Digitaalisen työskentelyn ja verkko-opetuksen kehittäminen -ohjausryhmä Kehittämistiimi, verkko-opetuksen asiantuntija (1) suunnittelija/koordi-naattori (3) Hekilöstön taitojen kehittäminen - koulutus, suunnittelun tuki, ohjaus, konsultointi verkko-opetuksen työkalujen käytön tuki , ohjaus ja koulutus tukimateriaali Joustavan opiskelija-liikkuvuuden edistämi-nen Kehittämistyö strategiatyö asiantuntijatehtävät projekteissa ja kehittämisryhmissä verkostotoiminta ja yhteistyöhankkeet Tutkimus- ja kehittämistyö uusien innovaatioiden ja teknologioiden tutkiminen strategiatyö asiantuntijatehtävät projekteissa ja kehittämis-ryhmissä verkostotoiminta ja yhteistyöhankkeet Koulutuksen kehittämispalvelut Kirjasto Infra, laitteet ja ohjelmistot - valinta, ylläpito, asennus käyttäjähallinta HelpDesk koulutus, ohjaus, konsultointi ohjeet T&K (fokusryhmät ja hankkeet) Tietohallinto (eworking & HelpDesk) AOKK, Biotalous, Elinympäristö, Hyvinvointi, Toimitusketjujen hallinta, Teknologiateollisuus, Teollisuuden palveluliiketoiminta, Yrittäjyys ja liiketoiminta, YAMK, Kielikoulutuskeskus KT-keskukset Digitaalisen materiaali tuotanto, hallinta ja tuki ? Jokaisessa KT:ssa: verkko-opetuksen vastuuhenkilö verkko-opetuksen assitentti/tietotyö ope verkossa toimivat opettajat (valmennus, suunn. toteutus), resursointi toiminnan mukaan

3 Roolit ja tehtävät KT-keskuksissa koordinointi ja tuki
Kehittämistiimi – HAMK kehittäminen ja koordinointi KT-keskuksissa koordinointi ja tuki Verkko-opetuksen asiantuntija verkko-opetuksen kehittämistyö ja verkoston koordinointi KT:n vastuuhenkilöiden tuki yhteistyö tietohallinnon, T&K:n sekä KT:n vastuuhenkilöiden kanssa digiohryn ohjausryhmä valmennuksen organisointi ja mahdoll. koulutus - HAMKin virtuaaliamk-toiminta valtakunnalliset verkostot (esim. virtuaaliamk, metropolia-alue) Verkko-opetuksen vastuuhenkilö (1-3/KT) - tilanneanalyysi KT:ssa - koulutus ja tuki: organisointi ja mahdoll. itse kouluttaa ja tukee - yhteydet :muiden KT-keskusten vastuuhenkilöt (tapaamiset 2x lukukausi),tietohallinto, tukipalvelut ja T&K - KT:n virtuaaliamk toiminta - uusien työkalujen testaus, valinta ja käyttöönotto (organisointi) - tiedotus: HAMKin yleiset verkko-opetusasiat & muiden välittämä - koulutus ja osaamisen ylläpito (esim. yhteiset seminaari- ja konferenssimatkat ) Verkko-opetuksen assistentti - perehtyy uusiin työkaluihin -> opastaa näiden käytössä - ratkoo arjen pienet ongelmat, tuki sisällöntuotannossa - ennen toteutusta suunnittelee opettajan kanssa toteutuksen - toteutuksen aikainen tuki: opiskelijoiden ja opettajien saatavilla (myös ilta- ja vl-opetuksessa) - tuntemus KT:n toimintatavoista, verkko-opintojaksoista, työkaluista, materiaaleista - ympäristöjen testaukset ennen opetusta ja tarvittaessa sen aikana - tuki istunnoissa (esim. WebEx-tallenteet, Second Life opastus) - toteutuksen palaute ja kehitys kootaan palaute yhteen ja käsitellään muutoksia varten - verkko-opetuksen kehitystyö KT:ssa yhteistyössä vastuuhenkilön ja opettajien kanssa Suunnittelija/koordinaattori Moodle kehitys, koulutus ja opettajien tuki WebEx-koulutus ja opettajien tuki Second Life kehitys, koulutus ja opettajien tuki opettajien tuutorointi sisällöntuotantoprosessissa hamk ja valtakunnalliset verkostot (virtuaaliamk, moodle-rengas yms)

4 - etäasennukset ja -säädöt, tietojenkäsittelyn mikrotuki
Taulukko 1. Roolit ja tehtävät verkkotutkinnoissa (esim. Yrittäjyys ja liiketoiminta KT) Tuutoropettaja Opintojakson opettaja Tekninen tuki - ohjausympäristö Moodlessa, samassa myös opiskelijana ammattikorkeakoulussa opintojakso - vuoden opintopolku näkyvissä Moodlessa - käytössä kalenteri - tukena koulutus- ja opintosihteerit, opo ja koulutusohjelmajohtaja - ”työnjohtaja” periodeilla, viestittää asiat opiskelijoille ja opettajille - ohjeistukset, tiedotteet - mahdollisuus opiskelijoiden etenemisen seurantaan myös winhassa - osaa verkkotyökalujen ja luokkien peruskäytön - oma työtila Moodlessa kullekin opintojaksolle - vastaa oman opintojaksonsa ohjauksesta - tekee pedagogisen käsikirjoituksen ja toteutussuunnitelma Moodleen - tekee yhteistyötä samalla periodilla ja/tai teemalla opettavien kanssa, yhteissuunnittelua - palautettavat ja arvioitavat oppimistehtävät tehtävätyökalulla päivämäärineen -> näkyvät muiden kanssa samasta kalenterista - arvioinnit, materiaalit, nauhoitteet opintojakson työtilassa osaa verkkotyökalujen ja luokkien peruskäytön vastaa oman opintojaksonsa työtilan ylläpidosta ja varmuuskopioinnista - offline: HAMK helpdesk ja assistentit (Moodle, WebEx, TeamSpeak, Vitka) - etäasennukset ja -säädöt, tietojenkäsittelyn mikrotuki - online: WebEx-sessiot assistentti mukana ( myös puhelintuki), hoitaa nauhoituksen ja sen tallennuksen - testaukset etukäteen verkossa - ohjeistukset, myös Mac, Vista, Linux erilliset ohjeet - verkkotyökalujen ja luokan peruskäytön opastus opettajille

5 Tavoitteet 2011 Toimivat virtuaaliopetuksen ja -ohjauksen käytänteet sekä tuki eri tasoilla: koulutusohjelma, KT-keskus ja HAMK vastuuhenkilöt ja assistentit: toiminnan vahvistaminen ja tukeminen konsultointi ja koulutus, näkyväksi hamk-wiki Hyvien mallien ja käytänteiden jakaminen KT-keskusten sekä koulutusohjelmien välillä kuukausitapaamiset, konsultointi ja koulutus, näkyväksi hamk-wiki HAMKin hyvät käytänteet 19.5. Ajasta ja paikasta riippumattomien toteutusten kehittäminen opintojaksot, sivuaineet ja tutkinnot erilaiset toteutusmallit ja uusien työkalujen sekä tilaratkaisujen pilotit ja käyttöönotto (ePortfolio, mobiilimoodle , Echo 360, WebEx/AC, Second Life, sos.median työkalujen integrointi esim. moodleen) Opiskelijaliikkuvuuden edistäminen virtuaaliAMKissa ja FUAS

6 Käytössä olevat tuetut verkkotyökalut HAMKissa
Moodle WebEx /ACP Skype ja TeamSpeak Confluence-wiki Second Life ECHO 360 Kyvyt.fi (ePortfolio), Mobiili-kokeilut ja vapaat sos.median työkalut Etäopetustilat kaikissa yksiköissä SoleOPS, eHOPS ja WinhaWiivi Opiskelija- ja henkilöstöportaali Webropol-kyselytyökalu Vitka, tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Virtualisoidut palvelimet ja -työasemat

7 Moodle työtilat oppimisprosessin koonti ja hallinnointi oppimistehtävien anto ja työskentely pienryhmissä - oppimistehtävien palaute ja ohjaus sisältömateriaalit linkitettynä SecondLife-tapaaminen TeamSpeak ja Skype yksilö- ja pienryhmäohjaus pikaviestit kollegoille pitää tiimin yhteydessä WebEx-istunnot rytmittävät työskentelyä, ohjausta aktiivista työskentelyä, luennot, katsottavissa myös tallenteina

8 HAMK opetuksen verkkoympäristöt
PUOLIAVOIN Blogger Facebook Henkilöstöportaali Diigo TeamSpeak3 SoleOps Twitter Wiki Malleja opetukseen, miten kokonaisuus voi rakentua Oskari-opiskelijaportaali SlideShare Kyvyt.fi Moodle LinkedIn WebEx/AC eHops iGoogle SULJETTU SecondLife Flicker VirtuaaliAMK-portaali Ning GWMessenger Skype Delicious AVOIN

9 Opetus kahden pisteen välillä
Opetus verkossa, osallistujat verkossa ja yhdessä pisteessä Kaikki osallistujat verkossa Echo360 tallentava luokka Osallistujat lähiopetuksessa, katsottavissa jälkeenpäin

10 Virtuaalinen ATK-luokka
Opiskelija 3 & mobiililaite Opiskelija 1 Internet Ohjaaja Bla…bla..blaa Opiskelija 2

11 VDI - käyttötarkoitukset
Tietohallinnon näkökulmasta neljä tärkeää tehtävää mahdollistaa ammattisovellusten etäkäyttö virtualisoida tietyt hankalasti perinteisiin atk-luokkiin soveltuvat ohjelmistot (esim. Visual Studio) vähentää tiettyjen ammattisovellusten luokkasidonnaisuutta, mahdollistaa opetustilanne missä tahansa luokassa pidemmällä tähtäimellä mahdollistaa oppilaille omien koneiden käyttämisen opetustilanteissa ja näin vähentää tarvetta ylläpitää nykyistä työasemamäärää


Lataa ppt "HAMK verkko-opetus Jaana Kullaslahti 30.01.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google