Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen 3.3.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen 3.3.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen 3.3.2011

2 Pro Rautatie - perustettu 1997

3 28.02.2011 Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus 3.3.2011 Helsingissä 28.02.2011 Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus 3.3.2011 Helsingissä 25.10.2010 Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto 13.10.2009 Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi 01.07.2009 Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat 18.06.2009 Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä 03.04.2009 Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen 20.03.2009 Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen 28.11.2008 Etelä-Suomen rautatiet 2008-2012-2020-2050: Pro Rautatien seminaari Helsingissä 27.11. 27.10.2008 Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi 23.05.2008 Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen 25.10.2010 Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto 13.10.2009 Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi 01.07.2009 Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat 18.06.2009 Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä 03.04.2009 Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen 20.03.2009 Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen 28.11.2008 Etelä-Suomen rautatiet 2008-2012-2020-2050: Pro Rautatien seminaari Helsingissä 27.11. 27.10.2008 Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi 23.05.2008 Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen

4 28.02.2011 Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus 3.3.2011 Helsingissä 28.02.2011 Kutsu: Liikennepoliittinen keskustelutilaisuus 3.3.2011 Helsingissä 25.10.2010 Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto 13.10.2009 Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi 01.07.2009 Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat 18.06.2009 Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä 03.04.2009 Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen 20.03.2009 Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen 28.11.2008 Etelä-Suomen rautatiet 2008-2012-2020-2050: Pro Rautatien seminaari Helsingissä 27.11. 27.10.2008 Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi 23.05.2008 Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen 23.05.2008 Rail Baltica –rautatieseminaarin julkilausuma: Baltirail ry:n ja Pro Rautatien seminaari 22.5 Tallinnassa 19.05.2008 Kutsu: Rail Baltica seminaari 22.5. Tallinnassa 12.10.2007 Kutsu: Pro Rautatien seminaariin 19.10. Helsingissä 16.03.2007 Vaalikeskustelu Rautatieliikenteestä 12.02.2007 Kutsu: Vaalikeskusteluun - raideliikenne Suomessa 15.2. 06.02.2007 Kutsu: Päärataseminaari keskiviikkona 7.2 Järvenpäässä 29.11.2006 Kutsu: Rautatiepoliittinen seminaari perajntaina 1.12: Rautateiden käytön kehittämismahdollisuudet 16.06.2006 Rautatiet alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittäjänä 12.06.2006 Kutsu Pro Rautatien seminaariin 15.6. 09.08.2005 Rautateitä ei saa unohtaa Suomen liikenteen kehittämisessä 22.04.2005 Juna soveltuu hyvin pitkämatkaiselle työmatkaliikenteelle – työsuhdelippu juniin 25.10.2010 Ei leikkauksia rautatien henkilöliikenteeseen -Pro Rautatien kannanotto 13.10.2009 Pro Rautatien seminaari: Uusi liikennepolitiikka ja ratojen rahoitus kolminkertaiseksi 01.07.2009 Suomeen tarvitaan valtakunnalliset henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen yleissuunnitelmat 18.06.2009 Pro Rautatien kannanotto Helsingin asemakapasiteetin nopeasta kehittämisestä 03.04.2009 Pro Rautatie haluaa lisää resursseja rautatieliikenteen kehittämiseen 20.03.2009 Pro Rautatien hallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Jari Koskinen 28.11.2008 Etelä-Suomen rautatiet 2008-2012-2020-2050: Pro Rautatien seminaari Helsingissä 27.11. 27.10.2008 Pro Rautatien kannanotto rautateiden rahoituksen nostamiseksi 23.05.2008 Pro Rautatien kannanotto Lapin rautatieliikenteen tulevaisuuteen 23.05.2008 Rail Baltica –rautatieseminaarin julkilausuma: Baltirail ry:n ja Pro Rautatien seminaari 22.5 Tallinnassa 19.05.2008 Kutsu: Rail Baltica seminaari 22.5. Tallinnassa 12.10.2007 Kutsu: Pro Rautatien seminaariin 19.10. Helsingissä 16.03.2007 Vaalikeskustelu Rautatieliikenteestä 12.02.2007 Kutsu: Vaalikeskusteluun - raideliikenne Suomessa 15.2. 06.02.2007 Kutsu: Päärataseminaari keskiviikkona 7.2 Järvenpäässä 29.11.2006 Kutsu: Rautatiepoliittinen seminaari perajntaina 1.12: Rautateiden käytön kehittämismahdollisuudet 16.06.2006 Rautatiet alue- ja yhdyskuntarakenteen kehittäjänä 12.06.2006 Kutsu Pro Rautatien seminaariin 15.6. 09.08.2005 Rautateitä ei saa unohtaa Suomen liikenteen kehittämisessä 22.04.2005 Juna soveltuu hyvin pitkämatkaiselle työmatkaliikenteelle – työsuhdelippu juniin

5 Liikenne kiinnostaa – erityisesti älykäs liikenne tutkimusta ja tuotekehitystä vireillä Lähde:IS Finland/Kimmo Ylisiurunen

6 Uusi liikennepolitiikka on syntymässä? • Liikenneolosuhteet 2035 on Liikenneviraston asiantuntijanäkemys tulevaisuuden liikennejärjestelmästä ja sen tekemisestä. • Tarve suurille linjanmuutoksille on selkeä. Näitä muutoksia ei voi kuitenkaan tehdä yhdellä kertaa, vaan on katsottava kauas ja haettava suuntaa. Liikenne järjestelmän yhteispeli on ratkaistava uudella tavalla. • SITRAN Liikennerevoluutio -hanke vie osaltaan muutoksia eteenpäin. Lähde: LIIKENNEOLOSUHTEET 2035

7 Kyselyyn vastanneet B. Nettikysely ; kutsujen yhteydessä toteutettu kysely - 48 vastausta A. Kysely puolueille kirjallisena

8 Mitkä ovat rautatieliikenteen merkittävimmät ongelmat ja niiden syyt nykytilanteessa? • Rataverkko – kunnossapito ja investoinnit • Junien myöhästeleminen, luotettavuus ja tiedottaminen • ruuhkat ja sää • Kunto, kapasiteetti ja ohjausjärjestelmät • Pitkäaikainen rahoitusvaje • Organisaatiot ja toimintastrategiat • Vanha kalusto ja rataverkko

9 Mitä toimenpiteitä pitäisi mielestänne tehdä tilanteen korjaamiseksi seuraavalla eduskuntakaudella? • Investoinnit -ohjelman nopeuttaminen • Yksittäiset kapasiteetti -kriittiset hankkeet • Kaluston uusiminen • Rahoituksen lisääminen • Rahoitustaso ja -mallit • Kilpailu

10 Mikä pitäisi rautateiden roolin ja merkityksen olla Suomen liikennejärjestelmässä? • Kilpailukykyinen raideliikenne • Nopeat, täsmälliset runkoyhteydet ja lähiliikenne • Integroitu osaksi liikennejärejstelmää • Palvelukykyinen henkilö- ja tavaraliikenne • Uudistettu infra ja kasvava kilpailu • Kasvava junan käyttö • Kattava pääreitistö • Vastaus ilmasto ja energiaongelmiin

11 Mitkä ovat tärkeimmät rautatiepolitiikan tavoitteet pitkällä aikavälillä (2035 mennessä • 2-raiteinen päärataverkko • Vahva rahoitus ylläpitoon ja investointeihin • Nopeustason nosto • Kuljetusosuuden kasvu • Rataverkko kuntoon • Nopeat yhteydet ja edullisemmat lippujen hinnat • Operaattoreiden asiakaslähtöisyys ja joustavuus

12 Mitkä ovat Suomen ratojen tärkeimmät kehittämistoimenpiteet ja -kohteet? • Ajankohtaiset ratakohteet; Sjoki-Oulu, Hki-Tre • Hki ohjausjärjestelmä / ratapiha / Pisara • Idän ratayhteydet • Kaksoisraiteet ja ohituspaikat • Junien aikataulut kuntoon • 25 -30 tn tavaraliikenteen runkoverkko • Kasvukeskusten (Tku, Tre, Jkl, Oulu) nopeat yhteydet

13 Vapaamuotoinen näkemyksenne ja kommentit Suomen liikenteen kehittämisen painopistealueisiin ja rautateiden tulevaisuuteen osana sitä? • Tulevaisuuden hyvinvointi – rautatiet • Ilmasto, energia, kilpailukyky – rautatiet • Raiteiden osuuden lisääminen liikennesektorilla • Keskeinen osa liikennejärjestelmää ja kansallisomaisuutta • Viime vuodet ollut käsittämätöntä liikenneinfran alasajoa – korjausvelka jo 2 mrd • Maakuntakeskukset npean rataverkon ja liikenteen piiriin • Junaliikenteen toimivuus niin heikko, että köyttö esim. työmatkoihin kyseenalaista • Tulisi aikaansaada todellinen keskustelu rautateiden tulevaisuudesta

14 Arviot yleisiin väittämiin: Junaliikenteen merkitys kasvaa huomattavasti Junaliikenteen merkitys kasvaa huomattavasti Tavaraliikenne vähenee Henkilöliikenne vähenee Kasvaa Helsingin seudulla NETTIKYSELY PUOLUEET 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

15 Arviot yleisiin väittämiin Tarvitaan lisää ratoja Suomeen on rakennettava 2-raiteinen päärataverkko Suomeen on rakennettava Uusia ratoja NETTIKYSELY PUOLUEET 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

16 Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailua tarvitaan NETTIKYSELY PUOLUEET Kilpailu olisi sallittava kaikessa junaliikenteessä Kilpailu tulisi rajata vain Yhteiskunnan ostamaan junaliikenteeseen 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

17 Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailulla olisi myönteisiä vaikutuksia? NETTIKYSELY PUOLUEET Kilpailu heikentäisi junaliikenteen palvelua Ja laatua Kilpailu lisäisi junaliikennettä Kilpailu alentaisi Lippujen hintoja 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä

18 Turvallisuus Kilpailu heikentää Junaliikenteen turvallisuutta 1=samaa mieltä 2=eos 3=eri mieltä Arviot kilpailua koskeviin väittämiin Kilpailulla olisi myönteisiä vaikutuksia? PUOLUEET NETTIKYSELY

19 Liikennevirasto ”Liikenneolosuhteet 2035 on Liikenneviraston asiantuntijanäkemys tulevaisuuden liikennejärjestelmästä ja väylänpidosta rahoituksen reunaehdot huomioon ottaen. Suunnitelma sisältää ehdotuksia muille toimijoille ja linjauksia Liikenneviraston omaan toimintaan. Suunnitelman aikajänne kattaa kuusi tulevaa hallituskautta.”

20 Kiitos! "Junaliikenne mahdollisuutena - matkustajien tarpeista menestykseen tehokkaalla toiminnalla" - aamupäiväseminaari, jossa kootaan ajatuksia junaliikenteen palvelujen ja rautateiden toiminnan kehittämiseksi (21.4 klo 9-13 )

21 Paneelikeskustelu puheenjohtajana tekn. lis. Pekka Rytilä osanottajina: Oras Tynkkynen, Vihreät Antero Alku, Keskusta Yrjö Hakanen, SKP Leena Harkimo, Kokoomus Peter Östman, Kristillisdemokraatit Johannes Koskinen, Sosiaalidemokraatit Martti Korhonen, vasemmistoliitto Otto Lehtipuu, VR Martti Korhonen, Vasemmistoliitto


Lataa ppt "Rautatieliikennepoliittinen kysely 2011 Lyhyt yhteenveto Reijo Lehtinen 3.3.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google